Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18517)

Vierailija
18501/18517 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin vahingossa kaksi samaa tuotetta ja DHL toimitti ne pakettiautomaattiin kahteen eri lokeroon. Kävin noutamassa toisen, mutta lähteekö tuo toinen automaattisesti palautukseen, kun sitä ei ole noudettu?

Vierailija
18502/18517 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, kuinka pahasti nuotin vierestä itse laulan? Huomaan kyllä, jos laulan selvästi väärin, en vain aina (astman takia) pysty tuottamaan oikeaa nuottia. Usein huomaan myös, jos joku toinen laulaa väärin. Minulla ei kuitenkaan käsittääkseni ole absoluuttista sävelkorvaa. 

Miten voisin kehittää nuottikorvaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18503/18517 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin vahingossa kaksi samaa tuotetta ja DHL toimitti ne pakettiautomaattiin kahteen eri lokeroon. Kävin noutamassa toisen, mutta lähteekö tuo toinen automaattisesti palautukseen, kun sitä ei ole noudettu?

Kulutin äsken ihan hetkenkin etsiessäni sinulle vastausta, mutta en löytänyt kohtaa, jossa tuollaisesta tilanteesta kerrottaisin. Mutta veikkaan, että kyse ei ole vain DHL:stä vaan myös yrityksestä, josta tuotteen ostit. Mikä heidän palautuspolitiikkansa on, löytyykö se yrityksen sivuilta? 

DHL vain kuljettaa, palautus lähettäjälle voi tapahtua automaattisesti, mutta se joudutko maksamaan tuotteen silti vai et, on eri asia. Joku yrityshän saattaa veloittaa laskulla tai tilauksen yhteydessä ja ilman virallista palautuslomaketta tai reklamaatiota virheestä olet jo ostanut tuotteen ja on se ja sama enää heille, mitä sille tapahtuu, haetko sen vai et. 

Vierailija
18504/18517 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, kuinka pahasti nuotin vierestä itse laulan? Huomaan kyllä, jos laulan selvästi väärin, en vain aina (astman takia) pysty tuottamaan oikeaa nuottia. Usein huomaan myös, jos joku toinen laulaa väärin. Minulla ei kuitenkaan käsittääkseni ole absoluuttista sävelkorvaa. 

Miten voisin kehittää nuottikorvaa? 

Ainakaan absoluuttista sävelkorvaa et tarvitse, se on erittäin harvinainen, ei useimmilla huippulaulajillakaan ole. Abs. sävelkorva tarkoittaisi, että pystyt milloin tahansa tunnistamaan, mikä sävel soi (esim. D tai G#) kuullessasi mitä tahansa (enemmän tai vähemmän melodista) musiikkia.

Käytä sen sijaan ilmausta SÄVELKORVA. (Silloin tarkoitetaan suhteellista eli ei-absoluutista tunnistamiskykyä sävelkorkeuksille.) Sävelkorva on kaikilla hyvillä laulajilla vähintään hyvä.

Se kuinka pahasti tai pienesti nuotin vierestä laulat, riippuu siitä keltä kysyt: Ammattimuusikon korva on yleensä paljon tarkempi kuin maallikon. Mutta jos ainakin toisinaan kuulet toisten tai itsesikin laulavan epävireisesti, voimme päätellä sinulla olevan ainakin jonkinasteista sävelkorvaa. Jotkut nimittäin laulavat aivan karmealla tavalla pieleen, havaitsematta sitä lainkaan itse, mutta silti nauttien omasta laulustaan. Mikäpä siinä.

Voit kehittää sävelkorvaasi omin päin parhaiten äänittämällä lauluasi: Laita soimaan jotakin tuttua ja HIDASTA musiikkia (tai soita itse, jos osaat ja sinulla on), ja yritä laulaa melodiaa sen päälle. Sanoilla ei ole väliä (voit laulaa vaikka laa-laa tai daa-daa), vaan sävelkorkeuksilla. Sitten kuuntelet niitä äänitteitäsi ja teet havaintoja, mikä kohta (sävel) kuulosti hyvältä ja mikä huonolta. Niitä huonoja kohtia yrität seuraavalla kerralla laulaa tarkemmin.

Kuten kaikessa, tyvestä puuhun noustaan, joten aloita mahdollisimman helposta. Jos jokin tuntuu vaikealta, älä lannistu, vaan etene mikroaskel kerrallaan ja LUOTA siihen tietoon, että taito kasvaa kaikessa, mitä teet usein.

Mutta kun treenaat, treenaa tehokkaasti: keskittyen, ja kohdistaen huomio aina vaikealta tuntuviin seikkoihin. Jos tekee pelkästään sitä mitä jo osaa, ei tapahdu juurikaan oppimista.

Ja jos sinulla on mahdollisuus ottaa laulutunteja, ota. Etsi mukava opettaja, jotta saat tunneista irti sekä uutta taitoa että hyvän mielen. Musiikki on paljon enemmän kuin tekniikkaa, se on ihmisten välistä yhteyttä, tunnekanava, iloa ja sielun lääke. 💓

Vierailija
18505/18517 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani henkilö puhuu melko vähän. Millä perusteella hän ei muka ole kehitysvammainen, kun hänen puheensa on niin vähäistä? Minulle sanotaan, että minä olen ilkeä ja ennakkoluuloinen, kun minä ajattelen hänen olevan kehitysvammainen. Mutta tietysti hän on kehitysvammainen, kun hän ei puhu paljon! Jos hän ei olisi sitä, niin hän puhuisi enemmän!

Vierailija
18506/18517 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viime vuonna ensimmäistä kertaa eri kunnasta toiseen eli Helsingistä Vantaalle. Tähän mennessä ei ole tarvinnut terveysasemaa käyttää, mutta nyt pitäisi yksi resepti uusia. Googlen mukaan oma terveysasema vaihtuisi muka automaattisesti uuden osoitteen/postinumeron perusteella, mutta Maisa ja Omakanta tarjoavat minulle edelleen vain Helsingissä vanhaa terveysasemaani. Saanko uusia reseptin Helsingissä vai pitääkö lähteä vaihtamaan terkkaria? En oikein löydä tarpeeksi selkeitä ohjeita vaihtoa varten eikä minulla ole tulostinta jos pitää paperitse hoitaa. Ahdistaa alkaa tehdä mitään jos meneekin väärin ja se jää sitten merkintänä ikuisisksi ajoiksi Omakantaan.

Vierailija
18507/18517 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani henkilö puhuu melko vähän. Millä perusteella hän ei muka ole kehitysvammainen, kun hänen puheensa on niin vähäistä? Minulle sanotaan, että minä olen ilkeä ja ennakkoluuloinen, kun minä ajattelen hänen olevan kehitysvammainen. Mutta tietysti hän on kehitysvammainen, kun hän ei puhu paljon! Jos hän ei olisi sitä, niin hän puhuisi enemmän!

Se, mitä ihminen sanoo ääneen tai toisille ihmisille on erillistä siitä, mitä ihminen itse ajattelee omassa päässään. Tämän takia siitä, kuinka paljon, vähän tai miten ihminen puhuu, ei voida automaattisesti päätellä sitä, miten hänen kognitiiviset kykynsä ovat kehittyneet tai millaisia mahdollisia neurologisia poikkeamia ihmisellä on. 

On olemassa useita erilaisia diagnooseja ja luonteenpiirteitä, joissa ihminen on yleensä älyllisesti täysin ikätasoisesti kehittynyt, mutta hän puhuu hyvin vähän. Tällaisia ovat esimerkiksi hyvin ujot ihmiset, jotka arkailevat puhua toisten kuullen. Sosiaalisista fobioista kärsivät ihmiset pelkäävät toisia ihmisiä ja heidän reaktioitaan ylipäätään, joten joskus he eivät edes ilmesty paikalle jossa voisivat puhua tai olla puhumatta. Mykkä ihminen ei kykene välttämättä lainkaan tuottamaan ymmärrettävää puhetta, mutta kykenee usein puhumaan sujuvasti viittomakielellä. Selektiivisestä mutismista kärsivä ihminen menettää puhekykynsä lähes kokonaan joissain tilanteissa, mutta kykenee puhumaan vaivatta toisissa.

Jotkut ihmiset taas ovat luonnostaan vain hyvin vähäpuheisia, he eivät koe tarpeelliseksi avata toisille ihmisille ajatuksiaan ja tunteitaan. Jotkut eivät yleensäkään ajattele asioita kovin kielellisesti vaan pikemminkin jonkinlaisina assosiaatioina tai vaikutelmina ja konkreettisina tekoina ja asioina. Se ei silti tarkoita kehitysvammaisuutta, vaan he eivät vain ole erityisen kielellisesti lahjakkaita tai kielellisesti suuntautuneita ihmisiä. Sitten on myös se mahdollisuus, että tuntemasi henkilö ei halua puhua sinun kanssasi, mutta mielellään kyllä muiden.

Vierailija
18508/18517 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suru sattuu ihan fyysisesti kehossa vaikka se on periaatteessa vain päässä?

Vierailija
18509/18517 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoilmaisessa talossa pitäisi ikkunapokiwn yläreunassa olla rako. Muuten ei ilmanvaihto toimi.

Vierailija
18510/18517 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittäkseni apteekki voi uusia reseptin, käy kysymässä.

Vierailija
18511/18517 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä odotan kovasti, että ulkona oleva pimeys alkaa vähenemään?

Vierailija
18512/18517 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet ihmiset hyväksyvät homoseksuaalisuuden? En minä ainakaan hyväksy homoja, jotka eivät osaa muuta kuin nussia toisiaan perseeseen.

Vierailija
18513/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kangasta maalata akryyliväreillä? Meillä on kankainen ontto palli, ja haluaisin käyttää sitä johonkin, mutta värit eivät sovi mihinkään huoneeseen. Sen takia haluaisin maalata sen, mutta en oikein haluaisi ostaa kalliita kangasvärejä. Akryylivärejä meillä jo on.

Vierailija
18514/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet ihmiset hyväksyvät homoseksuaalisuuden? En minä ainakaan hyväksy homoja, jotka eivät osaa muuta kuin nussia toisiaan perseeseen.

Tässä on ilmeisesti kaksi erillistä asiaa: kysymys ja sitten huolenaihe tietystä, luultavasti hyvin pienestä osasta homoseksuaalisia ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta harrasta mitään muuta kuin anaalipenetraatiota osana rakastelua ja seksuaalista kanssakäymistä. Yleisiä seksimuotoja ovat myös oraaliseksi, käsin tyydyttäminen sekä useat erilaisilla välineillä toteutettavat muodot. Merkittävän osan homoseksuaaleista muodostavat myös naiset, joilla anaalipenetraatio lienee huomattavasti harvinaisempaa kuin miespuolisilla homoseksuaaleilla.

Homoseksuaalisuuden hyväksyminen johtuu luultavasti suurelta osin siitä, että monien maiden sekularisoiduttua yhä enenevässä määrin 1900-luvun loppua kohden ja vuosituhannen vaihteessa, uskonnollisten puritanististen säädösten vaikutus yhteiskunnalliseen keskusteluun on vähentynyt. Osa kehitystä liittyy luultavasti myös siihen, että kapitalismin yleistyttyä talousjärjestelmänä liki kaikissa länsimaissa monet erilaiset vähemmistöt ovat päässeet yhtä paremmin esille sekä viihteessä että ostajakuntana, koska heidän kuluttajapotentiaalinsa on huomattu. Tämä on tehnyt tutuksi homoseksuaalien elämänpiiriä ja moninaisuutta. 

On kuitenkin virheellinen käsitys, että kautta historian homoseksualisuus olisi tuomittu ja vasta viime vuosikymmeninä se olisi alettu hyväksyä. Eri alueilla eri aikoina tilanteet ovat vaihdelleet runsaastikin ja suurimman osan ihmisenhistoriaa homoseksuaalisuutta käsitteenä ei ole ollut olemassa, koska ihmisen toiminnan ei ole nähty muodostavan hänen identiteettiään, toisin kuin esimerkiksi ammattin, siviilisäädyn ja yhteiskuntaluokan on nähty tekevän. 

Luultavasti suurin osa ihmisistä, jotka hyväksyvät homoseksuaalisuuden, hyväksyvät sen siksi, että he haluavat myös muiden voivan toteuttaa seksuaalisuuttaan ja jakaa elämänsä valitsemansa kumppanin kanssa, kuten heillä itsellään on mahdollisuus ainakin teoriassa oman suuntautumisensa kautta tehdä. 

Homoseksuaalisista rakastelutekniikoista tarkemmin joudun valitettavasti ohjaamaan sinut hakukoneen äärelle, sillä tämän palstan moderointi tuskin päästää läpi tarkempia kuvauksia niistä. 

Vierailija
18515/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kangasta maalata akryyliväreillä? Meillä on kankainen ontto palli, ja haluaisin käyttää sitä johonkin, mutta värit eivät sovi mihinkään huoneeseen. Sen takia haluaisin maalata sen, mutta en oikein haluaisi ostaa kalliita kangasvärejä. Akryylivärejä meillä jo on.

Ei, mikäli haluat kankaan edelleen joustavan ja hengittävän. Akryylivärit ovat käytännössä muovia, joka muodostaa kankaan pinnalle kovan kalvon. Se saattaa myös alkaa ajan myötä rapista pois ja tarttua käyttäjään, jos huonekalua on tarkoitus käyttää istumiseen.

Vierailija
18516/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun TV:hen on naapurit asentaneet kameran ja mikrofonin silloin kun en ole kotona ja huomaan koska he katselevat siitä meille. Muutin, eikä se auttanut koska muuttivat perässä. 

Vierailija
18517/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittäkseni apteekki voi uusia reseptin, käy kysymässä.

Sen voi uusia myös omakannan kautta. Helpoin vaihtoehto. 

Vierailija
18518/18517 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suru sattuu ihan fyysisesti kehossa vaikka se on periaatteessa vain päässä?

Voimakas suru aiheuttaa stressiä. Stressi vaikuttaa koko hermostoon ja stressissä erittyy stressihormoneita, jotka vaikuttavat kaikkialla kehossa.