Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan menneille vuosille tyypillisiä ruokatrendejä

Vierailija
28.06.2017 |

Siis trendejä kokkauksessa ja leivonnassa (Ei siis esim "karppaus")

Minä aloitan: Tuntuu, että viine vuosikymmenellä valkosuklaa oli tosi pinnalla, ja kaikki leipoivat valkosuklaakakkuja tai tekivät valkosuklaavaahtoa. Minusta kukaan ei koskaan onnistunut tekemään esim hyvää valkosuklaakakkua, kun se valkosuklaan maku jotenkin katosi prosessissa. Trendikin sittemmin hiipui.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysirillä käärittiin folionyyttiin herkkuja ja jätettiin saunan kiukaalle kypsymään.

Kasarilla makkarat paistettiin kiukaan päälle kattoon ripustetulla metallilautasella. Niihin törmää nykyään tosi harvoin.

Mää teen kyllä vieläkin foliomakkaraa kiukaan päällä n. joka toinen saunakerta. Tehtiin niitä kyllä ysärilläkin.

Sinkkumies

Vierailija
62/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyhtöpossu viimeisen viiden vuoden aikana. Oli aikamoinen tähdenlento se muoti. Ensin kaikki teki ja nyt ei enää kukaan

Näitäkin on tehty meijän piireissä parikytä vuotta. Ehkä te olette sitten laumasieluina heränneet näihin..

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nykyteinit juo yökerhossa?

En oo ollut yökerhossa töissä enää yli 15 vuoteen enkä käy asiakkaanakaan. Ihan vaan kiinnostais.

Silloin juotiin tietysti oluen lisäksi päärynäsiideriä, kuiva siideri oli vasta tuloillaan. Shotteja, sex on the beach, kelkka, cosmopolitan ym.

Vierailija
64/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edelleen IN grillata mökillä herkkusieniä, jotka on täytetty sinihomejuustolla ja kääritty pekoniin?

Aina kesäisin ajankohtaista, paitsi että meidän perheessä käytetään erilaisia koskenlaskija-juustoja täytteenä. Vege-kavereille sama systeemi jollain vege-juustolla ja kääritään kesäkurpitsa-kääreeseen (juustohöylällä saa sopivan ohuita)

Vierailija
65/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syntymäni aikaan 1960-luvun puolivälissä ilmestynyt keittokirja, jossa kerrotaan että raskaat ja kaloripitoiset voikreemitäytekakut ovat väistymässä raikkaiden ja kevyiden kermatäytekakkujen tieltä.

Kaikkea muutakin ihastuttavaa tuosta kirjasta löytyy. Kuka muistaa vielä bostonkakkua, lehtisalaatin kanssa tarjottua muna-sinappi-kermakastiketta, maitokaalia tai riisi-raparperipuuroa?

Vierailija
66/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla keksittiin aurajuuston lisääminen kaikkeen.

Vierailija
67/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunimakkara, oisko 70- 80-lukua. HK:n sininen uuniin, viiltoja makkaraan ja viiltoihin juustoa. Tarjoiltiin niin, että makkaralenkin keskelle pistettiin perunamuusi. Oli muuten ihan ok saunan jälkeen :)

Vierailija
68/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtipihvi joskus 80-luvulla. Tarjoiltiin valkosipulivoin kanssa.

Vierailija
69/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että omalla kohdallani oli jossain varhaisvaiheessa trendinä nauravat nakit.

En tosin koskaan ymmärtäny että miten ne muka nauroivat, eikä se ole vieläkään minulle selvinnyt.

Vierailija
70/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtipihvi joskus 80-luvulla. Tarjoiltiin valkosipulivoin kanssa.

Itse siirryin noihin ja vieninleikkeisiin silloin kun tajusin että voisin saada muutakin kuin niitä nauravia nakkeja.

Vierailija
71/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Cuba Libre 60- vai 70-luvun juomia? Rommikolaa siis. 80-luvulla juotiin kahviliköörejä ja tietysti Irish Cream.

Vierailija
72/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahharanpaistopusseja kiukaalle aloirettiin myymään 2000-luvulla

Makkaranpaistopusseja myytiin jo 1970- ja 1980-luvullakin. Savustuspussissa tulivat 1990-luvuilla.

Vierailija
73/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunimakkara, oisko 70- 80-lukua. HK:n sininen uuniin, viiltoja makkaraan ja viiltoihin juustoa. Tarjoiltiin niin, että makkaralenkin keskelle pistettiin perunamuusi. Oli muuten ihan ok saunan jälkeen :)

Minulle tarjoiltiin kerran alumiinivuoassa voissa keitettyä lenkkimakkaraa.

Kiukaalla sen valmisti.

Vieläkin kammottaa.

Vierailija
74/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku 80 ja 90 luvulla. Nykyisinkin vielä näkee mutta majoneesipäällyste vaihtunut toiseen ja ei ole ihan joka juhlassa enää.

Jos juhlissa tarjotaan voileipäkakkua, se loppuu ensimmäisenä oli pois muodista tai ei.

Vierailija
75/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkikossua tehtiin itse 90-luvulla. Pullo kossua ja kaksi pussia turkinpippureita.

Vierailija
76/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm -75 ja lapsuudessani -80 luvulla syötiin kyllästymiseen asti

Raparperikiisseliä (ilmaista)

Mustikkapiirakkaa ( itse poimittiin mustikat)

Grillattua ahventa (ongittiin itse)

Jauhelihakeittoa

Minuuttivelliä (aamupalaksi ennen koulua)

Kaurapuuroa voisilmällä

Rieskaa (paistettiin pellillä, tuli ilmeisesti halvemmaksi kuin ostaa kaupasta leipää)

Jauhelihakastiketta (sitä ruskeaa joka tehty voista ja vehnäjauhoista) ja keitettyä perunaa.

Joskus saatiin piparia herkuksi.

Olin muuten tosi hoikka tyttö 😃

Vierailija
77/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla: Ruskeaa jauhelihakastiketta ja perunoita. Moulinexilla äiti teki talvet raasteita ruuan kanssa. En muista silloin salaattia olleen kaupassa talvella. Tulivat myöhemmin ja juurekset ilmeisesti kotimaisina silloin halvempia.

Vierailija
78/78 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa vielä bostonkakkua, lehtisalaatin kanssa tarjottua muna-sinappi-kermakastiketta, maitokaalia tai riisi-raparperipuuroa?

Bostonkakkua! Margit Haukkamaa teki sitä aina tv-sarjassa "Blondi tuli taloon".