Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien työttömyys 2017

Vierailija
01.07.2017 |

Reagoidaanko valtiovallan taholla mitenkään opettajien kasvavaan työttömyyteen? Kouluttautuminen uuteen ammattiin evättiin minulta kun työllistyn niin hyvin, surkuhupaisaa... Mitään muuntokoulutuksia ei ole tarjolla ja yliopistojen sisäänottomääriä ei lasketa.

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, teen lukemattomat määrät sijaisuuksia viikon aikana eri opettajille, olen pienluokassa ohjaajana ja iltapäivä menee kerholaisten kanssa usein 16.30 saakka.

Me ohjaajat emme todellakaan väkisin halua tehdä opettajien sijaisuuksia, mutta selkeästi yksittäisiä tunteja on helpoin delegoida meille, myös opettajien on helpointa antaa ohjeet ihmiselle, joka on talon sisältä tuttu ja joka tuntee käytänteet/oppilaat.

Sitä paitsi kokenut ohjaaja on erittäin hyvä sijainen. Ei toki auta vääntää veistä haavassa, mutta näin se on.

Mutta monesti mietin tätä hulluutta, väsyneitä opettajia ja valtavia ryhmiä. Hankalia vanhempia ja haastavia oppilaita. Puhumattakaan homeisista kouluista.

Me ohjaajat olemme myös huonosti työllistettyjä, itselläni on toki hyvä tilanne sikäli, että olen kolmekymppinen, lapset jo saanut liikunnallinen ja terve nainen (joka olisi opiskellut opettajaksi, jos elämäntilanne olisi sen sallinut), joten uskoisin töitä olevan jatkossakin.

Ja taitavia miesopettajia näkee mielellään, itse asiassa elämä olisi paljon helpompaa näin ohjaajan kannalta, jos näitä miesopettajia löytyisi joka luokasta. Monella nuorella ja vastavalmistuneella naisopettajalla on usein pedagogiikka hallussa, mutta ryhmänhallinta on täysin hukassa. Nyt yleistän kyllä pahasti, mutta ihan oikeasti taitavia naisopettajia saisi olla enemmän. Koska jos nainen osaa sekä opettaa ja häneltä löytyy myös auktoriteettia, on tuollaisessa luokassa ohjaajana oleminen mahtavaa, saa keskittyä tiettyjen oppilaiden auttamiseen eikä koko luokan hyssyttelyyn. Naisopettajan kanssa löytyy myös helposti uusia ideoita ja tapoja auttaa oppilasta, parhaat vinkit olen ehdottomasti saanut naisilta.

Mutta tapauskohtaisesti nämäkin, tarkoitus ei ole kenenkään mieltä pahoittaa ja toivon että jokainen saa mieleistään työtä.

Pointtina siis se, että teemme olosuhteiden pakosta sijaisuuksia ja miesopettajat ovat usein myös ohjaajien mieleen. :)

Ohjaaja

Vierailija
82/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa suoraan koulujen rehtoreille. Sitä kautta voi saada lyhyen sijaisuuden ja jos osoittautuu hyväksi, niin lisää töitä.

Aika usein ne rehtoritkin haluavat pitempiin pestyihin tutun, jo hyväksi havaitun tyypin.

Itse olen saanut kaikki työt nimenomaan suorilla yhteydenotoilla rehtoreihin, pienistä sijaisuuksista määräaikaisuuksiin ja lopulta virka koulusta, jossa olin jo tuttu ja tehnyt paljon pitkiä ja lyhyitä sijaisuuksia. Viran sain, koska olin hyväksi havaittu, yli 80 hakijan porukasta en olisi ilman erottunut. Tästä pari vuotta aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, monikaan ei tunnut ymmärtävän että tilanne on muuttunut valtavasti ihan muutaman vuoden sisällä. Yläkouluja ja lukioita on yhdistelty, ryhmäkokoja suurennettu ja tämän myötä opettajia yksinkertaisesti tarvitaan vähemmän. Lisäksi monissa kunnissa on sijaiskielto, alle viikon-parin pätkiin ei saa ottaa ketään koulun ulkopuolelta.

Kuitenkin opettajia valmistuu ihan yhtä paljon kuin ennenkin tai jopa enemmän.

Joo. Olen nyt tehnyt muutaman vuoden samassa koulussa määräaikaisia pätkiä. Kollegat ei tahdo uskoa, kun kerron tämän hetken työtilanteesta ja omasta epätoivon fiiliksistä sen kanssa joka kevät. Yli 100 hakijaa/paikka kuulostaa heille täysin utopistiselta ja yksikään ei edes uskonut tämän olevan mahdollista ennenkuin näytin kuntarekryltä tulleen mailin asiasta.

Vierailija
84/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa soittaa suoraan koulujen rehtoreille. Sitä kautta voi saada lyhyen sijaisuuden ja jos osoittautuu hyväksi, niin lisää töitä.

Aika usein ne rehtoritkin haluavat pitempiin pestyihin tutun, jo hyväksi havaitun tyypin.

Itse olen saanut kaikki työt nimenomaan suorilla yhteydenotoilla rehtoreihin, pienistä sijaisuuksista määräaikaisuuksiin ja lopulta virka koulusta, jossa olin jo tuttu ja tehnyt paljon pitkiä ja lyhyitä sijaisuuksia. Viran sain, koska olin hyväksi havaittu, yli 80 hakijan porukasta en olisi ilman erottunut. Tästä pari vuotta aikaa.

Tai sitten voi käydä kuin mulla: tein ensin koululle lyhyen sijaisuuden, jonka jälkeen sain myös pidemmän. Lopulta sijaisuuksien lisäksi sain myös määräaikaisia tuntiopettajuuksia. Lopulta useamman vuoden samalla koululla töissäolon jälkeen meille aukeni virka omista opetusaineistani. Ja enhän minä sitten tätä virkaa saanut, vaan sen nappasi nuori miesopettaja nokkani edestä. Määräaikaiseksi olisin kyllä edelleen kelvannut (kun meillä viran lisäksi tarvittiin tällaistakin). Jostain kumman syystä tuossa vaiheessa vaihdoin koulua ja otin määräaikaisen pestin toisesta koulusta. Pitää toivoa, että tämän koulun kanssa kävisi parempi tuuri...

Vierailija
85/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi käydä kuin mulla: tein ensin koululle lyhyen sijaisuuden, jonka jälkeen sain myös pidemmän. Lopulta sijaisuuksien lisäksi sain myös määräaikaisia tuntiopettajuuksia. Lopulta useamman vuoden samalla koululla töissäolon jälkeen meille aukeni virka omista opetusaineistani. Ja enhän minä sitten tätä virkaa saanut, vaan sen nappasi nuori miesopettaja nokkani edestä. Määräaikaiseksi olisin kyllä edelleen kelvannut (kun meillä viran lisäksi tarvittiin tällaistakin). Jostain kumman syystä tuossa vaiheessa vaihdoin koulua ja otin määräaikaisen pestin toisesta koulusta. Pitää toivoa, että tämän koulun kanssa kävisi parempi tuuri...[/

Uskomatonta mutta samanlaisilla kokemuksilla tässä mennään :(

Vierailija
86/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi käydä kuin mulla: tein ensin koululle lyhyen sijaisuuden, jonka jälkeen sain myös pidemmän. Lopulta sijaisuuksien lisäksi sain myös määräaikaisia tuntiopettajuuksia. Lopulta useamman vuoden samalla koululla töissäolon jälkeen meille aukeni virka omista opetusaineistani. Ja enhän minä sitten tätä virkaa saanut, vaan sen nappasi nuori miesopettaja nokkani edestä. Määräaikaiseksi olisin kyllä edelleen kelvannut (kun meillä viran lisäksi tarvittiin tällaistakin). Jostain kumman syystä tuossa vaiheessa vaihdoin koulua ja otin määräaikaisen pestin toisesta koulusta. Pitää toivoa, että tämän koulun kanssa kävisi parempi tuuri...[/

Virkaa täytettäessä rehtorin sana ei paljon paina. Hän voi esittää, että henkilö X on ollut meillä sijaisena kolmen vuoden ajan tauotta ja olen huomannut, että hän on hyvä ja haluaisin ottaa hänet tähän kouluun. Jos koulutuslautakunta haluaa palkata siihen henkilön Y, niin se sitten vain on. Lautakunnassa istuu niitä koulun ulkopuolisia "maallikoita", jotka ajattelevat, että taloon täytyy saada mies pitämään kuria pojankoltiaisille, niin siinä ei paljon muu auta.

Vierailija
87/131 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkaa täytettäessä rehtorin sana ei paljon paina. Hän voi esittää, että henkilö X on ollut meillä sijaisena kolmen vuoden ajan tauotta ja olen huomannut, että hän on hyvä ja haluaisin ottaa hänet tähän kouluun. Jos koulutuslautakunta haluaa palkata siihen henkilön Y, niin se sitten vain on. Lautakunnassa istuu niitä koulun ulkopuolisia "maallikoita", jotka ajattelevat, että taloon täytyy saada mies pitämään kuria pojankoltiaisille, niin siinä ei paljon muu auta.

Meillä ainakin päätöksen teki ihan rehtori. Laittoi päätöksen tehtyään vielä viestiä, jossa pahoitteli, että homma meni näin ja kertoi että aa tulla hänen huoneeseensa juttelemaan valinnasta halutessani. Kävinhän minä sitten juttelemassa, mutta eipä tuo juttelu omaa oloa parantanut. Käytännössä rehtori siellä vaan korosti sitä, miten vaikea valinta oli ja miten hyvä opettaja minäkin olen ja miten mulle edelleen löytyisi kyllä talosta paikka tuon määräaikaisen paikan muodossa jne.

Ei paljoa lohduttanut, kun virka oli just mennyt sivu suun koulun ulkopuoliselle miesopettajalle, jolla oli vain noin vuosi työkokemusta takana.

Vierailija
88/131 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työtä siirretään vaivihkaa verkkoon, älä allekirjoita mitään sopimuksia verkko-opetusta ennen kuin olet luottamusmieheltä neuvoa kysynyt.

Vierailija
89/131 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Helsingissä on aivan sama tilanne: aineenopettajilla ei ole töitä! Lastentarhaan ei oteta, koska aineenopettajan koulutus ei sinne sovi. Luokanopettajaksi ei pääse samasta syöstä. Et ole ainoa! Meitä on kyllä iso porukka. Ei voi kuin odottaa ja toivoa, että tilanne muuttuu. Yliopistojen on pakko miettiä, kannattaako ottaa niin paljon opettajaksi opiskelevia.

Vierailija
90/131 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa "työelämään".

T. Syyllistetty lähihoitaja pk-seudun ulkopuolelta

Vierailija
91/131 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vakituisen viran v 1996. Tuskin saisin nykyäön, kun työpaikan saanti vaatii ylimaalliset kyvyt rehtorien ja lautakuntien mukaan sekä sopivan mielenlaadun, poliittisen vainun ja kyynärpääkyvyt. Säälin teitä pätkätyöläisiä ja työttömiä opettajia, koska tilanne ei tule paranemaan. Amiksia ajetaan alas lähiopetuksessa ja oppilasmäärät pienenevät, kun syntyvyys on romahtanut. Virkoja ei täytetä eläkkelle jäävien jälkeenkään vaan roikotetaan tuntiopettajilla.

Vierailija
92/131 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajilla on jo pidempään ollut hankala työtilanne, mutta samaan ollaan tulossa luokanopettajien kanssa ja käsittämätöntä on se, että lo koulutusmääriä on lisätty. Eipä tahdo luokanopena edes lyhyttä sijaisuutta irrota ja täytyy viettää matkalaukkuelämää ja muuttaa vähintään kerran vuoteen sinne, mistä sattuu vähän pidemmän sijaisuuden saamaan.

Vierailija
93/131 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä te muut työttömät / pätkätyöläiset opettajat teette? Onko teillä sijaisuuksia, kansalaisopistokursseja vai mitä. Entä onko joku vaihtanut kokonaan alaa. Itselläni tilanne jatkuvassa pohdinnassa, koska opistokursseista ei saa elantoa, vaikka yli kaiken niissä opettamisesta tykkäänkin.

Vierailija
94/131 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monet puhuvat olevansa luokanopettajajia tai aineenopettajia. Onko teillä siis kuitenkin kaksoispätevyys myös jostain toisesta aineesta vai oletteko ainoastaan yhden aineen opettajia tai pelkkiä luokanopettajia? Olisi mielenkiintoista kuulla millaisilla aineyhdistelmillä, ette ole työllistyneet ja millaisilla mahdollisesti olette?

T. Lo-opiskelija

Vierailija
95/131 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntiavustajatko nykyään sijaistaa opettajia? 

Vierailija
96/131 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällä hetkellä esiopettajana päiväkodissa (epäpätevänä). Tykkään kyllä eskariopen työstä ja harkitsen pätevöitymistä, koska työtä kyllä riittää.

Vierailija
97/131 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehtovaa!

Vierailija
98/131 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mutta se ei ole ratkaisu pidempiaikaiseen ongelmaan. Kun töitä ei ole, täytyy hankkia uusi ammatti.

Missä ammatissa työllistyisit 100% varmasti?

Sossu, lääkäri.

Vierailija
99/131 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä edes valmistunut mutta jo auskuvuotena sain kuulla että hakijoita on noin 200 kaikkiin paikkoihin. Peräkyliin en halua lähteä koska mies voi löytää töitä vain kaupungeista. Taidan vaihtaa alaa heti kun valmistun. Työllistäisköhän kotityöpalveluala? Siivouskokemusta on jo hiukan ja sillä voisi löytyä oppisopimuspaikka.

Vierailija
100/131 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattisten aineiden opettajilla työpaikkoja piisaa.

Mutta myös hakijoita on hirveät määrät. Vain erityisopettajille on todella kova kysyntä ja pätevistä pulaa.

Opiskelin Helsingissä, ensimmäisen työpaikkani sain Etelä-Karjalasta. Nykyinen vakipaikka sekin kehä kolmosen tuolla puolen. Virattomana hain aikoinaan Espoosta matematiikan opettajan paikkaa, hakijoita oli 200, muuta tietoa ei paikasta kuulunutkaan kuin tuo sähköposti hakijoiden määrästä. Nykyisessä duunipaikassa 30 opettajasta 5 asuu samalla kylällä, toiset 5 naapurikylällä, loput tulee Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Hyvinkäältä, Tuusulasta, Keravalta, ... ns. kohtuullisten ajomatkojen päästä. Aika paljon on moni kollegani joustanut siitä, että saisi tehdä duunia juuri siellä missä itse haluaisi.

Mutta erityisopettajistakin pulaa on vain erityisluokanopettajista. Kaikki erkat eivät ole erityisluokkakelpoisia ja nimenomaan noista ns.laaja-alaisen paikoista on jo kilpailuakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän