Tulisiko (avio)miehellä olla oikeus aina isyystestiin kun lapsi on syntynyt avioliitossa?
Tällä hetkellä käsittääkseni mies on automaattisesti avioliitossa syntyneen lapsen isä eikä isyystestejä voi vaatia. Jotkut saattavat selvittää isyytensä salaa.
Kommentit (336)
En tiedä miten kalliita testit ovat, mutta jos ne ovat suhteellisen edullisia ja rutiinia verrattuna esim. synnytyksen kokonaiskustannuksiin, mielestäni ne pitäisi tehdä automaattisesti jokaisen syntyvän lapsen kohdalla.
Tulisi tehdä ihan automaattisesti aina lapsen synnyttyä, siinä missä naistenkin terveydenhuoltoon hassataan julkisia verovaroja.
No jos epäilee niin mikäs siinä. Tosin taitaa olla aika kallista.
Tästä pitäisi tehdä kansalaisaloite.
Muistaakseni n. 700€ maksaa.
Parin isyyskandidaatin + syntyneen lapsen näytteet voi myös lähettää yksityiselle jenkkeihin, ~900€ hinnasta.
Ehdottomasti! Itse teetettiin testi, vaikka tiedettiin kuka isä on ja vaikka ei oltu naimisissa. Kun kerran oli ilmaista, niin teetettiin silti.
Vastaan äänestävät vain ne naiset, jotka pelkäävät, ettei se aviomiehen kasvattama mukula olekaan aviomiehestä lähtöisin xD
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi tehdä kansalaisaloite.
Mikä sinua estää teettämästä isyystestiä?
Ainakin omalla kustannuksella pitäisi olla halutessaan sallittua tehdä testi.
Mielestäni tulisi olla oikeus miehellä vaatia tätä, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Täytyy kuitenkin omalta kohdaltani myöntää, että loukkaantuisin todella syvästi, jos oma mies tuota vaatisi. Tuo kuitenkin kertoo, ettei sillä toisella ole luottoa minuun käytännössä ollenkaan. Päälle vielä tuossa tilanteessa vaikuttava hormonimyllerys niin avot.
Minulla ei ole mitään salattavaa eli tietenkin hyväksyisin miehen pyynnön, mutta tuosta loukkauksesta ja epäluottamuksen esiintuomisesta ylipääseminen voisi kestää ja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin miesten oikeuksien ajaminen on aina "kallista".
Naisten miljardien eurojen terveydenhoitokustannukset ja naisjärjestöjen saamat valtiotuet eivät tietenkään ole "kalliita".
Kyllä. Voisi yhtäkkiä olla vapaita miehiä enemmän liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni n. 700€ maksaa.
Parin isyyskandidaatin + syntyneen lapsen näytteet voi myös lähettää yksityiselle jenkkeihin, ~900€ hinnasta.
Toki tuo hinta on nykytilanteessa kun kyseessä on "erikoisuus". Jos asiasta tehtäisiin rutiinia, niin hinta laskisi kuten kaikissa laboratoriopalveluissa aina käy. Ja tietenkin tekniikkakin kehittyy niin, että ensi vuonna hinta saattaa puolittua ja kymmenen vuoden päästä se on 20 euroa laaki.
Jos liitto on niin huonolla pohjalla, että epäilee isyyttä, niin tietenkin pitäisi tehdä isyystesti. Mitään tulevaisuutta sellaisessa suhteessa ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten miljardien eurojen terveydenhoitokustannukset ja naisjärjestöjen saamat valtiotuet eivät tietenkään ole "kalliita".
Kannattaa pitäytyä selibaatissa tai jossain muussa 100 % varmassa ehkäisykeinossa, jos ei ole varaa maksaa itse isyystestiä. Lapsi tulee huomattavasti kalliimmaksi.
Voiko joku siis tällä hetkellä estää jos mies haluaa tehdä isyystestin omalla kustannuksellaan?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tulisi olla oikeus miehellä vaatia tätä, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Täytyy kuitenkin omalta kohdaltani myöntää, että loukkaantuisin todella syvästi, jos oma mies tuota vaatisi. Tuo kuitenkin kertoo, ettei sillä toisella ole luottoa minuun käytännössä ollenkaan. Päälle vielä tuossa tilanteessa vaikuttava hormonimyllerys niin avot.
Minulla ei ole mitään salattavaa eli tietenkin hyväksyisin miehen pyynnön, mutta tuosta loukkauksesta ja epäluottamuksen esiintuomisesta ylipääseminen voisi kestää ja pitkään.
Juuri tästä syystä sen pitäisi olla rutiinia. Ei kyseessä ole epäilys, vaan itsestäänselvyyden todistaminen. Avioliittoon mennessäkin selvitetään, etteivät puolisot ole sukua toisilleen. Ei siinä ketään epäillä insestistä, vaan todetaan vain vallitseva tosiasia ihan virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen koka tasan tarkkaan tietää että lapsemme ovat oman mieheni, mutta vastustan tätä silti veronmaksajana.
Jokaisella henkilöllä pitäisi olla oikeus selvittää onko varmasti isä, jos sitä epäilee, mutta koska sillä ei ole isän terveyden kanssa mitään tekemistä, saa tämä mainiosti maksaa. Kuten itse maksan esim papakokeeni ja kierukkani, sekä esim mammografia (toistaiseksi) koska sukurasitteen vuoksi haluan jo käydä siinä, jotka kuitenkin ovat terveysvaikutteisia asioita.
No ei odellakaan. Ensinnäkin ongelma ei ole kovin merkittävä. En minä halua verorahoista maksaa kenenkään vainoharhasta.
Toisekseen, mitäs jos nainen on tullut raiskauksesta raskaaksi ja aviopari haluaa salata sen?
Tottakai. Aina on oikeus tietää, onko lapsi oikeasti sinun.