Herpes ja elämän menettänyt
Minulla on todennäköisesti herpes. Kävin tänään ottamassa testit ja lääkäri totesi että rakkulat näyttävät ihan herpekseltä. Olen aivan tuhannen palasina. Itkenyt kokopäivän. Elämä on pilalla. Onko kellään kokeneella mitään lohduttavia sanoja? Tää on vaan niin epäreilua. Itken nytkin. Voiko herpes tarttua vaikka se ei sillä hetkellä oireilisi? Entä voinko tartuttaa nyt vaikka huuleen tuon herpeksen tuolta alhaalta?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Hei! Valitettavasti omasta kokemuksesta tiedän, miten toivottomalta sinusta nyt varmasti tuntuu. Alkushokki ja häpeän tunne oli valtava itsellänikin aikoinaan ja olin varma, että tähän loppuu seksielämä muiden kuin itseni kanssa ja että parisuhteesta olisi ihan turha enää haaveilla. Tiedän kuitenkin myös sen, että toisin kävi: Vain harvoin olen joutunut torjutuksi tämän asian takia ja parisuhteita on ollut ja mennyt.
Harkintaa pitää tosin käyttää, kenelle asiasta avautuu, sillä tietoa tästä taudista ihmisillä on käsittääkseni hyvin vähän, ja tunnetusti tuntematon voi pelottaa (siitäkin huolimatta, että noin joka neljäs meistä kantaa tautia joko tietoisesti tai tietämättään). Taudin puhjettua yritin haalia itsekin kaiken mahd. tiedon asiasta -lähinnä vain todetakseni, miten vähäistä ja ristiriitaista se on.
Viimeisimpiä tutkimuksia en siis tunne, mutta mitä sain aikoinaan selville, herpes voi tarttua myös oireettomana
Genitaaliherpeksestä pitää kertoa, jos harrastat seksiä jonkun kanssa.
Yksi ei kertonut ja oikeus määräsi 15000 korvauksia maksettavaksi henkilölle joka sai tartunnan.
"Huolimattomuus seksissä johti rikostuomioon ja isoihin vahingonkorvauksiin."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/37673690-f218-4ba3-8122-703e89e871fd
He joilla herpes on lievänä vähättelevät asiaa.Ne joilla se leviää silmään tai muualle ei varmasti vähättele. Herpes voi pilata ja vaikeutta elämää jos se jatkuvasti uusiutuu eripuolilla kehoa. Kauheinta olisi pelko tartuttamisesta muille.
Leviääkö sukuelin herpes helpommin muualle kehoon? Voiko levitä esimerkiksi hien kautta tai jos nukkuu samassa sängyssä lakanoista?
Voinko saada kumppaniltani siis herpeksen jolla se on kehossa lakanoiden tai jopa saunan lauteiden kautta? Olen järkyttynyt.
Harvoin oireileva huuliherpeshän ei elämää tuhoa ja on yleinen, toisinkuin genitaaleissa oleva ja herkästi muualle leviävä joten toivottavasti rokote tulisi pian markkinoille jotta sen leviäminen eteenpäin saadaan kuriin.
Minä saan herpeksen jos elämässä on tressaavaa muutosta. Tulee aina vasempaan jalkaan johonkin kohtaan! Atooppiseen ihoonkin saattaa herkästi tulla. Ihmisen hermojuuressa se piileksii, jos on sairastanut sikotaudin. Sieltä se tullee jos on otollinen aika, niin kuin minulla nyt:--- tuli elämänmuutos ja siitä treeniä. On siihen lääke. Mutta se pitää heti ottaa ennen kuin kellukat tulee iholle.