nyt kun olen kokenut suunnitellun sektion, voin todellakin yhtyä mielipiteeseen
sektio ei ole synnytys!
ei todellakaan ole, enhän minä siinä synnyttänyt! makasin vaan, kun muut tekivät työn!
kyllä esikoisen maailmaantulo oli oikea synnytys, tämä oli leikkaus. eikä se vähennä mitenkään äitiyttäni tai rakkauttani tähän kuopukseen, mutta ikinä en kehtaisi sanoa että olisin hänet synnyttänyt.
Kommentit (52)
on takana molemmat, mutta ei nyt heti ensimmäisenä tule mieleen miettiä että onkohan tämä ollut se synnytys ja tämä toinen ei ja plää plää. Molemmista kuitenkin tuloksena ihanat lapset ja se on mielestäni pääasia. Mutta sektion avulla toinenkin pääsi ulos sieltä (jalkatarjonta) mahasta vähän paremmin ja toinen tuli sitten perinteiseen tapaan vähän " hikisemmällä" menetelmällä.
Olen todellakin synnyttänyt hänet, vaikka lopullinen ulostulo tapahtuikin vatsanpeitteiden läpi.
kun puhuttiin omasta tulevasta synnytyksestä. Hän sanoi, että reipas tyttö, kyllä se siitä sujuu. Jotenkin tuli vaan sanottua pahasti takas. Äitini kyllä minulle asian selitti, että ei se sektio mikään helppo homma ole ja hän on lapsensa synnyttänyt!
Tuohon aikaan sektio tehtiin nukutuksessa ja äitini sanoi, että hän näki niin kamalia painajaisia, että ei mitään rajaa. Minun synnytys oli sitten ollut helpompi kun sektio oli suunniteltu, eikä hirveessä kiireessä tehty, jolloin oli jo valtava pelko vauvasta sekä omasta itsestään.
Ja synnytyshän on aika pieni osa äitiyttä. Loppupeleissä, kai! Korjatkaa jos olen väärässä!
Synnytys vatsateitse! Missä raamatussa se lukee, että synnytys on vain sitä, kun äiti puristää vauvan ulos pimppansa läpi? Läpä läpä lää näitä teidän juttuja.
Ja ei, itse en ole SYNNYTTÄNYT tytärtäni sektiolla vaan ihan perinteisesti alateitse.
vatvoa asiaa keskustelun tason liikkuessa ala-asteikäisten tasolla.
Jokainen tietää mitä sektiossa tapahtuu. Tapahtuu leikkaus.
Siitä huolimatta se on myös synnytys. Tapahtuma jossa syntyy lapsi.
Synnytysvalmennuksessakin puhutaan säännöllisestä synnytyksestä (alatie) ja epäsäännöllisestä synnytyksestä (keisarinleikkaus).
mutta tapa jolla lapsen maailmaan saa, ei mitenkään liity siihen että rakastaa lastaan =)
tosin en ole koskaan synnyttänyt alakautta,kun rv10 kuolleen sikiön,joten en muusta tiedä,4 sektiota takana,noista 3 oli ihan simppeleitä juttuja.
saaneet. Yrittäkää päästä tuosta kateudesta yli. itselläni oli suunniteltu sektioa ja niinkuin joku tuossa kirjoittikin niin ei ole mitään tarvetta jatkuvasti ihmetellä synnytystapojen eroa! Eli en voi muuhun päätyä kuin siihen että alateitse lapsen saaneet luulevat sektion olevan jotain taivaallista mitä he eivät ole päässeet kokemaan. Heille voisin sanoakin että taivashan se oli---kipulääkkeitä meinaan sai ja niitä tarjottiin yli oman tarpeenkin :)
Kipulääkettä saa kyllä sektion jälkeen mutta en silti nukkunut ensimmäisenä yönä kun haavaa aristi ja sänkyyn meno ja nouseminen oli yhtä tuskaa. Kävelin myös pari päivää kumarassa ja hoida siinä sitten vauvaa.
Serkullani oli sektiohaava 2 viikkoa kipeä ja hänellä on todella suuri kipukynnys. Ei turhista valita.
Mutta kivut ovat yksilöllisiä. Leikkaus on kuitenkin paljon riskialttiimpaa kuin normaali synnytys. Varsinkin jos saisi vielä sairaalabakteerinkin.
Ensimmäinen lapseni syntyi sektiolla mutta 2 seuraavaa synnytin normaalista eikä tullut mieleenkään valita enää sektiota vaikka olisin sen ilman muuta saanut.
Paranin normaali synnytyksista hyvin ja pääsin liikkumaan normaalista ja nostamaan tavaroita ja muita.
voin kyllä kertoa kaiken siitä, miltä tuntuu leikkaushaavan parantuminen, mutta ainuttakaan supistusta minulla ei ollut.
Toivon, että jos joskus synnytän alateitse, minua kohdellaan ensisynnyttäjänä, koska en todellakaan tiedä, millaista on alateitse synnyttäminen!
Tietämättömyys ei vaikuta äitiyteeni millään tavalla!
kukaan ei tule minulle mussuttamaan, että sinähän olet jo toista kertaa synnyttämässä, ponnista vain samalla tavalla!
Vierailija:
Luupää, ei voi muuta sanoa... Itsellä kaksi sektiota takana joista toinen hätäsektio; ilman olis vauva kuollut. Sektio on synnytys. Ap on IDIOOTTI!!!!
Toisaalta suurin osa sektioista lienee kiireellisiä ja hätäsektioita, jotka mielestäni ovat synnytyksiä, koska silloin on saatettu synnyttää jo tuntitolkulla. Itse olen ponnistanut yli 2,5 h ja vaikka lapsi lopulta syntyi sektiolla, olen synnyttänyt niin perkeleesti.
Halusin sektion ja piti oikein kovasti keksiä syitä, jotta saisin sen. Lopulta pelkoon vetoaminen auttoi. Kokemus oli upea, itkin kun vauva nostettiin rinnalle. Kaikkein parasta oli, kun pääsin niin vähillä kivuilla ja sain terveen vauvan. MIehelle oli myös hyvä kokemus. Hän sanoi jälkeenpäin, että olisi ollut sietämätöntä seurata sivusta kipuhuutojani ja alapäästä lapsen kiskomista. Meillä alapää liittyy seksiin, ei repeämisiin eikä kipuihin. Eli oikea ratkaisu kaikin puolin.
Mielettömän hyvä kokemus siis, nyt toinen lapsi syntymässä sektiolla. Edellisen papereissa lukee: SYNNYTYSTAPA SEKTIO:-)
En ollut lääkepöllyissä, ei ne mitään morfiinia anna paitsi ihan kivusta kahjoimmille. Itselläni oli vahva särkylääkepumppu 1/2 vuorokautta ja sitten otatin sen irti. Sen jälkeen pärjäilin tavallisella parasetamolilla muutaman päivän ja kotiin lähdin ilman lääkkeitä.
Että voi synnytys mennä kivuttakin, myös sektio.
Olin mennyt pahoissa aavistuksissa äitipolille, eikä kotiin sitten enää ollut lähtemistä. Onneksi menin! Synnyttää en kyllä ehtinyt, leikkauspäätös tuli kuin salama taivaalta!
kutsumasta vuosittaista merkkipäiväänsä syntymäpäiväksi, sen sijaan heidän tulisi kutsua sitä LEIKKAUSPÄIVÄKSI? Syntymäpäiväksi sitä saisivat kutsua vain ja ainoastaan alateitse maailmaan saapuneet ihmiset, että oikeus toteutuisi tässä maailmassa?
Laitetaanko adressi asian puolesta kiertoon?
Minäkin muistelen lämmöllä synnytystä siitä alkaen kun viimein pääsin leikattavaksi tuntien ponnistelun jälkeen.
Ymmärrän kyllä, ettei sektio aina tunnu synnytykseltä. Tulkinta on varmasti äidin itse tehtävä, miltä se on tuntunut :)
Vierailija:
jos miehesi tekee sinulle voileivän nukkuessasi, sanotko että teit itse voileivän?
no miksi sitten sanot synnyttäneesi, jos nukuit kun vauvasi syntyi?
ei se vähennä äitiyttäsi myöntää, ettet ole synnyttänyt.