Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herpes ja elämän menettänyt

29.06.2017 |

Minulla on todennäköisesti herpes. Kävin tänään ottamassa testit ja lääkäri totesi että rakkulat näyttävät ihan herpekseltä. Olen aivan tuhannen palasina. Itkenyt kokopäivän. Elämä on pilalla. Onko kellään kokeneella mitään lohduttavia sanoja? Tää on vaan niin epäreilua. Itken nytkin. Voiko herpes tarttua vaikka se ei sillä hetkellä oireilisi? Entä voinko tartuttaa nyt vaikka huuleen tuon herpeksen tuolta alhaalta?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole maailmanloppu! Leima on edelleen kova, mutta ehkä se pikku hiljaa vähenee.

Minulle herpes puhkesi aktiiviseksi alapäähän noin viisi vuotta sitten kun olin 22-vuotias. Järkytys oli suuri, sillä ainut seksikumppanini oli ollut mieheni, jonka kanssa aloin seurustella 14-vuotiaana. Testeissä mieheltä ei löytynyt herpestä elimistöstä. Tässä sitä sitten oltiin mysteerin edessä, koska tiede näytti ettei miehellä sitä ole ja minä taas itse tiesin etten ole muiden kanssa ollut. Onneksi osui fiksu lääkäri kohdalle ja hän sanoi, että minulla on luultavasti ollut se elimistössä jo kauan (toki edelleen mysteeri että mistä sen olen saanut vaikka lapsena tai teininä) ja se puhkesi kun elämässäni oli sen astisen elämäni suurin stressitila päällä. Äidilläni on herpes ainakin huulessa, eli kai hän olisi voinut sen vaikka sormestaan minuun tartuttaa kun olin pieni. Silti tuntuu niin uskomattomalta itsestäkin, että mikä saakelin hyppykuppa tämä on. Kuulun vielä siihen epäonniseen 1%, joille herpes uusiutuu vähintään kerran kuussa ilman estolääkitystä, eli joudun syömään sitä koko ajan. Mies oli ymmärtäväinen alusta asti, eli ei uskonut että olisin vieraissa käynyt ja edelleen siis ollaan yhdessä ja naimisissakin oltu jo tovi :D

Oli meillä toinenkin teoria tarttumisen tavasta, mutta lääkäri oli tuon lapsena saadun herpeksen puolella. Pari viikkoa ennen herpeksen puhkeamista menin taloyhtiön saunaan ja ihan ajatuksissani istuin lauteille ilman suojaa ja vieläpä märkään kohtaan missä joku oli istunut siis hyvin vähän aikaa sitten, koska vesi ei ollut vielä haihtunut. Tuosta parin viikon päästä herpes sitten tuli juuri siihen kohtaan mikä osui lauteeseen.

Mutta siis minä pärjään hyvin tämän sairauden kanssa ja mieheen ei ole tarttunut, vaikka kortsu ei käytössä. Jos rakkulavaihe menossa niin silloin ei seksiä ja aina varalta vielä pari päivää yli odotetaan. Mies itse valitsi näin ja tietää riskin. Tsemppiä sulle, elämä jatkuu :)

Vierailija
22/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes on ikävä vaiva, mutta sen kanssa voi kyllä elää, kunhan huomioi tulevat seksikumppanit :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin suhde,mikä sekin oikein on.

Tautien levitys järjestelmä. Näyttää toimineen ap.llä hyvin. Oon kuullu, että moni on tyytyväinen, kun suhdetoimii ja saa uusia juttuja muilta paneskelukumppaneilta.

Vierailija
24/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle herpestartunta alapäähän, johti siihen, että alapäästä tuli lähes tunnoton. En kiihotu mistään, enkä mitenkään. Halvaannuttaa ilmeisesti jotenkin selkärankaa johon kiinnittyy. Kyllä tämä on kirouksista yksi pahin. Ollut jo 15 vuotta.

Vierailija
25/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei paljon huvita seksiä harrastella, kauheinta mitä voisin kuvitella olisi herpes.

Ai niinkö??? Ennemmin siis HIV, hepatiitti, tippuri yms. kuin melko kesy herpes?

Jos ajatellaan tarttumisen suhteen, niin tippuri (ellei ole resistantti) saadaan hoidettua pois. Hepatiittiin on rokotus ja c tarttuu heikosti seksissä. Hiv saadaan tarttumattomaksi. Joten sen suhteen herpes on hankalin.

Vierailija
26/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genitaaliherpes on ihan yhtä vaarallinen/vaaraton kuin huuliherpeskin ja jälkimmäistä kantaa kuitenkin aikusiväestöstä n. 90 %. Eli heti ensi treffeilläkö pitää kertoa myös tuo huuliherpeskantajuus jos sen tietää? Nykyään herpes tarttuu genitaaleihin useammin suuseksissä kuin yhdynnässä joten ei voi todellakaan väittää että huuliherpes olisi jotenkin harmittomampi.

Vierailija
27/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei paljon huvita seksiä harrastella, kauheinta mitä voisin kuvitella olisi herpes.

Ai niinkö??? Ennemmin siis HIV, hepatiitti, tippuri yms. kuin melko kesy herpes?

Jos ajatellaan tarttumisen suhteen, niin tippuri (ellei ole resistantti) saadaan hoidettua pois. Hepatiittiin on rokotus ja c tarttuu heikosti seksissä. Hiv saadaan tarttumattomaksi. Joten sen suhteen herpes on hankalin.

No hohhoijaa, herpes on ikävä mutta ei se ole vaarallisuudessaan lähellekään noita muita.

Vierailija
28/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herpekseenkin on estolääkitys.

Vierailija
29/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh ja pah. Sain herpeksen joskus 20 v sitten eikä se ole oireillut kertaakaan sen jälkeen. Yhdellekään kumppanille en ole kertonut, ja toisekseen jompikumpi herpes on joka tapauksessa lähes kaikilla.

Kieltäydyttekö kaikesta suuseksistä jos kumppanilla on joskus elämänsä aikana ollut huuliherpes tai jos se havaitaan verikokeessa (yli 90 %):lla? Tuskin.

Vierailija
30/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa, herpes on ikävä mutta ei se ole vaarallisuudessaan lähellekään noita muita.

Itseasiassa herpes voi aiheuttaa vakavia oireita ja olla osa syyllinen alzheimerin taudin syntyyn yms. Se on vain niin yleinen, että jokainen tuntee jonkun jolla se on. Siksi sen maine ei mystisesti kasva vaan sitä pidetään normaalina. Esim. oletus "kuka tahansa voi saada herpeksen, mutta tippurin tai hivin saajan pitää olla jotenkin itse huonosti käyttäytyvä tai epämääräisissä piireissä liikkuva".

Vierailija
31/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joille herpes olisi maailmanloppu, niin kannattaa jättää suuseksin vastaanottaminen sitten loppuelämäksi pois. Yleisin tapa saada genitaaliherpes on nykyään suuseksin kautta. Arviolta 80-90% aikuisista kantaa HSV-1 virusta (suun alueen herpes) joista suurin osa ei edes tiedä sitä. Tartunta voi tapahtua vaikka suun alueella ei olisi aktiivista herpestä, vaikka ei olisi ollut vuosikausiin tai ikinä.

Itse sain tartunnan alapäähän juurikin näin, suuseksin kautta, pitkäaikaiselta poikaystävältä. Testit kertoivat sen olevan HSV-1 ja lääkärin juttusilla kun oltiin niin poikaystävä tajusi että hänellä oli tosiaan pienenä ollut kerran huulessa rakkula. Kerran. Ei tiedetty meistä kumpikaan että tartunta voisi tulla näin, mutta lääkärin mukaan se on yleistä.

Herpes on mulla oireillut tasan kaksi kertaa, ja tuosta on kulunut viisi vuotta. Muistan kyllä sen shokin ja sen tunteen että elämä pilalla. Sitten luon netistä helvetin paljon tietoa ja voin kertoa että helpotti! Ensimmäinen oireilukerta on aina 100x pahempi kuin seuraava(t), ja useimmilla HSV-1 ei edes oireile toista kertaa. Voin tosiaan allekirjoittaa ton ekan oireilun pahemmuuden, se oli ihan helvetin kivulias kokemus ja huutoitkin aina vessassa kun piti pissata ja rakkuloita oli monta. Mutta toista oireilukertaa 6kk myöhemmin en edes aluksi huomannut, rakkuloita oli vain kaksi pikkuista ja huomasin ne vasta siinä vaiheessa kun ne oli jo parantumassa. Viime oireilusta on siis melkein 5 vuotta aikaa.

Herpekseen ei ole aina liittynyt samanlaista stigmaa kuin nyt. Ennen sitä pidettiin ihan normaalina ihosairautena jolle ei uhrattu paljoa ajausta. Sitten sitä vastaan keksittiin lääkityksiä, ja lääkefirmojen lobbying aiheutti nykypäivän paniikinomaisen suhtautumisen.

HSV-2 on vähän eri asia, koska se uusiutuu/oireilee paljon useammin ja kivuliaammin, mutta se on myös paljon harvinaisempi kuin HSV-1.

Vierailija
32/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes ei ole sen kummallisempi kun joku akne. Ei siitä kannata liikaa huolta ottaa.

Tossa Iltiksen eilinen (nämä ovat normia kesäistä palstantäytettä kun kesällä auringonvalo saa usein herpeksen aktivoitumaaan) juttu aiheesta:

Yli puolet aikuisista kantaa herpestä – varomaton auringossa oleilu voi laukaista ikävän vaivan

Vierailija
33/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut HSV-1 alapäässä 7 vuotta, ei ole oireillut kertaakaan ekan vuoden jälkeen. En edes ole ajatellut koko asiaa vuosiin, ei vaivaa elämääni mitenkään. Sain suuseksistä tartunnan silloiselta poikaystävältä, ei ollut aktiivista herpestä hänellä mutta tartunta tuli silti!

Vierailija
34/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö käy testeissä säännöllisesti, jos on avoimia suhteita tai suhde yleensäkin päättyy pitkän ajan jälkeenkin ja vielä olisi toive joskus olla suhteessa? 

Arvostan itseäni ja mahdollista tulevaa seurustelukumppania sen verran, että haluan olla tietoinen terveydestäni.

Avoimiin suhteisiin en suostu tai panosuhteisiin.

Muutenkin ihmettelen, miten satunnaissuhteissa ollaan nuolemassa jalkoväliä, vaikka itse yhdynnässä olisikin kondomi. Kyllähän tautiriskit on tiedossa.

Vierailija
35/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö käy testeissä säännöllisesti, jos on avoimia suhteita tai suhde yleensäkin päättyy pitkän ajan jälkeenkin ja vielä olisi toive joskus olla suhteessa? 

Arvostan itseäni ja mahdollista tulevaa seurustelukumppania sen verran, että haluan olla tietoinen terveydestäni.

Muutenkin ihmettelen, miten satunnaissuhteissa ollaan nuolemassa jalkoväliä, vaikka itse yhdynnässä olisikin kondomi. Kyllähän tautiriskit on tiedossa.

Herpes ei kuulu sukupuolitautitesteihin ellei sitä osaa erikseen pyytää, ja voin luvata ettei suurin osa osaa/tiedä/tajua. Suurin osa herpeksen kantajista ei tiedä kantavansa virusta, vaikka olisikin käynyt säännöllisesti testeissä.

Vierailija
36/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee kärpäsestä härkästä

Vierailija
37/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herpes ei kuulu sukupuolitautitesteihin ellei sitä osaa erikseen pyytää, ja voin luvata ettei suurin osa osaa/tiedä/tajua. Suurin osa herpeksen kantajista ei tiedä kantavansa virusta, vaikka olisikin käynyt säännöllisesti testeissä.

Kyllä tietoa on saatavilla, jos kiinnostaa. Monikaan ei edes välitä tai ollaan tyyliin vahinko on jo itselle käynyt, joten jatkoon.

Vierailija
38/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän herpestä edes testata ilman että on ollut oireilua, ja joillain oireet on tosi olemattomia. Tyyliin kipeä kohta huulessa päivän ajan joskus teininä 15 v. sitten jos sitäkään. Jos huuliherpes on oireettomana tai oireilevana valtaosalla aikuisväestöstä ja olet joskus vastaanottanut tai antanut suuseksiä tai harrastanut yhdyntää ilman kokovartalosuojaa tai jopa ilman kumia, taudin puuttuminen ei ole pääosin sinun "harvinaislaatuista vastuullisuuttasi" vaan 90% tuuria. Kiva sulle jos olet vaivalta säästynyt, mutta viestisi ei kerro sinusta mitään erityisen hienoa ja ihailtavaa, ihan normaalia käytöstä seksin suhteen. Ilmeisesti luulet että kaikkea voi hallita ja ennustaa.

Vierailija
39/128 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka vähättelette herpestä, tiedättekö edes mitä se voi aiheuttaa?

Tiedättekö että silmään joutuessa herpes voi aiheuttaa sokeutta? Tai aivoihin mennessä se voi aiheuttaa aivokalvontulehduksen?

En menisi kehumaan että herpes on "kuin akne" tai että siitä ei kannata välittää.

Vierailija
40/128 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Valitettavasti omasta kokemuksesta tiedän, miten toivottomalta sinusta nyt varmasti tuntuu. Alkushokki ja häpeän tunne oli valtava itsellänikin aikoinaan ja olin varma, että tähän loppuu seksielämä muiden kuin itseni kanssa ja että parisuhteesta olisi ihan turha enää haaveilla. Tiedän kuitenkin myös sen, että toisin kävi: Vain harvoin olen joutunut torjutuksi tämän asian takia ja parisuhteita on ollut ja mennyt.

Harkintaa pitää tosin käyttää, kenelle asiasta avautuu, sillä tietoa tästä taudista ihmisillä on käsittääkseni hyvin vähän, ja tunnetusti tuntematon voi pelottaa (siitäkin huolimatta, että noin joka neljäs meistä kantaa tautia joko tietoisesti tai tietämättään). Taudin puhjettua yritin haalia itsekin kaiken mahd. tiedon asiasta -lähinnä vain todetakseni, miten vähäistä ja ristiriitaista se on.

Viimeisimpiä tutkimuksia en siis tunne, mutta mitä sain aikoinaan selville, herpes voi tarttua myös oireettomana (tai oireet ovat niin vähäisiä, ettei niitä huomaa) ja kondomista huolimatta. Hsv 1 (esiintyy yleensä yläpäässä) ja hsv 2 (ns. genitaaliherpes) voivat myös tarttua ristiin, eli 1 tyyppi alapäähän ja tyyppi 2 vaikkapa huuleen. Virustyypin ja ylipäänsä herpeksen voi todeta vain rakkuloista ostetun näytteen tai verikokeen perusteella. Verikoe ei tietystikään kerro, missä kohtaa kehoa virus lymyää ja minne mahd. rakkulat ilmaantuvat. On siis mahdollista, että olet viruksen kantaja, mutta tauti ei ole koskaan puhjennut tai oireet ovat olleet niin vähäisiä, että ne ovat jääneet huomaamatta. Käsittääkseni, jos tauti ei ole koskaan puhjennut, ei voi tartuttaa, mutta hankalaksi tämän arvioimisen tekee juuri mahdollinen oireiden vähäisyys.

Toivottavasti löydät asiallista tietoa ja että oireesi olisivat maltillista sorttia. Hyvä myös käsitellä asiaa jonkun luotettavan ihmisen kanssa, ettei jää oman päänsä sisään murheineen. Elämä ei ole menetetty! Tsemppiä!

Hyvä hyvä,suhteita tuli ja meni mutta eipä tullut kenellekkään avauduttua,hyvä että moni uusi sai herpeksen.

Olisiko sinun syytä opetella lukemaan ja sisäistämään se lukemasi? Kirjoittahan kertoi, että harvoin on joutunut torjutuksi herpeksen takia. Eikö hän silloin ole mielestäsi kertonut asiaa?