perhepeti johtaa tapatissittelyyn
Näitä vauva-aiheisia keskustelupalstoja ja ystäväpiirini vauva-arkea seuranneena olen huomannut, että perhepedissä nukkuville vauvoille näyttäis helpommin syntyvän tapatissittelyongelma. Onko muut huomannu samaa?
Mun poika oli hyvää vauhtia menossa samaan suuntaan tuossa 3 kk paikkeilla. Aina olisi pitänyt olla tissiä antamassa, kun havahtui hereille. Syyksi tarjotaan mun mielstä turhan usein tiheän imun kautta ja että pitäisi antaa lupsutella yöt läpeensä tissiä. Meillä loppu perhepeti tähän " tiheän imun kauteen" . Ajattelin, että hoitakoon maitotilaukset päiväsaikaan. Saman tien yösyönti palasi 2 kertaa yössä syöntiin. Yösyönti loppui pojan omasta tahdosta 5 kk ikään tultaessa, kun annoin illalla syödä mahan täyteen ruokaa.
Siellä perhepedissä äiteen kainalossa köllötellessä vauvat ei jotenkin osaa itse lopettaa yösyöntiä. Mielestäni monen perhepetiläisen kannattaisi purkaa nukkumisjärjestely siinä vaiheessa kun vauva ei oikeesti tartte syödä yöllä parin tunnin välein. Eipä tartte sitten myöhemmin pitää mitään unikoulua.
Toivottavasti en loukannut ketään perhepedin nimeen ehdottomasti vannovaa, mutta näin entisenä perhepetiläisenä musta homma toimi hyvin näin meillä. Aika aikaansa kutakin.
Kommentit (59)
mutta meidän ikioma neuvolan täti sen sanoi ja muistaakseni se luki vielä yhdessä neuvolasta kotiin saadussa (kai ne on valtakunnallisessa jaossa???) oppaassa. Et ole vissiin lukenut,vaikka muuten niiden suositusten perään niin oletkin... Ja tiedän, että saman jutun on kuullut moni muukin. Mitä niihin suosituksiin yleensä tulee, niin parin vuoden päästä ne on taas erit, ja jokainen tekee omat valintansa mitä kuuntelee ja mitä ei.
Ymmärtäisin muuten paremmin sen, että kiinteitten anto ennen puolta vuotta tuomitaan, jos siitä oikeasti olisi lapselle jotain haittaa.
On vielä pakko sanoa, että näköjään näissä suosituksissa on suuria neuvola/kaupunkikohtaisia eroja, koska en muista, että missään muualla kuin synnytyssairaalan imetysinfossa olisi puhuttu mulle 6kk:n täysimetyksestä. Oman neuvolan synnytysvalmennuksessa sellaisesta ei puhuttu mitään. Ja -ollakseni rehellinen- luulin aluksi, että sillä tarkoitetaan vain sitä, että lasta vain imetetään se puoli vuotta ja että sillä ei ole mitään tekemistä sen kiinteitten aloitusiän kanssa (siis luulin, että se tarkoittaa, ettei korviketta suositella ennen puolta vuotta)...ja satun muuten tietämään, että niin luuli pari muutakin tuttavaani. Meidän neuvola suositteli kiinteitten aloitusta 4 kk:sta eteenpäin.
En millään lailla tarkoittanut em. juttuja niin, että niistä pitäisi tuolla lailla vetää herneet nenään. Ihmiset ajattelevat asioista eri tavalla, mutta se ei näköjään kaikille kelpaa... Jokainen tekee lapsensa eteen asioita niin kuin parhaaksi katsoo. Meillä on kaikki mennyt todella hienosti näin toimien. Suurimmat vaikeudet olivat takanapäin, kun voitettiin koliikki (joka muuten neuvolan mukaan usein loppuu kiinteitten aloituksen yhteydessä, meillä onneksi auttoi vyöhyketerapia 7 viikon kohdalla!)
Eli eikö taas voitaisi tulla siihen johtopäätökseen, että toisille vauvoille on hyvä ratkaisu aloittaa kiinteät ajoissa ja toisille hyvä, kun aloittaa ne myöhemmin. Ei me aikuisetkaan olla samanlaisia. Toiset tykkää tomaateista ja toiset nakeista, eikä siitäkään aleta pitkin internet -palstoja riehumaan.
Saanko udella mistäpäin olet? Ihan kaikella ystävyydellä kiinnostaa, kun on noin erilaiset opastukset ja ohjeet. Itse olen Helsingistä ja nimenomaan kiinteiden aloituksesta 6kk iässä on meidän neuvolassa ja synnärillä puhuttu aina (kaikki 8kk :)).
candy
noihin kiinteisiin, meillä on neuvolassa kerrottu 6kk täysimetys suositusksesta, samoinn synnytys sairaalassa ja myös kaikki tuttuni ovat saaneet saman suosituksen. Meillä neuvola tädin kanssa kun aiheesta juteltiin hän sanoi, että lapsen suolisto on vanhempana kehittyneempi, näin ollen myös valmiipi kiinteille.
Mutta neuvoloissa on todella suuria eroja, mielenkiintoinen oli teidän neuvolan tädin kommentti, siitä, että koliikki loppuisi kiinteisiin, koska itse muistelen kuulleeni, että koliikki loppuisi 3kkä ikään mennessä, muistankohan väärin? Kuitenkin ennen tätä 6kk suositusta oli pitkään voimassa suositus, että 4kk iässä aloitetaan kiinteät, voin olla kyllä hakoteillä ja muistaa ihan väärin. Mutta en halua tuomita ketään, jokainen taplaa tavallaan ja tärkeintähän on, että vauvalla on hyvä olla =)
Vielä suositusten muuttumisesta, mielestäni on selvää, kun tulee uutta tietoa muuttuvat suosituksetkin =)
T:Mareila poikineen
nutti:
mutta meidän ikioma neuvolan täti sen sanoi ja muistaakseni se luki vielä yhdessä neuvolasta kotiin saadussa (kai ne on valtakunnallisessa jaossa???) oppaassa. Et ole vissiin lukenut,vaikka muuten niiden suositusten perään niin oletkin... Ja tiedän, että saman jutun on kuullut moni muukin. Mitä niihin suosituksiin yleensä tulee, niin parin vuoden päästä ne on taas erit, ja jokainen tekee omat valintansa mitä kuuntelee ja mitä ei.Ymmärtäisin muuten paremmin sen, että kiinteitten anto ennen puolta vuotta tuomitaan, jos siitä oikeasti olisi lapselle jotain haittaa.
On vielä pakko sanoa, että näköjään näissä suosituksissa on suuria neuvola/kaupunkikohtaisia eroja, koska en muista, että missään muualla kuin synnytyssairaalan imetysinfossa olisi puhuttu mulle 6kk:n täysimetyksestä. Oman neuvolan synnytysvalmennuksessa sellaisesta ei puhuttu mitään. Ja -ollakseni rehellinen- luulin aluksi, että sillä tarkoitetaan vain sitä, että lasta vain imetetään se puoli vuotta ja että sillä ei ole mitään tekemistä sen kiinteitten aloitusiän kanssa (siis luulin, että se tarkoittaa, ettei korviketta suositella ennen puolta vuotta)...ja satun muuten tietämään, että niin luuli pari muutakin tuttavaani. Meidän neuvola suositteli kiinteitten aloitusta 4 kk:sta eteenpäin.
Suurimmat vaikeudet olivat takanapäin, kun voitettiin koliikki (joka muuten neuvolan mukaan usein loppuu kiinteitten aloituksen yhteydessä, meillä onneksi auttoi vyöhyketerapia 7 viikon kohdalla!)
Eli eikö taas voitaisi tulla siihen johtopäätökseen, että toisille vauvoille on hyvä ratkaisu aloittaa kiinteät ajoissa ja toisille hyvä, kun aloittaa ne myöhemmin. Ei me aikuisetkaan olla samanlaisia. Toiset tykkää tomaateista ja toiset nakeista, eikä siitäkään aleta pitkin internet -palstoja riehumaan.
Kiitos kommentista. Meidän neuvolasta on jaettu kyllä ihan riittämiin oppaita, joissa yhdessäkään ei mainita tuosta kertomastasi asiasta. Mahtanevatko olla ihan oman neuvolasi oppaita? Kerropa nyt jo vihdoin se lähteesi, eli mistä oppaasta on kysymys, kiitos! Laita siis oppaan nimi ja kirjoittaja/t tai julkaisija sekä sivu, miltä väittämäsi tieto löytyy.
On myös todella mielenkiintoista, ettet ole kuullut tuossa erinomaisessa neuvolassasi siitä, että täysimetyksen sujuessa sen jatkaminen kuuden kuukauden ikään on lapsen edun ( ja inhoamasi suositusten) mukaista. Varsinkin kun olet noin innokkaasti lukenut ne neuvolan oppaat ja kuvittelet vielä, ettei kukaan muu kuin sinä niitä lue! En usko, että kukaan viimeisten vuosien aikana odottanut äiti tai tälläkään palstalla seikkaillut ihminen voisi siltä tiedolta välttyä muuten kuin laput silmillä.
Tuo koliikkiteoriasi on myös mielenkiintoinen. Kun meidän neuvolassa sanottiin ihan toisin päin. Ja johan sen sanoo järkikin, että jos koliikin katsotaan olevan suolistoperäistä, niin tuskin takakamman ravinnon antaminen yhtään helpottaa jo valmiiksi ärtyneen ruuansulatuselimistön tilaa.
Edelleen tietolähdettäsi odottaen...
Ja ihan mielenkiinnosta: missäpäin neuvolasi on? Todellakin neuvoloiden ohjeissa tuntuu olevan eroa. Ja oletko muuten itse mahtanut lukea sen esim. äitiyspakkauksessa tulleen Stakesin oppaan, jossa käsitellään imeväisikäisen ravintoa? Siinä taitaa olla melko selvää tekstiä lapsen TÄYSimettämisestä ja kiinteiden antamisesta. Ei kai savolaiset ja satakuntalaiset tai uusimaalaiset ja lappilaiset saa erilaisia oppaita???
Meidän kuopus on ollut alusta saakka " huono" kakkija. Alussa saattoi olla kolmekin päivää väliä. Tissimaidolla ollaan menty aina eikä mieleeni tullut auttaa vatsantoimintaa soseilla tms. Kas kummaa kun ikää alkoi tulla lähemmäs puol vuotta alkoi masukin toimimaan noin 1-2krt/pv. Joten olen tässä miettinytkin mielessäni että näyttäis siltä että suoli alkais pikkuhiljaa olemaan valmis vastaanottamaan muutakin. Tosin herran suu on erimieltä, vieläkään ei halua syödä ja ikää on jo reilu 7kk. Ja hyvin pärjätään omilla eväillä.
Tästä yösyömisestä.... Siitä tulee silloin ongelma kun sen ottaa ongelmaksi. Meillä alkoi joulusta reilun 2kk jakso jolloin herättiin 1-2h välein syömään. Välillä olin väsy ja heräily otti pannuun, mutta kun tajusin heittää kellon pois sängystä ja lopettaa laskemiset alkoi homma luistamaan ;) Yöllä herättiin ilman stressiä. Tässä auttoi perhepeti. Homman saa hoidettua mahdollisimman eleettömästi ja äkkiä takaisin uneen :) Nyt en edes aina muista heränneeni :) Ikää kun tuli puolivuotta rauhoittui unet itsestään. Tosin siihen taisi auttaa se että aloin kiinnittämään huomiota päivätissittelyihin enemmä, meillä taisi syömisen pääpaino siirtyä yöhön kun päivällä on parempaakin tekemistä, kuten veljen perässä touhuilu :)
Äiti ja pojat 2v ja 7kk
Totean vaan, että paljosta jäävät ainakin vanhemmat paitsi, jos eivät koskaan nuku lapsi välissään!
Pakko kommentoida sen verran että kiitos, asiaton kommentti tämä minun mielestäni!! Ainoa mistä koen jääväni paitsi kun lapseni ei nuku vieressämme, on painajaiset, joissa kierähdän lapseni päälle. Että eiköhän ole jokaisen oma asia missä nukuttaa!!!
vielä kerran korostan tätä: jos kiinteät aloittaa ennen 6kk:n ikää, siitä EI OLE MITÄÄN HAITTAA lapselle. Miksi siis moinen hirveä vastaväittely???
Asun Varsinais-Suomessa, tarkempaa paikkakuntaa en viitsi sanoa, kun tulet pian ovelle kiihkoilemaan.
Siitä koliikkijutusta: kysymys ei ollut mistään omasta teoriastani. Kuten varmaan huomasit, niin kerroin, että oma koliikimme loppui 7 vkon iässä vyöhyketerapiaan, jota neuvolasta suositeltiin. Sanoivat, että joillekin se auttaa, ja että kyllä se itku sitten viimeistään niihin kiinteisiin loppuu. Ja minulla on tuttavapiirissä esimerkki, jossa kiinteät aloitettiin 2,5kk:n iässä ja koliikki loppui siihen. Voihan tämä olla pelkkää sattumaakin, mene ja tiedä. Stä paitsi, jos olisit yhtään perehtynyt koliikkiin, niin tietäisit, että sen syyt ovat edelleen hämärän peitossa. Nykytiedon valossa ei voida varmasti sanoa, että kysymys olisi suoliston kehittymättömyydestä.
Mitä niihin oppaisiin tulee, niin kaikissa oppaissa, joita meillä on kotona ollut, on sanottu, että kiinteät aloitetaan yksilöllisesti 4-6 kk:n iässä. Itse olen käyttänyt vauvani ruokavalion pohjana STAKESin " meille tulee vauva" vihkossa esitettyjä ruokaesimerkkejä. Siinä mainitsemassasi äitiyspakkauksen vihkosessa oli muistaakseni lähes samanlainen taulukko. Mitä tulee siihen peräänkuuluttamaasi opukseen, niin en juuri nyt löytänyt sitä mistään. Kysymyksessä oli kuitenkin MLL:n Hämeen piirin " vauvan hoito-opas" . Miehenikin muisti, että kyseisessä opuksessa oli maininta siitä aikaisemmin mainitsemastani asiasta. Painoksesta tai kirjottajasta ei ole muistikuvaa... Noista oppaista yleisesti ottaen voisin vielä sen verran sanoa, että olen lukenut niitä pienellä suodatuksella, koska olen huomannut, että varsinkin ne imetystä käsittelevät on kirjoitettu -miten sen nyt sanoisi- aika ehdottomasti. Toki niistä saa hyviä vinkkejä, mutta kannattaa ajatella myös mikä on itselle ja omalle lapselle parhaaksi.
Lainaan tähän loppuun vielä hiukan Suomalaisen lapsiperheen lääkärikirjaa (WS Bookwell oy, Porvoo 2005). Tämä liittyy ihan siihen alkuperäiseen aiheeseen:
" ...Yösyötöt käyvät tarpeettomiksi 3-6 kk:n iässä, jos ilta-ateria on riittävä. Lapsen yöllinen syöminen sen jälkeen on merkki liian vähäisestä ilta-ateriasta tai totutusta tavasta" (s.79)
" Lapsen yöllisen heräilyn noidankehä voidaan katkaista toimimalla päättäväisesti ja johdonmukaisesti. Kun lapsi herää huutamaan, varmistaudutaan siitä, ettei itkun syynä ole todellinen avun tarve esim. märän vaipan liian kuuman tai kylmän ympäristön tms. selvän syyn vuoksi. Kun hätää ei ole lapsi pannann päättäväisesti takaisin nukkumaan --huuto jatkuu ensimmäisenä yönä usein tunninkin, ennen kuin lapsi nukahtaa. --Useimmiten tilanne paranee oleellisesti kolmessa yössä. --Tutkimuksissa on todettu, että tällainen itkusta piittaamaton suhtautuminen on tehokkain tapa poistaa ongelma. Pehmeämpi menettely tehoaa huonommin tai ei ollenkaan. on hyvä ymmärtää, että jatkuva yöllinen heräily on haitallista väsyttäessään niin lapsen kuin vanhemmatkin. Kunnon yöuni takaa parhaat lähtökohdat fyysiselle ja psyykkiselle kehitykselle." (s.80)
Em. siis poimintoja suoraan kirjasta. meillä päästiin onneksi helpommalla, eikä tarvinnut tyttöä yökausia huudattaa, kun oppi suht helposti nukkumaan 12 h putkeen, mutta jos tilanne olisi ollut pahempi, olisin varmast em.neuvoja noudattanut. Niinhän ne unikoulut sairaaloissakin pidetään.
" vielä kerran korostan tätä: jos kiinteät aloittaa ennen 6kk:n ikää, siitä EI OLE MITÄÄN HAITTAA lapselle. Miksi siis moinen hirveä vastaväittely???"
Siis mistä tämä totuus on peräisin? Nimenomaanhan ne uudet tutkimukset olisivat sitä mieltä että siitä olisi haittaa. Eihän suositus muuten olisi muuttunut! Ja vielä kerran, monet alottavat aikasemmin kiinteät ja monille siitä ei ole ainakaan näkyvää haittaa. Mikä sitten lasketaan haitaksi? Onko haitta jotakin sellasta mikä näkyy heti, jotakin mikä näkyy vasta paljon myöhemmin? Onko haitta aina vaarallista vai onko se vain esim epämukavaa vauvalle?
Minä en muuten kauheasti luottaisi noihin neuvolan oppaisiinkaan. Niissä on esim lause tyyliin " nyt kun useimmissa autoissa on turvavyöt myös takapenkillä....." Tuo lause aikanaan sai mut muuten epäilemään koko opasta jos sitä kerran noinkin ahkerasti päivitetään. (tämä oli 2003)
Ja vaikka mikä proffa sanoisi että vauvalla ei voi olla nälkä 3kk:n jälkeen niin paskaa puhuu. Kyllä vauvalla voi olla nälkä ja onkin niin kauan kun on täysimetyksellä. Ja vaikka korostat että vauvoille voi alottaa kiinteät aikasin niin ihan tosi, ei kaikille voi!! Toisten vatsat eivät kestä niitä kiinteitä liian aikasin.
PERHEPEDISTÄ olen sitä mieltä, jokainen nukkukoon niinkuin haluaa, tärkeintä lienee, että perheenjäsenet saavat nukuttua. Meille perhepeti ei sopinut, sillä nukuin itse todella huonosti ja olin aina laittamassa vauvalle tissiä suuhun kun vähän inahti. Nyt vauva nukkuu omassa sängyssä oman sänkymme vieressä. Päikkärit sen sijaan nukumme usein yhdessä meidän sängyssä.
KIINTEISTÄ olen kuullut sekä 6kk täysimetyksestä että kiinteiden sopivuudesta jo 4kk ikäisestä alkaen. Itse olen imettänyt vauvaa nyt 4kk ja se on sujunut tosi hyvin, maitoa riittää, lapsi kasvaa ja ennenkaikkea se on kivaa :) Mutta silti odottelin jo innolla tota 4kk ikää jotta voidaan alkaa maistelemaan eri kiinteitä ja edetään tosi rauhallisesti n. 1-2tl per päivä ja samaa makua 7 päivää. Ja tällä mennään ainakin eka kuukausi.
SE MITÄ EN YMMÄRRÄ on hirveä vouhkaaminen omasta valinnasta, oli se sitten 6kk täysimetys tai kiinteiden aloitus aikaisemmin!!! Jokainen tehköön tyylillään ja sallikoon sen myös muille, ei ole yhtä oikeaa ja hyvää tapaa vaan monta vaihtoehtoa :) Pakko kyllä todeta, että ne jotka täysimettävät pidempään korostavat usein omaa " lapselle parasta" -valintaa enemmän kuin muut.
Mutta tulipahan yksi kanta lisää tähän keskusteluun :)
Joeela & lapset 3,5v ja 4,5kk (esikoista imetin 10kk, kuopusta imetän edelleen ja molemmilla kiinteiden maistelu alkoi hiljalleen 4kk- ja hyvin on toimineet vatsat ja yöt mennet paremmin kiinteiden aloituksen jälkeen)
mutta olipa kyse aivan mistä tahansa niin haluan mielellään kuulla mistä lähteistä ihmiset saavat tietonsa. Onhan oikeesti tosi ristiriitasta että yhdelle sanotaan että koliikkivauvalle pitää alottaa kiinteät 2-kuisena ja toisella että niin kauan pelkkää äm:a kuin mahdollista.
En tykkää sellasista mutu-jutuista - siis sillon kun ne esitetään varmana ja ainoana oikeana tietona. Toki kaikilla on ja saa olla mutu:a ja sen saa myös sanoa mutta pitäis ainakin sitten ilmottaa että on vain oma mielipide. En myöskään pidä siitä että lähdetään ajatuksesta: minun vauvani ovat tällaisia = kaikki vauvat ovat tällaisia. Siis ihan kummallakin osapuolella. Jos minä voin imettää täysillä vaikka 8kk niin se ei tarkota sitä että kaikki voivat. Jos jonkun vauvan vatsa kestää kiinteitä jo 2-kuisena se ei tarkoita että kaikkien vauvojen vatsat kestävät. Jos jollakulla vauva on lopettanut yösyönnit 3-kuisena niin silti jotkut vauvat voivat olla nälkäsiä tuon ikäsenä yöllä.
Mutta siis varmaan jatkan niin kauan että olen saanut hyvät perustelut jokaiseen mielipiteeseen ;-)
Olen samaa mieltä, että mutu-tietoa ja " oikeaa" -tietoa ei pidä sekoittaa.
Mun kirjoitus oli just tota mutu-tietoa, joka toivottavasti tuli siitä selville :)
SEN VIELÄ SANON, että ohjeistuksia ja suosituksia tietysti tarvitaan, mutta itse olen toiminut " kuunnellen" itseäni ja vauvaani ja luottanut omiin valintoihini. Juuri sen takia kun yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole, täytyy vaihtoehtoviidakosta valita itselleen ja vauvalleen sopivimmat vaihtoehdot :)
Tärkein ohje tuleville äideille on mielestäni se, että luota itseesi ja kuuntele itseäsi :)
j
Juuri neuvolasta saamassani läpyskässä (lähde Sosiaali- ja terveysministeriö) tosiaankin sanotaan, että kiinteät aloitetaan yksilöllisesti 4-6 kk. iässä, ja että jos nelikuinen tarvitsee lisäruokaa rintamaidon lisäksi, on parempi aloittaa kiinteän ruoan antaminen kuin antaa korviketta tai velliä. Noh, itse en ole aloittamassa kiinteiden antoa nelikuiselleni, koska hän kasvaa kohisten rintamaidolla, mutta totesinpa vain, että tällaista tietoa jaetaan täällä päin.
Sitten alkuperäiseen aiheeseen. Minäkin olen taipumassa sille kannalle, että MFF:llä saattaa olla kirjoituksessaan pointtia, ainakin joissain tapauksissa. Meillä perhepeti pelasti kaikkien unet esikoisemme vauva-aikana, mutta tämän kuopuksen kanssa on toisin. Yömme perhepedissä ovat olleet koko ajan todella rauhattomia, ja 4 kk. ikää kohden käyneet yhä rauhattomammiksi. Vauva olisi tissillä koko ajan, tutit ja tassuttelut eivät enää auta, vaikka välillä niistä oli apua. Itselläni yliväsyneenä on jo univaikeuksia. Syöttövälit ovat päivälläkin melko lyhyet, joten aikaisemmin ajattelin, että vauvalla on vain tiheä syömistahti. Päivällä hän kuitenkin nukkuu pitkät päiväunet keskeytyksettä, joten kyse ei voi olla siitä, etteikö hän osaisi nukkua pitkiä unijaksoja. Ja joskus kun olen lopen uupuneena yrittänyt antaa vauvalle yöllä lisämaitoa pullosta, jotta hän nukkuisi paremmin, maito ei olekaan kelvannut. Poika osaa kyllä juoda pullosta, joten ainoa selitys on, että hänellä ei olekaan ollut nälkä. Tissiä siis halutaan jostain muusta syystä.
Tänään illalla meillä siis yritetään, josko vauva osaisi nukahtaa omaan sänkyynsä. Mitään unikouluja tai muita kovia otteita ei tulla harrastamaan, joten jos omaan sänkyyn opettaminen ei onnistu suht luontevasti, jatkamme vanhaan malliin, ja paikkailen univelkoja päivällä lasten ollessa päiväunilla. Muuten vauvan tiheä tissittely ei minua haittaisikaan, mutta omien univaikeuksieni vuoksi jotain on kokeiltava.
Kent kirjoitti:
" Siis mistä tämä totuus on peräisin? Nimenomaanhan ne uudet tutkimukset olisivat sitä mieltä että siitä olisi haittaa. Eihän suositus muuten olisi muuttunut! "
Kerropa sitten minullekin mitkä tutkimukset kertovat, että kiinteistä on haittaa ennen 6kk:n ikää ja mitä haittaa niistä sitten on? En ole kyllä moista väitettä ennen kuullut ja aikamoinen on väite...
Lähde on siis tarkasti: Lapsi, perhe ja ruoka. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2004:11 KL/2005
Ja siinä siis sanotaan tarkalleen ottaen näin: " Joustava kiinteiden lisäruokien antaminen aloitetaan lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksien mukaan viimeistään 6 kuukauden iässä: 4kk: yksilöllisesti tarvittaessa tutustumisruokia soseina, 5-6kk liha..." jne.
Sen enempiä aiheeseen kantaa ottamatta ihmettelen, jaetaanko meillä neuvolassa jo vanhentunutta tietoa, jos muut ovat saaneet muunlaista infoa?
Sanotaanhan tuossa lapussa toki vielä, että:" rintamaito riittää ainoaksi ravinnoksi ensimmäisten kuuden elinkuukauden ajan useimmille lapsille" .
Nyt hyvää yötä.
" uusi" suositus on ollut jo vuosia että kiinteitä ei aloiteta ennen 6kk:n ikää. En käsitä ettei tämä ole sinun korviisi kantautunut!! Ei voi olla totta. Siis se on mulle yksi ja sama noudattaako sitä muut vai eivät mutta voiko joku väittää ettei ole koskaan kuullut suositusta!
Tutkimuksien mukaan vauvan vatsan pitäisi saada olla mahdollisimman kauan pelkällä tissimaidolla tai korvikkeella koska jotkut nukkahituset suolistossa eivät kestä aikasemmin kiinteitä. Tai kestävät mutta se ei ole lapsen suolistolle hyväksi. Mä yritän etsiä jonkun linkin.
Tämä on hei ihan aikuisten oikeesti virallinen suositus, ja minun on vaikea uskoa ettet ole siitä kuullut.
Tässä ensin linkki missä tulee selvästi suositus esille:
http://www.imetys.fi/itu/imetyssuositus2004.html
Ja tässä yksi lainaus:
" Ruokailutavoitteet imeväisiässä:
* Täysimetys 6 kuukautta
* Osittainen imetys 6-12 kuukauden iässä kiinteiden ruokien ohella
* Rintamaidon puuttuessa teollinen äidinmaidonkorvike
* D-vitamiinia valmistena
* Lisäruokien aloitus aina lapsena yksilöllisen tarpeen mukaan kuitenkin viimeistään 6 kuukauden iäsä. Jos rintamaitoa on niukast, voidaan lisäruoka aloittaa 4 kuukauden iässä tai jos lapsi ei saa lainkaan rintamaitoa, kiinteä ruoka aloitetaan 4-6 kuukauden iässä.
Terveydenhoitaja Helena Lehtonen ja Irja Rasi, Kotkan kaupunki"
Ja tässä vielä kopioitua:
" Kuinka kauan maitovauvana?
* LLLI (La Leche League International): Terveelle, täysiaikaiselle vauvalle äidinmaito on parasta ravintoa ainakin kuusi kuukautta. Yleensä ei ole mitään syytä antaa muuta ruokaa aiemmin.
* AAP (American Academy of Pediatrics): Muulla ruoalla ei ole mitään ravitsemuksellista hyötyä ennen 6 kk, päinvastoin.
* Suomessa suositellaan täysimetystä 6 kk ikään, kiinteiden lisäruokien aloittamista yksilöllisesti viimeistään kuuden kuukauden iässä, osittaista imetyksen jatkamista vuoden ikään (Lapsi, perhe ja ruoka. Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositus.
Miksi lykätä kiinteiden antamista?
* vauvan ruoansulatusjärjestelmä ei ole valmis aiemmin
* allergiariski suurempi, mitä nuorempana vauva saa muuta ravintoa
* kiinteä vie tilaa paremmalta ruoalta, äidinmaidolta"
Niin, minulle on ihan sama mitä kukin tilanteessaan tekee ja tiedän että kaikki ei sovi kaikille, että perheiden tilanteet on erilaisia jne. Mutta halusin laittaa nämä linkit ja lainaukset tähän siksi että minun on kovin vaikea uskoa että joku ei olisi näistä kuullut.
http://www.kellymom.com/store/handouts/nutrition/delay-solids.pdf
Enkä haluaisi kommentteja että jokainen tavallaan jne koska tämä on minulle itsestäänselvyys.
Kaikille tasapuolisesti hyvää yötä!
Ja samalla peesaan Kentiä, minäkään en halua vouhkata ja esikoisella on aloitettu kiinteät nelikuisena, enkä halua arvostella kenenkään ratkaisuita, mielestäni kaikilla on oikeus tehdä omat ratkaisunsa.
Se mikä minua rassaa, ovat nämä (joita löytyy usein oppaista ja muista tietolähteistä) " yli 6kk ikäisillä vauvoilla ei ole enää nälkä yöllä" yleistykset, MEIDÄN pojalla oli yöllä 8kk iässä nälkä (imi rintaa antaumuksella, pitkään) se ei tarkoita, etteikö jollain muulla näin olisi.
Näinpä kirjoitelee vielä illan ratoksi
Mareila
Ap, ensiksi, syvimmät pahottelut että alotustasi on näin käytetty hyväksi ihan toisessa asiassa!
No niin, en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmisille on vaikeaa myöntää että he ehkä tekevät jotakin mikä ei ole kaikkein paras ratkaisu. Moni varmaan tekstejäni lukiessaan ajattelee että pidän itseäni jonain hyper-super-äitinä joka tekee kaiken oikein. Olen niin kaukana täydellisestä äidistä kun vaikka Amerikka Suomesta. Minä teen virheitä joka ainut päivä. Teen ratkaisuja jotka eivät ole optimaalisimpia: joskus teen näin koska muu on mahdotonta, joskus teen näin koska en tiedä parasta vaihtoehtoa, joskus teen näin laiskuuttani. Äitiyttäni ei sillä mitata, olen silti paras äiti lapsilleni (mielestäni) ja lapseni rakastavat minua. Teen parhaani.
Esimerkkejä: kaikille lapsilleni olisi ollut parasta kasvaa sellaisessa äidissä jolla ei ole astmaa ja allergioita. Jouduin käyttämään lääkkeitä, ties mitä, enkä yritä väittää että nämä olisivat olleet hyväksi lapsilleni. Tässä asiassa ei kuitenkaan ollut vaihtoehtoja. Pidin esikoistani nälässä ekat viikot, tietämättömyyttäni, en tiennyt että vauvoilla on nälkä niin usein. Eilen saarnasin esikoiselle kuinka hän on lapsellinen ja hänen pitäisi jo tietää paremmin jne jne. En vain pystynyt pitämään suutani kiinni. Oikea kardinaalimoka uhmaikäsen 6-vuotiaan kasvatuksessa. Olen lahjonut taaperoa koska olen ollut laiska: uhkea munaus sekin. So what? Olen ihminen ja erehdyn.
Sitten kuulee joka tuutista tätä " suositukset ja tutkimukset tulevat ja menevät, ei niihin kannata luottaa" . No ei sokeasti tietenkään ja jos on kaksi täysin toisensa kumoavaa HYVÄÄ tutkimusta niin vaikeetahan se on tietää mitä uskoa. Mutta jos suurin osa tutkimuksista viittaa yhteen suuntaan ja sen perusteella tehdään suositus niin kyllä mä nyt vähän luottaisin siihen ja katsoisin mitkä ovat omat mahdollisuuteni sen noudattamisesksi. Kuten sanoinkin: tutkimusmetodit ja -materiaalit paranevat koko ajan joten tämän vuosituhannen tutkimukset ovat varmasti osaltaan paljonkin luotettavampia kuin vaikka vasta niinkin myöhään kun 70-luvulla tehdyt. Minulla on äidinvaisto jota kuuntelen hyvin paljon. En kuitenkaan hitto vie pääse tutkimaan vauvojeni suolistoa, eikä se auttais muutenkaan kun en asiasta mitään ymmärtäisi. En pääse tutkimaan lasteni pään sisältöä ja ajatuksia, ei minulla ole sellaista ammattitaitoa ja resursseja kun psykologeilla. Siksi luotan tietoon jota joku asiasta valveutunut kirjottaa.
Eipä ole siitäkään kovin pitkä aika kun katsottiin olevan hyväksi että lapsia kuritetaan fyysisesti. Ei ollut kovin pitkä aika siitä kun kaksikielisyyden katsottiin aiheuttavan vähä-älyisyyttä. Viimeksi mainittuihin olen tutustunut ja on suorastaan järkyttävää miten taustatekijöitä ei ole lainkaan huomioitu ja metodit ovat muutenkin olleet aivan, sanonko mistä.
Sitten tulee nämä poikkeukset, joka ikinen tutkimus sisältää poikkeuksensa. Ei ole olemassa jotakin sääntöä tmv joka passaa kaikkiin. Jos kerrotaan että lapsen suolisto ei kestä kiinteitä 2-kuisena niin ei tämä tietenkään kata joka ainoaa vauvaa maailmassa. On mulla itsekin lapset olleet poikkeuksia monista " yleensä lapset...." -tyylisistä tutkimuksista. Itse tutkin kieliä ja vaikka pääsääntö on esim. kaksikielisyydessä että " yksi puhuja, yksi kieli" , jos halutaan että lapsi oppii kaksi kieltä niin tunnen silti lapsia jotka ovat oppineet hyvin kaksi kieltä vaikka niitä on yksi ihminen puhunut sekaisin. Tiettyyn pisteeseen asti tutkimuksia ja suosituksia pitäisikin soveltaa tapauskohtaisesti.
Kun puhun livenä ystävieni kanssa niin puhelut ovat enemmän tai vähemmän tällaista että " voi itku, taas mä olin tyhmä ja annoin lapsen tehdä näin ja näin" tai " emmä nyt voinut tehdä niin kun ois pitänyt, harmi mutta ei onnistunut" . Ja silti olemme ihan mahtavia äitejä. Palstaillessa mulle tulee sellainen olo että täällä saa tehdä vain OIKEIN.
Olikohan siinä kaikki? Pidetään keskustelut yllä, toisia loukkaamatta.
Kent joka tänäänkin suosituksia rikkoen antoi alle vuoden ikäselle suolalla maustettua ruokaa.
Kylläpäs taas iloisesti yleistetään tätäkin asiaa. Kuten moni onkin edellä todennut, lapset ovat jokainen erilaisia, samoin perheet. Mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella ollenkaan.
Meillä kuopus nukkui perhepedissä yli vuoden ikään ja nukkuu osittain vieläkin, mikäli herää keskellä yötä syömään, jolloin hänet siirretään äidin viereen loppuyöksi.
Kyllä, meillä siis syödään vielä joskus yöllä. Kyseinen lapsukainen on syönyt kerran yössä ihan pienestä lähtien, tiheän imun kausina ja kipeänä määrä on ollut pari kolme. Täysimetyksellä oli 7kk1vko. Minua ei haittaa ollenkaan, lasta vielä vähemmän. Itse asiassa jaksan itse huomattavasti paremmin, kun lapsi nukkui vieressäni yöt, eikä syöttöjen takia tarvinnut oikeastaan kunnolla edes herätä.
Nyt yösyönnit ovat jäämässä vähitellen pois eli eipä ole tarvinnut äidin tehdä mitään :) Päivisin tissitellään usein ja saa tissitellä niin kauan kuin tarvetta on.
Porenn ja lapset 2v11kk ja 1v3kk sekä rv 18+6