Mirena yli nelikymppisellä?
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Kommentit (107)
Mä olen 43 ja toinen Mirena kohta käyttöikänsä lopussa. Mulle tuli alussa haittavaikutuksena finnejä kasvoihin ja yläselkään. Aiemmin ihoni ei finniytynyt. Nykyään finnit jo harvinaisempia.
Pääsin eroon runsaista kuukautista ja kuukautiskivuista! Mulla oli kyllä vuosia kuukautiset, mutta melkoisen niukat. Nykyään todella niukat ja rytmi ruvennut vaihtelemaan aiemmasta. Eli miinuksena: ei tiedä niin hyvin mikä vaihe omassa kehossa on meneillään.
Mirena on mulle ainut mahdollinen hormonaalinen ehkäisy migreenitaipumukseni vuoksi. Aion ottaa vielä ainakin yhden Mirenan tämän jälkeen, ensi vuonna. Eli viisikymppiseksi asti ainakin meinaan jatkaa käyttöä.
Mikä tää keltarauhashormoni ja syövältä suojaava juttu on? Siis kiinnostaisi tietää lisää, mihin perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää keltarauhashormoni ja syövältä suojaava juttu on? Siis kiinnostaisi tietää lisää, mihin perustuu?
Ainakin siihen, että keltarauhashormoni estää kohdun limakalvoa kasvamasta liian paksuksi, mikä puolestaan vähentää syöpäriskiä. Kohdunrungon syöpä kun saa alkunsa usein, ei aina, juuri näistä normaaleista limakalvon soluista. Jotenkin näin gyne selitti asian mulle.
Olen vasta 23, mutta toivottavasti tästä on jotain apua. Vuosikymmen tuli kärsittyä järkyttävistä kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta. söin ehkäisypillereitä 9 vuotta. Mirenan laitto oli pahin kipu ikinä.
Kuukautiset loppuivat täysin n. viikon kuluttua asennuksesta. Akne räjähti käsiin, mutta on rauhoittumaan päin.
Nyt olen poistamassa mirenan ja laittamassa sen sijaan ehkäisykapselin, koska mirenan langat ovat niin paksut ja terävät, että ne repii sisältä ihon rikki.
Mirena on nyt asennettu ja pari päivää tässä nyt kuulosteltu tuntemuksia. Asennus tapahtui ohjeen mukaisesti menkkojen aikana, niiden viimeisinä päivinä. Kuukautisvuoto on periaatteessa loppunut, mutta pientä vuotoa tulee silti, mikä ilmeisesti kuuluu asiaan. Gyne sanoi että vuoto/tiputtelu voi jatkua jopa lähes 6 kk. Eli nyt tässä odotellaan ja sinnitellään. Jos vuoto on näin pientä, sen kanssa kyllä elää muutamia kuukausia.
Asennus oli epämiellyttävää ja sattui, mutta positiivisena pidettäköön sitä, että olin kaiken lukemani perusteella varautunut paljon pahempaan. Otin noin tunti ennen toimenpidettä buranaa ja heti toimenpiteen jälkeen. Muita kipuja ei ole sitten ollutkaan, eikä oikein muita tuntemuksiakaan. Ehkä muutama hyvin lievä kramppi tai painon tunne ensimmäisenä päivänä, mutta niitä nyt on minulla muutenkin menkkojen aikana.
Seuraillaan tilannetta, toivon että saan helpotuksen runsaisiin kuukautisiin ja kipuihin. Palaan taas kertomaan miten hommat etenee.
Ap
Ap tässä.
Mirena ollut nyt kohta 2 kk ja ajattelin kertoa kuulumisia. Alkupäivien tiputtelu loppui ja kahteen seuraavaan viikkoon ei vuotanut laisinkaan. Ehdin jo ihmetellä oliko tämä näin helppoa. No, ei ihan. Näiden kahden vuodottoman viikon jälkeen alkoi neljä viikkoa ihan putkeen jatkunut vuoto. Sen verran vähäistä, että siteellä pärjäsin, mutta täytyy sanoa että jatkuva side housuissa kulkeminen oli hieman rasittavaa sekä mielelle että alakerran iholle. Neljän viikon jälkeen vuoto lakkasi ja nyt on mennyt 2 viikkoa ilman mitään. Toivottavasti jatkuu näin.
Mitään muuta kummoista en oikeastaan ole huomannut. Halut hyvät ja ennallaan, ei finnejä. Ainoa mitä tässä olen pohdiskellut on se, että eipä ole minkäänlaista aavistusta enää missä kierron vaiheessa mennään kun ei näemmä ole mitään kiertoa enää. Onko tämä nyt sitten negatiivinen vaiko positiivinen muutos, en oikein tiedä (olen aina ollut säännöllinen ja tunnistanut ovulaatiot sekä muut kierron vaiheet.) No, annetaan ajan kulua ja katsellaan.
Kokonaisvaikutelma 2 kk:n jälkeen positiivinen.
Olen nyt tasan 40-vuotias ja VASTA vuosi sitten uskaltauduin Mirenan ottamaan. Pelkäsin niin kovasti sivuvaikutuksia että runsaista kuukautisista huolimattakaan en uskaltanut sitä ottaa, vaikka se houkuttelikin kovasti. Pitkällisen pohdiskelun jälkeen päädyin siihen kuitenkin ja se oli omalla kohdallani yksi parhaita päätöksiäni! Muutaman ajan tuli kuukautisten aikana pientä tihuuttelua + jkv välivuotelua ja olin normaalia itkuherkempi. Mutta sitten kuukautiset loppuivat kuin seinään, eikä ole sen koommin näkynyt. Ainoastaan on satunnaista rintojen arkuutta, mutta sekin oli ennen Mirenaa pahempaa (ennen kuukautisia), eli tuskin liittyy kierukkaan kuitenkaan. Omalta osaltani voin lämpimästi suositella ja Mirenan otan jatkossakin!
En ole yli nelikymppinen, mutta tulin tähän ketjuun vain lukemaan tuosta Mirenasta. Itse sitä en varmaankaan koskaan ota, suurin syy varmaan oma kammo tuollaisia asennuksia ja poistoja kohtaan. Halusin vain kertoa, että mulla on ollut 15 vuotta käytössä Nexplanon (ent. Implanon) ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Menkat loppuivat pian kapselin laiton jälkeen eikä niitä yleensä sitten ole kuin vasta viimeisenä "voimassaolovuonna" kerran tai kaksi. Joskus ei ole ollut niitäkään. Ei mielialanvaihteluja ("luomuna" olin menkkojen aikaan ihan hirveä) eikä aknea tms).
Mulle eka Mirena laitettiin 36v. ja nyt 42v. se vaihdettiin uuteen. Syynä mirenaan on kuukautiskivut. Ne pysyykin sillä hyvin pois. Ekan kierukan kanssa oli ensin pieniä sivuoireita, vitutusta, rintojen aristusta ja pari kuukautta tiputteluvuotoa. Sitten homma tasoittui ja kuukautiset jäi melkeinpä kokonaan pois. Pari-kolme kertaa vuodessa ne vielä tulee, mutta vuoto on tiputtelua joka kestää päivän-max. kaksi.
Kävin tuon kierukan vaihtamassa uuteen tänä keväänä. Vaihto ei oikeastaan tuntunut missään. Saan kuulemma pitää tätä kierukkaa jopa 8v. mikäli vuoto pysyy poissa. Ja onhan tuo aika huoleton ehkäisykin, mutta tärkeintä mulle on että ne helvetilliset kivut on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Mirena ollut nyt kohta 2 kk ja ajattelin kertoa kuulumisia. Alkupäivien tiputtelu loppui ja kahteen seuraavaan viikkoon ei vuotanut laisinkaan. Ehdin jo ihmetellä oliko tämä näin helppoa. No, ei ihan. Näiden kahden vuodottoman viikon jälkeen alkoi neljä viikkoa ihan putkeen jatkunut vuoto. Sen verran vähäistä, että siteellä pärjäsin, mutta täytyy sanoa että jatkuva side housuissa kulkeminen oli hieman rasittavaa sekä mielelle että alakerran iholle. Neljän viikon jälkeen vuoto lakkasi ja nyt on mennyt 2 viikkoa ilman mitään. Toivottavasti jatkuu näin.
Mitään muuta kummoista en oikeastaan ole huomannut. Halut hyvät ja ennallaan, ei finnejä. Ainoa mitä tässä olen pohdiskellut on se, että eipä ole minkäänlaista aavistusta enää missä kierron vaiheessa mennään kun ei näemmä ole mitään kiertoa enää. Onko tämä nyt sitten negatiivinen vaiko positiivinen muutos, en oikein tiedä (olen aina ollut säännöllinen ja tunnistanut ovulaatiot sekä muut kierron vaiheet.) No, annetaan ajan kulua ja katsellaan.
Kokonaisvaikutelma 2 kk:n jälkeen positiivinen.
Itselläni kuudetta vuotta nyt hormonikierukka sisälläni, ja muistan että asettamisesta n. ½ vuotta oli sellaista epäsäännöllistä tiputtelua/ vuotoa, ja olin ihan kypsynyt siihen ja ajattelin että jos tää jatkuu tällaisena niin käyn otattaa sen pois. Mutta sen ½ vuoden jälkeen vuoto loppui ja oli pitkä tauko, kunnes vuodot tuli mutta pysyivät ekaa kertaa elämässäni säännöllisinä väleinä ja vuotopäivinä, ja pikkuhousun suojalla pärjäsi vallan mainiosti. Saattoi mennä muutama kk ettei tullut mitään vuotoa. Nyt kun käyttöikä alkaa olla lopuillaan, on vuodot runsastuneet sen verran, että alkupäivinä käytettävä normaalia sidettä. Mutta kipuja ei ole. Käytän vielä vuoden tätä samaa, ja sitten vaihdatan, vaihdevuodet on käsillä ja toivon että kierukasta on apua niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista kommenteista! Tähän saakka olen lukenut lähinnä kauhutarinoita, mukava kuulla että muitakin löytyy. Näiden perusteella vaaka ehkä jo hieman kallistumassa... olen täysin kypsä liian runsaisiin vuotoihin, ja nyt niihin lisänä liikakasvu joka on kohtusyövn riskitekijä. Toisaalta 3-6 kk jatkuva vuoto ja akne ja lisääntynyt rintasyöpäriski jne. eivät innosta myöskään. Huoh.
Ei ole helppoa.
Ap
Jos et ihan viralliseen lääketieteeseen perustu tuo käsityksesi rintasyöpariskistä, tarkistapa asia. E-pillereissä on estrogeenia ja se estrogeeni on se syöpäriskitekijä. Hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia. Ja lääkärien mukaan se suojaa kohtusyövältä. Kierukan hormonivaikutus on paikallinen siellä kohdussa ja heittäisin tähän muistista, että olisi - no en sanokaan prosentteja, en taida uskoa muistiini itsekään, kun olisin sanonut sadasosa siitä, mitä pillereissä. Tarkista paremmasta tietolähteestä.
En ole tuo äskeinen, mutta hormonikierukka ihan oikeasti kasvattaa rintasyöpäriskiä merkittävästi, tänä vuonna asiasta uutisoitiin.
Itse en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ikinä, ja vaihdevuodetkin pitänee vetää ilman korvaushoitoa. Sellainen sukurasite nimittäin on sekä rintasyöpään että veritulppiin. Mutta jokaisella toki omat riskitekijänsä, kenellä mihinkin, ja jokainen toimii oman harkintansa mukaan.
Myöhemmin uutisoitiin lisää: kohonnut rintasyöpäriski saattaakin liittyä niihin syihin (vuotohäiriöt yms.), joiden hoidoksi hormonikierukka usein määrätään. Niillä naisilla, joille hormonikierukka määrättiin pelkästään raskauden ehkäisyyn, se ei nostanut tilastollista rintasyöpäriskiä. No, nämä ovat tilastoja, niiden perusteella on joskus vaikea päätellä, mikä on syy ja mikä seuraus.
Ei yli nelikymppiset enää tiinehdy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla täsmälleen samoin.
Okei, lainaus jäi jonnekin. Samoin kuin kirjoittajalla 33.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi minä 43- vuotiaana. Vahingossa.
Mulla oli ensin kuparikierukka ja hirveät vuodot. 8pv vuotoa ja kaksi viikkoa väliä ja taas 8pv vuotoa. Vaihdettiin sitten Mirenaan. Menkat hävis kokonaan! Kerran avihdettu ja nyt tämä toinen ollut 3 vuotta. Viimeisen vuoden aikana on ollut sellaiset kahden päivät minivuodot, ei muuta :)
Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin noin, mutta niin vain yli viisikymppisetkin joskus luomuvauvoja tekee.
Itselleni gyne ehdotteli kierukan poistoa 48-vuotiaana (laitettu kun olin 41) juuri tuon rintasyöpäriskin takia, joka kuulemma yli viisikymppisillä lisääntyy kierukan takia. En halunnut poistattaa, koska olen ollut niin tyytyväinen kuukautisettomuuteen ja kivuttomuuteen ja todennäköisesti joku syöpä joka tapauksessa jossain vaiheessa johonkin kohtaan tulee.
Jos noinkin vanha ja kärsii runsaista vuodoista niin eikö ole sama jo pyytää kohdun poistoa? Multa poistettu kohtu kuukausi sitten runsaiden vuotojen takia.
Aika gynelle varattu asennusta varten. Hieman jännittää kyllä.
Ap