Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko alaikäinen pyytänyt sinua välittämään hänelle alkoholia?

Vierailija
29.06.2017 |

Mikä oli tilanne ja veitkö nuorelle juomat?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvat suomalaiset osaa käyttää fiksusti viinaa

Vierailija
42/49 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdetyötä tehneenä voin kertoa, että lähes jokainen asiakkaistani oli aloittanut alkoholin käytön alaikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pyytäneet. Antoivat 20€ ja pyysivät kaljaa. Vein rahat vartijalle ja kerroin niistä nuorista. Poliisi tuli niitä jututtaan.

44/49 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran haettiin kaupasta nuorisolle muovipussit, kun pyysivät tuomaan jotain mikä menee hyvin päähän.

Tämä oli hyvä:D

Kiitos.

45/49 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, millaisia taustoja teillä tiukimmin sääntöä noudattavilla on? Oletteko itse ylipäätään juoneet alkoholia ja minkä ikäisinä ekan kerran? Onko oma käyttö nyt aikuisina nollilla, kohtuukäyttöä vai onko sen rajoittaminen haaste?

Osa kommenteista on ihan kuin suoraan jostain valistusvihkosesta, siksi kysyn. Eli onko kyse periaatteesta vai omasta kokemuksesta?

Varmasti alkoholiongelmaisista suurin osa on aloittanut alaikäisinä. Johtunee siitä, että käytännössä "kaikki" aloittivat silloin. Ainakin minun aikaani, siinä -95 ja eteenpäin.

Olen itse saanut ekan alkoholiannokseni kotona n. 15-vuotiaana. Ihan vanhempien seurassa sohvalla join sen lonkerotölkillisen. Ja ehkä 16-v:nä sain pari lasia siideriä mökillä kesän mittaan.

Muuten olen saanut alkoholini muualta, mutta vanhemmat ovat olleet tietoisia. Poliisinkin tytär oli samassa porukassa.

Meidän silloisesta porukasta kellään ei ole alkoholiongelmaa nykyään. Minulla kuluu ehkä kaksi tölkkiä siideriä vuodessa. En koe kotona opetetun, että "anna mennä vain ja juo, ei se ole sinulle yhtään haitaksi." Sen sijaan opin, ettei alkoholi ole toimiva kapinointikeino. Muutama siideri kaveriporukalla kun olikin ihan sallittua. Samalla tuli selville tärkeämpää: Kotiin voisi mennä joka tapauksessa, eikä tarvitsisi piilottaa kokeiluja tai keksiä hätäratkaisuja, jos menisikin vahingossa reilumman humalan puolelle. Ja lisäksi: ei tarvitsisi kokeilunhalussaan sitten turvautua epämääräisiin "ota tästä huikka" -tarjoajiin, joiden pullon sisällöstä ei tiedä kukaan mitään.

Muoks: minua ei ole pyydetty hakijaksi, enkä hakisikaan. Omat viikarit ovat vielä pieniä.

Vierailija
46/49 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vuotias siskoni pyysi hankkimaan väkeviä boolin tekoon. Hankin, koska tiedän hänen olevan vastuullinen juoja. Ei kolkuta omatunto vaikka onkin laitonta toimintaa. Vaikka jokin olisi laitonta, se ei ole välttämättä moraalistesi väärin, ja toisin päin. Vaikka jokin on laillista se ei välttämättä ole moraalista.

Vierailija
47/49 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pyytänyt eräs sukulainen kavereidensa kanssa nuorena. En mennyt ostamaan ja vastaan otto oli sen mukainen. Toki olisi voinut paljon pahempikin ollan. Nykyään ollaan kuitenkin ihan ok väleissä.

Vierailija
48/49 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laivalla taxfreessa nuori poika pyöriskeli ja pyysi vähän jokaiselta, että ostais kaljaa. En ostanu.

Vierailija
49/49 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulivat marketin parkkipaikalla vastaan. Antoivat rahaa ja pyysivät siideriä/lonkkuja. Otin rahat, menin etuovista sisään, ja toisista ovista ulos. Menin baariin. :) oppivatpahan jotain, toivottavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi