Miten ihmeessä te köyhät yh perheet muutatte toiselle paikkakunnalle töihin?
Varsinkin jos välimatka on pitkä. Uuteen asuntoon ja vanhaan asuntoon ei pysty samaan aikaan maksamaan vuokraa rahan takia, vaan muutto pitää ajoittaa tilipäivään kuun loppuun. Tarvii vuokrata auto, tyhjätä asunto ja käydä samalla töissä ennen uuteen työhön siirtymistä. Sitten kuun alusta uuteen työhön kun kaikki on vasta levällään, lapset uuteen kouluun. Työ on pakko aloittaa ensimmäinen päivä tai muuten palkkaa joutuu odottamaan seuraavan kuun loppuun.
Kommentit (17)
Mun tesissä muuttopäivä on palkallinen vapaa.
Kela ei maksele mitään siirtymävuokria mutta muuton maksaa kunhan se on joltain firmalta. Siivoaa niin valmiiksi kuin pystyy. Muuttofirma kantaa kamat vek.
Miksei voi ottaa lomaa kun muuttaa?
Tavallaan se muutto on aina riski mutta ,yös mahdollsiuus, jos saa tai kuten itse sain määräaikasien työpaikan niin otin sen vastaan Toki sinkkuna muuttamiseni saattoi olla helpompaa kuin perheellisellä, jolloin varmaan olsi hyvä jos molemmilla olsi työpaikat tiedossa uudessa asuinpaikassa/ sen lähellä.
Mutta on tää vähän kärvistelyä ja elää sinkkuna nyt pätkätyöni jälkeen kun ei ole tämänhetksiellä asuinalueellani ketään tuttua tai kaveria kuin vanhat työkaverit ja heidänkin elämäntilanteensa kovin erialinen kuin omani.
Perheellsienä sitä varmaan toivoisi että olisi vähän turvaverkkoa lähellä. - Sinkkuna vieraalla paikalla niin jos nyt iltalenkillä jään autonalle, niin ehkä joku löytää jonkun omaiseni ennen joulua jolle kertoa mistä raatoni voi käydä noutamassa.
Yksin varmaan ei selviäisikään.
Mutta tämä olisi suunnitelmani:
Ylimääräisiä tavaroita olisi myyty käteiskaupalla. Kai sitä muutama kymppi saa olla? Tai näillä olisi ostanut etukäteen bensaa kaverin autoon, siivoustarvikkeita yms. On ihan laillista antaa toiselle verovapaa elatuslahja. Kaveri taas puolestaan auttaisi joko loppusiivouksessa tai ottaisi tavarat vastaan toisessa päässä, kun itse jäisi siivoamaan.
Suursiivousta olisin myös aloittanut jo 2 kuukautta aiemmin. Viikkosiivouksella pitäisin huolta siitä, että suursiivouksessa siivotut paikat pysyvät siistinä.
Tavarat kuljettaisi firma, johon ainakin ennen sai toimeentulotukea, jos olisi ollut tarpeeksi köyhä
Aloittaisin huoletta vasta 2. tai 3. päivä. Palkka en siis saisi. Ainakin ennen, jos palkkaa ei saanut koko kuussa, sai sitten toimeentulotukea sille kuulle.
Ainakin mulla on muuttopäivä palkallinen vapaa.
No oma ratkaisuni on se, että en muuttele pitkin Suomea aina eri paikkakunnille töihin, vaan asun koko lasten lapsuuden ja nuoruuden samassa paikassa. En halua lasten joutuvan vaihtamaan koulua. Eikä tuollainen kannattaisikaan - jos kerran lähtöpaikkakunnalla on köyhä ja huono palkka, ja sama jatkuu seuraavallakin paikkakunnalla, niin eihän tuo ole kaikkien uhrauksien arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan se muutto on aina riski mutta ,yös mahdollsiuus, jos saa tai kuten itse sain määräaikasien työpaikan niin otin sen vastaan Toki sinkkuna muuttamiseni saattoi olla helpompaa kuin perheellisellä, jolloin varmaan olsi hyvä jos molemmilla olsi työpaikat tiedossa uudessa asuinpaikassa/ sen lähellä.
Mutta on tää vähän kärvistelyä ja elää sinkkuna nyt pätkätyöni jälkeen kun ei ole tämänhetksiellä asuinalueellani ketään tuttua tai kaveria kuin vanhat työkaverit ja heidänkin elämäntilanteensa kovin erialinen kuin omani.
Perheellsienä sitä varmaan toivoisi että olisi vähän turvaverkkoa lähellä. - Sinkkuna vieraalla paikalla niin jos nyt iltalenkillä jään autonalle, niin ehkä joku löytää jonkun omaiseni ennen joulua jolle kertoa mistä raatoni voi käydä noutamassa.
Ei kukaan perheellinen muuta toiselle paikkakunnalle MÄÄRÄAIKAISEN työn takia. Lapset joutuisivat vaihtamaan koulua, päiväkotia ja menettämään kaverinsa vain siksi, että vanhempi saa jonkun huonopalkkaisen pätkätyön. Ei kannata. Ei tuossa yhtälössä voita kukaan muu kuin työnantaja, joka saa nöyrän ja joustavan työntekijän, joka on valmis uhraamaan kaiken lyhyelle työpätkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan perheellinen muuta toiselle paikkakunnalle MÄÄRÄAIKAI
Kirjoitinkin sinkkuna, kuten varmaan huomasit. Ja kirjoitin myös, että muutto aina riski.... Ikävää on se, että nykysin yhäö useampi paikka myös julksiella sektorilla on määräaikainen, Tiedän, että itseni on helppoa jauhaa p.a kun ei tarvitse aatella kuin itseäni. En ole uskaltanauyt edes yrittää saada lapsia kun en ole työurani aikana toistaiseksi ksokaan onnistunut saamaan toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta tai virkaa... Silti joskus kun on juttua jostain vuosia työttömänä olleista vanhemmista, niin vaikka tiedän, että ei lapsia pelkällä palkkatyöllä elätetä (kirjoitunhan edellä turvaverkoista) niin silti käynyt meielssä, että olisikohan tuonkin perheen kannattanut vähän uskaltaa ja yrittää hakea töitä, lyhytaikaisempiakin vähän kauempaakin, vaikka sitten lapset joutusivatkin vaihtamaan koulua ja vaikka läheisiä asusii sitten kauempana kuin aiemmin. - Mutta joo. Jos on yksinhuoltaja niin ei muuttamine ole varmasti helppoa, ainakaan jos on yhtään välesissä laps(i)en tosien vanhemman kans, joka haraa muuttoa vastaan.
No jos työt on ma-pe niin perjantai iltana tai lauantaina muutto ja sunnuntaina tavarat paikoilleen uudessa kodissa. Missä ongelma?
Itse olen ottanut aina lainaa sen verran että olen tuplavuokran saanut maksettua.
Köyhillä harvemmin on niin suurta määrää omaisuutta että päiväkausia täytyisi muuttoa työstää, vai?
Vierailija kirjoitti:
No jos työt on ma-pe niin perjantai iltana tai lauantaina muutto ja sunnuntaina tavarat paikoilleen uudessa kodissa. Missä ongelma?
Itse olen ottanut aina lainaa sen verran että olen tuplavuokran saanut maksettua.
Köyhillä harvemmin on niin suurta määrää omaisuutta että päiväkausia täytyisi muuttoa työstää, vai?
Hei idioottivajakki. Luuletko nyt tosissasi, että oikeasti köyhä saa jostain sitä lainaa tuplavuokriin?
Se käypi köyhillä nopeasti, pakataan tavarat, tilataan muuttoauto, ukot kantavat kamat kyytiin ja myös uuteen kotiin ja sitten taloksi, et se siitä
En muuta. Olen hakeutumassa työkyvyttömyyseläkkeelle, koska kaali ei kestä. Jos voisin olla varma, että työttömänä minua kohdeltaisiin hyvin, enkä joutuisi ilmaistöihin tai pupukursseille, niin voisin yrittää saada terapiaa, jotta toipuisin. Tosin se ei ole taloudellisesti mahdollista, mutta voisin ajatella asiaa. Tämän hetkinen suhtautuminen työttömiin, sekä hallituksen, että yleisen ilmapiirin taholta on sellainen, että en jaksa. En kestäisi työttömyyttä päivääkään, ahdistaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei idioottivajakki. Luuletko nyt tosissasi, että oikeasti köyhä saa jostain sitä lainaa tuplavuokriin?
No hei vaan. Köyhä toimeentulotuella elävä itsekin olen ja aina olen itse saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan perh
Ei kukaan sinkkukaan muuta minkään määräailaisuuden takia mihinkään ja vakituisestakin voi lentää pellolle koeajalla tai sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellsienä sitä varmaan toivoisi että olisi vähän turvaverkkoa lähellä. - Sinkkuna vieraalla paikalla niin jos nyt iltalenkillä jään autonalle, niin ehkä joku löytää jonkun omaiseni ennen joulua jolle kertoa mistä raatoni voi käydä
En olen tiennytkään, että nykyään olen niin ainutlaautuinen, että todennäköisesti muutan taas -toivottavasti pian - uuden työpaikan perässä, ellen sitä ennen onnistu saamaan työpaikkaa tämän hetksieltä asuinalueelta, Kai sitä ajastaan saattaa täältäkin jonkun kaverin löytää ja tai saada.
Mä en ole köyhä, mutta aina olen muuttanut yhdessä päivässä eli muuttoautolla (tai vuokrapakulla tmv.) kaikki kamat kerralla ja töihiin on pitänyt mennä joka päivä. Viikonloppusin sitten voi pikkuhiljaa laitella kotia kuntoon. Ekaksi petaa sängyt ja muut kamat löytyy sitten kun löytyy. En oikeestaan edes tajua miten tää köyhyys tähän liittyy? On vaan järkevää olla maksamatta vuokraa kahteen paikkaan. Lasten kouluvaihdot ym. hoituu kyllä puhelimitse.
Yhden kuukauden "siirtymävuokraan" voi vissiin hakea kelalta tukea. Eli voi pitää kahtaa asuntoa yhtäaikaa kuukauden verran. Muutenhan toi nyt on ihan hullua yrittää kaikki hoitaa viikonlopussa ja siirtyä uusiin töihin/kouluihin/päiväkoteihin sitten maanantaina. Mut on se mahdollista, vaikkei mitenkään leppoisaa.