Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pyytää häävieraita tuomaan n. 35 euroa per nenä?

Vierailija
04.07.2017 |

Olen laatinut alustavaa listaa siitä, mitä ensi vuoden häihimme tulee, ja ollaan sinänsä onnekkaassa asemassa, että suurin osa hääelementeistä tulee meille ilmaiseksi:

hääkutsut – lähetetään sähköisesti
sormukset – isäni tekee meille toiveidemme mukaiset sormukset
hääpuvut – mies käytää vanhaa pukuaan ja itse käytän äitini vanhaa hääpukua, jota olen tuunannut
kampaamo – siskoni hoitaa hiukset ja meikin
hääkimppu – äitini tekee (muita kukkia ei juhlaan tule)
hääpaikka – miehen vanhempien sukukartano
hääkuvaus – miehen siskon mies hoitaa
kakku – miehen sisko tekee
bändi – miehen kaverit soittaa 3 x 45 min setin
hääauto – siskon miehen auto + hän toimii myös kuskina
ruuat 80 hengelle – 2400 euroa

Eli ainoa rahallinen panostus on tuo ruokien kustantaminen 80 hengelle. Jos tästä 80 hengestä lasketaan minä ja mieheni pois sekä häihin enemmän panostavat edellä mainitut henkilöt (äitini joka tekee hääkimpun ja antaa hääpukunsa minulle, isäni joka tekee sormukset, miehen vanhemmat jotka antavat pitää häät kartanollaan, siskoni joka toimii kampaajana ja siskon mies joka toimii kuskina, miehen sisko joka tekee kakun ja miehen siskon mies joka kuvaa häät sekä miehen kaverit (4 kpl) jotka soittavat bändissä), niin jäljelle jää 66 vierasta, joiden voisi olettaa tuovan häälahjan (joukossa myös muutamia lapsiperheitä), joten olisiko ihan mahdoton olettaa, että vieraat maksaisivat vähintään noin 36 euroa per nenä, eli esim. pariskunnat maksaisivat vähintään 70 euroa meidän häätilille ja 2 lapsen lapsiperheet maksaisivat 150 euroa? Silloin tilanne olisi ikään kuin plusmiinusnolla, joten ei tarvitsisi stressata tuota rahanmenoa, kun meille 2400 euroakin on aika paljon.. mitenköhän tämän voisi muotoilla kutsuun kaikkein parhaiten? Voisiko suoraan pyytää vieraita tuomaan noin 35 euroa per nenä?

Kommentit (252)

Vierailija
21/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon omat ruuat omalle perheelle niin paljonko kakkukahvit maksaa?

Vierailija
22/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.

Kuule, nyt ollaan Suomessa.

Niin ollaankin. Kerroinpahan vaan, että siellä on näin ja pidän sitä erittäin fiksuna käytäntönä ja soisin sen rantautuvan Suomeenkin.

Mun mielestä se ei kyllä ole yhtään fiksu tapa. Taidat olla järjestänyt itse tällaiset häät,jotka ovat vieraanne maksaneet. Kaikkea wt:tä sitä kuuleekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit, nehän on Teidän häät. Teidän näköiset ja Te voitte tehdä häistänne just sellaiset kuin tykkäätte.

Osallistumisprosentti tulee varmasti olemaan kovin pieni, mutta sitähän Te tahdoitte.

Vierailija
24/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ymmärrän kyllä että se suoraan 35 euron pyytäminen on ehkä hieman vastoin etikettiä, mutta kun eihän se ole edes suuri summa! Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D Monet varmaan muutenkin tuo tuon summan, joten ehkä sitä ei tarvitse suoraan laittaa, mutta ajattelin, että se olisi ainakin keino varmistaa että ruokakustannukset tulisi katettua. Mutta ehkä jätän sen mainitsematta.

ap

Vierailija
25/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö lapset tuon 35€ edestä?

Kyllä lapsiperheillä etenkin on raha yleensä tiukassa, jäisi minulla tuollaiset kekkerit välistä 😂

Siis muuten kyllä automaattisesti mieluiten juuri rahalahjan antaisin mutta 150€ meidän perheeltä olisi jo meidän budjetille liian suuri

Tosin nämä hääthän olivatki porvoossa?

Vierailija
26/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EEEiiiii! Tämä ei ole todellista... täytyy olla provo..

Nolaisiko joku itsensä noin lahjakkaasti...

Hääkutsuun voi merkitä, että toivomme häälahjojen sijasta teidän kartuttavan häämatkatiliämme ja laittaa sitten tilinumeron, se on kai nykyisin yleistä. Minusta on kuitenkin hävytöntä pyytää rahaa. Itse en ikimaailmassa ilkeäisi, oli juhlat mitkä tahansa.

Tuo summa, 150e, minkä aioitte pyytää kaksilapsisilta perheiltä, on täysin vieraantunut arkielämästä. Ehkä, jos sukunne on jotain porhoja, mutta tavallisilla lapsiperheillä lienee sille rahalle muutakin käyttöä. Jos haluatte, että muutama kieltäytyy kohteliaasti kutsusta, niin sitten voi yrittää,. Selän takana puhumista tulee varmasti, jos aikeenne toteutatte...

Vierailija
27/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuisten oikeesti ET voi pyytää rahaa suoraan....vaan kutsuun voi liittää tilinumeron ja pyynnön että lahjat Rahana.Kukin vieras pistää mitä pistää....loput omasta pussista jos miinukselle jäätelöä näin se vaan on.Miksi järjestää häitä jos ei olla kustannuksiin varauduttu?Kyllä ne pienetkin häät ja Kaikki maksaa nykyään niin vaan ...Vaikka kuinka koittaessa olla suu säkkiä myöten. Jos mää joskus naimisiin pääsen niin tahon ihan kaksin ja hääyöki vietetään ulkona.

Vierailija
28/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menis häihin, johon tuntuu olevan pääsyliput.

Vierailija
29/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita myös pysäköintimaksu, narikkamaksu, taksinsoittomaksu ja neidon sekä sulhasen ryöstö jossa kerätään kolehti kummastakin. Hääleikkeinä voisi olla kolikon heitto toivomuskaivoon.

Vierailija
30/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärrän kyllä että se suoraan 35 euron pyytäminen on ehkä hieman vastoin etikettiä, mutta kun eihän se ole edes suuri summa! Mehän saadaan kaikki nuo muut asiat meidän häissä ilmaiseksi, joten eihän se nyt iso panostus ole vierailta maksaa omat ruokansa :D Monet varmaan muutenkin tuo tuon summan, joten ehkä sitä ei tarvitse suoraan laittaa, mutta ajattelin, että se olisi ainakin keino varmistaa että ruokakustannukset tulisi katettua. Mutta ehkä jätän sen mainitsematta.

ap

Niin tai ei olisi teiltä iso panostus maksaa vieraidenne ruokia enää tuossa vaiheessa.

Vierailija
31/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte pyytää mutta laittakaa ehdoksi ettei tarvitse ostaa mitään häälahjoja niin siinähän olette sujut!

Vierailija
32/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa ette voi pyytää tuomaan rahaa saati jotakin tiettyä summaa.

Tyttäreni sai vasta hienosti muotoillun nuoren parin hääkutsun, suunnillen näin siinä  (kaiken muun kohteliaan ja mukavan lisäksi) luki:

Tärkeintä meille on, että tulette juhlimaan kanssamme tärkeää päiväämme. Jos kuitenkin haluatte muistaa meitä jotenkin, toivoisimme hämatkatilimme kartuttamista (tilnnumero)

Minusta tämä oli hienosti ilmaistu.

Vierailija
33/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos alkaisitte kerää sitä kaupan punalappuista ruokaa pakastimeen niin säästäisitte puolet ruokakuluissa. Teette sit pyttipannua tai jotain muuta sopivaa. Vuoden aikana ennättää haalia joululootat ja kaikki, vain mielikuvitus on rajana mitä voi pakastaa. Nuo valmisruuat voi feikata itsetehdyiksi: sekottaa samat lootat omiin astioihin ja kuorruttaa uudelleen uunissa.

Vierailija
34/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis miksi sun häät pitäisi olla sulle ilmaiset, mutta vieraille ei?

Vierailija
35/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ymmärtänyt kaiken oikein? Äitisi ostaa kukat kimppuun? Kakuntekijä ostaa aineet, koristeet? Valokuvaaja maksaa omasta pussistaan kuvien teon? Jne. Minäkin olen tarjoutunut leipomaan siskon juhliin. Sisko maksaa (tietysti, kysymättä selvä) aineet.

Vierailija
36/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku ja vittu tätäkin aloitusta.

Vierailija
37/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ymmärtänyt kaiken oikein? Äitisi ostaa kukat kimppuun? Kakuntekijä ostaa aineet, koristeet? Valokuvaaja maksaa omasta pussistaan kuvien teon? Jne. Minäkin olen tarjoutunut leipomaan siskon juhliin. Sisko maksaa (tietysti, kysymättä selvä) aineet.

Juuri näin :) Asianomaiset ovat itse ehdottaneet näin, ja se on heidän tapansa antaa häälahja. Arvostamme tätä kovasti, koska rahat on tällä hetkellä aika tiukilla.

ap

Vierailija
38/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin :) Asianomaiset ovat itse ehdottaneet näin, ja se on heidän tapansa antaa häälahja. Arvostamme tätä kovasti, koska rahat on tällä hetkellä aika tiukilla.

ap

Tilillä on 0 euroa ja järjestätte häät isolle porukalle :D Voi vi**u mitä loisia!!

Vierailija
39/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskieurooppalainen tapa. Tosin hääpari ei pyydä mitään rahoja, vaan vieraat tietävät sen itse. Lahjakuoreen laitetaan yleendä 50 euroa per nenä. Usein se raha pakataan jotenkin kivasti. Mutta siis rahan antaminen sääntö, ei poikkeus. Eli vieraat maksavat häät suurimmalta osin. Fiksu tapa.

Kuule, nyt ollaan Suomessa.

Niin ollaankin. Kerroinpahan vaan, että siellä on näin ja pidän sitä erittäin fiksuna käytäntönä ja soisin sen rantautuvan Suomeenkin.

Mun mielestä se ei kyllä ole yhtään fiksu tapa. Taidat olla järjestänyt itse tällaiset häät,jotka ovat vieraanne maksaneet. Kaikkea wt:tä sitä kuuleekin.

Sun mielestä ei ole fiksu tapa, mutta tosiaan tämä on muualla Euroopassa todella yleistä, kuuluu ns. hääetikettiin ja vieraat sanomattakin tietävät, että rahaa annetaan suunnilleen sen verran, mitä oletetaan syömiseen menevän, ja lisäksi on tapana antaa siihen päälle häälahja. Itsekin toivoisin tämän rantautuvan Suomeen edes jossain määrin, mutta varmaan vähän turha toivo tänne takapajulaan toivoa mitään sellaista.

Vierailija
40/252 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis miksi sun häät pitäisi olla sulle ilmaiset, mutta vieraille ei?

Eihän se meille ilmaista ole, kyllähän siinä tulee kaikenlaisia kuluja kun itse tuunaa hääpuvun ja käyttää omia meikkejä häämeikin tekemiseen yms. Ai niin ja unohdin juomat, jotka pitää hakea ulkomailta! Että ne nyt ainakin tulee meidän omasta pussista :) Siksi olisi hyvä jos vieraat "kuittaisivat" oman ruokailunsa. Ei me olla ahneita, koska eihän me jäädä tavallaan "plussalle"; me halutaan vain tarjota kiva juhlapäivä vieraille ja juhlistaa meidän naimisiinmenoa :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi