Listataan menneille vuosille tyypillisiä ruokatrendejä
Siis trendejä kokkauksessa ja leivonnassa (Ei siis esim "karppaus")
Minä aloitan: Tuntuu, että viine vuosikymmenellä valkosuklaa oli tosi pinnalla, ja kaikki leipoivat valkosuklaakakkuja tai tekivät valkosuklaavaahtoa. Minusta kukaan ei koskaan onnistunut tekemään esim hyvää valkosuklaakakkua, kun se valkosuklaan maku jotenkin katosi prosessissa. Trendikin sittemmin hiipui.
Kommentit (78)
70-luvalla tehtiin uunimakkaraa paljon. Viiltoihin juustoa, tomaattia ja sipulia. Herkkua oli.
Kasarin kookospallot ja porkkanaleivokset
Ysärin Eurobooli. Sininen litku, jonka pinnalla kellui siivutetut keltaiset caranbolat
Juustokakut tulivat muotiin 2000-luvulla
Kasarin voileipägrilli, vohvelirauta sekä leipäkonee olivat kova juttu
Valkosipulietanat, uuniperunat... Ysäri
Peruna-sianlihalaatikko suolamuikuilla oli 80-luvulla kova juttu lapsuuskodissani. Omassa kotona olen kerran tehnyt sitä, enkä oikein lämmennyt asialle.
Vierailija kirjoitti:
Juoko Sinistä Enkeliä tai Herkkää enää kukaan? Se oli taattua kasaria :)
ja amppari ja asterix. namnam
80-luvulla Lauantaisin tehtiin illalla aina jauhelihapitsa, sain raastaa kuution edamia☺️ Pizzerioita ei meidän kaupungissa ollut ja juustoakaan ei valmiina raasteena. Saunan jälkeen syötiin.
Ekan hampurilaisen sain ulkomailla, hyvää oli. Meillä oli myös usein viikonloppuisin paistopussissa kokonainen broileri (vai oliko se silloin ihan vaan kana) pussista kaadettiin liemi mukiin ja käytettiin kastikkeena riisin kanssa. Edelleen mun lempiruoka, tosin paistan kanan ilman pussia.
Ysärillä juotiin myö mummon tohvelia
Onko edelleen IN grillata mökillä herkkusieniä, jotka on täytetty sinihomejuustolla ja kääritty pekoniin?
Runsas chilin käyttö oli muodikasta 90-luvulla. Jotkut kasvattivat niitä itse ja söivät paljaaltaan. Mitä väkevämpi, sen parempi euforia.
Olihan sekin trendikästä kun pakasteranskalaiset tuli ensimmäistä kertaa kauppoihin. Kaikista kodeista löytyi ranskanperunamaustetta. Myydäänköhän sitä enää?
Vierailija kirjoitti:
Onko edelleen IN grillata mökillä herkkusieniä, jotka on täytetty sinihomejuustolla ja kääritty pekoniin?
Ei taida olla varsinaisesti IN, mutta paljon tätä harrastetaan vieläkin
Ysirillä käärittiin folionyyttiin herkkuja ja jätettiin saunan kiukaalle kypsymään.
Kasarilla makkarat paistettiin kiukaan päälle kattoon ripustetulla metallilautasella. Niihin törmää nykyään tosi harvoin.
Tämän hetkin trendi on ilmeisesti gourmet-hampurilaiset. Tarjonta on jo aivan naurettavaa Helsingissä kun joka baari tekee niitä.
Mahharanpaistopusseja kiukaalle aloirettiin myymään 2000-luvulla
Lisää, kiitos :) Ihana ruokavinkkejä, joita aion toteuttaa kesälomalla!
Kiiwiä, säilykepersikoita ja -kirsikoita ja aina reunoilla - hyi olkoon - kookoshiutaleita. Kerro ihmeessä, jos keksit tuosta modernin JA hyvänmakuisen version :D