Mirena yli nelikymppisellä?
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Kommentit (107)
Ap tässä taas.
Nyt on Mirenan laitosta kohta 5 kuukautta, ja edelleen hyvät fiilikset. Kirjoitin edellisen kerran muistaakseni syyskuun lopulla, jonka jälkeen alkoikin suhteellisen kovan vuodon jakso (ja olin tietenkin työmatkalla, joten tilanne oli ärsyttävä...). Oli siinä ja siinä pärjäänkö siteillä vai pitääkö siirtyä takaisin kuukuppiin. Onneksi vuoto lakkasi runsaan viikon jälkeen. Lokakuu meni satunnaisilla tiputteluilla, marraskuussa ei juuri sitäkään. Nyt on taas takana noin viikon tiputtelu, joka ainakin toistaiseksi on hoitunut pikkuhousunsuojilla.
Mahtavaa tässä on se, että lähes kestämättömän runsaat vuodot ovat (toivottavasti ikuisesti) ohi, samoin se, ettei ehkäisystä tarvitse huolehtia. Olen myös välttynyt kaikilta muilta oireilta kuten finnit, haluttomuus ja painonnousu. Ainoa lievästi negatiivinen asia on se, josta jo syyskuussa kirjoitin, eli ennalta-arvaamattomuus. Ei mitään tietoa siitä mitä omassa kropassa tapahtuu ja milloin, ovuloinko enää, koska seuraava tiputtelu tai vuoto alkaa, jos alkaa jne. Käytännössä tarkoittaa sitä, että työpäivät kuljen side tai pikkuhousunsuoja pöksyissä, mikä rasittaa mieltä hieman ja alakerran ihoa enemmän. Näiden kanssa tietty elää, ja odotan edelleen sitä hetkeä, että tiputtelu lakkaisi kokonaan tai muuttuisi jotenkin aikataulutetummaksi.
Joku tuossa edellä kirjoitteli, että eihän yli nelikymppinen ehkäisyä tarvitse. Valitettavasti tarvitsee, tulin esimerkiksi itse vahingossa raskaaksi 42-vuotiaana huolimatta siitä, että sitä todellakin yritettiin kondomin käytöllä välttää. Joku toinen kyseli, miksei kohdunpoistoa. Minulle gyne sanoi, ettei tervettä kohtua helposti ryhdytä poistamaan. Lisäksi kohdunpoisto olisi itselleni sairaala- ja toimenpidekammoisena ihmisenä se kaikista viimeisin vaihtoehto.
Mukava huomata, että ketju on saanut runsaasti kommentteja ja keskustelua. Vertaistuki ja -apu on aina hieno homma! Hyvää joulua kaikille, ehkä palaan taas myöhemmin kertomaan kuulumiset. :)
Minulla nyt kolmas mirena meneillään. Ainoa inha asia on sen laitto. Ja hinta.
N49
Mulle ei sopinut, tulin todella kiukkuiseksi. Vuotoa tuli päivittäin.
Se kierukka on keltarauhashormoonia ja ei mitään hyvää hormoonia.
Toisille se sopii. Estrogeeni on naiselle niin tärkeä hormooni.
Nyt ikää 52 v. ja mulla hormoonikorvaushoito Femosten.
Runsaiden vuotojen takia ei saa enää kohdun poistoa koska se kuuluu asiaan esivaihdevuosissa ja vaihdevuosissa.
Ne vuodot on hoidettavissa muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista kommenteista! Tähän saakka olen lukenut lähinnä kauhutarinoita, mukava kuulla että muitakin löytyy. Näiden perusteella vaaka ehkä jo hieman kallistumassa... olen täysin kypsä liian runsaisiin vuotoihin, ja nyt niihin lisänä liikakasvu joka on kohtusyövn riskitekijä. Toisaalta 3-6 kk jatkuva vuoto ja akne ja lisääntynyt rintasyöpäriski jne. eivät innosta myöskään. Huoh.
Ei ole helppoa.
Ap
Jos et ihan viralliseen lääketieteeseen perustu tuo käsityksesi rintasyöpariskistä, tarkistapa asia. E-pillereissä on estrogeenia ja se estrogeeni on se syöpäriskitekijä. Hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia. Ja lääkärien mukaan se suojaa kohtusyövältä. Kierukan hormonivaikutus on paikallinen siellä kohdussa ja heittäisin tähän muistista, että olisi - no en sanokaan prosentteja, en taida uskoa muistiini itsekään, kun olisin sanonut sadasosa siitä, mitä pillereissä. Tarkista paremmasta tietolähteestä.
Keltarauhashormooni on rintasyövästä isompi riski kuin estrogeeni.
Lue vaihdevuosihoidosta.
Niillä pienempi riski jotka syö vain estrogeenia.
Keltarauhashormooni taas suojaa kohdun syövältä.
Estää limakalvon paksuuntumisen.
Estrogeeni on se hormooni joka luon naisen hyvän olon ja tasapainoisuuden.
Huomaat sen, kun olet 52v.
Mirenaan voi vaihdevuosissa lisätä estrogeenin.
Mirena oli minulle pelastus. Esivaihtarit alkoivat vajaa neljäkymppisenä. Jatkuvaa vuotoa ja tiputtelua. Ensin oli kuparikierukka, mutta se vaihdettiin Mirenaan. Kuukautiset jatkuivat aluksi, mutta niukentuivat huomattavasti ja välivuodot loppuivat. Parin vuoden päästä kuukautiset loppuivat kokonaan. Neljän vuoden päästä vuodot alkoivat uudelleen, jolloin sain uuden Mirenan. Todennäköisesti tulen saamaan vielä viisikymppisenä uuden Mirenan, kun se auttaa niin paljon kaikkiin vaivoihini.
Ihana kapistus, en vaihtaisi. Sen ansiosta minulla on taas kunnollinen seksielämä, eikä tarvitse kärsiä jatkuvista kuukautiskivuista ja pelata rättien kanssa. Hormonikierukka auttaa lisäksi vaihdevuosioireisiin.
Pelkkä Mirena vaihdevuosissa on kyllä
fiasko koska sitä käytetään vain osana vaihdevuosissa ja lisätään estrogeeni.
Pelkästään on kyllä varsinainen paukku rintasyövälle.
Huono homma jos on pelkällä Mitenalla ja ei käy gynellä.
Itse käyn gynellä kerran vuodessa.
Mirenan edut käytännössä: kuukautiset jäävät kokonaan pois tai ovat hyvin niukat, vähentää kohdun runko-osan syöpien riskiä tutkitusti, iho pysyy rypyttömämpänä ( toisaalta voi lisätä joillakin aknea). Haittoina voi esiintyä tiputteluvuotoja, hyvänlaatuisia munasarjakystia, migreenipäänsärky voi joillain pahentua. Saattaa lisätä hieman rintasyöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menkat, vaikka on Mirena. Laitettu 2,5 vuotta sitten, kun nuorimmainen oli 3 kk. Laitto sattui ihan hirveästi ja vuotoa oli sen jälkeen noin 3 kk joka päivä. Sitten oli menkat poissa noin 3-4 kk. Voi johtua siitäkin, että synnytyksestä oli niin vähän aikaa tuo alkuvuoto, se siis oli kirkasta. Nyt menkat säännölliset. Kierron puolivälissä on aina ihan pientä tiputteluvuotoa ja menkat kestää 3-5 päivää, pienellä siteellä pärjää hyvin. Ei ole menkkakipuja lainkaan, ennen oli aina. Minulla on aina ollut hyvä iho, eikä nytkään ole ollut ainuttakaan finniä. En tiedä, laitatanko uutta, kun tämä otetaan pois. Olen sitten kuitenkin 45, ja tuskinpa tulen enää raskaaksi.
Ai niinkö ? Kaveri sai juuri ensimmäisen lapsensa, ok 48 v. Ikä on huono ehkäisykeino!
Mulle laitettiin eka Mirena kun olin 40v. Nyt toinen menossa, olen 49v.
Ei mitään ongelmia, ei finnejä ja parasta on elämä ilman kivuliaita ja erittäin runsaita kuukautisia. Ja mielialanvaihtelut loistaa poissaolollaan.
Helppo elämä, mutta kai tämäkin on yksilöllistä. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Saahan sen pois jos on hankalaa.
En tiedä miten muualla, mutta Helsingissä ensimmäinen on ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
56-v. Mirena ollut 25 v, toki vaihdettu välillä.
Olen tosi tyytyväinen, ei kuukautisia koko aikana eikä vaihdevuodetkaan ole vaivanneet.
Munasarjacystia on tullut ja mennyt ilman oireita. Uä:ssä todettu.
Että tervetuloa rintasyöpä! Oletko tietoinen että jo kahden hormonikierukan pitäminen putkeen kasvattaa rintasyöpäriskiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on menkat, vaikka on Mirena. Laitettu 2,5 vuotta sitten, kun nuorimmainen oli 3 kk. Laitto sattui ihan hirveästi ja vuotoa oli sen jälkeen noin 3 kk joka päivä. Sitten oli menkat poissa noin 3-4 kk. Voi johtua siitäkin, että synnytyksestä oli niin vähän aikaa tuo alkuvuoto, se siis oli kirkasta. Nyt menkat säännölliset. Kierron puolivälissä on aina ihan pientä tiputteluvuotoa ja menkat kestää 3-5 päivää, pienellä siteellä pärjää hyvin. Ei ole menkkakipuja lainkaan, ennen oli aina. Minulla on aina ollut hyvä iho, eikä nytkään ole ollut ainuttakaan finniä. En tiedä, laitatanko uutta, kun tämä otetaan pois. Olen sitten kuitenkin 45, ja tuskinpa tulen enää raskaaksi.
Vaikuttiko se maidon tuloon, onnistuiko imettäminen vielä laiton jälkeen?
Älä toki luota 10 + vuotta opiskelleen erikoislääkärin suositukseen, av-mammat tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Älä toki luota 10 + vuotta opiskelleen erikoislääkärin suositukseen, av-mammat tietää paremmin.
Kenelle tämä kommentti on suunnattu?
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia varmasti löytyy, joten avauduthan!
Runsaat kuukautiset ja nyt kohdun limakalvon lievää liikakasvua havaittu, gyne suosittelee Mirenaa. Olen kovasti kahden vaiheilla. Oi jakakaa kokemuksianne, hyvät siskot.
Kiitos.
Laitata ihmeessä jos se sopii sinulle ja pysyy paikoillaan. Itselleni on tullut kovasti murheita liikakasvusta ja runsaista kuukautisista. Ennemmin Mirena kuin kohdunpoisto. Minulla kierukka vain ei pysy kuin hetken paikoillaan mutta muuten oireisiin auttaisi 100%. Suosittelen.
Mulle laitettiin 41-v., ja olen todella, todella, TODELLA tyytyväinen siihen. Laitto teki kipeää, muttei niin pahasti kun kuvittelin, ja vuosin 2vk sen jälkeen, mutta sitten.... menkat loppuivat lähes kokonaan -pientä "tuhrua" pari päivää, josta selviää pikkuhousunsuojilla-, ei kipuja, eikä helvetillisiä PMS-oireita. Todellinen taivaan lahja minulle, jolle pillerit eivät sovi ja särkylääkkeitäkään ei viitsi syödä kuin leipää.
Ei kannata lukea kauhutarinoita, eikä oikeastaan edes täältä kysellä. Koska tosiasia on-tieteellisesti todettu - että Minera on ehkäisymuodoista se, jolla on tyytyväisimmät käyttäjät. Tää on fakta isossa aineistossa.
Hormonitasapaino kannattaa mittauttaa,niin tietää voiko enää tulla raskaaksi.
Tähän olisi kiva saada linkki. Äkkiä googlaamalla ei näy tutkimusta, joka tämän vahvistaisi. Syöpäriski kyllä havaittiin ensimmäisenä niillä, joilla oli vuotohäiriöitä, mutta myöhemmin myös muilla.