Miten hemmetissä noita punkkeja on nyt joka paikassa?!
Enpä olen ennen saanut punkkia kerrostalon pihalta! Istuin lähinnä hiekkalaatikon reunalla lapsen kanssa, silti punkki kiipeili niskassa!
Ja kaverin lapsen selkään tarttui punkki uimarannalta . Ennenhän punkit olivat heinikossa kahlailun riesoja, nyt niitä tuntuu olevan missä vain.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä noita peuroja on sitten tullut niin paljon lisää?
Ei luontaisia vihollisia eikä metsästystä riittävästi. Vegaanien vika(zoukki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liikkunut luonnossa koirieni kanssa koko ikäni. Kolme punkkia minussa on koskaan ollut kiinni, koirissa kyllä senkin edestä! Vaan tämä kesä on omituinen, hyvällä tavalla. Punkkeja on hyvin vähän ollut missään, ei koirista löydy edes kävelemästä niitä. Tänä kesänä koirissa on ollut noin viisi punkkia, edellisinä vuosina ei ole tähän mennessä ollut enää mitään hajua miten monta sataa on ollut eli oma havainto. Viime talvi ei ollut punkkille otollinen leuto niinkuin joku aikaisempi sanoi.
Sama kokemus, tänä kesänä vasta yksi punkki ollut kiinni koirassa. Onhan niitä viime vuosina ollut enemmän kuin 80-90-luvuilla, mutta tänä kesänä mielestäni tavallista vähemmän.
Minullakin on ollut koiria koko ikäni, ja vaikka ne nukkuvat sohvilla, minussa on ollut elämäni aikana kiinni vain yksi punkki, jonka koira oli siis tuonut sisälle. Kuulostaa oudolta, että koirattomat ihmiset kärsisivät punkeista jotenkin erityisesti, kun itse en ole onnistunut metsälenkkeillessäni, vaeltaessani, sienestäessäni tai marjastaessani ikinä keräämään punkkeja. Koiriin niitä kyllä tarttuu.
No eihän ne koirat asiaan liity en ole koskaan saanut koiran kautta punkkia tai koirien kanssa kävelyllä. Puutarhahommissa kalastaessa ja sienestämässä sekä rampimässä muuten vaan umpimetsässä olen saanut. "Parhaana" vuonna 7 punkkia ja ihan pakilasta keimolasta ja lauttasaaresta suomenlinnasta ja turunsaaristosta. Onko tämä sinusta outoa.
Kyllä mun jalasta irrotettiin punkki 80-luvun loppupuolella (Pohjois-Suomessa). Vähemmän niitä tietysti silloin oli eikä tautitilanne ollut sellainen kuin nykyään. Kumlingen taudin tarttumisesta lounaissaaristossa puhuttiin, ei muusta.
Mussa ei ole ikinä ollut punkkeja, vaikka rymysin lapsena metsissä ja heinikossa ennen tätä kesää. Monta punkkia jo löytynyt ja kissasta löytyy joka päivä vähintään yksi punkki. Kissa on vanha ja samat piirit, joten pakko niiden punkkien on ollut lisääntyä räjähdysmäisesti, koska niitä nyt jostain syystä on tänä vuonna noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Syyllinen tiedetään kyllä mutta metsästäjät pelkäävät pakatimiensa sisällön hupenevan jos kantoja vähennetään.
Suomen poliitikot ei saa mitään aikaan.
Kauriiden määrä, lemmikkikoirien määrä ja ilmaston lämpeneminen. Siinäpä ne punkkien lisääntymisen suurimmat syyt ovat.
Ehkä maistun pahalle mutta koskaan ei ole punkki tarttunut vaikka asun Kotkan saaristossa ja koiria ollut aina. Punkkipannat toimineet heillä, ei punkin punkkia.
Olemme koko kesän mökillä Keski-Suomessa. Koirasta löytyy n. kolme punkkia päivässä. Toki hankimme eläinlääkäriltä pillerin, joka tappaa punkin, kun se puree koiraa. Silti nuo pirulaisten puremat näyttävät kutittavan koiraa. Itse onneksi huomaan yleensä, jos punkki kulkee iholla. Lapset pitää tarkastaa joka päivä tosi hyvin, hiukset ja kaikki.
Sopeutuva ja lisäksi isäntäeliöiden runsas määrä mahdollistaa puutiaisen leviämisen räjähdysmäisesti. Minulla oli toissa kesänä punkki välilihassa, vaikka koko kesän käytin pitkiä housuja. Eli kannattaa se punkkitarkastus tehdä iltaisin, vaikka ei heinikoissa heiluisikaan. Asun rannikolla.
Viimeisen kymmenevuoden ajan ollut säännöllisesti punkkeja useat löytyneet ennenkuin ovat kiinnittyneet. Kaksi antibioottikuuriakin joutunut syömään. Olen kalastanut paljon rannoilta viimeisen kymmenen vuoden ajan saadakseni hieman ruokaa pöytää. Ei ole koiraa. Suosittelen että kokeilee olle muutaman tunnin rannalla, lepikko heinikossa joka päivä niin ihme jos ei punkkia tule. Ps voi olla ihan ilman koiraakin koiraa ei erikseen tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Syyllinen tiedetään kyllä mutta metsästäjät pelkäävät pakatimiensa sisällön hupenevan jos kantoja vähennetään.
Kiitos tästä.
En tunne enää mitään syyllisyyttä siitä peurakolarista. "Bambi" olikin pahis, punkkitehdas.
Vierailija kirjoitti:
Sopeutuva ja lisäksi isäntäeliöiden runsas määrä mahdollistaa puutiaisen leviämisen räjähdysmäisesti. Minulla oli toissa kesänä punkki välilihassa, vaikka koko kesän käytin pitkiä housuja. Eli kannattaa se punkkitarkastus tehdä iltaisin, vaikka ei heinikoissa heiluisikaan. Asun rannikolla.
Välilihassa? Siis alapäässä? Kömpinyt pirulainen sun housuihin?
Miksi ihmeessä noita peuroja on sitten tullut niin paljon lisää?