Verojen maksuhalukkuus nolla, muita?
Täälläkin muutamat ketjut ovat osoittaneet sen tosiasian, että Suomessa asustaa joukko elämäntapasosiaalipummeja, jotka katsovat oikeudekseen tehdä asiat oman mielensä mukaan ja muiden tämä olisi heille kustannettava. Kaiken lisäksi nämä kyseiset tahot ovat erittäin kärkkäästi tunkemassa käsiään niiden taskuun, jotka maksavat valtaosan veroista. Lisäksi nimittelevät meitä veronmaksajia muunmuassa kapitalistiloisiksi.
Tämä kaikki on kyllä saanut oman veronmaksuhalukkuuden nollaan ja kyseenalaistamaan koko "hyvinvointiyhteiskunnan" tarpeellisuuden ja mielekkyyden. Olenkin alkanut todella miettimään kuinka verotaakkaani pystyisi pienentämään. en vielä ole sentään valmis laittomiin keinoihin, mutta laillisia keinoa vähentää verorasitusta pitää aktiivisesti miettiä ja laskea auki mitä vaihtoehtoja on. Onko kenelläkään ideoita kuinka verotettavaa tuloa saisi laillisesti muutettua pienemmäksi, eli Suomeksi mitä verosuunnittelua pystyisi helposti tekemään.
Lisäksi mietin että mitä puoluetta oikein voisi äänestää, että yhteiskuntaa saisi oikeudenmukaisemmaksi. Sosisaalitukia tulisi mielestäni leikata huomattavasti. Samalla pitäisi purkaa kannustinloukkuja, eli tehdä työnvastaanottamisesta aina kannattavaa. Tämä tietenkin pitää tehdä laskemalla progressiota, niin veroissa kuin esim julkisissa maksuissa. Myös sanktioita esimerkiksi työstä kieltäytymisestä tulisi kiristää. Toisaalta työssäkäynnistä aiheutuvien kustannusten verovähennysoikeutta voisi jopa nostaa, joka nostaisi työskentelyn kannattavuutta. Suomesta ei taida löytyä puoluetta, joka ajaisi tähän suuntaan, mutta toivottavasti edes yksittäisiä poliitikkoja löytyy. Onko kenelläkään tietoja näistä poliitikoista.
Onhan tässä se valuvika että ne aidosti hädänalaiset myös tästä kärsii, mutta olemme jo nyt kestämättömällä polulla. Jos jollakin on ideoita kuinka nämä hädänalaiset saataisiin autettua mutta sosiaalipummeja ei niin olisi kiva kuulla.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
No et sä kuitenkaan maksa omaa elämääsi koskaan valtiolle takaisin, olet saanut ilmaisen koulutuksen liki 20 vuoden ajan (tai siitä muutama vuosi sinulle on maksettu siitä että opiskelet), pelkästään tämä on maksanut niin paljon ettet ikinä pysty takaisin sitä maksamaan. En tiedä mitä kaikkea suhmurointia tämä hallitus harrastaa, eli taatusti löytyisi leikattavaa muiltakin kuin kaikkein köyhimmiltä.Itse olen kyllästynyt keskituloisten valitukseen, he kun voi valita olla töissä tai jäädä työttömäksi jos se kerran on niin paljon kivempaa, mutta ei kun valitetaan ja tehdään vielä monta lasta niin voi valittaa vielä enemmän. Lapsettomuuskin on vaihtoehto jos päiväkotimaksut kaikista lapsiperheen tuista huolimatta ahdistaa.
Tämä nyt on niin paksua soopaa, että. Olen veroina maksanut oman koko koulutukseni moneen kertaan etten edes vaivaudu tätä enää laskemaan. Jotkut tosiaan maksaa tässä maassa tuhansia euroja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin on aihe, johon vastaus on yksikertainen. Otat lopputilin työstäsi ja annat työsi sellaisella joka osaa sitä arvostaa.
Ei ole vastaus. Arvostan työtäni ja pidän siitä. Ainoa josta en pidä on se että työni hedelmistä noin 40% varastetaan muiden käyttööön. Tämä osuus on liian suuri.
Ei varasteta. Tuo 40% ei alunperinkään kuulu sinulle vaan yhteiskunnalle.
Miksi minun työajastani ja panoksestani 40% osuus kuuluu yhteiskunnalle + se että maksan kaikista maksimin mukaan, mutta jonkun toisen työpanoksesta vain 10% kuuluu yhteiskunnalle?
Koska täällä on progressiivinen verotus jotta ei olisi niin että huonotuloisimmat joutuvat asumaan kadulla. Onhan maita jossa näin ei ole mikäli koet pärjääväsi ilman vaikkapa poliiseja. Voit myös ryhtyä yksityisyrittäjäksi ja määrätä oman työsi hinnan sellaiseksi että jäljelle jää mielestäsi riittävästi ja katsoa onko työllesi ostajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä verot maksan ihan mielelläni, mutta eläkemaksujen makseleminen sieppaa ja pahasti. Yrittäjänä näen, mikä summa tuloista oikeasti niihin menee - tavallisen palkansaajan tilinauhassahan näkyy vain pieni osa. Varmaan juuri siksi etteivät ihmiset tajuaisi kyseenalaistaa tuota systeemiä.
Maksamillani eläkemaksuilla saan oikeuden nostaa todella paljon pienempää eläkettä siihen nähden, millaisen summan omat vanhempani ovat kerryttäneet saman suuruisilla maksuilla, ja tämä epäsuhta vain kasvaa vuosi vuodelta. En luota että koko systeemi on edes pystyssä sitten joskus kun olisin eläkkeelle jäämässä. Vanhempieni sukupolvi elää muutenkin riskittömämpää elämää kuin minä ja heillä on paljon parempi elintaso. En tajua miksi minun pitää maksaa itseni kipeäksi siitä, että he saavat elämäntyylinsä rahoitettua vielä eläkkeelläkin.
Tästäkin olen samaa mieltä. Eläkeponzi on kyllä uskomaton. Minäkin olen esimerkiksi YEL maksuja maksanut, enkä koskaan tule saamaan edes omiani pois näistä maksuista. Mutta kun laki on laki niin pakko oli maksella. Kyllä surettaa kun saman rahan sijoittamalla olisi saanut paremman tuoton ja pääomakin olisi jäänyt omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin on aihe, johon vastaus on yksikertainen. Otat lopputilin työstäsi ja annat työsi sellaisella joka osaa sitä arvostaa.
Ei ole vastaus. Arvostan työtäni ja pidän siitä. Ainoa josta en pidä on se että työni hedelmistä noin 40% varastetaan muiden käyttööön. Tämä osuus on liian suuri.
4/5 aloituksesta. Herättää tunteita ja ketju rullaa.
Minulla tuo, että tulot olisivat niin isot, että veroprosentti olisi 40% olisi positiivinen ongelma.
Ihan oikeasti, se ei vielä ole hirveän suuri palkka. Sillä palkalla sinulla on edellenkin asuntolaina ja keskiverto japski auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4/5 aloituksesta. Herättää tunteita ja ketju rullaa.
Minulla tuo, että tulot olisivat niin isot, että veroprosentti olisi 40% olisi positiivinen ongelma.
Ihan oikeasti, se ei vielä ole hirveän suuri palkka. Sillä palkalla sinulla on edellenkin asuntolaina ja keskiverto japski auto.
Juurikin näin palkka ei ole mikään mielettömän iso, silti progressio lyö korville että heikompaa hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun työajastani ja panoksestani 40% osuus kuuluu yhteiskunnalle + se että maksan kaikista maksimin mukaan, mutta jonkun toisen työpanoksesta vain 10% kuuluu yhteiskunnalle?
Koska täällä on progressiivinen verotus jotta ei olisi niin että huonotuloisimmat joutuvat asumaan kadulla. Onhan maita jossa näin ei ole mikäli koet pärjääväsi ilman vaikkapa poliiseja. Voit myös ryhtyä yksityisyrittäjäksi ja määrätä oman työsi hinnan sellaiseksi että jäljelle jää mielestäsi riittävästi ja katsoa onko työllesi ostajia.
Et kertonut että miksi minulla pitäisi olla suurempi taakanjakovelvollisuus progressiivisuuden kautta? Totta puhuen omista valinnoistani riippuen voisin olla alkoholisti pienellä paikkakunnalla ilman koulutusta tai tässä nykyisessä tilanteessa. Kumpikin polku olisi ihan mahdollinen. Miksi Suomessa tehdään kaikki että rankaistaan niitä jotka ovat tehneet töitä pärjätäkseen omillaan tässä yhteiskunnassa? Eikö olisi reilumpaa että kaikilla olisi yhtäläinen taakka suhteellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Niin, että kaikki hyvä pitäisi saada ilman todellista vastuuta? Jos olet kateellinen näille pummeille, mikä estää sinua siirtymään heidän asemaan? Tai lähtemästä politiikaan vaikuttamaan?
Siis mitä? Nämä pummithan tässä ovat niitä vastuunpakoilijoita. Ja sitten osa vielä kehtaa valittaa, kun tuet ovat liian pienet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä kuitenkaan maksa omaa elämääsi koskaan valtiolle takaisin, olet saanut ilmaisen koulutuksen liki 20 vuoden ajan (tai siitä muutama vuosi sinulle on maksettu siitä että opiskelet), pelkästään tämä on maksanut niin paljon ettet ikinä pysty takaisin sitä maksamaan. En tiedä mitä kaikkea suhmurointia tämä hallitus harrastaa, eli taatusti löytyisi leikattavaa muiltakin kuin kaikkein köyhimmiltä.Itse olen kyllästynyt keskituloisten valitukseen, he kun voi valita olla töissä tai jäädä työttömäksi jos se kerran on niin paljon kivempaa, mutta ei kun valitetaan ja tehdään vielä monta lasta niin voi valittaa vielä enemmän. Lapsettomuuskin on vaihtoehto jos päiväkotimaksut kaikista lapsiperheen tuista huolimatta ahdistaa.
Tämä nyt on niin paksua soopaa, että. Olen veroina maksanut oman koko koulutukseni moneen kertaan etten edes vaivaudu tätä enää laskemaan. Jotkut tosiaan maksaa tässä maassa tuhansia euroja kuukaudessa.
Enpä usko että olet maksanut takaisin kaikkua sinua n 18 vuoden ajan opettaneiden ihmisten koulutuksia ja palkkoja, joita ilman he ei olisi voineet opettaa sinulle nyt tietämiäsi asioita. Etkä myöskään sinua hoitaneiden sairaanhoitajien ja lääkäreiden koulutuksia ja palkkoja. Tai turvallisuutesi ylläpitämisestä vastaavien tuhansien poliisien koulutuksia ja palkkoja.
Ja mitä sitten vaikka tulot on sellaiset että veroprosentti on 40, on minunkin palkkani kuntouttavasta työtoiminnasta alle viisisataa euroa koska sen veroprosentti on 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut että miksi minulla pitäisi olla suurempi taakanjakovelvollisuus progressiivisuuden kautta? Totta puhuen omista valinnoistani riippuen voisin olla alkoholisti pienellä paikkakunnalla ilman koulutusta tai tässä nykyisessä tilanteessa. Kumpikin polku olisi ihan mahdollinen. Miksi Suomessa tehdään kaikki että rankaistaan niitä jotka ovat tehneet töitä pärjätäkseen omillaan tässä yhteiskunnassa? Eikö olisi reilumpaa että kaikilla olisi yhtäläinen taakka suhteellisesti?
Et pärjää omillasi alkuunkaan. Yhteiskunta sinunkin nykyisen elämänlaatusi rahoittaa. Ja tuilla eläjien psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen taakka on paljon isompi kuin sinun joten kyllä, olisi reilua että taakkasi olisi isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa, että sinä et ole ikinä ollut töissä, vaan kuvittelet, että tuo 40% kuuluu sinulle ja kavereillesi.
Eihän kaikki verorahat mene työhaluttomien elättämiseen. Yhteiskunnan täytyy huolehtia tietyistä palveluista esim. infrastruktuuri, pelastuslaitos, poliisi, armeija, koulutus. Myös terveyspalvelujen ja päivähoidon tulee olla subventoituja. Aika karua, jos talon palaessa aletaan kilpailuttaa yksityisiä pelastuslaitoksia. Työhaluttomuus on ihmisten pään sisällä ja sitä on vaikea muuttaa, vaikka itseänikin ottaa päähän maksaa jollekin lusmuilusta.
Kaikki ei riipu omista valinnoista eikä se ole reilua. Joten se että veroprosentti on vähän isompi kuin niillä joilla huonompi tuuri, jotka ovat esimerkiksi sairastuneet tai eivät saa töitä vaikka haluaisivat, on reilua. Aina voi ostaa saaren ja perustaa omilla miljardeillaan (jos mielestään on maksanut itsensä takaisin yhteiskunnalle niin on multimiljardööri) mieleisensä yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pärjää omillasi alkuunkaan. Yhteiskunta sinunkin nykyisen elämänlaatusi rahoittaa. Ja tuilla eläjien psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen taakka on paljon isompi kuin sinun joten kyllä, olisi reilua että taakkasi olisi isompi.
Kerrotko vielä miten rahoittaa? ja tuo loppu oli vain tyhjää lätinää ilman yhtään perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei riipu omista valinnoista eikä se ole reilua. Joten se että veroprosentti on vähän isompi kuin niillä joilla huonompi tuuri, jotka ovat esimerkiksi sairastuneet tai eivät saa töitä vaikka haluaisivat, on reilua. Aina voi ostaa saaren ja perustaa omilla miljardeillaan (jos mielestään on maksanut itsensä takaisin yhteiskunnalle niin on multimiljardööri) mieleisensä yhteiskunnan.
Haistan kaksoistandardin nyt tässä. "maksa sinä vaan niitä veroja ja ole tuottava yksilö, mutta meidän vihervassareiden ei tarvi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tosiaan maksaa veroja tuhansia euroja kuukaudessa, esimerkiksi minun isäni. Hän on suoraan sanonut, että kyllähän se välillä ärsyttää, mutta loppujen lopuksi hän maksaa verot ihan mielellään, koska niillä saa kaikki yhteiskunnan palvelut, terveydenhuollon ja lapsilleen hyvän ja ilmaisen koulutuksen. Hän arvostaa myös sitä, että yhteiskunta antaa kaikkein köyhimmillekin rahaa, että saavat ruokaa pöytään. Näin yhteiskuntarauha säilyy ja hänenkin lapsensa voivat turvallisesti esim kävellä kouluun, ei tarvitse elää muurien ja vartijoiden takana.
Kaikki rikkaat eivät ole niin ahneita ja lyhytnäköisiä kuin sinä.
t. eri
Mites, eikös pääomatulojen verotus ole jotain 30%? Sitä voisi nostaa ja tuon aloittajan kitinää voisi vastaavasti alentaa.
Samoin perintöveroa voisi korottaa, kuten myös omaisuusveroa. Näin voitaisiin tuleveroa jälleen hieman alentaa.
Vai olisiko järkevämpää pienentää näin saaduilla tuloilla valtion velkaantumista?
Kyllähän verot harmittaa kaikkia. Valitkaamme kansanedustajat tuo harmistus mielessämme.
On olemassa runsaasti maita, joissa on olematon sosiaaliturva tai ei ollenkaan. Niissä on poliittinen korruptio ja rikollisuus korkealla tasolla. Kerjääminen ja musta talous ovat yleisiä. En halua Suomesta sellaista maata. Talouden kehitys on vienyt koko ajan pois ihmisen työstä kohti koneiden työtä ja robotiikaa. Päämäärä on siis työvoiman vähentäminen ja tehostaminen. En mitenkään näe mahdollisema täystyöllisyyttä tämän valitun politiikan takia. Tämän takia on hyväksyttävä työttömyys ja siitä aiheutuvat kustannukset ja inhimillinen toimeentulo.Hesarissa oli hyvä artikkeli firman työpaikkojen siirrosta ensin Suomesta Viroon ja sieltä taas Liettuaan halvempien työvoimakustannusten perässä. Hitaasti syntyy työpaikkoja korvaamaan tämän muutoksen, kun kehitetään erityisosaamista vaativia aloja mutta paluuta ei ole vakutuiseen isoon tehdastyöläisten joukkoon, jonka osaaminen on peruskoulutasolla. Savupiipputeollisuus supistuu edelleen ja muuttaa muotoaan. Bulkkitavaraa ei tarvita eikä kannata tehdä Suomessa.
Muuttakaa maihin missä ei ole tätäkään hyvinvointiyhteiskuntaa ja koittakaa pärjätä siellä, tuskin onnistuisi. Olette vain tottuneet liian hyvään elämään. Ennen pitkää tällaisista asenteista seuraa sota, jos maailman mittakaavassa ajatellaan, tekisi hyvää aloittajallekin.
Se on selvä että joku on aina netto maksaja ja joku toinen on netto saaja. Se on ok ja se ei ole ongelma. Maksan myös mielellään veroja siitä että meillä on turvallisuus (raja, armeija, poliisi, palokunta ambulanssi, sairaala) infra (tiet , väylät, edustusta ulkomailla) koulutus (tarha, koulu yliopisto). Minusta on hienoa että suomessa jokainen (suomalainen) jolla taidot ja mielenkiinto riittää voi opiskella tohtoriksi.
Tuen myös verorahoilla mielellään elinkaaren yli meneviä tulosiirtoja. Eli aikuiset terveet (adult full able body) on netto maksajia niin että lapset ja vanhukset on saajia. Sen mitä en hyväksyn on että terveet aikuiset voi saada vastaksetonta rahaa tulosiirtona. Jos on adult full able body niin pitäisi aina tehdä jotain rahojen eteen. Tässä menee minun raja. Terve nelikymppinen ei pitäisi maksaa toiselle terveelle nelikymppiselle tyhjästä...