Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18521)

Vierailija
16241/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan -kaikille- internet Suomessa, kuitukaapeli, modeemi ja johdollinen läppäri. Tuloista tai tulotasosta huolimatta. Miten se onnistuu? Pitäisikö olla joku suomalainen tai usalainen firma joka toteuttaa sen. Koska tasa-arvo ei muuten toteudu, osa ei pysty osallistumaan keskusteluun lainkaan, tieto ei kulje, eivät saa apua netin kautta palstalta kysymykseen tai saa tärkeitä videoita, ei voi kommunikoida. Puhelimen näyttö liian pieni jos on sairauksia vaikkapa migreeni tai epilepsia, valoja pitää voida säädellä, puhelimissa se ei aina onnistu. Puhumattakaan iäkkäistä. Miten tämä käytännössä tehtäisi ja huollettaisi, ilman häiriöitä. Teoreettinen kysymys! Mitää vakoilulaitetta kunnalta tai valtioilta siis ei tässä haeta, vaan ihan personal computer, yksityinen. Vaikka tietoja valuukin nettiin. Ja mainokset pitäisi saada estettyä. Aivopesulaitteeksi ei, kuten tv, pitää käyttää omaa harkintaa.

Oikeastaan koko tietotekniikan kehityksessä mentiin tiettyyn suuntaan kun valtiot tai viranomaiset saati isommat kansainväliset järjestöt eivät ymmärtäneet ottaa asiaa haltuun kunnolla vaan kaupalliset yritykset pääsivät kehittämään teknlogiaa ilman mitään rajoituksia ja ehtoja. Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa kaikki kehitys tapahtuu yksityisten yritysten kaupallisten intressien mukaan.

Siksi ei ole ymmärretty ottaa huomioon kaikkien ihmisten tarpeita. Kehittäjät ovat olleet pitkälle itse enimmäkseen terveitä 20-40-vuotiaita, usein miehiä, joten heille ei ole tullut mieleen, että tietotekniikkaa tulee tulevaisuudessa käyttämään lapset, nuoret, sekä vanhat, sairaat ja vammaiset, köyhät ja jopa luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset kehittyvissä maissa.

Nyt julkisia palveluja ajetaan nettiin kuin käärmettä putkeen vaikka on vaikea saada kaikki kansalaiset mukaan. Tavallaan tuommoinen ideoimasi "kansanläppäri" olisi tarpeen. Sellaisia on tietääkseni yritetty kehittää mm. kehittyviin maihin lapsille, etteivät niiden maiden lapset jäisi jälkeen kehityksestä, mutta muistaakseni tämä projekti lopahti teknisiin ongelmiin eikä sen vaikutukset olleet mitä toivottiin, kun siellä minne laitteita lahjoitettiin, ne päätyivät lähinnä viihdekäyttöön, koska koulujen opetusohjelmat eivät ottaneet tietotekniikkaa huomioon opetuksessa tai opettajat eivät osanneet itse käyttää saati korjata laitteita, sähkönjakelussa ja nettikattavuudessa oli ongelmia yms.

Tietotekniikan käyttöön liittyy monia ongelmia, kuten edellisestä näkyy. Suomessa luulisi että jonkinlainen kansanläppäriprojekti voisi onnistuakin, olemme sen verran pieni maa, sähköverkko toimii okei ja netti kattaa suurimman osan maata. Mutta tälläinen projekti vaan vaatisi paljon työtä (ja rahaa, jota hallitus haluaa säästää), koska ensin olisi suunnitteluvaihe, sitten pitäisi olla paljon yhteistyökumppaneita, koska ei riitä että päätetään mikä kaupallinen käyttöjärjestelmä ja läppäri olisi sopiva kaikille (ja olisiko edes sellaisia olemassa?) vaan sen päälle pitäisi kouluttaa ihmisiä, jotka sitten kouluttaisivat käyttäjiä ja valmistus ja jakelukin pitäisi saada pelaamaan (ja siinä sitten olisikin tenkkapoo että kuinka välttää mm. kaupallisia sovellusten, laitteiden sekä komponenttien valmistajia kuten Kiinaa yms.). 

Pitäisikö kehittää uudet ei-kaupalliset käyttöjärjestelmät ja laitteet ja sovellukset? Se olisi iso juttu ja veisi aikaa, eikä välttämättä olisi edes mahdollista saada yhteensopivaksi nykyisen kaupallisen it-infran kanssa. Ja kuka tai mikä olisi vastuussa kansalle annettujen laitteiden huollosta ja it-tuesta?

Mitenkäs muistisairaat ja iäkkäät, jotka eivät kykenisi enää omaksumaan mitään uutta? Ja nythän meillä nuortenkin lukutaito heikkenee? Pitäisikö satsata enemmän nuorten luku- ja kirjoitustaidon opettamiseen vai kehittää jokin uusi helppo päätelaite, joka toimisi vain kuvien varassa tai mahdollisesti äänen varassa ja jota dementikkomummokin osaisi jossain määrin käyttää? Ja saattaa olla että tulevaisuudessa harvempi osaa saati edes käyttää läppäriä tai pöytäkonetta, vaan suurin osa hallitsee vain jonkin verran älypuhelimen käyttöä. Pitäisikö sen sijaan kehittää jokin älypuhelimen karvalakkiversio vain Suomea varten?

Melkoisen vaikeaa, kallista ja aikaavievää. En siis näe kovinkaan mahdollisena että tälläiseen ryhdytään, vaan "se juna män jo".

Sinänsä ok pallottelua, mutta kyllä "ennen" piti nähdä töitä asioiden hoitamiseksi myös, esim matkustaa paikalle, tai hakea lomakkeita, ja viedä itse postiin ne. Vammaiset sairaat ja vanhukset tarvitsivat niihin silloinkin apua, mutta fyysisen läsnäolon muodossa.

Totta, mutta toisaalta ennen elettiin enemmän samalla kotiseudulla eivätkä ihmiset eläneet niin vanhaksi kuin nykyään. Oli helppoa hoitaa jonkun vanhuksen tai sairaan läheisen asiat, kun ihmisillä oli aikaisemmin paljon lapsia, ja aina joku jäi kotiseudulle asumaan.

Nykyään monilla on vain yksi lapsi tai ei lapsia ollenkaan ja vanhusten lapsetkin saattavat asua kaukana sieltä missä vanha isä tai äiti asuu.

Toisaalta kun nykyään luodaan digitaalisia palveluja, nykytilannetta ei oteta huomioon, vaan palvelut luodaan usein kuvitellen että jokainen ihminen on koko elämänsä kyvykäs hoitamaan asiansa itse ja hoitamaan asiasta nimenomaan digitaalisesti. Se on harhaluulo. Siksi viranomaiset ovatkin muistuttaneet että Suomessa lain mukaan pitää noudattaa yhdenvertaisuuden periaatetta eli palvelut pitää kyetä tarjoamaan kaikille iästä ja sairaudesta riippumatta.

Tämä ei nyt ole ihan totta etteikö vanhuksia otettaisi huomioon digitaalisia palveluita kehittäessä. Toki vanhuksilla on usein haasteita ottaa uutta tekniikkaa haltuun, mutta on olemassa esimerkiksi koko EU:n laajuinen säädös joka määrää että kaikkien julkisten palveluiden pitää täyttää tietyt saavutettavuusvaatimukset.

Tämä tarkoittaa sitä että esimerkiksi kaikkien Kelan yms palveluiden tulee olla käytettävissä näkövammaisten käyttämillä ruudunlukuohjelmilla, sivut pitää olla suurennettavissa niin että vanhuksetkin näkevät lukea, pitää olla selkeät ohjeistukset jne.

Ei se tietenkään kaikkea korjaa ja toki monet vanhukset tarvitsevat apua asioiden hoitoon. Ihan kuin ovat aina tarvikkeet, meidänkin nuoruudessa silloiset lomakkeet ja muut olivat hämmentäviä vanhuksille jotka olivat omassa nuoruudessaan tottuneet toisenlaiseen maailmaan.

Ja jatkan vielä, olen itse ollut mukana tutkimuksessa jonka tavoitteena on kehittää digitaalisia palveluita joita vanhusten on helppo käyttää. Käytiin ihan paikan päällä vanhainkodeissa näyttämässä vanhuksille prototyyppejä digipalveluista ja kyseltiin mitä mieltä ovat ja kokeiltiin miten käyttö onnistuu.

Vanhukset tykkäsi kun kävimme ja saatiin paljon hyödyllistä oppia, vanhuksilla on tosiaan omanlaisensa erityistarpeet mikä ei nuorempi huomaa vaikka olisi kuinka taitava palvelumuotoilija tai käyttöliittymäsuunnittelija.

Vierailija
16242/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/4d0569bb-1ef7-4905-a937-e2d0667d4530

Onko miehille tyypillistä se, että voivat ns romuttaa pitkän liiton sen vuoksi, että nuorempi nainen ottaa yhteyttä. Tässäkin tapauksessa Eicca Toppinen on pitkään yhdessä vaimonsa kanssa. Heillä kaksi lasta. Sitten nuori nainen ottaa chatissa yhteyttä ja heti se on menoa. Mies vielä kokee "ansainneensa" sen kaiken, vaikka myöntää senkin kuinka juominenkin on lähtenyt käsistä jo aikoja sitten. Viestittelee salaa tälle nuorelle naiselle ja sitten vaimo saa yhden tilanteen jälkeen vahingossa tietää. Mies vielä selittelee, ettei mitään pahempaa ole tapahtunut, vaikka onhan tuokin jo ikävää ja monen mielestä kiellettyä parisuhteessa olevalta. Sitten raitistuminen ja lopussa maininta kuinka kävi juuri niin kuin oletti eli ero ja tämä mies asuu nyt juuri tuon viestittely aloittaneen naisen kanssa ilmeisesti Norjassa.

Kovin on minusta heikolla pohjalla tämä kaikki jos pitkän liiton voi tuhota tuollainen ja mies jää heti koukkuun johonkin viestittelyyn ja ns tuntematon ihminen voi saada aikaan tuon kaiken. Aloin oikein miettiä sitä kaikkea. Toki ymmärrän sen, ettei liitto varmaan ollutkaan ns hyvällä pohjalla muutenkaan. Silti se kaikki alkoi niin pienestä, etten ymmärrä miten elämää nähnyt "vanhempi" ihminen enää lähtee mukaan tuollaiseen. Toki asiaa voi pohtia myös asetelmassa vanhempi nainen ja nuorempi mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16243/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu polkupyöräilijä huomannut, että pimeän aikaan pyöräily olisi kevyempää kuin valoisana aikana?

Vierailija
16244/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu polkupyöräilijä huomannut, että pimeän aikaan pyöräily olisi kevyempää kuin valoisana aikana?

Olen ihmetellyt aivan samaa!

Vierailija
16245/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haukottelette suu auki? Miksi ette ymmärrä pitää suuta kiinni haukotellessa? Missä käytöstavat?

Vai ovatko vanhempanne yhtä moukkamaisia? 

16246/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ole huomannut, mutta voisikohan se ohtua siitä että tavallaan ajaa "tunnelissa" ja ikäänkuin havainnot jäävät vähemmälle..?

Jos matkalla on paljon mielenkiintoista katsottavaa, niin matka voi tuntua pidemmältä..

Vähän siihen verrattavaa, kun lapsi ilman elämänkokemusta kokee ajan hitaampana. Kun olemme vanhoja - aika tuttuine kokemuksineen vilahtaa ohi huomaamatta.

Äh.. en osaa selittää, mitä tarkoitan!

Vierailija
16247/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
16248/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako käteistä rahaa enää käyttää ollenkaan. En huomaa - ja tämä on tapahtunutkin - saadessani väärää rahaa esim kaupan kassalla. On sitten käynyt niin että seuraavassa vaiheessa huomataan, enkä voikaan käyttää sitä.

Ei edes näköni riittäisi huomaamaan.

Vierailija
16249/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta tankkiautollista naisten rintojen täytteeksi laitettua nestemäistä silikonia on piilossa Instagramin uhkeiden sometyrkkyjen valokuvissa?

Vierailija
16250/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako käteistä rahaa enää käyttää ollenkaan. En huomaa - ja tämä on tapahtunutkin - saadessani väärää rahaa esim kaupan kassalla. On sitten käynyt niin että seuraavassa vaiheessa huomataan, enkä voikaan käyttää sitä.

Joku täällä alapeukuttelee mutta on se törkeää että näinkin voi rehellinen ihminen menettää rahojaan. Siinä vaiheessa kun asia paljastuu, sitä ei itse enää muista mistä se väärä raha on tullut.

Vierailija
16251/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerien ja nolojen kysymysten ketju. Ehkä kehtaan kysyä tällaista...

Eli, menen huomenna ensimmäistä kertaa gynekologille ja mietin, että kehtaanko mainita samalla oudosta "vaivastani"? Mulla on nimittäin ollut jo pidemmän aikaa outo ja kiusallinen tapa raapia alapäätäni nukkuessani. Muutaman kerran olen herännyt siihen että raavin, mutta yleensä haistan sen käsistäni aamulla (tiedän, ällöttävää). Päivisin en alapäätäni raavi eikä se edes kutise, mutta en tiedä miksi ihmeessä teen tuollaista nukkuessani.

Totta kai kehtaat. Ei se ehkä mikään niin outo vaiva ole, mutta kaikesta omaa mieltään askarruttavasta saa kertoa ja kysyä. Joskus asiat voivat olla hassujakin, mutta ei se haittaa. Elämässä kun on kaikenlaista hassua, outoa, hämmentävää jne. Etenkin lääkärit törmäävät kaikenlaisiin asioihin.

Kiitos rohkaisusta. Kävin gynekologilla ja kaikki oli muuten ok (ei polyyppeja eikä myoomia), mutta ultraäänessä kohdun limakalvo näytti kuulemma kovin paksulta tässä vaiheessa kiertoa (kuukautisten pitäisi alkaa n. 10 päivän päästä).

Mulla on vuoto aika runsasta ja hyytymiä tulee joka kerta, niin gynekologi kehotti käyttämään joko Slindaa tai Caprilonia, mutta en tiedä uskallanko... Pelottaa veritulpan mahdollisuus, vaikka mainitsin, että mulla on ollut muutaman kerran migreeniaurakohtaus, ja vakuutti että noita pillereitä voi silti käyttää.

Onko vaarallista, jos kohdun limakalvo on kovin paksu, eikä vaivaa hoida?

Kysyin myös öisestä alapään raapimisesta ja gyne suositteli öljypohjaisen rasvan käyttöä (ulkoisesti).

Vierailija
16252/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen raha on edelleen hyvin turvallista. Toki väärää rahaa on jonkin verran liikenteessä kuten on aina ollut, mutta käteisen kohdalla suurin riski lienee että ihminen itse pudottaa rahaa jonnekin tai hukkaa lompakkonsa. Maksukorttia käyttämällä toki väistää väärät rahat kokonaan.

Väärennetty seteli pitää viedä poliisille. Lisätietoa on esimerkiksi tuolla: https://www.suomenpankki.fi/fi/raha-ja-maksaminen/vaarennokset/

Vierailija
16253/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan ajattelet kahdella ihmisellä riittävän tavallisessa käytössä kaksi rullaa vessapaperia? Ajattelen siis mieluummin kymykseen liittyen kahta naista, koska meillä menee ehkä paperia enemmän. Mietin asiaa vaan sen vuoksi, kun olimme yhdellä lomamökillä ja siellä oli varattu käyttöön vaan tuo kaksi rullaa viideksi päiväksi ja me kulutimme ne jo siinä ajassa loppuun. Tämän jälkeen mietin oikeasti kulutimme paperia liikaa. Tähän lisättynä toinen meistä käytti kyllä paperia myös "nessuna", kun allergista nuhaa. Tämäkin kulutti paperia.

Vierailija
16254/18521 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ajattelet kahdella ihmisellä riittävän tavallisessa käytössä kaksi rullaa vessapaperia? Ajattelen siis mieluummin kymykseen liittyen kahta naista, koska meillä menee ehkä paperia enemmän. Mietin asiaa vaan sen vuoksi, kun olimme yhdellä lomamökillä ja siellä oli varattu käyttöön vaan tuo kaksi rullaa viideksi päiväksi ja me kulutimme ne jo siinä ajassa loppuun. Tämän jälkeen mietin oikeasti kulutimme paperia liikaa. Tähän lisättynä toinen meistä käytti kyllä paperia myös "nessuna", kun allergista nuhaa. Tämäkin kulutti paperia.

Lomamökeille kannattaa ostaa omat vessapaperit mukaan, harvoin niissä on tarpeeksi.

Mutta varsinaiseen kysymykseen: Itselläni menee ehkä rulla viikossa (yksin asuva nainen), mutta kun olin hotellissa naispuoleisen kaverin kanssa niin ei meinannut riittää rulla päiväksi. En tiedä mihin sitä käytti niin paljon, mutta erilaisia tapoja on näemmä.

Vierailija
16255/18521 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerien ja nolojen kysymysten ketju. Ehkä kehtaan kysyä tällaista...

Eli, menen huomenna ensimmäistä kertaa gynekologille ja mietin, että kehtaanko mainita samalla oudosta "vaivastani"? Mulla on nimittäin ollut jo pidemmän aikaa outo ja kiusallinen tapa raapia alapäätäni nukkuessani. Muutaman kerran olen herännyt siihen että raavin, mutta yleensä haistan sen käsistäni aamulla (tiedän, ällöttävää). Päivisin en alapäätäni raavi eikä se edes kutise, mutta en tiedä miksi ihmeessä teen tuollaista nukkuessani.

Totta kai kehtaat. Ei se ehkä mikään niin outo vaiva ole, mutta kaikesta omaa mieltään askarruttavasta saa kertoa ja kysyä. Joskus asiat voivat olla hassujakin, mutta ei se haittaa. Elämässä kun on kaikenlaista hassua, outoa, hämmentävää jne. Etenkin lääkärit törmäävät kaikenlaisiin asioihin.

Kiitos rohkaisusta. Kävin gynekologilla ja kaikki oli muuten ok (ei polyyppeja eikä myoomia), mutta ultraäänessä kohdun limakalvo näytti kuulemma kovin paksulta tässä vaiheessa kiertoa (kuukautisten pitäisi alkaa n. 10 päivän päästä).

Mulla on vuoto aika runsasta ja hyytymiä tulee joka kerta, niin gynekologi kehotti käyttämään joko Slindaa tai Caprilonia, mutta en tiedä uskallanko... Pelottaa veritulpan mahdollisuus, vaikka mainitsin, että mulla on ollut muutaman kerran migreeniaurakohtaus, ja vakuutti että noita pillereitä voi silti käyttää.

Onko vaarallista, jos kohdun limakalvo on kovin paksu, eikä vaivaa hoida?

Kysyin myös öisestä alapään raapimisesta ja gyne suositteli öljypohjaisen rasvan käyttöä (ulkoisesti).

Liian paksu kohdun limakalvo voi kohdunrungon syöpäriskiä ainakin ("Pitkittynyt estrogeenivaikutus kohdussa aiheuttaa ensin kohdun limakalvon liikakasvua, ns. hyperplasiaa. Hyperplasia voi myöhemmin muuttua kohdun limakalvon syöväksi"/terveyskirjasto), mutta voi myös kertoa alkaneesta raskaudesta. Miten paksu limakalvo oli?

Itselläni oli noin kp 23/29 kohdun limakalvon paksuus kerran ultratessa 21mm joka kertoi kuulemma että menkat alkaa sinä päivänä tai alkanut raskaus, mutta koska vuodon määrä mulla on aina runsas ja tulee paljon hyytymiä ja menkatkin alkoi ihan normaaliin aikaan, todennäköisempi vaihtoehto oli liian paksu kohdun limakalvo. Jäi tosin seurantaan, koska oli yritys raskautua.

Vierailija
16256/18521 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tämä liittyä jotenkin ilman kosteuteen tai viileyteen? Pimeän tullenhan lämpötila yleensä laskee.

Vierailija
16257/18521 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurismäen elokuvassa Arvottomat Pellonpää menee baariin ja tarjoaa baarimikolle takkiaan pantiksi. Mikä oli tämän baarimikon nimi?

Vierailija
16258/18521 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa jääkiekossa termi "shorthanded goal" eli vapaasti suomennettuna "lyhytkätinen maali"? Googlasin mutta en ymmärtänyt sitä

Vierailija
16259/18521 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaalla tehty.

Vierailija
16260/18521 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollistä, että niin käsittämättömän suuri määrä typeryyttä on tiivistynyt suomalaisen viher-vasemmiston poliittiseen eliittiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän