Mirena yli nelikymppisellä?
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Kommentit (107)
Olen myös 5kk:n kokemuksella tosi tyytyväinen. Muutama finni ja hieman epäsäännöllistä tiputteluvuotoa ei haittaa, kun olen kärsinyt erittäin runsaista kuukautisista. Täytän 44 ja tällä hetkellä tämä tuntuu täydelliselt ratkaisulta. Kuinka usein muuten käytte gynekologilla tsekkauksissa? Riittääkö vuoden välein?
Minulla (44v.) oli kuopuksen (16v.) jälkeen putkeen 3 kierukkaa ja nyt syksyllä, kun kolmannen teho alkoi hiipua, niin huomasin miten halut alkoivat palata ja yleensä normaali hormonitoiminta. Minusta on tullut taas herkempi ja haluavampi. Mirena toimi muutoin erittäin hvyin. Se asennettiin runsaiden kk vuoksi ja toimi pestissään täydellisesti kaikki ne 16v.. Kk loppuivat kokonaan. En halunnut enää olla "kylmä" sängyssä, joten poistatin vanhan ja kävin ablaatiossa. Vielä ei ole tasaantunut toimenpiteen jälkeinen vuoto, mutta ainakin ne 2 kk ovat olleet niukat. Saa nähä jäävätkö kokonaan pois. Mutta siis kierukka niin kauan kuin se oli, oli todella huoleton ja hyvä. Kaikille se ei sovi, mutta useimmmille kyllä. Minulla se aiheutti hiusten ohenemista, kipeitä selkäfinnejä ja haluttomuutta, joita pidin vain lapsen saannin jälkeisenä tilana. Ihana huomata nyt hiusten juuresta, että ne ovat alkaneet vahvistua ja halut ovat kasvaneet huomattavasti. Samoin finnit selässä ovat kadonneet ja 3v. sitten todettu psori on rauhoittunut.
Onko tuo hiusten ohentuminen tavallistakin Mirenan käyttäjillä? Vai liittyykö ylipäätään ikään ja lähestyviin vaihdevuosiin?
Olin 36v. kun laitettiin eka Mirena. Sain sen kuukautiskipujen takia. Auttoi kipuihin ja vei myös kuukautisen lähes kokonaan. Pientä tiputtelua tulee n. 3-4kk välein. Viime keväänä vaihdettiin uusi, olen 42v. En todellakaan halunnut kipujen palaavan ja onhan tuo myös huoleton ehkäisymenetelmä. Tällä jatketaan seuraavat vuodet, jollei mitään odottamatonta tapahdu. Ei ole ollut sivuoireitakaan sitten alun, joten sopii minulle. Alussa oli tiputtelua ja pari viikkoa olin ihan raivoissani kaikesta. Niin ja rinnat turpos ja kipuili. Nämä meni ohi parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 5kk:n kokemuksella tosi tyytyväinen. Muutama finni ja hieman epäsäännöllistä tiputteluvuotoa ei haittaa, kun olen kärsinyt erittäin runsaista kuukautisista. Täytän 44 ja tällä hetkellä tämä tuntuu täydelliselt ratkaisulta. Kuinka usein muuten käytte gynekologilla tsekkauksissa? Riittääkö vuoden välein?
Kun mirena laitettiin, käskettiin käydä tarkistuksessa vuoden välein. Kun nyt syksyllä kävin ensimmäisessä tarkastuksessa sanottiin, että ohjeistus on muuttunut, ja jos ongelmia ei ole, niin ei tarvitse käydä tarkastuksessa ennen kun se viisi vuotta alkaa olla takana.
Mirenaan erittäin tyytyväinen 46v.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo hiusten ohentuminen tavallistakin Mirenan käyttäjillä? Vai liittyykö ylipäätään ikään ja lähestyviin vaihdevuosiin?
Mulla hiusten oheneminen on kyllä alkanut jo selvästi ennen Mirenaa, eikä se ole erityisesti pahentunut käytön aikana. Jokaisella on tietty omanlaisensa hormonitoiminta, mutta mä en usko saavani paksuja ja pitkiä hiuksia takaisin, vaikka Mirena otettaisiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Olin pikkusen alle 40 kun laitettiin, viisi vuotta sinnittelin, kipuja, verenvuotoa. Kolme vuotta sitten otettiin koko kohtu pois ja elämänlaatu parani todella, ainoastaan sain alaselkä vaivat, mutta se on pientä entiseen verrattuna.
Olen 43v. Toinen Mirena menossa. Kuukautiset pientä tiputtelua ja kivut kokonaan poissa. Ei sivuoireita. Laittaminen ja pois ottaminen sattuu, mutta kyllä sen yhden päivän 5-7 vuoden välein kestää.
Olen 43 ja keväällä täytyy käydä laitattamassa kolmas Mirena. Toinen on menossa kuudetta vuotta. Ei ole ollut muita ongelmia, kuin lisääntyneet finnit kolmenkympin puolella. Nelikymppisenä vaiva on kadonnut. Olin nuorempana hyvin herkästi raskautuva, joten en uskalla jättää ehkäisyä heikommalle hoidolle. Otan varmaan vielä neljännenkin Mirenan. Mulla oli nuorena hyvin runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja lyhyt kierto. Mirena muutti jokakuisen rääkin lieväksi haitaksi. Nyt hormoonitoimintani taitaa olla hiipumassa, kun kuukautisia tuskin huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Gyne pyysi mut Mirenan laiton jälkeen vuoden kuluttua tsekkiin. Kävin, kaikki oli hyvin ja kapine just paikallaan. Niinpä gyne totesi, että seuraavan kerran voi tulla, kun itsestä tuntuu, että on syytä. Mä olen 49-vuotias, joten etupäässä vaihdevuosioireisiin viittasi tällä. Eikä niitäkään tarvitse kiireellä rientää tutkituttamaan, jos ei ole jotain, mihin tarvitsee helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Hiusten oheneminen liittyy ikään ja vaihdevuosien lähestymiseen. Minulla alkoi jo ennen Mirenan laittoa.
Joku mainitsi haluista. Kun sain Mirenan ansiosta vuodot kuriin, niin halutkin nousivat valtavasti. Mirena pelasti seksielämäni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla, 42-vuotiaalla on Mirena, ja hiukset ovat vahvemmat ja paksummat kuin ikinä aikaisemmin. Saattaa toki johtua siitäkin, että tässä iässä en jaksa enää värjätä ja muotoilla hiuksiani (ts. ei kiinnosta olla "räväkkä" tai "nuorekas"), vaan nautin luonnollisista ja kauniista hiuksistani.
Ehkä maailmankaikkeuden toiseks paras keksintö epiduraalipuudutuksen jälkeen!! Jokaisella naisella pitäis olla oma mirena!, n47v
Ei vanha rupsahtanut ja vaihdevuodet ohittanut tarvitse muuta kuin aamupuuroa säännöllisesti.
siis eikö näistä ollut juuri jotain juttua että oli tehnyt vaikka mitä sairauksia naisille ja vedetty markkinoilta?
Vierailija kirjoitti:
siis eikö näistä ollut juuri jotain juttua että oli tehnyt vaikka mitä sairauksia naisille ja vedetty markkinoilta?
Sekoitat syanidiin!
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat varmaan Essureen joka on ihan eri asia (naisen sterilisaatio semmosilla munatorviin laitettavilla metallijutuilla).
Vierailija kirjoitti:
Ei vanha rupsahtanut ja vaihdevuodet ohittanut tarvitse muuta kuin aamupuuroa säännöllisesti.
No niin, mut kun on niin halukas ja hehkeä, että seksiä pitää harrastaa tämän tästä ja suosiollinen kumppanikin löytyy. Vaihdevuosista ei merkkiäkään, joten pakko sitä on jollain ehkäistä. N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, mut kun on niin halukas ja hehkeä, että seksiä pitää harrastaa tämän tästä ja suosiollinen kumppanikin löytyy. Vaihdevuosista ei merkkiäkään, joten pakko sitä on jollain ehkäistä. N49
Onnittelut, hienoa :)
Olen 42v. Minulla ollut Mirena vuodesta 2013. Kärsinyt aina erittäin runsaista kuukautisista sekä kovista kivuista, molemmat jäivät pois ihan samantien, kuukautisia ei siis ole tullut kertaakaan asennuksen jälkeen - ei edes ns. tyhjennysvuotoja. En voisi olla tyytyväisempi.