Opettajien työttömyys 2017
Reagoidaanko valtiovallan taholla mitenkään opettajien kasvavaan työttömyyteen? Kouluttautuminen uuteen ammattiin evättiin minulta kun työllistyn niin hyvin, surkuhupaisaa... Mitään muuntokoulutuksia ei ole tarjolla ja yliopistojen sisäänottomääriä ei lasketa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mutta se ei ole ratkaisu pidempiaikaiseen ongelmaan. Kun töitä ei ole, täytyy hankkia uusi ammatti.
Missä ammatissa työllistyisit 100% varmasti?
Sossu, lääkäri.
Ei enää noissakaan. 10v päästä saadaan nauttia lääkärityöttömyydestä
Vierailija kirjoitti:
Reagoidaanko valtiovallan taholla mitenkään opettajien kasvavaan työttömyyteen? Kouluttautuminen uuteen ammattiin evättiin minulta kun työllistyn niin hyvin, surkuhupaisaa... Mitään muuntokoulutuksia ei ole tarjolla ja yliopistojen sisäänottomääriä ei lasketa.
Ihan kuin olisin tän aloituksen kirjoittanut. :)
Ei hätää, opet! Teitäkin takuulla aktivoidaan aktivoitumissuunnitelmin. Kolmen kuukauden välein haastatellen. Näin kontrolloidaan onko "aktivointi" toteutunut vai tuleeko karenssi, lusmut.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä edes valmistunut mutta jo auskuvuotena sain kuulla että hakijoita on noin 200 kaikkiin paikkoihin. Peräkyliin en halua lähteä koska mies voi löytää töitä vain kaupungeista. Taidan vaihtaa alaa heti kun valmistun. Työllistäisköhän kotityöpalveluala? Siivouskokemusta on jo hiukan ja sillä voisi löytyä oppisopimuspaikka.
Semmoinen vinkki, että jos haluat työllistyä alempien koulutusvaatimusten alalle, sinua ei huolita sellaiseen, jos sinulla on valmis tutkinto. Syyksi ilmoitetaan: "Sinä kuitenkin lähdet heti, kun löydät oman alasi töitä". Opiskelupaikkaa et myöskään välttämättä saa noilta aloilta samasta syystä.
Valmistuin vuonna 2012. Jo opiskeluaikana tein aktiivisesti opehommia (sijaisuuksia) lukuisissa kouluissa. Myös paperit olivat erinomaiset. Valmistumisen jälkeen hain ekana vuonna ihan jokaikistä oman alan työpaikkaa Suomesta Helsingistä Lappiin ja jopa Ruotsistakin. Muutamaan paikkaan pääsin haastatteluun, mutta kaikkiin valittiin joku hyvin kokenut TAI rehtorille entuudestaan tuttu. Omalla opiskelupaikkakunnalla ei yhtään paikkaa ollut auki, lyhyitä sijaisuuksia toki tein. No suhteilla sitten lopulta itsekin sain ekan puolen vuoden sijaisuuden, toisen samanlaisen ja sen jälkeen sen vakipaikan mutta nimen omaan koetellun osaamisen ja suhteiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai opiskelkaa opettajiksi vain jos olette miehiä. Miehet kyllä tuntuvat työllistyvän opettajiksi ilman samanlaista massatyöttömyyttä ja vuosia kestäviä määräaikaisia pätkiä.
Onko tuolle jotain perusteitakin vai ainoastaan oma mielikuva? Tiedättekö palkatuiden kokemuksen ja opintohistorian?
Julkisten työpaikkojen kuten opettajien hakemukset ovat julkisia. Niistä pitäisi olla nähtävissä hakutiedot, kuten työkokemus ja koulutus. Itse kukin ilmoittaa mitä ilmoittaa, ja olenpa nähnyt jollakin itseäni nuoremmalla 34 vuotta työkokemusta. Varmaan päällekkäisiä osa-aikatöitä, kun muuten ei ikä olisi riittänyt.
Palkatun kokemuksen ja työhistorian voi siis lukea niistä julkisista tiedoista, jotka lähetetään usein kaikille hakijoille, ja muille kyselijöille ne annetaan pyydettäessä. Jos haluat tietää esimerkiksi lapsesi opettajan koulutuksen ja työkokemuksen, voit mennä lukemaan hänen työpaikkahakemuksensa kunnan sivistystoimistoon.
Opettajilla on myös se että semmosta pientä muutaman päivän/yhden viikon työtä ei voi ottaa vastaan tai muuten lähtee tuet alta kun on saanut tuloja ja sillä yhden viikon työtunneilla ei kyllä elätä itseään kuukauden verran + maksa vuokrat...
Omassa lukiossani oli 6 opettajaa jotka olivat nuorempina käyneet sen saman lukion ja rehtorikin oli yllättäen käynyt sen saman lukion.. Että sellaset työnhaut vaan sitten
Sisäänottomäärissä ei ole huomioitu sitä, ettei eläkeikä ole enää 60 aineenopettajilla eikä sitä, että kolmen opettajan työt hoitaa kaksi, koska luokkakoot. Amisopetuksen järkyttävä alasajo on myös jäänyt huomioimatta. Älkää suositelko alaa nuorille, joitten tulevaisuudesta välitätte.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin vuonna 2012. Jo opiskeluaikana tein aktiivisesti opehommia (sijaisuuksia) lukuisissa kouluissa. Myös paperit olivat erinomaiset. Valmistumisen jälkeen hain ekana vuonna ihan jokaikistä oman alan työpaikkaa Suomesta Helsingistä Lappiin ja jopa Ruotsistakin. Muutamaan paikkaan pääsin haastatteluun, mutta kaikkiin valittiin joku hyvin kokenut TAI rehtorille entuudestaan tuttu. Omalla opiskelupaikkakunnalla ei yhtään paikkaa ollut auki, lyhyitä sijaisuuksia toki tein. No suhteilla sitten lopulta itsekin sain ekan puolen vuoden sijaisuuden, toisen samanlaisen ja sen jälkeen sen vakipaikan mutta nimen omaan koetellun osaamisen ja suhteiden avulla.
Aika nopeasti olet viran saanut. Ei ole tavatonta, että luokanopettajat painaa melkein kymmennettä vuotta määräaikaisuuksia ennen viran saamista. Tai naiset lähinnä. Miehet saa nopeammin.
Olisi kiva tietää onko moni pitkään työttömänä ollut vaihtanut jo alaa ja jos niin minne. Itse harkitsen juuri.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää onko moni pitkään työttömänä ollut vaihtanut jo alaa ja jos niin minne. Itse harkitsen juuri.
Ois myös kiva kuulla, mitä muita työmahdollisuuksia opet ovat löytäneet.
Vuosi 2017 on ohitse. Onko mikään muuttunut? Ei varmaankaan. Opettajien rekrytoinnissa vallitsee korruptio, nepotismi, hyväveliverkostot, rehtorien mielivalta. Jos joku ei tätä usko, hän elää omassa mukavuuskuplassaan, ehkä itse kuuluu hyväveliverkostoon tai on lähellä ”avainasemassa” olevia ihmisiä, kuten opettaja-sukulaisia.
Peruskoulu on viimeinen saareke, joka ei ole vielä yksityistetty. Varhaiskasvatus on jo, ja sote johtaa päivähoidon lähes totaaliseen yksityistämiseen. Keskiasteen koulutuksessa alkaa myös yksityistäminen uudella tohinalla ammattikoulutuksen puolella, jossa jo yli 60 prosenttia on yksityisen koulutuksen järjestäjän ylläpitämiä. Useimmat lukiot syntyivät ja olivat alun perin yksityislukioita. Lukioiden yksityistäminen on vain ajan kysymys.
Jotkut sanovat, että ehkä koulujen yksityistämisellä ja vapaan kilpailun (ja samalla kuluttajansuojan) tuomisella koulutukseen syntyy rutkasti uusia kouluja, kuten pieniä kyläkouluja. Tällöin loppuisi opettajien työttömyys. Ehkä silloin myös lieveilmiöt, kuten korruptio, favoritismi ja epäpätevät (ja epäasialliset) opettajat, vähenevät. Silloin kouluilla olisi aito intressi saada maksavia asiakkaita, jotka herkästi äänestävät jaloillaan, jos palvelu ei pelaa. Jos esimerkiksi opettajana toimii pedofiili pervo narsisti, jota on ”systeemi” suojellut, niin ehkä tämmöinen loppuisi huoltajien ja oppilaiden haastaessa koulu oikeuteen ja vähintään some-tuomioistuimessa.
Mutta Suomihan perinteisesti ei ole avoin liberaali yhteiskunta, pitäisi vähintään tapahtua vallankumous, että tämmöisiä muutoksia syntyy. Sen sijaan hyväveliverkostot porskuttavat.
Toiset sanovat, että tämmöinen koulutuksen yksityistäminen vain johtaa koulutuksen romahtamiseen, vielä varsinkin jos käy samoin kuin terveydenhoito- ja hoiva-aloilla, suurten ulkomaisten veroparatiisijättien ostaessa kerralla kaikki toimijat Suomesta.
Ei ole erkkaluokanopeillakaan kohta töitä, kun valtakunnalliset erityisopetuksen purkutalkoot ajaa erkkaluokat alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, monikaan ei tunnut ymmärtävän että tilanne on muuttunut valtavasti ihan muutaman vuoden sisällä. Yläkouluja ja lukioita on yhdistelty, ryhmäkokoja suurennettu ja tämän myötä opettajia yksinkertaisesti tarvitaan vähemmän. Lisäksi monissa kunnissa on sijaiskielto, alle viikon-parin pätkiin ei saa ottaa ketään koulun ulkopuolelta.
Kuitenkin opettajia valmistuu ihan yhtä paljon kuin ennenkin tai jopa enemmän.
Joo. Olen nyt tehnyt muutaman vuoden samassa koulussa määräaikaisia pätkiä. Kollegat ei tahdo uskoa, kun kerron tämän hetken työtilanteesta ja omasta epätoivon fiiliksistä sen kanssa joka kevät. Yli 100 hakijaa/paikka kuulostaa heille täysin utopistiselta ja yksikään ei edes uskonut tämän olevan mahdollista ennenkuin näytin kuntarekryltä tulleen mailin asiasta.
Tiedän tunteen! Olen itse pari vuotta ollut työelämässä kahdessa eri koulussa. Tuntuu ihan käsittämättömältä miten paljo rahaa vanhemmalla sukupolvella on varaa upottaa kotiin, mökkiin, matkoihin, lapsiin jne. Heillä on varaa elämään, johon minä en todennäköisesti ikinä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei reagoida.Silti syyllistetään joka taholta: jotain vikaa täytyy olla, jos opettaja ei saa töitä! Ottaa kyllä päähän, kun katsoo millaisia opettajia on viroissaan "turvassa" työttömyydeltä ja toisaalta hyvätkin opettajat ovat helisemässä suurien ja erittäin haastavien opetusryhmien kanssa, mutta suuri määrä opettajia on työttömänä. Onneksi ainakin paperilla säästetään!
kun homma kusee se kusee joka alalla
Isojen kaupunkien lukioissa opettajien "laatuvaatimukset" ovat aivan pilvissä. Minulla on kolmen opetettavan aineen pätevyys + paljon ammatillista lisäkoulutusta + useiden vuosien työkokemus. En ollut tarpeeksi hyvä puolen vuoden sijaisuuteen. Ohi meni henkilö, jolla oli enemmän koulutusta ja kokemusta.
Kyseessä siis vain puolen vuoden sijaisuus. Eikä todellakaan ole ensimmäinen kerta.
Olen luokanopettaja ja valmistunut vuonna 2012. Valmistumisen jälkeen olen muuttanut neljä kertaa työn perässä. Ensin muutin Etelä-Suomeen, siitä Keski-Suomeen, sitten löytyi työ Pohjois-Suomesta, jonne olisin halunnut jäädä, mutta työtä ei löytynyt. Oli siis pakko muuttaa Helsinkiin. Mutta työolot Helsingissä on aika kamalat. Olen väsynyt muuttamiseen. Aina jää ystävät eikä pääse vakiintumaan, koska en tiedä, missä olen ensi syksynä.
Jos joku pohtii opettajaksi alkamista, niin mieti vielä uudelleen, oletko valmis tällaiseen.