Mirena yli nelikymppisellä?
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanha rupsahtanut ja vaihdevuodet ohittanut tarvitse muuta kuin aamupuuroa säännöllisesti.
No niin, mut kun on niin halukas ja hehkeä, että seksiä pitää harrastaa tämän tästä ja suosiollinen kumppanikin löytyy. Vaihdevuosista ei merkkiäkään, joten pakko sitä on jollain ehkäistä. N49
Kyllä liki 50v nainen on jo maho. Et tule raskaaksi vaikka yrittäisit varta vasten. Voi gynellä olla vaikeaa nauramatta 😂 Mä olen pannut baarista löytämiäni ikäisiäsi naisia ja kun olen ottanut kumin esille on sanottu "et sä tarvitse". Näissä keski ikäisissä panoissa on se hyvä puoli että voi huoletta laskea sisään mitä ei kolmekymppisen naisen kanssa uskalla tehdä.
Oon tykännyt, oisko nyt neljättä vuotta Mirena. Menkat loppui lähes kokonaan ja ne kamalat kivut samalla. Mitään sivuvaikutuksia en oo huomannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanha rupsahtanut ja vaihdevuodet ohittanut tarvitse muuta kuin aamupuuroa säännöllisesti.
No niin, mut kun on niin halukas ja hehkeä, että seksiä pitää harrastaa tämän tästä ja suosiollinen kumppanikin löytyy. Vaihdevuosista ei merkkiäkään, joten pakko sitä on jollain ehkäistä. N49
Kyllä liki 50v nainen on jo maho. Et tule raskaaksi vaikka yrittäisit varta vasten. Voi gynellä olla vaikeaa nauramatta 😂 Mä olen pannut baarista löytämiäni ikäisiäsi naisia ja kun olen ottanut kumin esille on sanottu "et sä tarvitse". Näissä keski ikäisissä panoissa on se hyvä puoli että voi huoletta laskea sisään mitä ei kolmekymppisen naisen kanssa uskalla tehdä.
Ehkäisy on käytössä juurikin gynen vahvasta suosituksesta. Vaihdevuosien alkaminen on erittäin yksilöllistä, mulla on edelleen säännöllinen kierto ja itse asiassa juuri nyt viimeisinä vuosina ovulaatiossa saattaa lähteä liikkeelle useampi munasolu. Ei muuten kiinnosta tässä iässä mikään kaksoisraskaus!
Sinuna käyttäisin sitä kumia, jotta et päädy baaripanon iltatähden isäksi.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos panostuksestasi tähän keskusteluun. Minun äidin puolen suvussani on useampia viisikymppisenä raskautuneita naisia, puhutaan "sukuvikana". Siksi ainakin minä suhtaudun ehkäisyyn vakavuudella vielä näilläkin ikävuosilla.
Sinuna kävisin pikaisesti seksitautitesteissä, voivat muhia pitkäänkin oireettomina.
Olen sitten se ainut jolle Mirena ei sovi koska ei sovi koko keltarauhashormooni.
Syön sitä nytkin, kun on hormoonikorvaushoito.
14 tablettia estrogeenia, ah niin ihana hormooni.
Sitten 14 tablettia tuota mulle sopimatonta keltarauhashormoonia ja taas kiukkuinen.
Ihmettelen ettei toi Mirena tee teistä kiukkuisia, kun se ei ole naiselle mikään hyvä hormooni.
Mulla oli Mirena 10 vuotta. Olin tyytyväinen. Menkat oli pois melkein koko ajan, alkoi uudestaan viimeisen puolen vuoden aikana. Oireina mullakin oli hiustenlähtö ja finnit leuassa.
Nyt ollaan oltu puolivuotta ilman ehkäisyä. Tuskin enää tulen raskaaksi, mutta ollaan tulee, jos on tullakseen meiningillä. Vauva olisi ainakin erittäin rakastettu. Niin ja ikää 45v.
12 vuotta mirenalla. Naisen paras ystävä. Runsaat viikon menkat ja kivut loppui kokonaan ja pms rauhoittui.
Aluksi oli vuotoa ja tiputtelija mutta asettui 3-4 kk käytön jälkeen. Yhden vielä laitan, jos sillä pääsisi vaihdevuosien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksaa hämmästyttää miesten innokas luottavaisuus siinä kohtaa, kun baarista pokattu, ennestään tuntematon, enempi tai vähempi humalainen nainen sanoo, ettei kortsua tarvita. Ei sillä, ettäkö sitä ehdottamistakaan kovin fiksuna pitäisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten se ainut jolle Mirena ei sovi koska ei sovi koko keltarauhashormooni.
Syön sitä nytkin, kun on hormoonikorvaushoito.
14 tablettia estrogeenia, ah niin ihana hormooni.
Sitten 14 tablettia tuota mulle sopimatonta keltarauhashormoonia ja taas kiukkuinen.
Ihmettelen ettei toi Mirena tee teistä kiukkuisia, kun se ei ole naiselle mikään hyvä hormooni.
Hormonin ottaminen tablettina ja sen liukeneminen kierukasta paikallisesti ovat täysin eri asioita, jälkimmäisessä pitoisuus on todella paljon pienempi. Sekin on erittäin yksilöllistä, miten kukin hormoneihin reagoi.
Mulle keltarauhashormoni on just hyvä, koska ilman sitä kohdun limakalvo vain paksunisi paksunemistaan, mikä ennen Mirenaa aiheutti runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Kierron takkuillessa saattaisi myös lisätä myös syöpäriskiä, kun paksu limakalvo ei valu kuukautisina ulos.
Juurikin se progestroni (mm. kierukassa) aiheuttaa suuremman rintasyöpäriskin kuin pelkkä estrogeeni. Rintasyöpäriski kasvaa yhtä paljon myös niillä, joille hormonikierukka laitetaan yli 40 vuotiaana vuotohäiriöihin ja vaikka vaihdevuosioireita ei vielä olisi.
Minulle laitettiin Mirena 54v karmeisiin vuotoihin. Vuoto niukkeni 5kk, lakkasi 4kk ja vähitellen alkoi uudestaan. Nyt on lähes päivittäistä vuotoa tai tihkumista. Kohdunpoistolupaa odotellessa...
Voiko Mirenan laittaa sellaiselle, joka saa välillä migreenikohtauksia?
Minulle laitettiin Mirena nelikymppisenä epätoivotun vahinkoraskauden ja keskeytyksen jälkeen. Kolme vuotta odotin jatkuvan tiputtelun loppumista. Lopulta loppui kärsivällisyys ja poistatin. Nyt olen sterilisaatiojonossa. Tulisi jo ne vaihdevuodet.
Viisikymppisenä laitettiin. 2kk kuluttua poistatin. Mahakramppeja ja tukka alkoi tippua. Ei sopinut mulle.
Minulla Kyleena, jossa vain puolet Mirenan hormonimäärästä. Suosittelen!
N46
Mulle.laitettiin Mirena 4 v sitten
Olin silloin 45 vee. Mun kuukautiset oli niiiin sairaan runsaat että raudan puute tuli ja sairaslomia moneen kertaan.
Mirena on ollut mahtava helpotus elämään ❤️
Vajaan viikon ollut ensimmäinen mirena. Ikää kohta 46. Lääkäri sanoi että 5-v päästä vaihdetaan vielä uusi.
Minulla oli Mirena vielä 54 vuotiaana. Aivan paras!
Ei vuotoja, ei iho oireita, ei painon nousua. Pelkkää hyvää sanottavaa.
Laitoin ensimmäistä kertaa vasta kun täytin 42-v. kun en enää halunnut tulla raskaaksi. En ole koskaan ollut mikään superhedelmällinen, kaksi lasta saatu aikaan tarkasti ovulaation aikaan ja heidän jälkeensä ihan löyhällä rytmimenetelmällä ehkäisty kun kolmas lapsi olisi saanut tulla jos on tullakseen mutta ei tullut. Kunnes sitten ikää alkoi olla niin laitatin kaiken varuiksi mirenan. Ei ongelmia.