Mirena yli nelikymppisellä?
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Kommentit (107)
Kokeilemalla selviää miten sopii. Mulla oli mirena 27-vuotiaana ja tuli hirveasti finnejä. Muuten hyvä kapistus, mutta ne finnit plääh.
Elämäni paras valinta. Kysyn vaan, että miksi vasta nyt.
Kolme vuotta kuukautiset olleet kokonaan poissa, ei mitään sivuvaikutuksia.
Minulla on ollut hormonikierukka kolmekymppisestä. Viimeisin laitettiin 48 vuotiaana. Nyt olen 55!v. Minä olen ollut tyytyväinen siihen, koska kierukka piti kuukautisen kokonaan poissa aina yli 5 vuotta. Sen jälkeen vähitellen alkoi vähän vuotoja tiputella, mutta ultran mukaan toimi aina 7 vuotta ja vaihdettiin. Pari vuotta viimeisestä gynekologi-käynnistä ja kysyin, että jokohan se otettaisiin pois. Lääkäri sanoi vain, että kierukan keltarauhashormoni suojaa kohtusyövältä ja kyllä se kannattaa pitää. Sisällä se on vieläkin ja olenpahan päässyt vaihdevuosien ohi tietämättä, milloin ne viimeiset menkat olisivat olleet. Senkin puoleen on ollut hyvä, että ne viimeiset vuodot kuulemani mukaan saattavat olla vaikka vuoden välein. On tietysti myös niitä harvinaisia tapauksia, että vaihdevuosi-iässä luulee jo kuukautisten ja siis ovulaation loppuneen, kun voi tapahtua pitkienkin välein. Voi siis tulla raskaaksi ja raskaus päästä pitkällekin (yli aborttirajan eikä kaikki halua henk.koht. syistä aborttia missään tapauksessa tehdä). Koska en tosiaan tiedä omasta menopaussistani kierukan vuoksi, saa olla ihan mekaanisessa ehkäisynä toistaiseksi. Olkoon sitten vaikka varmuuden maksimointia.
Suosittelen.
Tyytyväinen, runsaat menkat poissa. Ei tullut finnejä.
Mulla laitettiin 47-vuotiaana eli pari vuotta sitten. Runsaat kuukautiset ja pahat kuukautiskivut loppuivat saman tien. Kroppa totutteli kapineeseen alkuun parin, kolmen kuukauden ajan: pientä nipistelyä alavatsalla, makeanhimoa ja jokunen finni. Mutta kaiken kaikkiaan elämä helpottui niin paljon, että harmittaa, kun tuli niin pitkään sinniteltyä kuparikierukalla.
Mulle tää on suunnilleen pelastanut elämän, kun ei tarvitse kärsiä runsaista epäsäännöllisistä menkoista ja miettiä, milloin ne tulee, eikä ole mitään menkkoihin liittyviä kipujakaan. Ja säästää pitkässä juoksussa paljon rahaakin kun ei tarvitse suojauksia. Olen nyt 41v ja tää on toinen kierukka. Välissä otettiin pois ja sain pari lasta ennen tätä uutta. Tää on nyt ollut kohta 6 vuotta. Laiton yhteydessä vuodot ovat epäsäännöllistä tiputtelua ollut 2-4kk ajan, sitten ovat jääneet pois. Nyt reilun vuoden ehkä 3-4 kuukauden välein on ihan pientä tiputteluvuotoa 1-2 päivää, selviää vessapaperilla tai pikkuhousunsuojalla. Gyne k uitenkin sanoi, että toimii vielä, ja voin pitää vielä sillai, että vasta reilun vuoden päästä vaihdetaan kun on ollut 7 vuotta.
Ainoa vaiva, minkä epäilen ehkä liittyvän kierukkaan on päänsärky, joka tulee ehkä puolikkaan päivän kerran kuussa, epäilen, että liittyy joteknin hormoneihin, koska on haittavaikutuslistassakin kierukan yleisimpiä haittavaikutuksia. On myös ollut pari todettua munasarjakystaa, niitä mulla ollut muutenkin. Seuraavalla varmaan mennään jo siihen asti, ettei enää ainakaan raskautta tarvitse pelätä.
Toinen Mirena menossa. Toimii kuin unelma.runsaat vuodot ja helvetilliset kivut loppui kuin seinään. Pientä tiputteluvuotoa pari päivää, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hormonikierukka kolmekymppisestä. Viimeisin laitettiin 48 vuotiaana. Nyt olen 55!v. Minä olen ollut tyytyväinen siihen, koska kierukka piti kuukautisen kokonaan poissa aina yli 5 vuotta. Sen jälkeen vähitellen alkoi vähän vuotoja tiputella, mutta ultran mukaan toimi aina 7 vuotta ja vaihdettiin. Pari vuotta viimeisestä gynekologi-käynnistä ja kysyin, että jokohan se otettaisiin pois. Lääkäri sanoi vain, että kierukan keltarauhashormoni suojaa kohtusyövältä ja kyllä se kannattaa pitää. Sisällä se on vieläkin ja olenpahan päässyt vaihdevuosien ohi tietämättä, milloin ne viimeiset menkat olisivat olleet. Senkin puoleen on ollut hyvä, että ne viimeiset vuodot kuulemani mukaan saattavat olla vaikka vuoden välein. On tietysti myös niitä harvinaisia tapauksia, että vaihdevuosi-iässä luulee jo kuukautisten ja siis ovulaation loppuneen, kun voi tapahtua pitkienkin välein. Voi siis tulla raskaaksi ja raskaus päästä pitkällekin (yli aborttirajan eikä kaikki halua henk.koht. syistä aborttia missään tapauksessa tehdä). Koska en tosiaan tiedä omasta menopaussistani kierukan vuoksi, saa olla ihan mekaanisessa ehkäisynä toistaiseksi. Olkoon sitten vaikka varmuuden maksimointia.
Suosittelen.
AI niin, jäi pois se, että tuttavilla niitä viimeisiä menkkoja on tullut tosiaan vaikka vuodenkin päästä ja tosi runsaana joskus kiusallisessa tilanteessa. Esim. juhannusjuhlilla jossain korpimökillä. Ja tietystikään et ole mitään siteitä mukaasi ottanut, kun luulit, että ne loppui jo.
Plus nelikymppinen nainen. Tämä on ollut minulle paras ehkäisymuoto, ehdottomasti! Ihanaa kun epäsäännölliset, erittäin runsaat kuukautisen poissa.
Ensimmäisen vuoden ajan Mirena hikoilutti, aluksi tosi runsaasti, sitten vähän tasaantui. Vuoden käytön jälkeen ei mitään sivuoireita. Kannatti odottaa, että keho tottui tähän!! Elämä on tämän kanssa niin vaivatonta!
Minulla on menkat, vaikka on Mirena. Laitettu 2,5 vuotta sitten, kun nuorimmainen oli 3 kk. Laitto sattui ihan hirveästi ja vuotoa oli sen jälkeen noin 3 kk joka päivä. Sitten oli menkat poissa noin 3-4 kk. Voi johtua siitäkin, että synnytyksestä oli niin vähän aikaa tuo alkuvuoto, se siis oli kirkasta. Nyt menkat säännölliset. Kierron puolivälissä on aina ihan pientä tiputteluvuotoa ja menkat kestää 3-5 päivää, pienellä siteellä pärjää hyvin. Ei ole menkkakipuja lainkaan, ennen oli aina. Minulla on aina ollut hyvä iho, eikä nytkään ole ollut ainuttakaan finniä. En tiedä, laitatanko uutta, kun tämä otetaan pois. Olen sitten kuitenkin 45, ja tuskinpa tulen enää raskaaksi.
Hyvänä asiana olen pitänyt vaihdevuosien yli Mirenan kanssa menneenä sitä, että kun kuukautisia ei ole (vaihdevuosista yleensä epäsäännöllisiä), niin olisin huomannut jostakin mahdollisesta sairaudesta (vaikka kasvaimesta) tulevat vuodot. Ei ole mitään vuotoja ollut. Rauhoittaa sekin mieltä.
Mulle laitettiin eka Mirena 42 vuotiaana. Mä vuodin vuoden ja sain ison myooman. Vuosi sitten myooma poistettiin ja asennettiin uusi kierukka ja tää on kuulkaa taivas! Menkat on sellasta pienen pientä tiputtelua, ennen kierukkaa vuoto muistutti lähinnä reilun viikon kestävää härän teurastusta. Gynekologi sano, että mun ikäsellä tää voi olla paikallaan seittemänkin vuotta ja toinenkin voidaan vielä laittaa sitten, samalla hoituu vaihdevuodetkin. Tosta ekasta vuodesta huolimatta, suosittelen.
Kiitos kaikista kommenteista! Tähän saakka olen lukenut lähinnä kauhutarinoita, mukava kuulla että muitakin löytyy. Näiden perusteella vaaka ehkä jo hieman kallistumassa... olen täysin kypsä liian runsaisiin vuotoihin, ja nyt niihin lisänä liikakasvu joka on kohtusyövn riskitekijä. Toisaalta 3-6 kk jatkuva vuoto ja akne ja lisääntynyt rintasyöpäriski jne. eivät innosta myöskään. Huoh.
Ei ole helppoa.
Ap
Minulla on Mirena ollut jo yksitoista vuotta, kerran vaihdettu ja ensimmäinen pelitti 7 vuotta. Olen tosi tyytyväinen, runsaat ja epäsäännölliset, lisäksi vielä kivuliaat kuukautiset loppuivat kuin seinään. Toinen munasarja ja -torvi on toki poistettu, mutta lääkärin mielestä kierukka saa olla paikoillaan. Kipuja ei ole, eikä mieskään ole valittanut, joten olemme tyytyväisiä. Voi olla, ettei tämän jälkeen tarvitse enää uusia, mutta se on sen ajan murhe se.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista kommenteista! Tähän saakka olen lukenut lähinnä kauhutarinoita, mukava kuulla että muitakin löytyy. Näiden perusteella vaaka ehkä jo hieman kallistumassa... olen täysin kypsä liian runsaisiin vuotoihin, ja nyt niihin lisänä liikakasvu joka on kohtusyövn riskitekijä. Toisaalta 3-6 kk jatkuva vuoto ja akne ja lisääntynyt rintasyöpäriski jne. eivät innosta myöskään. Huoh.
Ei ole helppoa.
Ap
Jos et ihan viralliseen lääketieteeseen perustu tuo käsityksesi rintasyöpariskistä, tarkistapa asia. E-pillereissä on estrogeenia ja se estrogeeni on se syöpäriskitekijä. Hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia. Ja lääkärien mukaan se suojaa kohtusyövältä. Kierukan hormonivaikutus on paikallinen siellä kohdussa ja heittäisin tähän muistista, että olisi - no en sanokaan prosentteja, en taida uskoa muistiini itsekään, kun olisin sanonut sadasosa siitä, mitä pillereissä. Tarkista paremmasta tietolähteestä.
Mulle laitettiin ensimmäinen Mirena 45-vuotiaana lisääntyneiden vuotojen vuoksi. Ekat kolme kuukautta oli jatkuvaa tiputtelua. Sen jälkeen oli viiden päivän kuukautiset tasan neljän viikon välein säännöllisesti. Jossain vaiheessa saattoi joka toinen kuukausi jäädä pois, kunnes lopulta 52-vuotiaana loppuivat kokonaan. Vaihdevuosioireilta en ole säästynyt, sillä 50 täytettyäni alkoi hikoilutus, joka jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa.
Ap
Jos et ihan viralliseen lääketieteeseen perustu tuo käsityksesi rintasyöpariskistä, tarkistapa asia. E-pillereissä on estrogeenia ja se estrogeeni on se syöpäriskitekijä. Hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia. Ja lääkärien mukaan se suojaa kohtusyövältä. Kierukan hormonivaikutus on paikallinen siellä kohdussa ja heittäisin tähän muistista, että olisi - no en sanokaan prosentteja, en taida uskoa muistiini itsekään, kun olisin sanonut sadasosa siitä, mitä pillereissä. Tarkista paremmasta tietolähteestä.
En ole tuo äskeinen, mutta hormonikierukka ihan oikeasti kasvattaa rintasyöpäriskiä merkittävästi, tänä vuonna asiasta uutisoitiin.
Itse en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ikinä, ja vaihdevuodetkin pitänee vetää ilman korvaushoitoa. Sellainen sukurasite nimittäin on sekä rintasyöpään että veritulppiin. Mutta jokaisella toki omat riskitekijänsä, kenellä mihinkin, ja jokainen toimii oman harkintansa mukaan.
Kiitos vastauksista kaikille. Ehkä annan Mirenalle mahdollisuuden.
Juu tosiaan keltarauhashormoni suojaa kohtusyövältä mutta lisää hieman rintasyöpäriskiä. Toisaalta, elämä on riskejä täynnä joten valintoja ja tasapainoiluahan tämä on koko ajan.
Ap
Mulla ei pysynyt kierukka paikallaan, kahdesti kokeiltu ja molemmat tuli pois.
Myöskään e-pillerit ei minulle sovi joten seuraavaksi on edessä kohdun poisto, lämpöpallohoitoa ei edes kokeilla kun tarvisin kuitenkin sterilisaation lisäksi.
Ikää 40-v. ja tyytyväinen olen lääkärin päätökseen poistaa kohtu.
56-v. Mirena ollut 25 v, toki vaihdettu välillä.
Olen tosi tyytyväinen, ei kuukautisia koko aikana eikä vaihdevuodetkaan ole vaivanneet.
Munasarjacystia on tullut ja mennyt ilman oireita. Uä:ssä todettu.