Kyllä mä vaan jaksan ihmetellä näitä ruoka-apu kasseja, joita jaellaan ihmisille
Vähävarainen ystäväni sellaisen kävi hakemassa ja ihmettelempä vaan sitä kassin sisältöä.
Vehnäjauhoja
Makaronia monta pussia
Puurohiutaleita
Jotain toisenlaista VEHNÄSTÄ tehtyjä hiutaleita
Tölkkilihapullia 2
Sämpyläjauhoja
Näkkäripaketti
Ainoa järkevä tuossa on puurohiutaleet. Voi elämän kevät minkälaista paskaa ihmisille jaellaan. Mun mielestä tuo on jo jollain tavalla v*tun alentavaa ja loukkaavaa jaella tuollasta turhaa höttöä. Voi että kuinka pitääkin massun pitkään kylläisenä moinen moska.
Sääliksi käy ihmisiä, jotka joutuu alentumaan tuollaseen sianruokaan.
Kommentit (275)
Ihmisoikeusrikkomus on tämän vastauksen perusta.
ei_kai_niin_vaikeaa kirjoitti:
Olen vähävarainen,
mutta en ole koskaan käynyt missään "leipäjonossa". Minusta tuo kassin sisältö kuulosti todella hyvältä : Ihmiset voisivat opetella ihan itse leipomaan ja laittamaan ruokaa. Itse tehty aamupuuro, puuron jämistä vastapaistettu leipä, sämpylä tai rieska = lättyleipä monin eri versioin eri kulttuureissa.
Tuskin oli tarkoitus koko ateriaa noista aineista koostaa? Lisäksi tietysti tarvitaan ruokaöljyä/ voita, vettä, (hiivaa), ripaus suolaa. Ja ehkä jotain leivän päälle?
Kesällä löytyy paljon syötävää luonnostakin, kannattaa googlailla, jos ei syötäviä kasveja, kaloja, eläimiä tunnista.
Kerrohan mulle köyhälle, miten saan leivät leivottua kun pienessä yksiössäni ei ole uunia eikä mulla ole kavereita joiden luo voisin ängetä leipomaan. Uusavuttomuuttako tämäkin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ketju taas kääntyi sellaiseksi, että sieltä pelkkää venhäjauhoa jaetaan, vaikka monet ovat kertoneet saaneensa muutakin.
Ja tiedämpä aika monta ihan hyvätuloista perhettä, jossa syödään pizzaa, pullaa, hampurilaisia, valkoista leipää ja makaroniakin aika usein. Pitäisikö köyhiltä kieltää sekin ilo ja jakaa vain leseitä ja herneitä, jotta parantuisivat köyhyydestä.
Eihän sitä iloa olla kieltämässä. Jos kassi sisältäisi vain leseitä ja herneitä, köyhä voisi käydä ostamassa vehnäjauhonsa kaupasta, jos niistä iloa saa. Kaikki köyhät eivät saa, joten miksi niitä heille pitäiti tuputtaa? Etenkään niille, joille niistä tulee ankara ripuli tai vielä yksi vatsamakkara lisää.
Kokoaisin kassin mieluummin terveysperiaatteilla, ja iloa tuovat epäterveellisemmät jutut hankkikoot kukin sitten itse. Tai mieluummin luopuisin koko kassittamisesta, ja antaisin jokaisen itse valita, ottaako venhäjauhoja vai herneitä.
Toki näin ihannemaailmassa, mutta huomaan, ettet ole ollit koskaan elintarvikkeita jakamassa. Ne joudutaan laittamaan valmiiksi, koska ihmiset jonottavat. Jonot voivat olla todella pitkiä. Jos jono ei liiku, huonojalkaisten on pakko jättää homma kesken. Sinä voit mennä kauppaan ja koota itse ostoksesi. Et jonota kauppaan pääsyä 2 tuntia. Monet tulevat kaukaa hakemaan kassiaan metrolla tai bussilla tai molemmilla. Enemmistö hakijoista oli ainakin muutama vuosi sitten pienituloisia eläkeläisiä (vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeellä).
Totta, en ole ollut elintarvikkeita jakamassa. Enkä jonottamassakaan. Enkä halua mennä paikalle ihan vain pällistelemään jakosysteemiä. Mutta/joten silti ihmettelen, miten se kassiin pakkaaminen auttaa? Jos kassin saantia joutuu jonottamaan kaksi tuntia, niin ei siinä kai niin paljon haittaa enää, jos jonon sitten ruvettua liikkumaan tulisi viisi minuuttia lisää siitä, että tavaroita ei saakaan kassipisteeltä, vaan pitkältä pöydältä, jossa on vaikka ensin ne venhäjauhot (saa ottaa jos hauaa), sitten makaroni (saa ottaa jos haluaa), sitten maitojauhe (saa ottaa jos haluaa), sitten linssit (saa ottaa jos haluaa), jne.
Et voi olla tosissasi! Jos jonossa on 300 ihmistä, joista jokainen käyttää 5 minuuttia (siis yhteensä 1500 minuuttia eli 25 tuntia) , mitä haluaa ottaa, niin miten pitkään luulet niiden jonon viimeisten jaksavan odottaa? Tai edes niiden, jotka ovat jonon puolivälissä? Vaikka jokainen jonottaja käyttäisi vain yhden minuutin valitsemiseen, jonon viimeinen joutuisi odottamaan 5 tuntia.
Kaveri kantaa aina niitä kasseja ja antaa minulle ne jaettavat kassissa kasvistuotteet,koska on itse enemmän niitä lihansyöjäihmisiä.
No, perunat näyttivät olevan vihertäviä, salaatit aina nahjuisia, vesimeloni oli jo alkanut itsekseen käymäänkin, omenissa kaikissa ruskeita 'monttuja' ja kolhuja, ruskeita oli melkein puolet niistä vihreistä viinirypäleistäkin, banaanit yleensä puoliksi mustia, ja avokadot olivat hajonneet jo kassiin ja ne siis menivätkin ensimmäisinä laskiämpäriin ja kompostiin.
Hevi-osastolla tuo kaikki on ihan selkeästi jo pelkkää biojätettä.Mikään noista ei kelpaisi siellä myyntiin asiakkaille. Pitäisikö olla hirveän kiitollinen tuosta moskasta ?
No ehkä, jos olisi esim. jossain sotavankileirillä, niin sitten kai...
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kantaa aina niitä kasseja ja antaa minulle ne jaettavat kassissa kasvistuotteet,koska on itse enemmän niitä lihansyöjäihmisiä.
No, perunat näyttivät olevan vihertäviä, salaatit aina nahjuisia, vesimeloni oli jo alkanut itsekseen käymäänkin, omenissa kaikissa ruskeita 'monttuja' ja kolhuja, ruskeita oli melkein puolet niistä vihreistä viinirypäleistäkin, banaanit yleensä puoliksi mustia, ja avokadot olivat hajonneet jo kassiin ja ne siis menivätkin ensimmäisinä laskiämpäriin ja kompostiin.
Hevi-osastolla tuo kaikki on ihan selkeästi jo pelkkää biojätettä.Mikään noista ei kelpaisi siellä myyntiin asiakkaille. Pitäisikö olla hirveän kiitollinen tuosta moskasta ?
No ehkä, jos olisi esim. jossain sotavankileirillä, niin sitten kai...
No siksihän ne just lahjoitetaan pois, kun ne eivät enää kelpaa myyntiin. Ei kauppa lahjoita pois sellaista, mistä voi myymällä saada vielä rahaakin.
Minä kävin kerran hakemassa ruokakassin, kun oli tosi tiukkaa rahasta. Vähän kyllä ihmettelin, kun kaikki tuotteet olivat päiväysvanhoja. Tiedän kyllä, että kuivatuotteet säilyvät pitkään, mutta mm säilykeananaksessa ja puurossa oli yli kaksi vuotta sitten mennyt päiväys. En uskaltanut raskaana ollessa ottaa riskiä.
No joo näyttämään niissä kassissa olevan välillä mitä sattuu. Mutta jos on rahasta tiukkaa kyllä se apu on varmasti paikallaan. Kaveri perheellisiä hakee niitä kasseja ja on ollut kiitollinen.
Viimeksi kin hän sai keitettyä hernekeittoa kassin sisällöstä, teki kakkua tummista banaaneista, sai aamupuurot perheelle, leipää pöytään, sai tehdä kana kastikkeen ( kerman osti itse)ja keittää perunoita ja kukkakaalia. Lisäksi kassissa oli vehnäjauhoja, oliiviöljyä ja vähän kolhiintuneita paprikoita ja sipulia sekä epämääräinen pussi kinkkurouhetta.
Jos olisi tiukkaa kyllä tuo kassi kelpaisi, kaikki ei 1.luokkaa mutta saa ruokaa perheelle.
L
Mitä vilja-allergikko ja keliaakikko syö tuosta pussista?
Totta en tiedä muuten, mitenköhän allergiset on huomioitu noissa pusseissa? Eikös ne erikois elintarvikkeet muutenkin ole hirveän kalliita? Maidot, jauhot yms.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vilja-allergikko ja keliaakikko syö tuosta pussista?
Nötköttiä, hernekeittoa ja maitojauhetta. Jos nyt yhtään lohduttaa, niiden rahallinen arvo on yli tuplasti enemmän kuin kassin viljatuotteiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotukseni EU-kassin sisällöksi:
näkkileipää/hapankorppua
kuivattuja herneitä
kuivattuja kasviksia
kuivattua kalaa
purkkipapuja
rypsiöljyä
kylmäpuristettua oliiviöljyä+ ohjeet herneiden idätykseen, versotukseen ja hernekeiton valmistamiseen
Oletat siis, että kassin hakijat ovat ihmisiä, joilla on oma asunto ja keittiö? Siellä jonossa on paljon henkilöitä, jotka asuvat asuntolassa, tuttujen luona, jopa taivasalla. Siellä on eläkeläisiä, jotka eivät jaksa seisoa kauan, eivät osaa valmistaa kuin vanhanajan ruokaa.
Tiedän monelta taholta kuultuani, että jos on tarpeeksi röyhkeä niin menee ruokajonoon hakemaan "lisää" omaa maksuvaraa.
Aivan varmaan osa , ehkä suurin osa on oikeasti toimeentulon rajalla olevia, työttömiä, eläkeläisiä, opiskelijoita jne ja tietysti asunnottomia.
Tiedän kahden kaupungin ruokajonon hakijoista, kun molemissa on ollut tuttuja tai tuttujen tuttuja hakemassa ruokaa. Tiedän senkin, että esim alkoholistit hakevat ruokakassin ja saavat siitä n 20e syyn laittaa se raha kaljaan/muuhun alkoholiin. On nähty, että ruokakassin hakija vie ruokakassin säilöön ja suuntaa siitä Alkoon.
Tiedän, että hieno mersu tms vastaava on parkkeerattu lähistölle nurkan taa, kun mennään ruokajonoon.
Sisareni kävi aikoinaan ruokajonossa ( pieneläkeläinen) ja kauhistui, kun selkänsä takana iäkäs rouva kertoi toiselle tutulleen, että ollaan lähdössä rhodokselle???
Pikainen laskutoimitus kertoo, että jos käy vuodessa yhdessä ruokajonossa/viikko niin säästää hyvin etelänmatkan.Tiedän, että maksetussa ok-talossa asujat käy hakemassa ruokaa jonosta ( toinen työssä, toinen eläkkeellä) eräs tuttu kehui hyvää eläkettään ja kas kummaa kuljin ruokajonon ohi, mies seisoi ruokajonossa. Ajattelin että saa sitten vetää tupakkaa sillä rahalla jne...
Oli joku vuosi sitten tv:s ainakin oulusta, jossa ruokajakelijat olivat huomanneet ,että jonossa käy hyvin toimeentulevia ihmisiä. Jokin häly siitä nousi, mutta ei ole sittemmin kuulunut mitään. Jos ihminen on ahne ja röyhkeä niin mikä vaan "rahastus" onnistuu vaikka toinen jäisi ilman. Mulle ensin, viis muista tarvitsijoista.
Juu, Rodokselle ihan varmaan. Noissa jonoissa kuulee vaikka mitä juttua, eikä niistä puoletkaan ole totta. Kun mielenterveys horjuu, sitä eletään vähän haavemaailmassa. Minulla oli aikoinaan kaupungin vuokra-asunnossa naapuri, joka oli yhtenä päivänä erään ex-missin sisko ja toisena päivänä kertoi olevansa ainut lapsi. Hän oli joka kevät lähdössä jonnekin reissuun, hyvästeli ja sanoi, että ei nyt varmaan vähään aikaan nähdä, mutta hyvää jatkoa sinulle. En usko, että kävi koskaan missään. Kertomuksissaan oli kiertänyt Kreikat ja Espanjat. Ruokajonosta haku silti ruokaa. Olisikohan ollut sama eläkeläisrouva kyseessä?
Ihan tuore ja faktatieto on kahden eri perheen ruokajonon hakijoista koska kuulin sukulaiselta joka oli saanut osan hakijoiden saamasta avusta. Perheillä on maksetut etelän matkat syyslomien aikaan. Monenlaisia hakijoita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Totta en tiedä muuten, mitenköhän allergiset on huomioitu noissa pusseissa? Eikös ne erikois elintarvikkeet muutenkin ole hirveän kalliita? Maidot, jauhot yms.
Ongelma on siinä, että uusavuton köyhä koittaa väkisin korvata ruokarajoitteitaan vastaavilla korvikkeilla. Korvikkeet on tosiaan kalliita. Yleensä terveellisen ruokavalion saa kasaan paljon halvemmalla, kun lähtee koostamaan sitä alusta asti rajoitteet huomioiden. Esim. leipä ja puuro ei ole mitään välttämättömyyksiä, vaan viljasta saatavat ravintoaineet voi korvata myös muuten kuin gluteenittomalla leivällä ja puurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että uusavuton köyhä koittaa väkisin korvata ruokarajoitteitaan vastaavilla korvikkeilla. Korvikkeet on tosiaan kalliita. Yleensä terveellisen ruokavalion saa kasaan paljon halvemmalla, kun lähtee koostamaan sitä alusta asti rajoitteet huomioiden. Esim. leipä ja puuro ei ole mitään välttämättömyyksiä, vaan viljasta saatavat ravintoaineet voi korvata myös muuten kuin gluteenittomalla leivällä ja puurolla.
Toisaalta totta, mutta puuro ja pasta ovat juuri niitä halpoja. Lähiomainen on allerginen viljalle, maidolle mutta lisäksi myös monelle kasvikselle. Riisikakut olisivat turvallinen vaihtoehto, eivätkä ne ole kalliita. EU-kasseissa, mitä omaiseni on saanut, on kyllä ihan hyvät päiväykset. Riippuu varmaan jakajasta, millaisia tavarat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotukseni EU-kassin sisällöksi:
näkkileipää/hapankorppua
kuivattuja herneitä
kuivattuja kasviksia
kuivattua kalaa
purkkipapuja
rypsiöljyä
kylmäpuristettua oliiviöljyä+ ohjeet herneiden idätykseen, versotukseen ja hernekeiton valmistamiseen
Oletat siis, että kassin hakijat ovat ihmisiä, joilla on oma asunto ja keittiö? Siellä jonossa on paljon henkilöitä, jotka asuvat asuntolassa, tuttujen luona, jopa taivasalla. Siellä on eläkeläisiä, jotka eivät jaksa seisoa kauan, eivät osaa valmistaa kuin vanhanajan ruokaa.
Tiedän monelta taholta kuultuani, että jos on tarpeeksi röyhkeä niin menee ruokajonoon hakemaan "lisää" omaa maksuvaraa.
Aivan varmaan osa , ehkä suurin osa on oikeasti toimeentulon rajalla olevia, työttömiä, eläkeläisiä, opiskelijoita jne ja tietysti asunnottomia.
Tiedän kahden kaupungin ruokajonon hakijoista, kun molemissa on ollut tuttuja tai tuttujen tuttuja hakemassa ruokaa. Tiedän senkin, että esim alkoholistit hakevat ruokakassin ja saavat siitä n 20e syyn laittaa se raha kaljaan/muuhun alkoholiin. On nähty, että ruokakassin hakija vie ruokakassin säilöön ja suuntaa siitä Alkoon.
Tiedän, että hieno mersu tms vastaava on parkkeerattu lähistölle nurkan taa, kun mennään ruokajonoon.
Sisareni kävi aikoinaan ruokajonossa ( pieneläkeläinen) ja kauhistui, kun selkänsä takana iäkäs rouva kertoi toiselle tutulleen, että ollaan lähdössä rhodokselle???
Pikainen laskutoimitus kertoo, että jos käy vuodessa yhdessä ruokajonossa/viikko niin säästää hyvin etelänmatkan.Tiedän, että maksetussa ok-talossa asujat käy hakemassa ruokaa jonosta ( toinen työssä, toinen eläkkeellä) eräs tuttu kehui hyvää eläkettään ja kas kummaa kuljin ruokajonon ohi, mies seisoi ruokajonossa. Ajattelin että saa sitten vetää tupakkaa sillä rahalla jne...
Oli joku vuosi sitten tv:s ainakin oulusta, jossa ruokajakelijat olivat huomanneet ,että jonossa käy hyvin toimeentulevia ihmisiä. Jokin häly siitä nousi, mutta ei ole sittemmin kuulunut mitään. Jos ihminen on ahne ja röyhkeä niin mikä vaan "rahastus" onnistuu vaikka toinen jäisi ilman. Mulle ensin, viis muista tarvitsijoista.
Juu, Rodokselle ihan varmaan. Noissa jonoissa kuulee vaikka mitä juttua, eikä niistä puoletkaan ole totta. Kun mielenterveys horjuu, sitä eletään vähän haavemaailmassa. Minulla oli aikoinaan kaupungin vuokra-asunnossa naapuri, joka oli yhtenä päivänä erään ex-missin sisko ja toisena päivänä kertoi olevansa ainut lapsi. Hän oli joka kevät lähdössä jonnekin reissuun, hyvästeli ja sanoi, että ei nyt varmaan vähään aikaan nähdä, mutta hyvää jatkoa sinulle. En usko, että kävi koskaan missään. Kertomuksissaan oli kiertänyt Kreikat ja Espanjat. Ruokajonosta haku silti ruokaa. Olisikohan ollut sama eläkeläisrouva kyseessä?
Ihan tuore ja faktatieto on kahden eri perheen ruokajonon hakijoista koska kuulin sukulaiselta joka oli saanut osan hakijoiden saamasta avusta. Perheillä on maksetut etelän matkat syyslomien aikaan. Monenlaisia hakijoita riittää.
Kuka uskoo noin stereotyyppiseen tarinaan anonyymiltä av-palstalaiselta, joka kertoo kuulleensa sen tutultaan? En ainakaan minä.
Mäkin tiedän varmuudella, että paikallisen leipäjonon avunhakijoiden joukossa on monia rikkaita. Yhdellä on joka viikko uusi Mersu, toinen tekee keran kuussa maailmanympärimatkan ja kolmannella on kymmenen työkkärin orjaa piikoinaan, jotka joutuu asumaan navetassa eikä saa muuta ruokaa kuin mitä leipäjonossa jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta totta, mutta puuro ja pasta ovat juuri niitä halpoja. Lähiomainen on allerginen viljalle, maidolle mutta lisäksi myös monelle kasvikselle. Riisikakut olisivat turvallinen vaihtoehto, eivätkä ne ole kalliita. EU-kasseissa, mitä omaiseni on saanut, on kyllä ihan hyvät päiväykset. Riippuu varmaan jakajasta, millaisia tavarat ovat.
Niin, puuro ja pasta on halpaa. Halpoja on myös linssit, kuivatut herneet, kaali, rypsiöljy, kananmunat ja moni muu ruoka. Ei pidä keskittyä liiaksi ajattelemaan, millä puuron ja pastan voi korvata, vaan miettiä miten voi koostaa terveellisen ruokavalion ilman tavallista puuroa ja pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotsan multivitaa vois laittaa myös.
Niin ja pienen pakkauksen jodioitua suolaa. Moni suomalainen saa nykyään liian vähän jodia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotsan multivitaa vois laittaa myös.
Niin ja pienen pakkauksen jodioitua suolaa. Moni suomalainen saa nykyään liian vähän jodia.
No mä en näe järkeä siinä, se on kuitenkin halpaa ja ihan viikoittain sitä ei tarvitse hankkia. Kuten ei kyllä jauhojakaan kovin monen, mutta kuinkas usein niitäkään lopulta jaetaan, siellä missä nyt yleensäkään jaetaan näitä eu-pakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tiedän varmuudella, että paikallisen leipäjonon avunhakijoiden joukossa on monia rikkaita. Yhdellä on joka viikko uusi Mersu, toinen tekee keran kuussa maailmanympärimatkan ja kolmannella on kymmenen työkkärin orjaa piikoinaan, jotka joutuu asumaan navetassa eikä saa muuta ruokaa kuin mitä leipäjonossa jaetaan.
Silloin kerran kun me oltiin ulkomailla, tunnistin melko varmasti yhden mummon, jonka olen nähnyt leipäjonossa Suomessa. Tai sitten se oli sen sisko.
Kumma kun rahaa tuhlataan ravinneköyhään suolapommiin nimeltä juustopasta, jos kerran täysjyvämakaroni tulisi liian kalliiksi. Mistä ne rahat juustopastaan revitään ja miksei niitä käytetä mihinkään terveelliseen?