Siis eikö enää saa todeta toisen ihmisen laihtuneen?
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.
Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
Kommentit (68)
Mä en uskalla enää kommentoida kenellekään. Sen yhden kerran kun sanoin jotain positiivista eräälle miespuoliselle tuttavalle huomattavasta painonpudotuksesta, niin hän raivostui järjettömästi "AI olinko aiemmin niin lihava!!!". Vaan joo, nuo painoasiat ovat monelle arka asia, ja oma asiansa. Toisaalta sitten täälläkin monesti voi lukea, kuinka moni pahastuu jos heidän painonpudotustaan eivät kaverit kommentoi.
No hei, kaikki on loukkaavaa nykyään. Jos mulle sanottaisiin että oon hoikistunut, niin kiittäisin.
Olen huomannut saman, eli että ihmiset loukkaantuvat tosi herkästi nykyään. Otankin itse oman painonpudotukseni puheeksi ja vastapuoli on yleensä helpottunut: "mä katsoinkin että sä oot laihtunut selvästi, mutta en uskaltanut sanoa mitään...".
Tietenkin saa sanoa. Ystäväsi oma ongelma.
Menin kerran kehumaan kaveriani hoikistuneeksi. Ja vaikka teinkin sen ihan neutraalisti ja ystävällisesti, tajusin sen jälkikäteen olleen jotenkin tökeröä. En ole enää maininnut kenenkään painosta/ulkonäöstä sittemmin mitään, vaikka olisi kiva kehua ihmisiä. Jenkkileffoissa se on käsikirjoitettu niin sulavasti: "hiii long time no see, gosh you look great!"
Minä en pidä painon kommentoimisesta. Ihmiset ovat erilaisia.
Mielestäni sinä et ole yhtä näppyläinen, kuin viime tapaamiskerrallamme ja olet saanut viimein hiuksesi pestyä.
Niin no jos toinen jutustelee mukavia ja siihen sinä vastaat ulkonäköasialla, niin onhan se tyhmää. Antaa tuntee että olet pinnallinen, kun et osannut muutoin kommentoida.
Miksi pitää kiinnittää huomio ja vielä ääneen kommentoida toisen ulkonäköä?
Ei saa! Tämä siksi, koska se muistuttaa että hän on ollut aiemmin mielestäsi huomattavan lihava, että huomasit eron.
Olet ilmeisemmin mies, koska sinulta puuttui tämä "Iines-Ankka" efektin tunnistaminen?
Mä laihdutin ~15kg ja kohtasin silloin paljon näitä kommentteja. Pidin kehuja tavallaan loukkaavina, koska en aiemmin ollut juuri kehuja saanut, eli muut viestittivät minun olevan hyvä ja riittävä vasta laihduttuani. "Oletpa laihtunut" ei myöskään ole toki mikään kehu varsinaisesti, parempi olisi varmasti sanoa näytätpä hyvältä/kivalta tai kehua vaikka vaatteiden istuvuutta ennemmin kuin jonkun fyysistä kokoa.
Sitä en oikein tiedä miksi kaverisi loukkaantui, kun alkoi kuitenkin itse puhua ensin ruokavaliomuutoksista jne. Itse en koskaan ottanut asiaa kenenkään kanssa puheeksi (koska miksi pitäisi), ja siksi nuo kommentit hämmästyttivät, osaltaan järkyttivätkin. On minulla toki syömishäiriötaustakin, eli laihtuminen oli todellakin minulle iso ja HYVIN henkilökohtainen juttu, arka paikka.
On se vähän tökeröä, sisältää tarkoittamattaan toteaman että aiemin olit lihavampi sekä eettis/esteettispoliittisen arvion siitä että laihempi aina parempi. Itse en oo loukkaantunut moisesta mutta oma painonnousu on ollut kovin väliaikaista, raskauksista johtuvaa. Silti se epävarmuus painoon liittyen on ollut mukana. Varmempaa tosiaan vaan kehaista että näytätpä hyvältä, ei tartte eritellä.
Turha kommentoida kenenkään lihomisia tai laihtumisia. Peili ja vaaka löytyy useimpien kotoa, joten kyllä he ovat selvillä muutoksista ja jos eivät muuten huomaa, niin vaatteista viimeistään huomaa missä mennään. Painonvaihtelu on liian henkilökohtainen aihe jutusteltavaksi. Ulkonäöstä virittelisin keskustelua vain esim, uudesta kivasta hiusväristä, tai uusista silmälaseista jne.
Minä en halua kuulla ainakaan:
- Oletpa lihonut/pyöristynyt/pulskistunut
- Oletpa harmaantunut sitten viime näkemän
- Olet niin muuttunut, etten ollut tuntea
Kun minulla on uudet vaatteet, en ilahdu kun toinen sanoo: "NYT sä olet tyylikäs." (Siis ilmeisesti huonosti pukeutunut ennen.)
Senkin kyllä ymmärrän, jos paino-ongelmainen loukkaantuu kun hänen painoaan kommentoidaan (vaikka olisikin mennyt alaspäin). Hänelle tulee mieleen, että onko häntä siis ennen kovin lihavana pidetty. Etenkin syömishäiriöiselle on ulkonäkö arka asia.
On tullut useasti huomattua että vaikka lihava hoikistuisi niin hänellä on silti vielä pitkään lihavan huono itsetunto.
Ollaan kaikki hiljaa vaan. Ei kehuta eikä haukuta.
Eikä varsinkaan puhuta mitään.
Pitäisköhän monellakin katsoa peiliin.?
Siis on se herkkää! Ei herranjestas miten kaikesta pitää tehdä niin helvetin vaikeaa.
Kohta ei kannata kenellekään sanoa mitään ja siitäkin loukkaannutaan. Jotain rajaa.
Miltäpä luulette esim.syöpäsairaasta,suolistosairaasta,mt-ongelmaisesta tuntuvan kun kehutte hänen laihtuneen? Jos siis laihtuminen johtuu jostakin sairaudesta/ongelmista. Painon putoaminenhan ei tarkoita että ihminen voisi hyvin,olisi terve tai olisi muuttanut elämäntapojaan terveellisemmäksi. Lisäksi kommentoimalla positiivisesti painon putoamista,viestität kaverillesi että arvostelet hänen ulkonäköään ja hän on mielestäsi parempi ja riittävämpi hoikempana.
"Miksei täällä saa enää puhua....."
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kiinnittää huomio ja vielä ääneen kommentoida toisen ulkonäköä?
Samaa mieltä!
Nykyään kaikki loukkaantuu kaikesta, koko ajan.