Onko alaikäinen pyytänyt sinua välittämään hänelle alkoholia?
Kommentit (49)
Paljonkin on pyydelty mutta ostan vain omalle.
Kerran haettiin kaupasta nuorisolle muovipussit, kun pyysivät tuomaan jotain mikä menee hyvin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka monta kertaa. Vähän vaihtelevasti olen joko kieltäytynyt ja kuvannut teinit kännykällä jolloin ovat häipyneet kuin pieru saharaan tai jos on ollut aikaa olen ottanut rahat, käynyt hakemassa ja pyytänyt näyttämään paperit ja jos alaikäisiä olen luvannut luovuttaa juomat vanhemmille. Jostain syystä ei ole vielä kukaan halunnut.. Tytöt sitten itku silmässä katsoo kun kaadan niiden maksamat sidukat maahan.
Hahaa! Tässä oli tosi hyviä vinkkejä. Ottakaa muut mallia!
(en ole kommentin kirjoittaja)
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin on pyydelty mutta ostan vain omalle.
Saisit hävetä!
Ei ole pyytänyt. Omalle tytölle olen ostanut pyytämättä pari siideriä, siis 17-vuotiaalle. Tiedän, että osaa käyttää alkoholia fiksusti eikä tosiaan juuri koskaan juo kuin sen max. pari, joten ihan hyvällä omallatunnolla olen ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pyytänyt. Ostin omalle teinille.
Olet syyllistynyt rikokseen. Toivottavasti joudut vielä vastuuseen teostasi.
Ja paskat. Joi kotona kaverin kanssa.
Ne vanhemmat, jotka hakevat alaikäisille lapsilleen alkoholia, pelkäävät lapsiaan. He eivät kestä lastensa hetkellistä huutoa ja kiukuttelua asiasta: "Ostaa kaikkien muidenkin vanhemmat!", "Saan mä muualtakin!", "Mä vihaan sua ikuisesti!", "Karkaan sitten kotoa!", "Muutan mieluummin lastenkotiin!" jne. Nykyään monet eivät pysty olemaan vanhempia, vaan haluavat olla lastensa kavereita. Uskon vahvasti, että monet ongelmat olisivat estettävissä, jos aikuiset uskaltaisivat olla ensisijaisesti vanhempia lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat. Joi kotona kaverin kanssa.
Vielä lapsen kaverillekin ostit vai? Ovatko kaverin vanhemmat tästä tietoisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pyytänyt. Omalle tytölle olen ostanut pyytämättä pari siideriä, siis 17-vuotiaalle. Tiedän, että osaa käyttää alkoholia fiksusti eikä tosiaan juuri koskaan juo kuin sen max. pari, joten ihan hyvällä omallatunnolla olen ostanut.
Miksi ei voi odottaa vajaata vuotta? Miksi lapselle ei voi opettaa kärsivällisyyttä? Vaikka hän osaisi käyttää alkoholia "fiksusti" mielestäsi, tuo toimintasi on joka tapauksessa rikos Suomen lain mukaan. Miksi sitä alkoholia pitää varta vasten ostaa alaikäiselle? Hän voi ihan itse päättää aikuisena, haluaako ylipäätään käyttää alkoholia ollenkaan.
Kerran kaupan edessä teinit pyysi hakemaan tupakkaa. Kieltäydyin ja he huutosi perään "no ei sun perse oo kauheen hyvä". Kamala loukkaus :D
Sen verran olen joskus ostanut kun vietimme kaveriporukassa iltaa mökillä niin me jotka olimme jo 18 vuotiaita ostimme myös muulle porukalle jotka täyttivät vasta loppuvuodesta.
Oletteko te alaikäisille alkoholia ostavat aikuiset, niin vanhemmat kuin muutkin aikuiset, tulleet ajatelleeksi, että joku saattaa käräyttää teidät. Sen voi tehdä hyvin helposti netissä virallista tietä pitkin (poliisin ja lastensuojelun sähköiset lomakkeet). Joku lapsen tuttu saattaa esimerkiksi kertoa omille vanhemmilleen, joku voi helposti kuvata ja äänittää älypuhelimellaan tai ihan tuttavasi voi sinut käräyttää ja hyvä niin.
Jos sinulla ostaja ei vielä ole rikosrekisteriä, yksikin tällainen merkintä estää sinua työskentelemästä esimerkiksi lasten ja nuorten parissa. Tiettyjä muitakin töitä ja opiskelupaikkoja haettaessa rikosrekisteri voidaan tarkastaa. Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikshän tätäkin on niin alapeukutettu? Tottahan toi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi odottaa vajaata vuotta? Miksi lapselle ei voi opettaa kärsivällisyyttä? Vaikka hän osaisi käyttää alkoholia "fiksusti" mielestäsi, tuo toimintasi on joka tapauksessa rikos Suomen lain mukaan. Miksi sitä alkoholia pitää varta vasten ostaa alaikäiselle? Hän voi ihan itse päättää aikuisena, haluaako ylipäätään käyttää alkoholia ollenkaan.
En ymmärrä, miksi pitäisi odottaa. Tytön lähes kaikki kun ovat jo täysikäisiä ja taatusti juovat muutaman esimerkiksi juhannuksena. En koe sen olevan vaaraksi tai haitaksi, että 17-vuotiaani tekee samoin, sanoi Suomen laki asiasta mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Miten moni kuolemaan tai elinikäiseen vammautumiseen johtanut tapaturma ja törkeä pahoinpitely tai henkirikos olisikaan jäänyt Suomessa tapahtumatta ilman alkoholia?
Muista aina, että seuraavana vuorossa voi olla juuri sinun oma lapsesi!
tämä
Kyllä on paljon wt porukkaa täällä taas. Ei voi muuta sanoa. On sivistymätöntä ja kaikin puolin tyhmää ostaa alaikäiselle alkoholia.
Nykyään näyttää pikku kakarat sanelevan säännöt ja sen mukaista on meno.
Eiköhän Suomessa ole jo ihan tarpeeksi ongelmia alkoholin kanssa.
Tuleeko kellekään mieleen, miten iso ongelma ovat aikuiset kaverit teini-iässä? Esim. 15 - 16-vuotiaalla 18-vuotiaita kavereita. Onhan niitä fiksujakin, mutta...
Jos tietää niiden alkoholin ostamista pyytävien alaikäisten henkilöllisyyden, kannattaa asiasta ilmoittaa lastensuojeluun. Se ainakin hidastaa teinien hölmöilyjä, monessakin tapauksessa, kun he joutuvat viranomaisten puhutteluun ja asia tulee vanhempien tietoon.