Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien työttömyys 2017

Vierailija
01.07.2017 |

Reagoidaanko valtiovallan taholla mitenkään opettajien kasvavaan työttömyyteen? Kouluttautuminen uuteen ammattiin evättiin minulta kun työllistyn niin hyvin, surkuhupaisaa... Mitään muuntokoulutuksia ei ole tarjolla ja yliopistojen sisäänottomääriä ei lasketa.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
122/131 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta määräaikaisia pätkiä takana, välissä työttömyyttä, kuten nytkin. Muuten olisin jo lopettanut työnhaun yrittämisen, mutta tykkäisin oikeasti opetustyöstä, koen että mulla olisi annettavaa paljonkin työelämässä ja palaute työstä on ollut positiivista. Kyllä ahdistaa ja ketuttaa. Itse työnhakurumba on pelleilyä niin kuin moni on täällä todennut. (Mieli)valta on työnantajalla ja sille ei työnhakija voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
124/131 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken huippu oli, kun 3kk:n pätkään meitä haastateltiin 10 pätevää ja kokenutta opettajaa. Sitten kysyttiin vielä, että "mitä erikoistaitoa sinulla on opettaa vaikka kollegoille virkistyspäivänä? Toivotaan työyhteisöön jotain sellaista, joka osaisi opettaa meille muillekin jotain uutta.". Menin aivan sanattomaksi. Mietin, että pitääkö tässä hankkia vielä joku erikoisharrastus tyyliin kalannahkojen parkitseminen, jotta on tarpeeksi hauska ja innovatiivinen työkaveri 3kk:n sijaisuuteen...?

Asiasta vielä sivuun. Työttömien opejen kannattaisi nyt nostaa kytkintä koko alalta, ellei ole miesluokanopettaja. Lapsimäärät on kovassa laskussa ja jo 3-4 vuoden sisällä tulee alakouluun ensimmäinen pienempi ikäluokkaa. Monissa, jopa kasvukeskuksissa, on tehty linjaus, ettei vapautuvia virkoja täytetä enää, jotta ei jouduta irtisanomisiin muutaman vuoden päästä. Tämä tulee tarkoittamaan, että nyt ilman virkaa olevien tilanne tulee entistä tukalammaksi. sijaisuuksia on vielä muutama vuosi, mutta sitten nekin loppuu, kun on tarve sopeuttaa opettajamäärää ja eläköityvien tilalle ei oteta enää ketään.

Vierailija
125/131 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa niin tutulta.   :(

Vierailija
126/131 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ope sai tarpeekseen ja lähti takaisin pulpetin toiselle puolelle. Muutaman vuoden kuluttua on hyvin työllistävä ammatti plakkarissa. 

Vierailija
127/131 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ope sai tarpeekseen ja lähti takaisin pulpetin toiselle puolelle. Muutaman vuoden kuluttua on hyvin työllistävä ammatti plakkarissa. 

Mikä? :D 

Vierailija
128/131 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
129/131 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse historianopettajana hakenut luokanopettajan töitä. Kertaakaan ei ole tärpännyt. Edes haastatteluihin ei kutsuta. Hylsy tulee välittömästi, koska ei ole ole pätevyyttä, joten tämä tie on ollut tukossa ainakin minulta. Mutta onnea vain hakuihin, jos jotakuta muuta onnistaisi!

Vierailija
130/131 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ammatti on vetovoimainen ja siksi yliopistot kouluttavat opettajia, vaikka työtilanne on jo heikko. Vuoden 2011 jälkeen opettajien koulutusmäärät ovat vain kasvaneet, vaikka jo tuolloin oli opettajilla työttömyyttä. Olen aineenope ja varoitan sukulaisia valitsemasta open ammattia. Töitä junaillaan kavereille ja sukulaisille heikon työllisyyden vuoksi. Opettajarekisteriä ei haluta, koska epäpätevälle voi maksaa kehnoa palkkaa ja rahaa säästyy. 

Vierailija
131/131 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, Helsingissä on aivan sama tilanne: aineenopettajilla ei ole töitä! Lastentarhaan ei oteta, koska aineenopettajan koulutus ei sinne sovi. Luokanopettajaksi ei pääse samasta syöstä. Et ole ainoa! Meitä on kyllä iso porukka. Ei voi kuin odottaa ja toivoa, että tilanne muuttuu. Yliopistojen on pakko miettiä, kannattaako ottaa niin paljon opettajaksi opiskelevia.

Yliopistot saavat kouluttaa opettajia vanhaan malliin. He saavat rahaa valmistuneista, vaikkeivät nämä työllisty. Lukiolaisen pitää ihan itse selvittää eri ammattien työllisyystilanne ennen opintoalan valitsemista. Näin säästyy monelta murheelta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan