Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelta jäi kesätyö saamatta - syyksi paljastui nenärengas

Vierailija
02.07.2017 |

Lävistysten ongelman sai tuta 22-vuotias suomalaisnainen, joka haki töitä kesäkuukausien ajalle. Ulkomailla opiskeleva suomalaistyttö pyrki löytämään töitä Suomesta, mutta haku oli varsin hankalaa välimatkan vuoksi. Naisen isä kertoi Iltalehdelle, että ensimmäinen haaste tuli vastaan jo työnhaun alkumetreillä, kun tytär ei opiskelujensa vuoksi ollut Suomessa työhaastatteluja varten.
- Uskomatonta mutta totta: vielä nykypäivänäkin kaikki vaatii, että pitää tulla paikan päälle haastatteluun. Miten niitä ei voi tehdä vaikka Skypen kautta? isä ihmettelee.
Yksi haastattelu kuitenkin järjestyi, kun nainen oli Suomessa käymässä. Varsin hyvämaineisesta lukiosta yhdeksän keskiarvolla valmistunut ja maineikkaassa eurooppalaisyliopistossa sittemmin media-alan opinnot aloittanut nuori kävi haastattelussa, mutta siitä jäi hänelle isän mukaan kummallinen olo.
- Haastattelija ei kuulemma oikein puhunut mitään, hän kertoo.
Työpaikka jäi naiselta saamatta.
Myöhemmin isä kuuli tuttavaltaan, mikä työnhaussa saattoi mennä pieleen. Tuttava työskentelee samassa yrityksessä, jonka haastateltavan nainen kävi.
- Kerroin että tytärkin haki heille töihin, jolloin tuttava meni hirveän vaikeaksi. Lopulta hän sanoi, että kannattaa kertoa tytölle, että firmassa ollaan hyvin tarkkoja tatuoinneista ja lävistyksistä.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707022200240911_u0.shtml

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yritykset ovat edelleen hyvin konservatiivisia, riippuu hyvin paljon yrityksestä, työtehtävistä ja yrityksen asiakkaista. Työntekijä on yrityksen käyntikortti, jonka on oltava yrityksen profiiliin sopiva. Sen vuoksi näkyvät tatuoinnit ja lävistykset ovat ehdoton ei, joka toisinaan ilmoitetaan myös työpaikkailmoituksissa. Tuore esimerkki on Finnair, joka etsi uusia lentoemäntiä.

Todennäköisesti tytöllä oli työhakemuksissa kuva, joka karsi heti alkuvaiheessa hänet haastateltavista. Haastattelu, johon pääsi, järjestyi todennäkäisesti suhteilla. Isä tiesi valmiiksi yrityksen työntekijän, joka puolestaan vaivaantuneena toi esille syyn, miksi tytärtä ei valittu. Linkin haastattelusta päätellen isä on muutenkin aktiivinen hoitamaan tyttärensä puolesta asioita, joten miksei työhaastatteluakin?

Lävistykset ja tatuoinnit nyt ovat vain tietyillä aloilla ehdoton ei, joten jos alalla mielii luoda uran, niin sitten niitä kannattaa olla ottamatta. Aina voi perustaa yrityksen tai hakeutua aloille, joilla ulkonäöllä ei ole väliä.

Vierailija
22/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on ISÄN ongelma?

Helikopterivanhempi huolehtii aikuisen lapsen työnhausta ja kantelee iltapäivälehtiin, kun tytölle ei erikseen järjestetty etähaastatteluja haluamallaan pukeutumisetiketillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa rekrytoinneissa mukana. Lävistykset ja tatuoinnit ovat negatiivinen asia. Miehillä lisäksi varusmiespalveluksen suorittamattomuus ja pitkä tukka ovat ongelma.

Vierailija
24/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 vvuotias on aikuinen eli jotain "nuori" leimaa on turha yrittää käyttää enkelin sädekehänä. Älkää vaan sanoko, että oli "nuoren" ensimäinen työpaikka. 

Vierailija
25/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja kai sitten "vanhus". 

Minusta lävistykset ja tatuoinnit ovat ehdottomasti vastenmielisen näköisiä. 

Lapseni opiskelevat yliopistossa ja silloin tällöin poikkeavat ystäviensä kanssa luonani. En ole nähnyt kenelläkään mitään nenäkoruja. 

Sen sijaan jossain kauppojen takapihalla röökillä kyykkimässä. 

En halua olla elitisti, mutta realisti.

Vierailija
26/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävärin kyllä ymmärrän, mutta mitä etua paikan päällä järjestettävässä haastattelussa on etähaastatteluun verrattuna. Kyllähän nykyään monessa paikassa on videohaastattelukin.

Vierailija
27/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävistykset ja tatuoinnit on tätä päivää, kyllä, eikä ne ole rikollisen merkki. Työnantajallakin on silti oikeus valita, sekin on tätä päivää. Asiakaskunnassa saattaa aina olla vanhoillisesti ajattelevia ja työnantaja ajattelee ensisijassa asiakkaita. Jos hakijoissa on yhtä hyviä, mutta ei lävistettyjä, niin...

Entä miksi sitä nenäkorua ei voi ottaa pois haastattelussa ja töissä? Mäkin tykkään vapaalla kulkea mun kulahtaneessa mustassa nahkatakissa ja näytän varmaan joltain narkilta, mutta en mä sellaisena menisi työhaastatteluun, vaan panostaisin ja pukisin siistin eri takin.

Skypehaastattelut on mukavia ja näppäriä, jos ne onnistuu, mutta ei auta vinkua, jos niihin ei joka paikassa haluta alkaa. Ehkä sillä firmalla oli tarpeeksi motivoituneempia hakijoita, jotka viitsi vaivautua paikan päälle haastatteluunkin. Ehkä he käytti sitä ensikriteerinä sille, keillä on paljon aitoa motivaatiota heitä kohtaan ja keillä ei?

Vierailija
28/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse sietäisin hyvällä maulla laitetut korut yhden tai kaksi mutta enkyllä sellasta jolla naama täynnä, on ällöttäviä ja se kertoo luonteesta jotain, heikot ihmisethännäitä ottaa, aidot ihmiset kestää ilman ja ihan omana itsenään, että näin

Vierailija
29/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tieten tahtoen alentaa markkina-arvoansa työelämässä, niin mitä sitä itkemään itse tai isä. Olisi kasvattanut muihin arvoihin. 

Kumpi tärkeämpää? Lävistys ja tatuoinnit vai työpaikka. 

Ketään fiksua nuorta en tunnekaan, joka olisi pilannut tulevaisuutensa näillä "koristuksilla". 

Vierailija
30/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on ISÄN ongelma?

Helikopterivanhempi huolehtii aikuisen lapsen työnhausta ja kantelee iltapäivälehtiin, kun tytölle ei erikseen järjestetty etähaastatteluja haluamallaan pukeutumisetiketillä.

Saihan se isi hommattua kullannupun keikkatöihin firmaan.

Vierailija
31/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut rekrytoimassa. En tuhlannut aikaa lävistettyihin enkä tatuoituihin. Kiitos ja hyvästi

Kylläpä olisi sinua varmasti kismittänyt kun olisit tuhlannut aikaasi vaatteet päällä haastatteluun saapuneeseen minuun - haastattelun päätteeksi olisin heittäytynyt ilkosilleni ja paljastanut kaikki tatuointini joita et normaali vaatteiden alta näe!!! Elämäntyösi tatuoitujen karttajana olisi järkkynyt!!

Vierailija
32/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lävärin kyllä ymmärrän, mutta mitä etua paikan päällä järjestettävässä haastattelussa on etähaastatteluun verrattuna. Kyllähän nykyään monessa paikassa on videohaastattelukin.

Jos ei pääse paikalle edes työhaastatteluun voidaan yrityksessä miettiä pääseekö tulemaan töihin. Lähellä asuvien työmatka ja asuminen on kunnossa joten heidän kanssaan ei tule niin helposti ongelmia.

Vierailija
33/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Ranskassa, jossa tietotekniset asiat olivat heikommassa jamassa kuin Suomessa 1997. Kouluunkin ilmoittauduttiin paikan päällä jonottamalla. Mitä ulkonäköön tulee, harva opiskelija edes meikkasi, puhumattakaan muusta. Lävärit ym. olivat "vaihtoehtoväen" juttu.

Kannattaa nähdä maailmaa, niin luulee vähemmän.

Vierailija
34/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala te vanhukset.

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)

Vierailija
35/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nenärengas mitään tulevaisuutta pilaa, senhän saa pois. Ongelma tässä on asenne. Ihan näin perstuntumalta väitän että tyttö on ujo ja arka, ei oikein osaa hoitaa asioita ja keksii kaikenlaisia tekosyitä (työpaikkaan on liian pitkä matka, haluan pitää omia vaatteita jne). Ja isä sitten ottaa ohjat käsiinsä ja etsii työpaikkoja ja työntää lastaan edellään. Jolloin päädymme siihen, ettei tyttö koskaan yritä mitään itse, eikä opi mitään yrittämisistänsä.

Meillä ei edes amk:ssa ollut yhtään lävistettyä tyyppiä. Parilla tytöllä oli letit hiustenpidennyksillä, hekin pukeutuivat siististi ja käyttäytyivät sosiaalisesti ja reippaasti. Nenärengas pois, hymyä naamarin, aikuisten normaalit työvaatteet päälle (eli ei mitään bändipaitoja ja revittyjä farkkusortseja työhaastatteluun) ja se luuri ihan omaan käteen vaan. Isä pois työkuvioista ja tyttö itse opettelemaan asioiden hoitoa.

Vierailija
36/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvä, että asia nostetaan esille, tässäkään tapauksessa ei mitään peruuttamatonta vahinkoa ole tapahtunut ja lapsella ei ole cv nyt vielä tässä vaiheessa pilalla. Ensi kerralla sitten tajuaa ottaa lävistyksen pois jo haastattelussa. Haastattelussahan muutenkin pyritään antamaan kuva siitä, millainen työntekijä on sitten töissä, ja varsinkin asiakasammateissa näkyvät lävistykset ja tatuoinnit herättävät osassa ihmisistä paheksuntaa. Mieluummin yrittäjä ottaa sitten ihmisen, josta tietää jo haastattelun perusteella, että asiasta ei tule ongelmaa.

Vierailija
37/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä palkkasi nenälävistettyä kuin ehkä huussintyhjennys hommiin, kaatikselle tms. asiakaspalveluun voisi palkata vain johonkin huumenuorten keskukseen.

Vierailija
38/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lävistykset ja tatuoinnit enää ole linnakundien tai "huonojen" ihmisten juttu. Ketä muka oikeasti häiritsee jos asiakaspalvelijalla on nenäkoru tai tatuointi näkyvällä paikalla? No onneksi nuorten määrä lisääntyy koko ajan ja te vanhanajan ihmiset vähennytte, niin ehkä minun elinaikana tatuoinnit ja lävistykset muuttuvat vielä hyväksytyksi... 

t. nuori

Minun yritykseeni ei tule ketään lävistyksillä tai näkyvillä tatuoinneilla. Ihan on rekrytoitavaa muistakin piireistä. 

Kuinkahan monella oikisessa tai lääkiksessä on joku nenälävistys? Ei kenelläkään!

Että kyllä jokainen lävistetty vain osoittaa alaluokkaisuutensa joka suhteessa, sorry ...

Äh.. Pääsin ensimmäisellä hakukerralla suoraan lukiosta oikikseen. Minulla on juurikin sellainen "sonnin rengas" nenässäni, ja tatuointeja. Alaluokkaista minusta et saa tekemälläkään, anteeksi vain. :)

Oikeudessa tuomarit ei erota sua sun asiakkaista. Varo ettet sää saa linnaa.

Vierailija
39/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työpaikasta, miten suhtautuvat. Pelaisin varman päälle. Vuosia sitten kun tyttäreni oli menossa työhaastatteluun, käskin jättää lävistyskorun pois. - Sai paikan, tiedä sitten, olisiko haitannut.

Ainakin minusta nenäkorut on hiukan ällöttäviä. Muutoin ei häiritse tatuoinnit ja lävistykset nuorilla. Sen sijaan ylipitkät kynnet: Jos on kahvilatyöntekijällä, en osta tiskistä yhtään mitään vaan tyydyn johonkin pillimehuun.

Vierailija
40/197 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuori

Valehtelet mitä todennäköisimmin! 

Kyllä sinut muistettaisiin, mutta ei... Laitoin yksityisesti hakuun, koska vihaan tätä trollaamista. Tai ainakaan tähän mennessä kukaan ei muista. Tarkentaisitko tiedekunnan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän