Herpes ja elämän menettänyt
Minulla on todennäköisesti herpes. Kävin tänään ottamassa testit ja lääkäri totesi että rakkulat näyttävät ihan herpekseltä. Olen aivan tuhannen palasina. Itkenyt kokopäivän. Elämä on pilalla. Onko kellään kokeneella mitään lohduttavia sanoja? Tää on vaan niin epäreilua. Itken nytkin. Voiko herpes tarttua vaikka se ei sillä hetkellä oireilisi? Entä voinko tartuttaa nyt vaikka huuleen tuon herpeksen tuolta alhaalta?
Kommentit (128)
Täh?!
Enpä ole tiennyt, että herpes on näin kamala asia.
Rakkulat aika-ajoin tulevat ja menevät.
Todella yleinen virus, eikä kyllä tee kenestäkään mitenkään "saastaista", jollei asiaa itse paisuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tota noin. Herpestä kantaa veressään 20-25% suomalaisista. Nyt menee ylireagoinnin puolelle nää jutut big time.
Tuo määrä on genitaaliherpeksessä, huuliherpestä kantaa puolestaan noin 80% (ellei ollut jopa suurempi määrä) ihmisistä.
Luku on yli 90%. Lisäksi myös huuliherpeksen voi tartuttaa alapäähän eli on sattuman kauppaa kenelle herpes tulee myös alaosastoon.
Kyllä taas ihan älytöntä juttua tällä palstalla.
Herpes on niin julmetun yleinen, ettei sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi.Kyllä se taitaa vielä komeilla sukupuolitautien listalla, siellähän se tautikin on. Herpeksen yleisyydestä huolimatta on eri asia kertoa huuli- kuin genitaaliherpeksestä, genitaaliherpekseen liittyy niin paljon häpeää ja pelkoa. Siihen liittyvä stigma on vähän turhan iso.
EI komeile. Testeissä käydessäni minulle sanottiin jo vuosia sitten, että huuliherpes ei ole sukupuolitauti. Varsinainen genitaaliherpes toki lasketaan sukupuolitaudiksi, mutta se onkin harvinaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Moikka aloittaja!
Minä sain sukupuoliherpestartunnan edellisestä pitkästä suhteestani poikaystävän huuliherpeksestä suuseksin aikana. Silloin emme tienneet, että hänellä oli huulessaan herpes ja niinhän se sitten tarttui minulle. Luulin myös elämäni olevan pilalla ja se leima, mikä sukupuoliherpeksestä tulee, on aivan kamala. Olen kuitenkin oikeasti ihan kunnollinen ihminen.
Tämä tapahtui vuonna 2008. Sen jälkeen herpes-tartunta ei ole kertaakaan uusiutunut. Minulle tuli ero tämän poikaystävän kanssa pari vuotta sitten ja ennen tätä eroa mietin, että voinko lähteä siitä suhteesta, koska sitten joudun jollekin uudelle ihmiselle kertomaan, että minulla on sukupuoliherpes. Erosin kuitenkin.
Nyt olen ollut kaksi vuotta yhdessä uuden poikaystäväni kanssa ja kertominen hänelle oli kamalaa, mutta myös äärimmäisen helpottavaa. Minua ei tuomittu ja olen hänelle kyllä äärimmäisen kiitollinen.
Eli tsemppiä aloittaja! Herpes-tartunta voi tulla kenelle vain, niin moni kantaa sitä nimittäin oireettomanakin. Asian kanssa oppii kyllä elämään, vaikka se alussa onkin aivan järkyttävää. Ne rakkuloiden aiheuttamat kivut eivät olleet mitään verrattuna siihen henkiseen tuskaan.
Siis eihän toi mikään sukupuoliherpes silloin ole, vaan huuliherpes, joka tarttunut alapäähän. Siihen viittaisi ehkä sekin, että vain kerran puhjennut. Ne on eri virukset, huuli- ja sukuelinherpes. Toki voivat ilmetä kai missä päin kehoa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Huoli pois. Omani ei ole tarttunut aviomiehelleni seitsemän vuoden suhteen aikana. Oireettomana tarttuminen tuntuu siis todella epätodennäköistä. Sinkkunakin elin herpeksen kanssa kuusi vuotta. En kertonut siitä kaikille, koska se ei ollut ilmestynyt aikoihin ja käytin kondomia, eli tarttumisen riskiä ei vaikuttanut olevan. Enkä kuullut sen kenellekään tarttuneen.
Ylipäänsä herpes on minulla aika vaivaton, koska se ilmestyy vain kerran parissa vuodessa. Paaaljon pahempiakin tauteja on. Tämähän on kesyimmästä päästä.
Vaikka se sinulla olisi vaivaton, voi se jollain muulla pilata elämän. Kiva jos paukahtaa herätä vaikka kerran kuussa toosaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoli pois. Omani ei ole tarttunut aviomiehelleni seitsemän vuoden suhteen aikana. Oireettomana tarttuminen tuntuu siis todella epätodennäköistä. Sinkkunakin elin herpeksen kanssa kuusi vuotta. En kertonut siitä kaikille, koska se ei ollut ilmestynyt aikoihin ja käytin kondomia, eli tarttumisen riskiä ei vaikuttanut olevan. Enkä kuullut sen kenellekään tarttuneen.
Ylipäänsä herpes on minulla aika vaivaton, koska se ilmestyy vain kerran parissa vuodessa. Paaaljon pahempiakin tauteja on. Tämähän on kesyimmästä päästä.
Vaikka se sinulla olisi vaivaton, voi se jollain muulla pilata elämän. Kiva jos paukahtaa herätä vaikka kerran kuussa toosaan.
*herpes
Estolääkitys aina kotona varalla, sekä ylä että alahuuliin. Otetaan rakkuloiden ilmestyessä tai jatkuvasti. Esim menkat, helle, stressi voi laukaista. Esim Aclovir lääkkeellä ei ole huomattavia sivuvaikutuksia. Hae resepti.
Minulle puhkesi herpes alhaalle, olin silloin seurustellut kumppanini kanssa puolisen vuotta. Lääkäri sanoi, että se on voinut tulla joko poikaystävältä tai sitten joltain aiemmalta kumppaniltani. Soimasin itseäni hirveästi, vaikka olenkin ollut tarkka kuminkäyttäjä. Lääkäri sanoi myös, että kumista huolimatta se voi tarttua, ja että tauti on yleisempi kuin luulenkaan.
No, ensioireista on aikaa nyt 4 vuotta ja miehelläni ei ole ollut oireita lainkaan. Itselläni herpes on uusinut vain kerran ja silloin tuli vain pari rakkulaa. Onneksi, koska ensimmäinen kerta oli hirveä. Mieheni otti asian ihan hyvin, ja oli pahoillaan, mikäli tauti on häneltä tullut. Sehän ei oikein selviä mistään. Mentiin naimisiinkin vaikka minulla on herpes :D
Nykyään en edes muista koko herpestä, ellen törmää joihinkin tällaisiin ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle puhkesi herpes alhaalle, olin silloin seurustellut kumppanini kanssa puolisen vuotta. Lääkäri sanoi, että se on voinut tulla joko poikaystävältä tai sitten joltain aiemmalta kumppaniltani. Soimasin itseäni hirveästi, vaikka olenkin ollut tarkka kuminkäyttäjä. Lääkäri sanoi myös, että kumista huolimatta se voi tarttua, ja että tauti on yleisempi kuin luulenkaan.
No, ensioireista on aikaa nyt 4 vuotta ja miehelläni ei ole ollut oireita lainkaan. Itselläni herpes on uusinut vain kerran ja silloin tuli vain pari rakkulaa. Onneksi, koska ensimmäinen kerta oli hirveä. Mieheni otti asian ihan hyvin, ja oli pahoillaan, mikäli tauti on häneltä tullut. Sehän ei oikein selviä mistään. Mentiin naimisiinkin vaikka minulla on herpes :DNykyään en edes muista koko herpestä, ellen törmää joihinkin tällaisiin ketjuihin.
Miten pääsit sinuiksi asian kanssa?
T. Paljon henkistä työtä tekevä genitaaliherpeksen (hsv1) kantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tota noin. Herpestä kantaa veressään 20-25% suomalaisista. Nyt menee ylireagoinnin puolelle nää jutut big time.
Tuo määrä on genitaaliherpeksessä, huuliherpestä kantaa puolestaan noin 80% (ellei ollut jopa suurempi määrä) ihmisistä.
Luku on yli 90%. Lisäksi myös huuliherpeksen voi tartuttaa alapäähän eli on sattuman kauppaa kenelle herpes tulee myös alaosastoon.
Kyllä taas ihan älytöntä juttua tällä palstalla.
Herpes on niin julmetun yleinen, ettei sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi.
Kyllä se genitaaliherpes nyt vaan lasketaan sukupuolitaudiksi. En ymmärrä mikä ihme siinä on, että yleensä juuri tätä sukupuolitautia (herpes) vähätellään ja puolustellaan kovin helposti. Tuntuu, että se taitaa olla kantajilleen niin kova pala, että täytyy väkisillä uskotella muille ja itselle, ettei kyseessä ole mikään ihmeellinen juttu, nyt jopa väitetään, ettei sukupuolitauti ollenkaan.
Miten tällainen kiellossa eläminen auttaa stigmaan, saati asiasta käytävään rehelliseen keskusteluun ja ongelmien ennaltaehkäisyyn? Kun annetaan leväperäisesti kuva, ettei kyseessä ole aknenäppylää kummempi juttu ja että 90% väestöstä kärsii joka tapauksessa herpesviruksesta, niin tartunnat ja niistä seuraava kärsimys tulee jatkossakin leviämään samalla tahdilla.
Virus on aina virus. Herpes jää dormantiksi hermotumakkeisiin eikä siitä pääse koskaan eroon. Se aiheuttaa kipua, kutinaa, poltetta ja epämukavaa tunnetta. Se voi vaikuttaa mielialaan, parisuhteisiin ja intiimielämään. Se voi tarttua synnytyksessä lapselle ja aiheuttaa vakavia komplikaatioita. Aktivoitunutta herpestä ei välttämättä voi havannoida silmämääräisesti eikä se aina aiheuta fyysisiä tuntemuksiakaan, joten sen tarttuminen on todellakin venäläistä rulettia.
Itse taidan kuulua mieheni kanssa harvinaiseen vähemmistöön, sillä kummallakaan meistä ei ole minkäänlaista herpestartuntaa, ei ykkös- eikä kakkostyypin. En sano tätä kuulostaakseni paremmalta ihmiseltä, vaan kerron vain tosiasian. Tämä johtuu ainakin omalta osaltani siitä, että päätin jo varsin nuorena, että en tule moista koskaan itselleni hankkimaan enkä hankkinut. Tämä tarkoitti käytännössä myöhäistä seurustelun ja intiimielämän aloittamista ja omista rajoista kiinni pitämistä. Miehelleni taas minä olen hänen ensimmäinen naisensa.
On toisin sanoen perusteetonta väittää, etteikö herpesvirustartunnalta voisi välttyä. Avainasemassa on asian tiedostaminen ja vastuun ottaminen omasta käytöksestä ja omista valinnoista. Joskus toki puhtaita vahinkojakin sattuu eikä sille voi mitään, mutta iso osa näistä tartunnoista johtuu asian häpeilystä ja siitä seuraavasta vähättelystä, joka johtaa pään kaivamiseen hiekkaan. Ottakaa nyt terveydestänne vastuu, ja pistäkää välinpitämättömyyden kierre poikki jokainen omalta osaltanne!
Herpeksen tulossa parannuskeino mRNA geenilääkkeellä. Tuhoaa herpeksen genomin ja latentti virus kuolee.
Googlettakaa HSV cure
Fred Huch
r/HerpesCureResearch
Aclovir-lääke. Sitä voi syödä jatkuvasti tai pitää käsillä, jos yhtään tuntuu sykettä, ennen menkkoja tai aurinkoa, aloittaa. Sama lääke käy sekä ala että ylähuuliin.
Tässä linkki jos joku kaipaa vertaistukea
Kylläpä olet törkeä, itsekäs ihminen, kun toisille toivot pahaa. Minullakin on herpes, se tartutettiin tahallaan. Vaikka miten katkera siitä olenkin, niin ei tulisi mieleenkään toivoa,että joku saisi minusta tartunnan.
SADBE. Tätä on käytetty hpv-syylien hoitoon jo monta vuotta. Tätä käytetään myös hiustenlähtöön. Nyt sille on keksitty uusi käyttökohde: herpes labialis.
Tutkimus aloittaa nyt faasin 3 ja jos se menee hyvin, niin se vapautuu markkinoille uutena hsv-lääkkeenä.
Hauskinta tässä on se, että tätä on jo saatavilla (muttei virallisesti herpeksen hoitoon). Suomesta saa syylien hoitoon reseptillä/lääkärin laittamana. Toinen vaihtoehto on ostaa eBaystä omaan postiluukkuusi.
Anyway. Olen tätä nyt kokeillut enkä ole sen jälkeen saanut uutta herpes-episodia.
SADBE 1% - 2% sivellään kolikon kokoiselle alueelle käden ylempään osaan sisäpuolelle ja annetaan vaikuttaa muutama tunti, jonka jälkeen sen voi pyyhkiä pois. Kehon immuunijärjestelmä latautuu noin 4-8 vk aikana huippuunsa, jonka jälkeen herpes todennäköisesti ei puhkea. Joillain voi puhjeta. Aiheesta lisää googlesta, mutta alla yksi linkki.
https://www.prnewswire.com/news-releases/squarex-announces-positive-res…
Vierailija kirjoitti:
SADBE. Tätä on käytetty hpv-syylien hoitoon jo monta vuotta. Tätä käytetään myös hiustenlähtöön. Nyt sille on keksitty uusi käyttökohde: herpes labialis.
Tutkimus aloittaa nyt faasin 3 ja jos se menee hyvin, niin se vapautuu markkinoille uutena hsv-lääkkeenä.
Hauskinta tässä on se, että tätä on jo saatavilla (muttei virallisesti herpeksen hoitoon). Suomesta saa syylien hoitoon reseptillä/lääkärin laittamana. Toinen vaihtoehto on ostaa eBaystä omaan postiluukkuusi.Anyway. Olen tätä nyt kokeillut enkä ole sen jälkeen saanut uutta herpes-episodia.
SADBE 1% - 2% sivellään kolikon kokoiselle alueelle käden ylempään osaan sisäpuolelle ja annetaan vaikuttaa muutama tunti, jonka jälkeen sen voi pyyhkiä pois. Kehon immuunijärjestelmä latautuu noin 4-8 vk aikana huippuunsa, jonka jälkeen herpes todennäköisesti ei puhkea. Joillain voi puhjeta. Aiheesta lisää googlesta, mutta alla yksi linkki.https://www.prnewswire.com/news-releases/squarex-announces-positive-res…
Ainiin.. hoito toteutetaan aina kolmen kuukauden välein eli tämäkään ei ole pysyvä ratkaisu. Voittaa kuitenkin päivittäisen estolääkityksen syömisen, on halvempaa ja tehokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässä on se, että tätä on jo saatavilla (muttei virallisesti herpeksen hoitoon). Suomesta saa syylien hoitoon reseptillä/lääkärin laittamana. Toinen vaihtoehto on ostaa eBaystä omaan postiluukkuusi.Anyway. Olen tätä nyt kokeillut enkä ole sen jälkeen saanut uutta herpes-episodia.
SADBE 1% - 2% sivellään kolikon kokoiselle alueelle käden ylempään osaan sisäpuolelle ja annetaan vaikuttaa muutama tunti, jonka jälkeen sen voi pyyhkiä pois. Kehon immuunijärjestelmä latautuu noin 4-8 vk aikana huippuunsa, jonka jälkeen herpes todennäköisesti ei puhkea. Joillain voi puhjeta. Aiheesta lisää googlesta, mutta alla yksi linkki.https://www.prnewswire.com/news-releases/squarex-announces-positive-res…
Ainiin.. hoito toteutetaan aina kolmen kuukauden välein eli tämäkään ei ole pysyvä ratkaisu. Voittaa kuitenkin päivittäisen estolääkityksen syömisen, on halvempaa ja tehokkaampaa.
r/HerpesCureResearch
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ollut suuseksissä saavana osapuolena.
Mulla on ollut ykköstyyppi pitkästi toistakymmentä vuotta. Sain alapäähän "yllärinä" silloiselta tyttöystävältä. Tartunnan jälkeen oireita ei ole ollut enää. Elämä on ollut ihan normaalia ja lapsikin on tehty. Pakkeja ei yksikään nainen ole antanut sen takia. En ainakaan tiedä tartuttaneeni ketään eikä yksikään kumppani ole perään asiasta soitellut. Inhottava sitä on aina kertoa mut pelin pitää olla reilua. Googlettaa ei paljon kannata, siinä vaan huomaa miten paljon ihmiset "tietää" asiasta.
Käykääs äänestämässä Fred Hutch voittoon. Tällä saavutetaan näkyvyyttä herpeksen parannuskeinon tutkimukselle.
Usealla ex-kumppanilla on ollut huuliherpes, ja näin on myös isälläni ja veljelläni. Minulla ja äidilläni ei ole. Oman tietoni mukaan minulla ei myöskään ole alapääherpestä, ainakaan mitään oireita mistään herpeksestä ei ole ollut koko elinaikanani. Kukaan kumppaneistani ei ole sairastanut, tai ainakaan kertonut sairastavansa alapääherpestä. Ex-miehelläni on paha herpes, joka leivää välillä pitkin naamaa, nenässä, silmissä jne. aikuisella lapsellani ei ole herpestä(tyttö). Nykyisellä miehelläni on huuliherpes joka aktivoituu flunssassa ja stressissä. Silloin emme suutele emmekä harrasta suuseks.
Tämä herpeshomma on mielestäni aikalailla mysteeri edelleen. Joko minä olen immuuni huuliversiolle(tai jopa alapääversiolle, koska enhän voi tietää olenko ollut sellaisen kantajan kanssa "silleen") tai sitten se on minulla elimistössä, mutta ei koskaan aktivoidu(ilmeisesti sitä ei voida oireettomalta tutkia).
Ota ap iisisti siis.