nyt kun olen kokenut suunnitellun sektion, voin todellakin yhtyä mielipiteeseen
sektio ei ole synnytys!
ei todellakaan ole, enhän minä siinä synnyttänyt! makasin vaan, kun muut tekivät työn!
kyllä esikoisen maailmaantulo oli oikea synnytys, tämä oli leikkaus. eikä se vähennä mitenkään äitiyttäni tai rakkauttani tähän kuopukseen, mutta ikinä en kehtaisi sanoa että olisin hänet synnyttänyt.
Kommentit (52)
Sektio ja synnytys takana, olen samaa mieltä :)
..sektion! Parempi vaan mitä vähemmän muistuttaa tavallista synnytystä!
Jee!
ja ap sitten lapselleen heti kertoo, kun se sen verran tajuaa " että äiti ei ole sinua synnyttänyt, vedettiin vaan vatsa auki. ." Hohhoijaa!
Kyllä minä ainakin tunnen olevani synnyttänyt, vaikka sektio tehtiinkin. Tosin ehkä eri asia, kun kyseessä ei suunniteltu, mutta joka tapauksessa minä varmasti olen itse lapseni synnyttänyt!
Elektiivisen imuvedon kokenut: se lapsi synty ja muut kuin minä rehkin, mutta olen silti onnellinen, että toinen lapsi syntyi näin eikä siten kuin ensimmäinen.
Vierailija:
..sektion! Parempi vaan mitä vähemmän muistuttaa tavallista synnytystä!
Jee!
hullu olet jos HALUAT sektion..
Vierailija:
ja ap sitten lapselleen heti kertoo, kun se sen verran tajuaa " että äiti ei ole sinua synnyttänyt, vedettiin vaan vatsa auki. ." Hohhoijaa!
Kyllä minä ainakin tunnen olevani synnyttänyt, vaikka sektio tehtiinkin. Tosin ehkä eri asia, kun kyseessä ei suunniteltu, mutta joka tapauksessa minä varmasti olen itse lapseni synnyttänyt!
mikäs siinä nyt on niin ihmeellistä?
Sinulla ei ilmiselvästi ole kokemusta synnyttämisestä.
Miksi pitää tulla tämmöiseen ketjuun mukaan jos ei ole syynytystä että sektiota takana?
Silloin turha kommentoida jos ei ole kokemusta.
Tässähän ei nyt ole asetelmaa kumpi parempi tai huonompi vaihtoehto tai muuta ikävää
Vierailija:
mikäs siinä nyt on niin ihmeellistä?
kun eri aaltopituudella olet.
Vierailija:
Sinulla ei ilmiselvästi ole kokemusta synnyttämisestä.
Miksi pitää tulla tämmöiseen ketjuun mukaan jos ei ole syynytystä että sektiota takana?
Silloin turha kommentoida jos ei ole kokemusta.
Tässähän ei nyt ole asetelmaa kumpi parempi tai huonompi vaihtoehto tai muuta ikävää
niin kyllä vähän tiedän mistä puhun. Ponnistusvaihetta tunteroinen ja kätilö näki vain lapsen pyörittävän päätä, että kyllä melkein kokemusta molemmista.
Et SINÄ ole synnyttänyt. Sinut on leikattu. Vauva kyllä syntyi, mutta sinä et synnyttänyt.
Vierailija:
mutta joka tapauksessa minä varmasti olen itse lapseni synnyttänyt!
Tällä palstalla joku laittoi noin kuukausi sitten linkin sinne. Suomen kielitoimisto on se, joka on Suomessa se korkein elin, joka päättää eri sanojen merkityksen ja kieliasun. Teidän mielipiteillänne ei ole sen rinnalla mitään merkitystä. Tosin mitä väliä tällä on. Minust ihan samantekevää.
Turha tätä täällä on jauhaa, kun voitte itse tarkistaa kielitoimistolta asian oikean laidan. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan kysymys sanan määritelmästä.
Haluan vaan ihan ystävällisesti sanoa, että mieti tarkkaan haluatko sektion. Mulle tehtiin sektio ja kyllä mä heräämössä mietin, että kuka hullu haluaa pelkosektion.
Leikkaus tehtiin spinaalissa ja epiduraalissa. Puudute loppui kesken, eikä kipua saatu enää loppumaan. Heräämössä vatsaa painettiin haavan kohdalta voimakkaasti, jotta kohtu saatiin supistumaan ja veriä pois sieltä. Oksitosiini tippa laitettiin käteen leikkauksen jälkeen, joten siinähän supistelin.
Minulla paraneminen oli todella nopeaa, eikä komplikaatioita ilmennyt. Silti kipu oli voimakas. Lääkkeitä saa joo, Panadolia, eikä se nyt sitä kipua kuin hälvennä. Istumaan nouseminen ja sängystä ylös pääseminen oli aluksi tuskaa. Vaivatta se sujui vasta noin 2 viikkoa leikkauksesta.
Ymmärrän toki, jos haluat sektion synnytyspelon takia. Toivoisin kuitenkin, ettei ihmiset kuvittelisi, että sektio on aina helpompi vaihtoehto. Minua ainakin harmitti olla huonossa kunnossa, kun mielummin olisi häärännyt kunnolla vauvan kanssa.
voin jokaiselle henkilökohtaisesti suositella sektiota! Olen voinut todella hyvin molempien sektioiden jälkeen. Pari päivää otin särkylääkettä ja viikon päästä olin jo lenkillä. Synnytyksestä ei voi sanoa samaa, pahat repeämät ja kipeä puoli vuotta.
vielä äskeiseen korjata että alatiesynnytyksen jälkeen kipeä sillä onhan sektiokin synnytys.
Ja kyllähän nyt jokainen tietää varmasti oikean synnytyksen ja sektion eron. Mutta jos jollekulle sektioäidille tulee hyvä mieli siitä, että sanotaan, että joo SINÄ synnytit, niin sanotaan sitten. Kyllä se kuitenkin itse tietää varmasti, ettei tehnyt yhtään mitään sen lapsen maailmaan saattamiseksi.
Onkos se nyt sitten synnytys vai leikattu punnistus??
hyviä ja huonoja, toiselle toinen parempi kuin toinen, ei voi tietää. Jokatapauksessa luotan siihen että suuressa yliopistosairaalassa homma pelaa, ja synnytyksen jo kokeneena yks riittää sitä lajia.
Voinhan niitä täällä sitten keskenään vertailla ;o)
tehneeni JOTAIN lapsen syntymisen eteen? Ehkäpä jopa enemmän kuin keskiverto mamma joka punnaa n. 10 tunnissa lapsen ulos.
Luupää, ei voi muuta sanoa... Itsellä kaksi sektiota takana joista toinen hätäsektio; ilman olis vauva kuollut. Sektio on synnytys. Ap on IDIOOTTI!!!!
tilittävät, että olisiko heidän lapsensa pitänyt kuolla sektion sijaan. Ihan kun tässä keskustelussa kukaan vastustaisi sektiota.
Itselleni tehty sektio perätilan takia (alatiesynnytystä en ole kokenut), enkä voi myöskään kuvitella puhuvani, että olen synnyttänyt. Sanon, että tyttäreni syntyi sektiolla. Kyllä synnyttää sana viittaa aktiiviseen toimintaan ja luo mielikuvan alatiesynnytyksestä.