Mikä järki järjestää "ryhmähaastattelu" muka avoimeen työpaikkaan vaikka paikan hakija selvästi päätetty etukäteen?
Taas tällainen tapaus.
Että harmittaa nämä "tervetuloa ryhmähaastatteluumme" ja selkeästi paikka luvattu tutun tutulle vaikka mukakiinnostuneena tentataan hakijoiden vahvuuksia ja heikkouksia , sekä osaamista työ- ja suosittelutodistuksineen. Ihan todella tyhmää toimintaa.
Toinen hölmö haastattelumuoto on netti/skype-haastattelu, joka lähinnä usein järjestetään että "työhön- otto -haastattelijat" saavat viihdyttää itseään.
Älkää tuhlatko työnhakijoiden aikaa työhakuprosessilla jos olette luvanneet todellisuudessa jo paikan täyttää ennestään tietämällänne ja siihen valitsemallanne henkilöllä. .
Silläkin aikaa voisi ihmiset olla oikeasti potentiaalisessa työpaikassa haastattelussa, missä reilusti haetaan työntekijää vapailta markkinoilta, eikä esimerkiksi sukulaisten tuttavista.
Turhaa juoksutuista vilpittömästi töitä haluaville ihmislle.
Kiitos ja anteeksi.
Kommentit (28)
Hakija ei voi valittaa niin helposti jos tulee torjutuksi ja haastattelijat pääsevät pois töistä sekä saavat ilmaista viihdykettä.
Mun myötätuntoni on 100% näiden työnhakijoiden puolella ja harmittaa tosissaan kuinka heitä, vilpittömästi haastattelutilanteeseen panostavia ja toiveikkaita hakijoita --- kehdataan juoksuttaa ihan ihme työnhakusirkuksissa -- aivan turhantakia. Tärkeilevänä siinä haastatella ja hiostaa vaikka ei aikomustakaan palkata.
Kyllä työnhakutilanne on aina henkilökohtainen tilanne missä työnhakija asettuu haavoittuvaiseen asemaan , arvioitavaksi kelpaako mahdollisesti, riittääkö osaaminen ja pätevyys, jne.
Ja sitten jotkut puupäät kehtaavat yliolkaisesti suhtautua tällaiseen tilanteeseen. Vain koska voivat.
Skipatkaa suosiolla ryhmähaastattelut,
ne on jotenkin vastenmielisiä työnhakijoille ja haiskahtaa aina lievä epäreiluus taustalla.
Fiksuissa työhaastatteluissa työnantajan edustaja jaksaa panostaa hakijaan yksilöhaastattelun verran, saadakseen hyvän työntekijän.
Tuo on ilmeisesti aika yleistä varmaankin. Satun olemaan kunnalla hommissa ja minua käskettiin hakemaan yhtä avointa paikkaa. Ja etukäteen sitten sain kuulla, että minua ei valita tuohon kyseiseen paikkaan vaan minua on kaavailtu yhteen toiseen paikkaan. Niin kuin siinä kävikin. Menin sitten ihan mielenkiinnosta kyseiseen haastatteluun. Oli se aikamoista näytelmää. Harmitti myös useiden nuorten ja vastavalmistuneiden puolesta, joita haastattelussa oli. Näissä ilmoituksissa meillä aina mainitaan, että etusijalla ovat kaupungin vakituiset ja määräaikaiset työntekijät. Kyllä se niin on, että ihan varmasti tiedetään etukäteen valitut, mutta siinä on joku laki, että paikka on vaan pakko laittaa avoimeksi. Tuossakin tapauksessa kaikki valitut olivat pitkään täällä hommissa olleita määräaikaisia.
Joo. Mä olen oikeestaan hiljaa ryhmähaastattelussa.
Olen introvertti ja puhun vain yhdelle tai kahdelle haastattelijalle, koska en ala "myymään" itseäni jossain tuntemattomassa porukassa johonkin mtalapalkkatyöhön,
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ilmeisesti aika yleistä varmaankin. Satun olemaan kunnalla hommissa ja minua käskettiin hakemaan yhtä avointa paikkaa. Ja etukäteen sitten sain kuulla, että minua ei valita tuohon kyseiseen paikkaan vaan minua on kaavailtu yhteen toiseen paikkaan. Niin kuin siinä kävikin. Menin sitten ihan mielenkiinnosta kyseiseen haastatteluun. Oli se aikamoista näytelmää. Harmitti myös useiden nuorten ja vastavalmistuneiden puolesta, joita haastattelussa oli. Näissä ilmoituksissa meillä aina mainitaan, että etusijalla ovat kaupungin vakituiset ja määräaikaiset työntekijät. Kyllä se niin on, että ihan varmasti tiedetään etukäteen valitut, mutta siinä on joku laki, että paikka on vaan pakko laittaa avoimeksi. Tuossakin tapauksessa kaikki valitut olivat pitkään täällä hommissa olleita määräaikaisia.
Jep. Se on tuo lainsäädäntö.
Yhtälailla työnantajalta tuntuu tyhmältä, varsinkin jos joskus näkee, että joku 'ulkopuolinen' olisi tosi hyvä tyyppi. Mutta tuo lauseke että 'vakituiset js määräaikaiset on etusijalla' (esim kaupungin hommiin) aika hyvin pitää huolta siitä, ettei sitä vakipaikkaa saa sopivin :( mutta jos vain valitaan sopivin, on se pidemmän aikaa sijaisuuksia tehnyt heti haastamassa kaupungin oikeuteen. Näin se vaan menee. Mutta laki siis myös sanoo, että vakituinen työ on laitettava avoimeksi ja täytettävä haastattelujen kautta.(siis julkisella puolella ainakin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla työnantajalta tuntuu tyhmältä, varsinkin jos joskus näkee, että joku 'ulkopuolinen' olisi tosi hyvä tyyppi. Mutta tuo lauseke että 'vakituiset js määräaikaiset on etusijalla' (esim kaupungin hommiin) aika hyvin pitää huolta siitä, ettei sitä vakipaikkaa saa sopivin :( mutta jos vain valitaan sopivin, on se pidemmän aikaa sijaisuuksia tehnyt heti haastamassa kaupungin oikeuteen. Näin se vaan menee. Mutta laki siis myös sanoo, että vakituinen työ on laitettava avoimeksi ja täytettävä haastattelujen kautta.(siis julkisella puolella ainakin)
Tämä on niin järjenvastaista touhua ettei mitään määrää.
Hakekaa työtä tosissanne vaikka oikeasti teillä ei ole mitään mahkuja vaikka olisitte kuinka hyviä.
Paikka katsokaas on jo junailtu toiselle, mut tää farssi vaan pitää vetää läpi. Näinkö tää oikeesti menee?
"Paras" oli yksikin tapaus kun aikaa vievässä ja hyvin perusteellisessa ryhmähaastattelussa olleet työnhakijat pääsivät nippanappa haastattelusta kotiinsa niin sähköpostiin oli jo kilahtanut työhön valitun nimi --- joka ei edes ollut osallistunut ko ryhmähaastatteluun.
Mahtoi olla tosissaan aika pätevä tämä valituksi tullut kun levitoi näkymättömänä haastattelutilanteessa.
Kyseisestä työpaikasta meni maku lopullisesti. Takuulla koko ryhmältä.
Julkisella sektorilla on pakko... Onhan se yhtä ajanhaaskausta myös sille haastattelijalle, kun paikka pitää laittaa avoimeen hakuun ja tietty määrä hakijoista haastatella, vaikka sinulla olisi jo valmiiksi alaisena määräaikainen työntekijä, joka on ko. tehtävää tehnyt ja osoittanut olevansa siinä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa työtä tosissanne vaikka oikeasti teillä ei ole mitään mahkuja vaikka olisitte kuinka hyviä.
Paikka katsokaas on jo junailtu toiselle, mut tää farssi vaan pitää vetää läpi. Näinkö tää oikeesti menee?
"Paras" oli yksikin tapaus kun aikaa vievässä ja hyvin perusteellisessa ryhmähaastattelussa olleet työnhakijat pääsivät nippanappa haastattelusta kotiinsa niin sähköpostiin oli jo kilahtanut työhön valitun nimi --- joka ei edes ollut osallistunut ko ryhmähaastatteluun.
Mahtoi olla tosissaan aika pätevä tämä valituksi tullut kun levitoi näkymättömänä haastattelutilanteessa.
Tuossahan luultavasti ryhmähaastatteluita on ollut useampia, teidän ryhmänne oli viimeinen ja kukaan teistä ei päihittänyt sitä valittua, aiemmin haastateltua hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Satun olemaan kunnalla hommissa ja minua käskettiin hakemaan yhtä avointa paikkaa.
Ja etukäteen sitten sain kuulla, että minua ei valita tuohon kyseiseen paikkaan vaan minua on kaavailtu yhteen toiseen paikkaan.
..Harmitti myös useiden nuorten ja vastavalmistuneiden puolesta, joita haastattelussa oli.
... ihan varmasti tiedetään etukäteen valitut,
mutta siinä on joku laki, että paikka on vaan pakko laittaa avoimeksi.
Tuossakin tapauksessa kaikki valitut olivat pitkään täällä hommissa olleita määräaikaisia.
Miksi ihmeessä ette tee työpaikan sisäisenä hakuna jos talon sisällä jo olevat ovat kerran ensisijaisia.
Säälittää toiveikkaat ( ja usein hyvin lahjakkaat) työnhakijat todistuspinkkoineen psyykkaamassa itseään leikki"haastatteluun" johon on jo valittu joko ennalta tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan luultavasti ryhmähaastatteluita on ollut useampia, teidän ryhmänne oli viimeinen ja kukaan teistä ei päihittänyt sitä valittua, aiemmin haastateltua hakijaa.
Olet väärässä. Tuossa tapauksessa oli vain yksi (1) ainoa ryhmähaastattelu.
Toi on myös peliä että laitetaan liikkeelle juoru että paikka on pedattu jo valmiiksi jollekin. Sillä tavalla saadaan pelattua osa hakijoista pois.
Minä sain ensimmäisen esimiespaikkani hakemalla naapuriyksiköstä avointa paikkaa vaikka oli vahva huhu että paikka oli jo varattu ryhmän kakkosmiehelle. No juoruista huolimatta minut valittiin ja sen jälkeen muutama työkaveri sanoi että olisivat hekin hakeneet jos olisivat tienneet että paikka on aidosti auki.
Olen julkisella puolella töissä ja työnantaja linjannut, että työsuhteet laitettava julkiseen hakuun auki. Joskus siitä on voitu poiketa, jos on ollut jo monta vuotta joku hoitamassa hommaa määräaikaisesti. Ei ole haastattelut herkkua haastattelijallekaan silloin kun tietää että homma suurella todennäköisyydellä menee sille joka on sitä jo tehnyt.
Ainakin kunnallisella puolella ne haastattelut on pakko pitää ihan näön vuoksi. Voidaan sitten sanoa että hakuprosessi meni kaikkien sääntöjen mukaisesti ja virkaan haastateltiin esim. 5 henkilöä. Aikaa säästetään sitten kutsumalla kaikki tähän trendikkääseen ryhmähaastatteluun kun oikeasti siihen paikkaan on valittu jo se sama henkilö joka virkaa on hoitanut sijaisena tai määräaikaisena.
Vierailija kirjoitti:
... muutama työkaveri sanoi että olisivat hekin hakeneet jos olisivat tienneet että paikka on aidosti auki.
Mistä työnhakija erottaa onko paikka aidosti auki, vai onko kyseessä joku ihme ryhmähaastattelufarssi?
Siinä on oma hommansa koota itsensä ja paperinsa aina uudelleen -- täysin tyhjän takia että joku instanssi saa vetää ko hakuteatterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satun olemaan kunnalla hommissa ja minua käskettiin hakemaan yhtä avointa paikkaa.
Ja etukäteen sitten sain kuulla, että minua ei valita tuohon kyseiseen paikkaan vaan minua on kaavailtu yhteen toiseen paikkaan.
..Harmitti myös useiden nuorten ja vastavalmistuneiden puolesta, joita haastattelussa oli.
... ihan varmasti tiedetään etukäteen valitut,
mutta siinä on joku laki, että paikka on vaan pakko laittaa avoimeksi.
Tuossakin tapauksessa kaikki valitut olivat pitkään täällä hommissa olleita määräaikaisia.
Miksi ihmeessä ette tee työpaikan sisäisenä hakuna jos talon sisällä jo olevat ovat kerran ensisijaisia.
Säälittää toiveikkaat ( ja usein hyvin lahjakkaat) työnhakijat todistuspinkkoineen psyykkaamassa itseään leikki"haastatteluun" johon on jo valittu joko ennalta tuttu.
Virkoja ei voi täyttää sisäisellä haulla.
Meilläkin on ollut ryhmähaastatteluja noin vuoden ajan haettavasta tehtävästä riippuen. Esim. palkkasimme täksi kesäksi 150 kesätyöntekijää. Kaikki kesari haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluissa. Kolmannes valituista oli ollut meillä aikaisempina kesinä ja satakunta oli ihan uusia. Hakijoita oli kumminkin muutama tuhat, ei kaikkia voi haastatella henkilökohtaisesti. Ryhmähaastatteluissa useampi saa mahdollisuuden haastatteluihin, tasapuolistaa hakuprosessia kun ei valita vain niitä jotka osaa kirjoittaa hyvän hakemuksen tai jonka vanhempi tai kaveri on kirjoittanut hakemuksen, näitäkin näkee
Vierailija
</p>
<p> kirjoitti:Ainakin kunnallisella puolella ne haastattelut on pakko pitää ihan näön vuoksi.
Voidaan sitten sanoa että hakuprosessi meni kaikkien sääntöjen mukaisesti ja virkaan haastateltiin esim. 5 henkilöä.
Aikaa säästetään sitten kutsumalla kaikki tähän trendikkääseen ryhmähaastatteluun kun oikeasti siihen paikkaan on valittu jo se sama henkilö joka virkaa on hoitanut sijaisena tai määräaikaisena.
Helkkarin hienoa olla haastattelussa tosissaan "näön vuoksi". Haastattelija siinä teeskentelee muka kiinnostunutta...
Menee pikkuhiljaa usko ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
...palkkasimme täksi kesäksi 150 kesätyöntekijää.
Kaikki kesari haastattelut tehtiin ryhmähaastatteluissa.
Hakijoita oli kumminkin muutama tuhat, ei kaikkia voi haastatella henkilökohtaisesti. Ryhmähaastatteluissa useampi saa mahdollisuuden haastatteluihin, tasapuolistaa hakuprosessia....
Ei mielestäni järkevää ryhmähaastatella tuhansia ihmisä.
Sitä varten on rekrytoimistot.
Esimerkki :
Työnhakija saa kutsun ryhmähaastatteluun.
Paikalla selviää että itse haastattelutilanne on kuin markkinat. Työnhakijoita on paikalla. Paljon.
Kaksi kireän oloista ukkoa tyyliin sekuntikellolla mittaa aikaa mitä kelläkin on itsensä esittelyyn. Keskeyttävät tylysti jos meni yli ajan "koska hei kaikille pitää antaa tilaisuus ". Kysymykset sinkoavat randomisti kuin luodit.
Miehiä kiinnostaa mm "millä autolla sää ajat".
Työpaikkailmoitus on laadittu hyvin kiinnostavaksi tyyliin "suunnittelua ja markkinointia sekä esittelyä" tuntuvin bonuspalkkioin".
Paikalla on todella pitkänlinjan kovan tason ammattilaisia hakemassa toiveikkaina ko työtä, panostaen kaikkensa, jopa vastaten kiltisti omituisiin kysymyksiin sekä ovat kohteliaasti välittämättä haastattelijoiden tylyydestä ja tilanteen selkeästä absurdisuudesta.
Yksi onnekas valittaan järkyttävän haku- ja karsimis-rulijanssin jälkeen.
Myöhemmin paljastuu että kyseinen "hyvin haluttu" työ on käytännössä kaupparatsun paikka missä ko "onnekas" saatuaan työläästi panostaen kaikki resurssinsa asiakkaaseen saakin havaita että samat ryhmähaastattelu-ukot tulivat "viimeistelemään" loppumetreillä kaupankäynnin lopputuloksen, vetäen luvatut bonukset välistä ja "onnekas " saakin vain pelkän peruspalkan kuorrutettuna ihmettelyllä että mistä hän muunalaisen käsityksen muka on saanut.
Työhaastattelutilanne on hyvin paljastava.
Siitä saavat työnhakijat käsityksen työnantajasta ja siitä kuinka siellä työntekijöitä kohdellaan.
Mm miten ilmoitetaan valintapäätöksestä/ilmoitetaanko ollenkaan. Kunnioitetaanko ihmistä,
Ryhmähaastattelut työntekijän hakutilanteessa ovat useinmiten ylimalkaisia ja laiskan työnantajan työhönottotialisuuksia , monta kertaa ei viitsitä panostaa hakutilanteisiin saati nähdä hakijoita yksilöinä.
Arvostetut työpaikat käyttävät joko omaa aikaa tilanteisiin, koska tietävät mitä haluavat ja haluavat löytää sen -- tai käyttävät asiallista rekrytoimistoa.
Asiallisen ja osaavan työntekijän löytyminen voi säästää huomattavan summan resursseja ja kustannuksia työpaikassa.
Tuohon otsikkoon tarkennus:
siis paikan "saaja" eli työhön valittu henkilö valmiiksi päätetty ja järjestetään silti ryhmähaastattelu, ikään kuin kaikilla olisi muka mahdollisuudet tulla valituksi.