Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun varvas näyttää siltä kuin siinä olisi sieni, mutta tutkimuksen mukaan ei ole. Lääkäri jätti asian sikseen, sanoi vain, että toisille noita tulee syystä tai toisesta. Mitäs mun nyt pitäisi tehdä vai elänkö vain tämän kanssa? Hävettää mennä mihinkään jumppaankaan, missä pitäisi olla paljasjaloin.
Siis kynnessä vai ihossa? Mulla on näyttänyt siltä, että olisi kynsisieni, ollut n. 8 vuotta. Voin kertoa oman kokemuksen.
1. tutkimuskerta: Ihan sama juttu kuin sulla. Olin tosi nuori tällöin (melkein lapsi), enkä jaksanut alkaa vääntämään oletetun ammattilaisen kanssa.
2.tutkimuskerta: Muutama vuosi myöhemmin, otettiin uudet kokeet (ajattelin, että aiemmissa kokeissa oli täytynyt olla jotain vialla - niin selvä kynsisieni). Edelleen negatiivinen. Tällakertaa koko kynsi otettiin irti, lääkäri sanoi, että se kasvaa ennalleen. No niinhän se kasvoikin. Mutta ei normaalina, kuten ois pitänyt. Aluks näytti normaalilta, mutta n. vuoden jälkeen täysin samanlainen (hirveän näköinen) kuin ennen poistoa.
Oon nyt joitain vuosia antanut sen vaan olla. Kokoajan kynsi kasvaa "alempana" kerroksittain, näyttäisi siltä, ettei sitä kannata hioakaan, kun sitten vaan lähtee koko kynsi irti. Taitaa lähteä jokatapauksessa irti jossain vaiheessa, eikä taida kasvaa takaisin. Kyllä tän kanssa on elänyt, kun ei muutakaan voi. Itsellä on ollut tapana laittaa laastari kynnen peitoksi aina kun on jossain näkyvällä paikalla paljasjaloin. Näin kukaan ei ole ikinä kysynyt mitään, eikä paria poikkeusta (perhe ym.) lukuunottamatta kukaan ihminen tiedä, että mulla on tämä.
Minulta on otettu kolme kertaa kynnestä näyte ja tehty sieniviljelmä. Aina negatiivinen. Kun lääkäri totesi vaivan sienen sijasta kynsipsoriksi (kuten epäilinkin), hoito jäi hänen osaltaan siihen. Petyin.
Nyt kynsi on ollut psorin peitossa n. 4-5 vuotta. Välillä se on parempi, välillä taas joko paksuuntuu tai ohenee, kunnes irtoilee n. puolesta välistä. Joskus kynnen alla "tykyttää" kivuliaasti. Koska hoitoa ei ilmeisesti ole, olen vain keskittynyt kosmeettisen haitan poistoon kolmella ei keinolla, joita vuorottelen tilanteen mukaan:
1. Laastari päälle.
2. Muhkuraisen kynnen viilaus sileämmäksi ja päälle jokin peittävän värinen kynsilakka.
3. Tavarataloissa myytävät varpaankynsille tarkoitetut irtokynnet, jotka liimataan kynnen päälle ja leikataan/viilataan oikean kokoiseksi. Pottuvarpaan kynsi kasvaa melko hitaasti, joten pysyy yllättävän pitkään kauniin näköisenä. Kestää myös uimista.
Mutta kyllähän tämä ongelma edelleen vtuttaa. Etenkin kun se on kai tullut jäädäkseen. No, on niitä pahempiakin sairauksia.
- kolmas, jolla varpaankynnessa psoriasis
Onko mikropopparia mitenkään mahdollista valmistaa niin, että kaikki siemenet poksahtavat, mutta popparit eivät pala.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias kirjoitti:
Jos lääkäri kirjoittaa reseptin, voiko sillä reseptillä ostaa sitä lääkettä vain yhden kerran vai monta kertaa esim. tiettyyn päivään mennessä?
Reseptissä lukee minkä määrän sillä voi ostaa. Joskus se on käytännössä 1 paketillinen, joskus taas määrän voi ottaa pienempinä paketteina. Reseptillä on voimassaoloaika.
Lisään että pitkäaikaisessa lääkkeessä voi olla myös vain voimassaoloaika ja ehkä jokin annos, minkä perusteella apteekki laskee että ostat suunnilleen oikean verran lääkettä. Jos annostus muuttuu alkuperäisestä niin ainakin omalla kohdallani apteekille on riittänyt että olen vain sanonut että annostus muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on otettu kolme kertaa kynnestä näyte ja tehty sieniviljelmä. Aina negatiivinen. Kun lääkäri totesi vaivan sienen sijasta kynsipsoriksi (kuten epäilinkin), hoito jäi hänen osaltaan siihen. Petyin.
Nyt kynsi on ollut psorin peitossa n. 4-5 vuotta. Välillä se on parempi, välillä taas joko paksuuntuu tai ohenee, kunnes irtoilee n. puolesta välistä. Joskus kynnen alla "tykyttää" kivuliaasti. Koska hoitoa ei ilmeisesti ole, olen vain keskittynyt kosmeettisen haitan poistoon kolmella ei keinolla, joita vuorottelen tilanteen mukaan:
1. Laastari päälle.
2. Muhkuraisen kynnen viilaus sileämmäksi ja päälle jokin peittävän värinen kynsilakka.
3. Tavarataloissa myytävät varpaankynsille tarkoitetut irtokynnet, jotka liimataan kynnen päälle ja leikataan/viilataan oikean kokoiseksi. Pottuvarpaan kynsi kasvaa melko hitaasti, joten pysyy yllättävän pitkään kauniin näköisenä. Kestää myös uimista.Mutta kyllähän tämä ongelma edelleen vtuttaa. Etenkin kun se on kai tullut jäädäkseen. No, on niitä pahempiakin sairauksia.
- kolmas, jolla varpaankynnessa psoriasis
Mun on pakko kommentoida, että mulla käyttäytyy ihan eri tavalla. Mulla ei ole parempia aikoja, eikä kynsi ohene tai irtoile ikinä. Mulla ei myöskään ole ikinä kivulias, mutta tietenkin jotkut (juhla)-kengät saattavat painaa kynttä koska se on niin valtava. Tosin, mä en ole edes ikinä yrittänyt poistaa kosmeettista haittaa, vaan annan kynnen elää omaa elämäänsä.
Mun kynsi ei kasva ollenkaan juuresta, kuten normaalit kynnet, vaan kerroksittain koko kynnen pituudelta. Kun poistettiin koko kynsi, se ei kasvanut juuresta useiden kuukausien aikana kuten pitäisi (jopa 12kk normaalisti), vaan jo alle kuukauden jälkeen siinä paikalla oli täysin normaalin kokoinen ja näköinen kynsi. Ruma ulkonäkö ja kellertymät tuli vasta kun kerroksia alkoi tulla useita.
Tästä vois päätellä, että tää on varmaan aika henk.koht. miten oma kynsi käyttäytyy. Lisäksi, jos haluaa jonkinlaisen kynnen itsellään säilyttää, niin sitä kannattaa sitten varmaan ohennella säännöllisesti heti alusta lähtien. Mulla on enää ihan tyvessä liikakasvua, ja muuten kynsi ei kasva ollenkaan (iho ei ole pehmeää kynnen kasvualustaa, vaan samanlainen mitä muualla varpaassa). Aiemmin, ennen poistoa, olin menettänyt puolet kynnen kasvualustasta, nyt lähes koko kasvualustan.
Sori, tää on ällöö, mut jos joku sais tästä motivaatiota huoltaa sitä kynttään säännöllisesti, ni se ois paljon enemmän kuin mitä lääkäri osas koskaan kertoa mulle. Oma laiskuus saattaa näkyä myöhemmin, eikä kynnestä voi enää edes feikata satunnaisesti normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Olen herkkäuninen varsinkin nukahtamisvaiheessa ja mulle on suositeltu korvatulppia. Mutta herääkö niiden läpi sitten herätyskelloon? Yleensä siinä vaiheessa kun herätyskello soi, nukun muutenkin kaikkein sikeimmin.
Sama! Niin monet nukahtamishetket ja unen ylipäätään korvatulpat pelastataisivat,mutta en uskalla käyttää just tuon takia.
197: Entäs jos sen nykyisen paksun psorikynnen poistaisi uudelleen ja laittaisit tilalle kynsiproteesin. Joskus vuosi sitten sellaisia googlettelin ja niitä valmistettiin Suomessakin.
Mitä mieltä ihmiset on sellaisesta ,jolla on pakko-oireinen häiriö?
Vierailija kirjoitti:
Asun Keski-Euroopassa vuonna 1998 rakennetussa aika hienon ja laadukkaan tuntuisessa kerrostaloasunnossa. Mutta tässä ei ole minkäänlaista ilmanvaihtoa. Ikkunat on ilman mitään "räppänöitä", kaikki seinät on sileät. Ei todellakaan mitään. Ilma vaihtuu ikkunoista itse tuulettamalla, myös ikkunallisessa kylppärissä, ja se on oman aktiivisuuden varassa. Voiko olla näin?!
Tähän en ainakaan huomannut saaneeni vastausta, olisko jollain?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä se on, että synnytyksessä lentää myös paskat? Onko tästä jotain tilastoja?
Tuskinpa asiasta tilastoja on... Ponnistusvaiheessa vauva saattaa matkallaan samalla "työntää" peräsuolen sisältöä ulos, mikäli siellä ulostetta on. Tämä on normaalia ja tästä ei äidin tarvitse murehtia itse missään vaiheessa. Varsinaisesta ulosteen lentämisestä en ehkä puhuisi... Kätilö siivoa sitten ulosteen huomaamattomasti pois. T. Kätilö :)
Mitä tarkoittaa, että työstä maksetaan palkka + alv. Olen tähän asti luullut, että minun pitää maksaa veroja eikä minulle makseta veroja.
Ja kyllä, olen aika nuori ja tämä on varmasti ketjun tyhmin kysymys mutta kiitos jos joku vastaa
Mitä siellä alapään sokeroinnissa tarkalleen tehdään? Mistä otetaan karvat pois, mihin jätetään? Joku kirjoitti paperipöksyt, mitä ne on? Miksi sellaiseen mennään? T: tottunut sheivaamaan
Vierailija kirjoitti:
Loppuuko akne koskaan (ilman lääkitystä)?
Ei välttämättä. Riippuu aknen syystä. Useimmilla loppuu murrosiän jälkeen hormonitoiminnan tasaannuttua, mutta hormonaalinen akne voi jäädä päälle. Itselläni (olen nainen) on ollut 20 vuotta. Siinä ajassa olen ehtinyt kokeilla kaikki lääkitykset, joitain useampaankin kertaan. Akne on palannut aina takaisin, kun lääkitys on loppunut. Mutta on se vuosien aikana lieventynyt. Joistain ruokavalioista on ehkä vähän apua, ainakin kasvispainotteista suosittelisin. Ei kannata meikata, pestä tai rasvata liikaa, mahdollisimman hellävarainen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastetaanko nykyään enää ollenkaan viikkosiivousta matontappaamisineen?
Monet siivoavat viikoittain, mutta onneksi harva pilaa mattojaan hakkaamalla niitä.
Tehokas imuri on parempi vaihtoehto, kuin hakkaaminen.
Meillä harrastetaan perinteistä viikkosiivousta! Tosin (räsy)matot tampataan joka toinen viikko. Olen joskus siivonnut pelkkään imuriin luottavien koteja, ja niistä matoista on tampatessa irronnut järkyttävät pölypilvet! Kaikki nykyajan matot ei ole suunniteltu tampattaviksi, mutta jos matto kestää, niin kannattaa joskus kokeilla. Meidän talossa ainakin 2 naapuria tamppaa myös, muut ei taida.
Paljonko maksaa Norwegian Airlinesilla yksi ruumaan menevä matkalaukku Euroopan sisäisillä lennoilla? Olen yrittänyt etsiä vastausta heidän nettisivuiltaan, mutta en ole onnistunut löytämään.
Tätä nyt ei olisikaan kahvipöytäkeskustelussa voinut kysyä.
Voiko kuukuppi imeytyä käytettäessä jonnekin sormien ulottumattomiin? En ole pitänyt siitä testatessani, se aina valui liian alas vaivaamaan, vaikka ymmärrän alipaineen ja imun jolla sen pitäisi toimia. Sitten tulin ajatelleeksi, johtuuko epämukavuus anatomiastani, että jos kuukuppi pitäisikin saada aivan kohdunsuulle. Mistä päädyin miettimään mittojani, kun laitan tampaxia, saan tuikkia sitä pahvivartta keskisormellakin, eikä siltikään loppua tunnu, eli viivottimella niiden yhteismittaa (~yli 20 cm) mittaillessani päädyin siihen, että jos se kuukuppi olisikin imeytynyt kohdunsuulle, en olisi siihen sormenpäillä yltänyt. ( netti tiesi kertoa, että keskiverto emättimen pituus on 6-12cm, eipä yhtään friikki olo.)
Vai pitäisikö sittenkin kysäistä tätä joltakulta kaffekupposen äärellä?
Vierailija kirjoitti:
Onko etanoilla hampaita?
Joskus tutustuin kevyesti aiheeseen, kun etanat ja kotilot tuntuivat syövän kaiken pihamaaltani rikkaruohoja lukuun ottamatta.
Ne raastavat lehteä karhealla kielellään. Kuulemma voi kuulua jopa ääni kun ne rouhivat lehteä (?). Nurmikon kalkituksen sivuvaikutus oli kotiloiden kuivuminen. En voi kuin suositella.
Jos on yhdynnässä , voiko samalla kortsulla ottaa suihin? Vai pitääkö se vaihtaa siinä välissä? Vai voiko edes samalla seksikerralla olla yhdynnässä ja ottaa suihin? T. Neitsyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen herkkäuninen varsinkin nukahtamisvaiheessa ja mulle on suositeltu korvatulppia. Mutta herääkö niiden läpi sitten herätyskelloon? Yleensä siinä vaiheessa kun herätyskello soi, nukun muutenkin kaikkein sikeimmin.
Sama! Niin monet nukahtamishetket ja unen ylipäätään korvatulpat pelastataisivat,mutta en uskalla käyttää just tuon takia.
Mä en herää herätyskellon ääneen silloin kun nukun korvatulppien kanssa. Pidän yöllä petauspatjan alla kännykkää jossa on värinähälytys, siihen herään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä nyt ei olisikaan kahvipöytäkeskustelussa voinut kysyä.
Voiko kuukuppi imeytyä käytettäessä jonnekin sormien ulottumattomiin? En ole pitänyt siitä testatessani, se aina valui liian alas vaivaamaan, vaikka ymmärrän alipaineen ja imun jolla sen pitäisi toimia. Sitten tulin ajatelleeksi, johtuuko epämukavuus anatomiastani, että jos kuukuppi pitäisikin saada aivan kohdunsuulle. Mistä päädyin miettimään mittojani, kun laitan tampaxia, saan tuikkia sitä pahvivartta keskisormellakin, eikä siltikään loppua tunnu, eli viivottimella niiden yhteismittaa (~yli 20 cm) mittaillessani päädyin siihen, että jos se kuukuppi olisikin imeytynyt kohdunsuulle, en olisi siihen sormenpäillä yltänyt. ( netti tiesi kertoa, että keskiverto emättimen pituus on 6-12cm, eipä yhtään friikki olo.)
Vai pitäisikö sittenkin kysäistä tätä joltakulta kaffekupposen äärellä?
Kiirehdin vastaamaan, ennenkuin joku kuppi-intoilija tulee tänne kehumaan, miten se on maailman paras keksintö ;)
Kuppia kuuluisi pitää hyvin matalalla (mikä ei onnistu, ellei sitä vartta leikkaa kokonaan pois), mutta mulla se imeytyy aina hyvin syvälle. Olen ehkä sit lyhytsorminen, mutta en millään saisi sitä sieltä pois (vielä kun se tulee niin liukkaaksikin) ellen olisi sitonut siihen kiinni hammaslangan palasta :) Jossain kyykkyasennossa emätin lyhenee ja kuppi työntyy alemmas, mutta jos kupissa on kunnon alipaine ja se on melko tyhjä, ei sekään välttämättä auta.
Mulla on jäänyt kuppi jumiin... parin päivän jälkeen piti pyytää poikaystävää auttamaan. Uh.
Minulla oli viela Suomessa asuessani todella hyva hieroja. Tuli joskus juttua tuosta, han sanoi silmat loistaen, etta sehan olisi ihanaa, jos tulisi joku oikein laski hierottava!