Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meille tarjottiin lastensuojelun asiakkuutta taloudellisista syistä

Vierailija
04.07.2017 |

Olin vauvan kanssa sairaalassa, kun vauvalla oli vatsakramppeja, itki ja oksenteli. Oltiin juuri kotiutumassa, kun sairaalan sosiaalityöntekijä tuli tapaamaan meitä. Ehdotti että tehdään lastensuojeluilmoitus. Perusteli sitä sillä, että saamme vauvalle tukiperheen. Sanoin, että ei ole tarvetta 7 viikon ikäistä vauvaa viedä tukiperheeseen. Sosiaalityöntekijä kyseli jaksamisesta. Sanoin, että meillä on vauvalla kaksi mummoa, viisi tätiä, kaksi enoa ja 16-vuotias serkku, jotka kyllä tarvittaessa auttavat. Sanoin vielä, että sairaalaan tulimme ihan tutkimuksiin ja että kaikki on nyt hyvin, kun saatiin apua vauvan vaivaan.

No, sitten sosiaalityöntekijä sanoi, että lastensuojelun asiakkaana saa taloudellista tukea ja että tulee kalliiksi kymmenen päivän sairaalalasku. Totesin, että eiköhän meillä ole varaa, kun mies käy töissä ja säästöjäkin on ja että tämän sairaalalaskun maksaa mummo.

Sosiaalityöntekijä antoi puhelinnumeronsa ja kehotti soittamaan, jos tulee jotain. Sitten kysyi onko minulla neuvolan numero. Sanoin että tottakai on. Sanoi sitten, että täytyy heti soittaa neuvolaan, jos tulee jotain vauvalle, että sieltä saa apua. Totesin vain hölmistyneenä, että niinhän minä juuri teinkin ja että sairaalaan tultiin neuvolan lähetteellä. Kyseli vielä onko kaikki varmasti hyvin ha toivotteli jaksamista. Sanoi että sairaalaan voi tulla uudestaan ja että sairaalassa on myös psykologeja.

Olipa aika hämmentävä kokemus.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja syy vauvan vaivoihin oli maitoallergia. Lisäsin tämän, kun jäi aloituksessa mainitsematta. -ap

Vierailija
2/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei se sosiaalityöntekijä tiennyt että omavastuuosuus sairaalapäivistä on 7 päivää ja vain ne maksetaan.

Minulla itselläni on monisairas lapsi ja usein sairaalajaksoon kuuluu sosiaalityöntekijän tapaaminen mutta ei kyllä ole ehdoteltu mitään lastensuojeluilmoituksia. Pst. Olen vielä yksinhuoltajakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunta tai missä päin Suomea? Mulle pienituloiselle ei tarjottu ls-asiakkuutta esikoisen vauva-aikana, vaikka tulot olivat todella pienet ja kaupungin perhetyö kävi. Edelleenkin on heikot kulissit ja koko ajan pelko p..., että joutuu ls-asiakkaaksi ja todetaan, että olen huono vanhempi, jaksamaton, Sinulla ap kun on kuitenkin perheasiat kunnossa, niin miten tuo ls-asiakkuuden tarjoaminen on mahdollista?

Vierailija
4/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäsen virkaintoinen :D . Oliko nuori ja vastavalmistuneen oloinen? Oletko sinä nuori, ts. katsoiko teitä sen läpi etä "nuori ja kokematon"... Hyvää tarkoitti, mutta joo, ette ehkä te ole oikea kohde. Mä oon lastensuojelussa ohjaajana, ja olen sitä mieltä, että ls-asiakkuus ei ole häpeän aihe ja sieltä oikeastikin saa hyvää apua. Mutta teidän tapauksessa joo ei.

Vierailija
5/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunta tai missä päin Suomea? Mulle pienituloiselle ei tarjottu ls-asiakkuutta esikoisen vauva-aikana, vaikka tulot olivat todella pienet ja kaupungin perhetyö kävi. Edelleenkin on heikot kulissit ja koko ajan pelko p..., että joutuu ls-asiakkaaksi ja todetaan, että olen huono vanhempi, jaksamaton, Sinulla ap kun on kuitenkin perheasiat kunnossa, niin miten tuo ls-asiakkuuden tarjoaminen on mahdollista?

No tätä itsekin ihmettelen. Varmasti on avun tarvitsijoita. Paikkakunta Lahti. Tiedän että esim. Heinolassa taas ei ole resursseja edes kaikille tarvitsijoille tarjota tukea. Esim. lapsuudenystäväni neljän lapsen, joista kolme erityislapsen, yh on jo yli puoli vuotta jonottanut tukiperhettä. En tiedä kuuluiko tämä sosiaalityöntekijän tapaaminen jotenkin rutiineihin. Hyvä tietysti että tarjoavat apua ja tekivät selväksi, että apua on saatavilla. Minua vain ihmetyttää tuo taloudellisilla syillä perustelu.

Vierailija
6/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tätä itsekin ihmettelen. Varmasti on avun tarvitsijoita. Paikkakunta Lahti. Tiedän että esim. Heinolassa taas ei ole resursseja edes kaikille tarvitsijoille tarjota tukea. Esim. lapsuudenystäväni neljän lapsen, joista kolme erityislapsen, yh on jo yli puoli vuotta jonottanut tukiperhettä. En tiedä kuuluiko tämä sosiaalityöntekijän tapaaminen jotenkin rutiineihin. Hyvä tietysti että tarjoavat apua ja tekivät selväksi, että apua on saatavilla. Minua vain ihmetyttää tuo taloudellisilla syillä perustelu. -ap

Vierailija
7/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäsen virkaintoinen :D . Oliko nuori ja vastavalmistuneen oloinen? Oletko sinä nuori, ts. katsoiko teitä sen läpi etä "nuori ja kokematon"... Hyvää tarkoitti, mutta joo, ette ehkä te ole oikea kohde. Mä oon lastensuojelussa ohjaajana, ja olen sitä mieltä, että ls-asiakkuus ei ole häpeän aihe ja sieltä oikeastikin saa hyvää apua. Mutta teidän tapauksessa joo ei.

Vaikutti olevan ehkä lähempänä eläkeikää. Me olemme kolmekymppisiä.

Lastenlääkäri totesi seurannan perusteella, että vuorovaikutus vauvan kanssa on hyvä, kehui siitä, kun juttelen vauvalle, totesi että huolehdin vauvan perustarpeista ja vauva saa läheisyyttä ja kiintymyssuhde on hyvä. Kehui myös parisuhdettamme.

En itsekään koe, että lastensuojelun asiakkuus olisi häpeä. Meille se vain ei ole ajankohtainen. -ap

Vierailija
8/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa. Meidät ohjattiin sairaalan sosiaalityöntekijälle kerran kun lapsi oli sairaalassa neurologisissa tutkimuksissa, mutta siellä lähinnä se sosiaalityöntekijä neuvoi mitä tukia voidaan kelasta hakea ja auttoi täyttelemään hakemuksia. Kuten alle 16 vuotiaan vammaistuki, jota ei sitten kuitenkaan saatu. Ei missään vaiheessa ollut puheissa lastensuojelua. Enkä kyllä ollut minkään kelan rahankaan perässä, pääasia oli se, että saadaan ajantasaista diagnoosia lapsen erityisopetuksen tueksi kouluun.

Vierailija
9/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että osaat ajatella ettei 7 viikkoisen vauvan paikka ole tukiperheen luona tai jossain muualla. Mielummin tuki sinne vauvaperheen luokse.

Mutta...miksi ihmetellä kun apua tarjotaan? Yleensä moniammatillinen apu on kiven alla. Tämä on sitä ennaltaehkäisevää työtä, näin pitäisi ollakin. Kerrotaan hyvissä ajoin mistä apua saa, mitä on tarjolla ja että apua kannattaa hakea. Ette välttämättä te, mutta moni saattaisi jaksaa hyvin tuossa vaiheessa, mutta vaikka puolivuotta eteenpäin samaa niin voikin paukut olla jo vähissä.

Vierailija
10/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tässä ei täsmää. 

Eihän tuo ole normaalitilanne, että apua tarjotaan noin voimakkaasti. Ei myöskään ole normaalia, että lääkäri erikseen kehuu vuorovaikutusta,  ja vauvalle juttelua, kiintymyssuhdetta,  vanhempien parisuhdetta jne. 

Jostain syystä ap on antanut joko yksinkertaisen ja todella epävarman kuvan itsestään ihmisenä ja äitinä ja siksi tällainen. Jostain syystä henkilökunnalla on herännyt huoli.

Vierailija
11/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun apua ei tarjota ja jotain tapahtuu niin se on sosiaalityöntekijän vika. Siis ihan oikeasti, jos apua tarjotaan ja sitä ei omasta mielestä tarvitse, voi siitä kieltäytyä ystävällisesti eikä siitä tarvitse isoa numeroa tehdä. Ota huomioon, että jollekin tuo avun tarjoaminen olisi voinut tulla todella tarpeeseen ja itse ei välttämättä olisi edes osannut hakea apua. Tuskin tuokaan sosiaalityöntekijä huvikseen juttelee vanhempien kanssa vaan ennenkin juttelusta ja avuntajoamisesta on ollut hyötyä. Ei se suoraan tarkoita, jos tehdään lasu, että lapsi heti laitetaan tukiperheeseen tai otetaan pois. Ja tuskin sosiaalityöntekijä pahaa teille halusi.

Vierailija
12/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä oli tapahtunut jokin sekaannus tai väärinkäsitys henkilökunnan jutellessa tapauksesta? Sekoittivat teidät johonkin toiseen perheeseen? Vai onko sulla jotain esim. mielenterveyshistoriaa? Ei tossa muuten ole mitään järkeä.

Vierailija
13/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä oli tapahtunut jokin sekaannus tai väärinkäsitys henkilökunnan jutellessa tapauksesta? Sekoittivat teidät johonkin toiseen perheeseen? Vai onko sulla jotain esim. mielenterveyshistoriaa? Ei tossa muuten ole mitään järkeä.

Minullekin tuli mieleen, että ovatkohan perheet menneet sekaisin sosiaalityöntekijällä. Joillakuilla on esim. kasvosokeutta, jolloin etenkin vieraiden ihmisten erottaminen toisistaan on melkein mahdotonta.

Vierailija
14/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan sosiaalityöntekijä ei voi tarjota lastensuojelun asiakkuutta. Lasu tehdään, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Sen jälkeen lastensuojelun sosiaalityöntekijät päättävät aloitetaanko asiakkuus.

Vierailija
15/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen palkkaukseen kuului bonarit tehdyistä lasuista? Ihmeen yli-innokkaalta vaikuttaa. 

Vierailija
16/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä samantyylinen kokemus. Kovasti haluttiin meidän perhe turvakotiin asumaan, ainoaksi syyksi kerrottiin nuori ikä. Joo, olin 21-vuotias, mielestäni en enää mikään teini kuitenkaan...mieheni opiskeli kokopäiväisesti ja minä olin vauvan kanssa kotona, meillä oli oma vuokra-asunto jne. asiat kunnossa. Lopulta jättivät rauhaan, kun sanoin hyvin suoraan, että heillä ei ole mitään perusteita tällaiseen toimintaan.

Vierailija
17/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kans, että ehkäisevää tukea ollaan tarjottu. Mun mielestä hienoa, että tukea tarjotaan varhaisessa vaiheessa. Ei se sos.tt ole voinut tietää teidän tukiverkostoista, taloudellisesta tilanteesta jne. Ja jos hän olisi niitä ruvennut "tenttaamaan" ni sekin olisi ollut huono.

Kun uutisia ja menneitä tapahtumia miettii esim. perhesurmat, ni tämä varhainen puuttuminen on juuri se tapa millä näitä koitetaan ehkäistä.

Vierailija
18/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kamalaa että tarjotaan apua, kannattaa muuttaa vaikka Afghanistaniin niin ei ole moisia huolia. Että olisi saanut psykologinkin apua jota monet joutuu odottamaan puolikin vuotta, kyllä käy sääliksi!

Vierailija
19/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa että yritetään houkutella asiakkaaksi rahaa tarjoamalla, jos ei ole mitään tarvetta asiakkuudelle.

Vierailija
20/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, jos sossut puuttuu ja tarjoaa apua, niin ei hyvä. Jos sossut ei tarjoa apua ja jotain tapahtuu, niin sekään ei hyvä. Ei ne sosiaalityöntekijät kenenkään pään sisään näe eivätkä he ole ennustajia. Tässä siis varmaan ajateltu, että sairas (levoton,itkee paljon tms.) lapsi ehkä kuormittaa perhettä ja on tarjottu apua. Ja koska et ole kokenut tarvitsevasi, niin kieltäydyit. Ja asia on ok. Itse en ehkä olisi lastensuojelusta puhunut, sillä perhetyötä ja tukiperheen saa nykyään myös ilman la-asiakkuutta, ihan yleisen sosiaalihuoltolain perusteella