Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 1v2kk saattaa huutaa puoli tuntiakin yksin huoneessaan ennen nukahtamistaan

Vierailija
04.07.2017 |

Lapsi on nukkunut nyt useita kuukausia omassa huoneessa pinnasängyssä. Aiemmin yöt ovat menneet hyvin, hän on jäänyt maitopullon kanssa sänkyyn ja nukahtanut itsekseen. Nyt noin kuukauden verran on joka ilta ollut hirveä huuto.
Vien hänet sänkyyn kun on väsynyt (hieroo silmiään, itkeskelee) mutta ei enää nukahda itsekseen. Kun hän maitopullon juotuaan alkaa itkemään, menen huoneeseen mutta hän innostuu, hyppii sängyssään ja kiljahtelee innosta. Kun poistun huoneesta, alkaa armoton huuto. Eräs ilta hän itki puoli tuntia ennen nukahtamistaan, kun itsellä tuli mitta täyteen ja päätin katsoa kellosta kuinka kauan hän jaksaa huutaa.
Teenkö täysin väärin kun annan hänen huutaa yksin? En saa häntä mitenkään itse nukutettua, innostuu vain kun olen läsnä. Olen yrittäny silittelyt, sylittelyt, leikkinyt itse nukkuvaa nojatuolissa, iltasadut, laulut sun muut. Tuntuu ettei mikään auta. Tuntuu vain niin pahalta antaa hänen yksin itkeä itsensä uneen. Yöt hän nukkuu kuitenkin hyvin ja herää aamulla tyytyväisenä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin hampaat on kohta entiset jos juo maitoa viime töikseen. Toisekseen, missä läheisyys?

Vierailija
2/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viet hänen sänkyyn vasta silloin kun lapsi on niin väsynyt, että itkeskelee, niin olet jo myöhässä, koska ei lapsi silloin osaa enää rauhoittua itseksen kun on päössyt liian väsyneeksi ja olo on kenkku. Koita ainakin aikaistaa nukkumaan menoa siten, että lapsi menee sänkyyn kun on vielä hyväntuulinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo hyvä antaa huutaa pitkään itsekseen. 😕

Vierailija
4/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on varmaan jokin eroahdistus kausi meneillään, itse en todellakaan, siis missään tilanteessa, antaisi noin pienen huutaa itseään uneen. Selvästi kaipaa nyt enemmän äitiä lähelle turvaksi nukahtamiseen. Omanikin saattaa nousta pinnasängystä (nyt 1,5v.) sata kertaa, yrittää saada minut leikkiin mukaan, mutta makaan vain hiljaa vieressä ja sanon rauhallisesti että nyt ei leikitä ja nyt nukutaan, ei se kauan siellä sitten jaksa pomppia. Maksimissaan tunnin, mutta nyt on jo oppinut ja yleensä nukahtaa 10 minuutissa.

Vierailija
5/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättäisi lastani yksin toiseen huoneeseen huutamaan. Huono asia minun mielestäni jatkoa ajatelellen, että lapsen tarpeet ja hätä sivuutetaan ja lapsi oppii henkisesti ja emotionaalisesti "itkemään itsensä uneen".

Omilla lapsilla oli pitkään sänky samassa huoneessa aikuisten kanssa. Istuin tai pötköttelin samassa huoneessa sängyllä kunnes nukahtivat. En kommunikoinut mitenkään lapsen kanssa, mutta olin lähellä. Joskus meni pitkäänkin, että nukahtivat, ja se on tietenkin pois vanhemman ilta-ajasta, mutta kuten sanoin, en usko lasten huudattamiseen.

Vierailija
6/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tuossa iässä.

Uhmalla on osuutta.

Itse annoin huutaa ja väheni itsestään ja lopulta loppui täysin.

Sen jälkeen on nukkunut kun vaan käskee omaan sänkyyn.

Vierailija
7/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisten kanssa, itselläni lähes samanikäimen lapsi ja eroahdistusvaihe päällä, haluaa olla paljon lähelläni. Kaipaa esim tällä hetkellä minut usein huoneeseensa kun hakee unta. En ikinä jättäisi häntä itkemään itseään yksin uneen.

Vierailija
8/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä lasta yksin itkemään. Voi tulla harmeja siitä. Ole mieluummin läsnä ja vaadi makuullaoloa jämäkästi. Tuossa iässä motorinen kehitys on huimaa ja lapsen voi olla vaikea rauhoittua. Älä luovu satujen lukemisesta. Se yleensä rauhoittaa ja auttaa vaikka ei ihan nukahtamiseen saakka, mutta vähän ainakin.

Vierailija
9/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v nukkuu samassa huoneessa. Näkee, että olen lähellä. 3-4 vuotiaana ovat isommatkin opetelleet omaan huoneeseen.

Vierailija
10/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi yksin itkemään. Vaikka kuinka olisi (alkuun) kiukkuitkua, niin aikamoinen hätä ja suru lapselle tulee, kun kukaan ei reagoi huutoon - yksin itkee kunnes nukahtaa.

Auttaisiko esim. jokin white noise -ääni taustalle? Meillä tosin vauvasta asti käytetty, mutta lapsi on ehdollistunut siihen että ääni = yö/nukkumaanmeno.

Lapseni on jo yli 3, mutta hänellä on yhä iltoja jolloin hän pyytää, että "voitko äiti jäädä tänne" (oletan, että puhumattomana todnäk ilmaisisi sen itkulla) ja toki jään. Teen selväksi, että nukutaan eikä jutella tai leikitä, mutta olen läsnä - sitähän lapsi selkeästi pyytäessään haluaa. Itse asiassa nytkin tuossa tuo nukkuu mun sängyssä vieressäni, olen koko ajan palstaillut (:D) rauhassa kun lapsi haki unta, halusi äidin viereen (ja tietenkin pääsi).

Valtaosan ajasta hän siis nukahtaa itsekseen, eikä suinkaan pompota vanhempia ja kiukkua itsekseen, oletan että osaltaan myös sen takia että hän on aina saanut halutessaan/tarvitessaan sen läsnäolon, ja tietää että yksinkin on turvallista, mutta jos pelko/suru/läheisyydenkaipuu iskee, niin hän ei jää yksin.

Vierailija
11/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhmalla on osuutta.

Loppuuhan se kun kukaan ei vastaa. Mitä sitä tarpeistaan kertomaan kun turhaa on.

Toivottavasti kukaan tämän päivän vanhempi ei automaattisesti ajattele, että kaikki lapsen "kiukuttelu" on vain uhmaa. Tuohon ikään osuu niin eroahdistuskausi ja se on ihan muuta kuin uhmaa.

Vierailija
12/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, on niin paha mieli nyt lapsen puolesta kun tosiaan olen antanut hänen huutaa yksin. Toivottavasti ei vielä tässä ajassa ole tullut mitään pysyvää haittaa lapselle. :( huomisesta alkaen yritän olla parempi äiti ja tosissaan ymmärtää sen että lapsi vain kaipaa läheisyyttä.

Ap

Vierailija
13/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rutiineja, rutiineja

Vierailija
14/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että, on niin paha mieli nyt lapsen puolesta kun tosiaan olen antanut hänen huutaa yksin. Toivottavasti ei vielä tässä ajassa ole tullut mitään pysyvää haittaa lapselle. :( huomisesta alkaen yritän olla parempi äiti ja tosissaan ymmärtää sen että lapsi vain kaipaa läheisyyttä.

Ap

En kyllä usko että tuosta mitään pysyvää haittaa olisi tullut. Hyviä vinkkejä tässä langassa. Kyllä se siitä.

Vierailija
15/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhmalla on osuutta.

Loppuu kun oppii että apua ei tule, ei tee hyvää lapsen psyykkiselle kehitykselle.

Vierailija
16/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä huutamaan yksin! Se on lapselle kamalampaa hylkäämiskokemus. Tuon ikäisen nukuttaminen on välillä rankkaa, mutta ole läsnä kun lapsi sinua tarvitsee.

Sängyssä ei pitäisi juoda maitoa vaan ruoka ja juoma ennen hampaiden pesua. Sitten hammaspesun jälkeen nukkumaan eikä mitään huudatusta.

Vierailija
17/42 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen kum mun neiti oli, niin makasin sängyllä pinniksen vietessä ja käsi oli joko pepun päällä tai pidettiin käsi kädessä pinnojen välitse...

Harjoittelee itsenäistä nukahtamista nyt 2,5 vuotiaana...

Vierailija
18/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? 1v heitetään sänkyyn maitopullon kanssa ja odotetaan nukkuvan? Kuinka laiska voi olla jos ei voi maitoa antaa ennen nukkumaanmenoa? Mistä lapsi maidon juo itse, tuttipullosta? Ei jessus. Oletko tietoinen että vauvan hampaat pestään, tahnalla, ennen nukkumaan menoa? Miten tämä teillä toteutuu? Mistä lapsi saa läheisyyttä kun ei edes iltamaidon ajaksi pääse syliin tai muuten lähelle?

Tämän on pakko olla provo, ei kukaan ole näin tyhmä.

Vierailija
19/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just luin? 1v heitetään sänkyyn maitopullon kanssa ja odotetaan nukkuvan? Kuinka laiska voi olla jos ei voi maitoa antaa ennen nukkumaanmenoa? Mistä lapsi maidon juo itse, tuttipullosta? Ei jessus. Oletko tietoinen että vauvan hampaat pestään, tahnalla, ennen nukkumaan menoa? Miten tämä teillä toteutuu? Mistä lapsi saa läheisyyttä kun ei edes iltamaidon ajaksi pääse syliin tai muuten lähelle?

Tämän on pakko olla provo, ei kukaan ole näin tyhmä.

Pidin lapselle tassuttelu-unikoulun hänen ollessa 8kk. Siihen loppuivat yöheräilyt ja nukahtaminen sujui silloin hyvin maitopullon kanssa sängyssä itsekseen. Lapsi ei kärsinyt tästä mitenkään, vaan jäi tyytyväisenä juomaan maitoa sänkyyn.

Kyse ei siis ole laiskuudesta vaan lapsen mukaan mennään, kun enää ei toimi tuo itsekseen nukahtaminen niin juuri sen takia pyysin neuvoa tältä palstalta. :)

Hampaat pesen lapselta iltapuuron jälkeen ja sen jälkeen hän saa vielä maitopullon sänkyyn. (Tiedossa on, että pitäisi jättää pois mutta neuvolan ohjeita kuunnellen yksi maitopullo ei tee hallaa lapsen hampaille).

Ap

Vierailija
20/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sujui jo paremmin.

Iltamaidon annoin ennen hampaitten pesua. Iltapesujen jälkeen hän oli jo niin väsynyt että vein sänkyyn klo 20.00. Sanoin hyvät yöt ja poistuin huoneesta. Lapsi nousi pinnoja vasten seisomaan sängyssään ja saman tien alkoi armoton huuto. Tästä seuraavat 1,5h eteenpäin kävin viiden minuutin välein lapsen luona laittamassa tutin suuhun, kaatamassa sänkyyn ja sanoin "nyt on yö, nyt nukutaan. Hyvää yötä" tms. Lopulta lapsi nukahti noin 21.30.

Miltä kuulostaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi