Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herpes ja elämän menettänyt

29.06.2017 |

Minulla on todennäköisesti herpes. Kävin tänään ottamassa testit ja lääkäri totesi että rakkulat näyttävät ihan herpekseltä. Olen aivan tuhannen palasina. Itkenyt kokopäivän. Elämä on pilalla. Onko kellään kokeneella mitään lohduttavia sanoja? Tää on vaan niin epäreilua. Itken nytkin. Voiko herpes tarttua vaikka se ei sillä hetkellä oireilisi? Entä voinko tartuttaa nyt vaikka huuleen tuon herpeksen tuolta alhaalta?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös suuseksissä aikoinaan saatu herpes. Luulin, että sukupuolielämä päättyy 22-vuotiaana, niin järkyttävä se ensimmäinen kierros oli. Aluksi herpes uusi aktiivisemmin, mutta nykyään vain muutaman kerran vuodessa, vain jonkun muun virusinfektion yhteydessä. Parisuhteisiinkin olen kelvannut tästä vitsauksesta huolimatta. Nykyisen mieheni kanssa jaamme saman viruksen - hänellä herpes on huulessa ja minulla alhaalla. Tartuntaa hän ei saanut minulta, vaan kantoi virusta jo tavatessamme.

En syö estolääkitystä, paitsi ennen synnytystä varmuuden vuoksi.

Oma elämäni on täysin normaalia ja hyvää herpeksestä huolimatta, vaikka tilanne tuntui katastrofaaliselta 15 vuotta sitten. Sinäkin selviät! Olet saanut paljon kannustavia vastauksia ja usko pois -elämä voittaa. Tsemppiä toipumiseen!

Vierailija
42/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette selvinneet asian kanssa henkisesti? Miten ja milloin olette asiasta kertoneet orastavassa suhteessa?

Itse sain vuosi sitten tartunnan tapailemaltani mieheltä, jolla oli oireeton huuliherpes. Hän ei tiennyt taudistaan, kun vasta sairastumiseni jälkeen. Pienten selvittelyjen jälkeen selvisi, että hänellä oli ollut aktiivinen huuliherpes lapsena. Aikuisena herpes ei ollut oireillut. Itselle asia on ollut henkisesti todella kova paikka, olen aina ollut tarkka omasta terveydestäni. Nyt sinkkuna pelkään sitä, etten kelpaa enää kenellekään.. En edelleenkään tiedä, miten tästä asiasta kertoisin. Pelkään ottaa asiaa puheeksi, häpeän sitä ja pelkään torjutuksi tulemista. Tilannetta ei yhtään helpota se, että oireita tuntuu olevan joka kuukausi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelleni tulee herpes huuleen noin kerran kuussa ellei hän syö estolääkkeitä. Eli hänellä on melkein koko ajan herpes tulossa tai menossa.

Eli ei kannata tuudittautua ajatukseen, että se tulee kerran ja sitten ei uusi enää.

Miehelläni herpes on joskus vain yksi erittäin huomaamaton rakkula. Minä sen yleensä huomaan, ei hän itse.

Vierailija
44/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapään herpes on yleistynyt, kun suuseksi on yleistynyt.

Minusta tuollaisesta ällöttävästä villityksestä tulisi päästä eroon.

Vierailija
45/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tota noin. Herpestä kantaa veressään 20-25% suomalaisista. Nyt menee ylireagoinnin puolelle nää jutut big time. 

Vierailija
46/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tota noin. Herpestä kantaa veressään 20-25% suomalaisista. Nyt menee ylireagoinnin puolelle nää jutut big time. 

Tuo määrä on genitaaliherpeksessä, huuliherpestä kantaa puolestaan noin 80% (ellei ollut jopa suurempi määrä) ihmisistä.

Vierailija
47/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo määrä on genitaaliherpeksessä, huuliherpestä kantaa puolestaan noin 80% (ellei ollut jopa suurempi määrä) ihmisistä.

Luku on yli 90%. Lisäksi myös huuliherpeksen voi tartuttaa alapäähän eli on sattuman kauppaa kenelle herpes tulee myös alaosastoon.

Kyllä taas ihan älytöntä juttua tällä palstalla.

Herpes on niin julmetun yleinen, ettei sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi.

Vierailija
48/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. Itse sain ilmeisesti suuseksin yhteydessä hsv-1:sen alapäähän vuosia sitten. Eka oli aivan hirveä. Tuska ja häpeä sai itsetuhoisuudelta partaalle. Sitä tuskaa kesti vajaan kuukauden (reilu 2vko). Seuraava oli huomattavasti lievempi parin kuukauden päästä. Sen jälkeen tuli 1-2 nopeasti paranevat rakkulaa vuoden välein. Sitten sielä n. 7v jälkeen 1 rakkula, joka hävisi parissa päivässä. Nyt taas vuosia ilman mitään merkkiä. Kukaan kumppaneista ei ole saanut ainakaan näkyviä oireita.Toisaalta suurin osa kantaa virusta tietämättään, joten suurimmalla osalla tuo on varmaan ollut jo muutenkin. Tiedän että nyt potuttaa ja ahdistaa ja tuntuu, että elämä on ohi. Ei se ole, ja kyllä se vielä helpottaa. Tea tree -öljyä rakkuloihin, myös valkosipuli ja vetyperoksidi toimii jos sattuu löytymään. Ravintolisäksi sinkkiä ja l-lysiiniä. Häntä pystyyn!

Vierailija
50/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei paljon huvita seksiä harrastella, kauheinta mitä voisin kuvitella olisi herpes.

Ai niinkö??? Ennemmin siis HIV, hepatiitti, tippuri yms. kuin melko kesy herpes?

Jos ajatellaan tarttumisen suhteen, niin tippuri (ellei ole resistantti) saadaan hoidettua pois. Hepatiittiin on rokotus ja c tarttuu heikosti seksissä. Hiv saadaan tarttumattomaksi. Joten sen suhteen herpes on hankalin.

No hohhoijaa, herpes on ikävä mutta ei se ole vaarallisuudessaan lähellekään noita muita.

Itseasiassa herpes voi aiheuttaa vakavia oireita ja olla osa syyllinen alzheimerin taudin syntyyn yms. Se on vain niin yleinen, että jokainen tuntee jonkun jolla se on. Siksi sen maine ei mystisesti kasva vaan sitä pidetään normaalina. Esim. oletus "kuka tahansa voi saada herpeksen, mutta tippurin tai hivin saajan pitää olla jotenkin itse huonosti käyttäytyvä tai epämääräisissä piireissä liikkuva".

Voi toki. Ne todella vakavat oireet ovat kuitenkin todella harvinaisia. Kaikki rokotkin on kuitenkin herpesviruksia. Voihan sairastettu vesirokko puhjeta jollakulla vyöruusun. Tuhkarokko voi vielä vuosien päästä aiheuttaa jonkun aivotulehduksen, joka johtaa kuolemaan. Niin voi myös hsv 1&2. Ottaen huomioon, että lähes kaikki ihmiset altistuvat elämässään jopa useammalle herpesvirukselle, aika harvoin niihin ihmisiä kuitenkn kuolee. Ja toisin kuin HIVin tai tippurin, herpekseen voi saada pussailemalla ja vaikka lapsena vanhemmalta. Toisaalta kondomin käyttö ei myöskään suojaa siltä. Enkä mä nyt varsinaisesti viitsisi alkaa leimaamaan HIVn kantajia tai ihmisiä, joilla on joskus joku sp:tauti ollut. Mutta toki jokainen tyylillään.

Vierailija
51/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luku on yli 90%. Lisäksi myös huuliherpeksen voi tartuttaa alapäähän eli on sattuman kauppaa kenelle herpes tulee myös alaosastoon.

Kyllä taas ihan älytöntä juttua tällä palstalla.

Herpes on niin julmetun yleinen, ettei sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi.

Kyllä se taitaa vielä komeilla sukupuolitautien listalla, siellähän se tautikin on. Herpeksen yleisyydestä huolimatta on eri asia kertoa huuli- kuin genitaaliherpeksestä, genitaaliherpekseen liittyy niin paljon häpeää ja pelkoa. Siihen liittyvä stigma on vähän turhan iso.

Vierailija
52/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä. Itse sain ilmeisesti suuseksin yhteydessä hsv-1:sen alapäähän vuosia sitten. Eka oli aivan hirveä. Tuska ja häpeä sai itsetuhoisuudelta partaalle. Sitä tuskaa kesti vajaan kuukauden (reilu 2vko). Seuraava oli huomattavasti lievempi parin kuukauden päästä. Sen jälkeen tuli 1-2 nopeasti paranevat rakkulaa vuoden välein. Sitten sielä n. 7v jälkeen 1 rakkula, joka hävisi parissa päivässä. Nyt taas vuosia ilman mitään merkkiä. Kukaan kumppaneista ei ole saanut ainakaan näkyviä oireita.Toisaalta suurin osa kantaa virusta tietämättään, joten suurimmalla osalla tuo on varmaan ollut jo muutenkin. Tiedän että nyt potuttaa ja ahdistaa ja tuntuu, että elämä on ohi. Ei se ole, ja kyllä se vielä helpottaa. Tea tree -öljyä rakkuloihin, myös valkosipuli ja vetyperoksidi toimii jos sattuu löytymään. Ravintolisäksi sinkkiä ja l-lysiiniä. Häntä pystyyn!

Miten olet tartunnastasi kertonut? Miten kumppanisi ovat asian ottaneet?

Vierailija
53/128 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarttui herpes huuleen suuseksistä. Sellaista tämä elämä on. Ollaan oltu nyt yhdessä 15 vuotta. En ole katunut.

Vierailija
54/128 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3375809/genitaaliherpes#comment-36732151

Jotenkin surullista luettavaa siitä, miten ihmiset reagoivat herpekseen kuin ruttoon.. :(

Vierailija
55/128 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuosta parin viikon päästä herpes sitten tuli juuri siihen kohtaan mikä osui lauteeseen."

Pïlluunko?

Vierailija
56/128 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen elämänsä menettänyt, asia ahdistaa todella paljon..yksin kyllä pärjään tämän kanssa, mutta jos yritän tutustua johonkin mieheen, asia alkaa ahdistamaan todella paljon. Mieluummin viiltäisin vaikka ranteet auki kuin kertoisin tästä, häpeän määrä ja katumus tapahtuneesta on niin suuri..se ei paljoa lohduta, ettei mies tiennyt omasta herpeksestään, täten en voinut valita asiaa itse..suuren häpeän vuoksi en ole asiasta pystynyt avautumaan kumppaniehdokkaille, sen vuoksi en ole voinut harrastaa seksiäkään enää pitkiin aikoihin. Jalat ristissä oleminen on tainnut kadottaa kaikki miehet ympäriltäni, kaikki ovat melko pian halunneet hypätä sänkyyn..

Kuinka te olette päässeet asiasta yli? Miten uuden kumppaniehdokkaan kanssa on käynyt? Missä vaiheessa olette kertoneet taudista? Miten olette ottaneet asian puheeksi? Kaipaisin nyt kokemuksia muilta, toivoisin saavani vertaistukea asiaan.. :(

Vierailija
57/128 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt muissakin sp-tautitesteissä, ettei ole muutakin yllätystä.

Vierailija
58/128 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei paljon huvita seksiä harrastella, kauheinta mitä voisin kuvitella olisi herpes.

Ai niinkö??? Ennemmin siis HIV, hepatiitti, tippuri yms. kuin melko kesy herpes?

"kesy herpes", kato netistä blue waffle.

Vierailija
59/128 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy nyt muissakin sp-tautitesteissä, ettei ole muutakin yllätystä.

Kaikki testit otettiin, kaikki muut testit olivat puhtaat..

Vierailija
60/128 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpestä levittävät yleensä juuri nämä "hyi helvetti" -ihmiset. Heillä kun on se piilevänä. 

Kummasti ei millään tartu, vaikka kumppaneita ja  sylkeä olisi vaihdettu 100 ihmisen kanssa. :D