Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18334)

Vierailija
15201/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa vaatteissa ym. on pesuohjeet ja kaikkialla ilmoitetaan, että niitä tulee noudattaa. Tein just pesukoneelle puhdistuspesun ekaa kertaa 90 asteessa ja heitin rumpuun tuotteen, jonka pesulapussa on ohje pesu 30 asteessa. Ihan samalta näytti ulos tullessaan, joten mitä hittoa?

Joo, harmin paikka ettei se vaate mennytkään pilalle! 🤣

No, ei välttämättä se korkeampi lämpötila pilaakaan sitä vaatetta tai ei ainakaan heti. Osittain pesuohjeiden alhaiset lämpötilat on laitettu ekologisista syistä, eli laitetaan alhaisin lämpötila, jossa vaate puhdistuu, etteivät kaikki pesisi jatkuvasti pyykkiä 90 asteessa, joka kuluttaa energiaa paljon enemmän.

Toisaalta pesuohjeet on tehty tuotteen toistuvaa pesemistä varten. Mitä korkeampi lämpötila joka pesussa, sitä enemmän vaatteen yms. väri voi haalistua. Joissain vaatteissa voi olla myös eri materiaaleilla tehtyä koristeita tai napit, jotka eivät kestä kuumuutta, vaikka pääosa vaatteesta kestäisi.

Mutta 90 astetta on sellainen, jossa pesisin vain valkeat petivaatteet ja pyyhkeet. Muuten maksimi puuvillallekin olisi se 60 astetta. Villan ja silkin kanssa en kuitenkaan lähtisi pesuohjetta kuumemmalla pesemään, siitä tulee vain itkua ja hammasten kiristystä.

Vierailija
15202/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten sukupuoliasiasta on noussut hirvittävä meteli. Mitä tässä oikein ajetaan takaa? Jos kohtaan uuden ihmisen, ei minua ainakaan ensimmäiseksi kiinnosta tietää tuon henkilön sukupuoli-identiteetti, suuntaukset yms. Minulla on ollut elämäni varrella homo- ja lesboystäviä, ei se ole ollut mikään "uutisaihe". Kuka tai mikä taho ajaa taas ihmisiä riitelemään ja kahtia jakautumaan mielipiteineen, ihan aivotonta touhua!

Sinun väitteesi siis on että koska sinua henkilökohtaisesti "ei kiinnosta" toisten sukupuoli-identiteetti, muut eivät saisi sinun mielestäsi myöskään puhua asiasta eikä tuoda sitä esiin.

-- Sekoitat muuten hieman käsitteitä, koska homoseksuaalisuus kertoo seksuaalisesta suuntautumisesta, ei niinkään sukupuoli-identiteetistä, joka viittaa enemmän siihen kokeeko ihminen olevansa mies, nainen, muunsukupuolinen tai jotain muuta.  Mutta puhutaan nyt sitten näistä kummastakin asiasta. --

Oletko koskaan ajatellut että seksuaalisuus ja sukupuolisuus ovat melko keskeisiä asioita elämässä kaikille ihmisille? Ja että heterot cis-ihmiset tuovat koko ajan täysin vapaasti identiteettiään/seksuaalista suuntaustaan esiin ilman että se häiritsee ilmeisesti sinua lainkaan. Mutta vaikka sinulla on homo- ja lesboystäviä, sinusta ilmeisesti heidän pitäisi olla asiasta hiljaa. Miksi?

Sinusta on "aivotonta" että asiasta "riidellään". Ketkä sinusta siis riitelevät näistä asioista? Homo- ja lesboystäväsikö riitelevät yksinään? Vai olisiko niin, että he kokevat syrjintää ja ahdistelua joidenkin muiden ryhmien puolelta? Onko sinusta siis oikein, että homo- ja lesboystäväsi sekä muunsukupuoliset, transihmiset, yms. eivät saisi elää normaalia elämää julkisesti saati puolustautua syrjintää vastaan? Tai yrittää muuttaa lainsäädäntöä, jos kokevat sen syrjiväksi?

Sun kannattaa miettiä peilin edessä, miksi asia häiritsee sinua niin valtavasti.

Nyt taas tahallaan ymmärrät väärin. Nimenomaan minua ei häiritse ihmisten sukupuoli. Suurin osa kohtaamisista ihmisten kanssa on kuitenkin muuta kuin sukupuolisuuden määrittely. Jos keskustellaan vaikkapa politiikasta, sodasta, villapaidan neulomisesta, matkustelusta ym ym, mielestäni on ihan sama, mikä on kenenkin sukupuoli.

Sukupuoli on yhteiskunnassa ja kulttuurissa keskeinen osa identiteettiä. Sinä jotenkin kiellät tämän faktan. Ymmärrän että koet toimintasi olevan tavallaan vapaamielistä ja tasa-arvoista, mutta kun monille se sukupuoli on tärkeä osa identiteettiä, on outoa että koet että sinulla olisi oikeus ärsyyntyä siitä ja vaeintaa muiden kokemus itsestään.

Ajattelepa samaa ajatuskuviotasi etnisyyden suhteen. Jos vaikka keskustelisit tuttavasi kanssa politiikasta tai mistä vaan. Sitten suuttuisit siitä, että hän tuo esiin sinusta poikkeavan etnisyytensä tai identiteettinsä, joka on normaali osa hänen persoonaansa, henkilöhistoriaansa sekä näkökulmaansa. Voisitko todella kuvitella että ärsyyntyisit ja kokisit vääränä sen, että hän kommentoisi politiikkaa omista lähtökohdistaan?

Voi myös olla, jos olet itse Suomessa asuva suomalainen cis-sukupuolinen ja hetero, että koet nämä asiat "normaaleina" ja "neutraaleina", niitähän ei Suomessa yleensä kyseenalaisteta, jotens siksi et havaitse näiden merkitystä omassa identiteetissäsikään vaan kiinnität huomiosi niihin, jotka poikkeavat tästä "normistasi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15203/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanotaan aina jonkun muusikon kuoltua että musiikkisi elää ikuisesti? Ei elä, koska se tulee unohtumaan aikanaan.

Koska se elää, Mozartin, Bachin, Vivaldin ym. kuolemasta on satoja vuosia, mutta heidän musiikkinsa on edelleen sellaista minkä kaikki tietävät.

Toisaalta – ja tämä ei ole mikään vastaväite vaan lähinnä täydennys – ennen 1800-luvun puoliväliä säveltäjien maine pitkälti kuoli heidän mukanaan, ts. suuri enemmistö konserteissa esitetystä musiikista oli kulloinkin elossa olevien säveltäjien tuotantoa. Kun esimerkiksi Bach kuoli vuonna 1750, hänen tunnettuuteensa tuli melkein 80 vuoden tauko, kunnes hänen Matteuspassionsa esitettiin Felix Mendelssohnin johdolla Berliinissä vuonna 1829 ja kiinnostus häntä kohtaan alkoi elpyä.

Vivaldin kohdalla meni vielä paljon pitempään, sillä vielä 1900-luvun alkupuolella hänet tiesivät lähinnä barokkimusiikin erikoisasiantuntijat. Neljä vuodenaikaa nousi suosituksi ja tämän tästä kaikkialla soivaksi sävellykseksi vasta 1940–50-luvulta eteenpäin, yli 200 vuotta Vivaldin kuoleman jälkeen.

Koko nimitys "klassinen musiikki" syntyi vasta 1800-luvun puolivälin tienoilla, merkitsemään nimenomaan tuolloin uutta ilmiötä, musiikkia joka yhä elää vaikka sen säveltäjä on jo kuollut.

Vierailija
15204/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten sukupuoliasiasta on noussut hirvittävä meteli. Mitä tässä oikein ajetaan takaa? Jos kohtaan uuden ihmisen, ei minua ainakaan ensimmäiseksi kiinnosta tietää tuon henkilön sukupuoli-identiteetti, suuntaukset yms. Minulla on ollut elämäni varrella homo- ja lesboystäviä, ei se ole ollut mikään "uutisaihe". Kuka tai mikä taho ajaa taas ihmisiä riitelemään ja kahtia jakautumaan mielipiteineen, ihan aivotonta touhua!

Sinun väitteesi siis on että koska sinua henkilökohtaisesti "ei kiinnosta" toisten sukupuoli-identiteetti, muut eivät saisi sinun mielestäsi myöskään puhua asiasta eikä tuoda sitä esiin.

-- Sekoitat muuten hieman käsitteitä, koska homoseksuaalisuus kertoo seksuaalisesta suuntautumisesta, ei niinkään sukupuoli-identiteetistä, joka viittaa enemmän siihen kokeeko ihminen olevansa mies, nainen, muunsukupuolinen tai jotain muuta.  Mutta puhutaan nyt sitten näistä kummastakin asiasta. --

Oletko koskaan ajatellut että seksuaalisuus ja sukupuolisuus ovat melko keskeisiä asioita elämässä kaikille ihmisille? Ja että heterot cis-ihmiset tuovat koko ajan täysin vapaasti identiteettiään/seksuaalista suuntaustaan esiin ilman että se häiritsee ilmeisesti sinua lainkaan. Mutta vaikka sinulla on homo- ja lesboystäviä, sinusta ilmeisesti heidän pitäisi olla asiasta hiljaa. Miksi?

Sinusta on "aivotonta" että asiasta "riidellään". Ketkä sinusta siis riitelevät näistä asioista? Homo- ja lesboystäväsikö riitelevät yksinään? Vai olisiko niin, että he kokevat syrjintää ja ahdistelua joidenkin muiden ryhmien puolelta? Onko sinusta siis oikein, että homo- ja lesboystäväsi sekä muunsukupuoliset, transihmiset, yms. eivät saisi elää normaalia elämää julkisesti saati puolustautua syrjintää vastaan? Tai yrittää muuttaa lainsäädäntöä, jos kokevat sen syrjiväksi?

Sun kannattaa miettiä peilin edessä, miksi asia häiritsee sinua niin valtavasti.

Nyt taas tahallaan ymmärrät väärin. Nimenomaan minua ei häiritse ihmisten sukupuoli. Suurin osa kohtaamisista ihmisten kanssa on kuitenkin muuta kuin sukupuolisuuden määrittely. Jos keskustellaan vaikkapa politiikasta, sodasta, villapaidan neulomisesta, matkustelusta ym ym, mielestäni on ihan sama, mikä on kenenkin sukupuoli.

Sukupuoli on yhteiskunnassa ja kulttuurissa keskeinen osa identiteettiä. Sinä jotenkin kiellät tämän faktan. Ymmärrän että koet toimintasi olevan tavallaan vapaamielistä ja tasa-arvoista, mutta kun monille se sukupuoli on tärkeä osa identiteettiä, on outoa että koet että sinulla olisi oikeus ärsyyntyä siitä ja vaeintaa muiden kokemus itsestään.

Ajattelepa samaa ajatuskuviotasi etnisyyden suhteen. Jos vaikka keskustelisit tuttavasi kanssa politiikasta tai mistä vaan. Sitten suuttuisit siitä, että hän tuo esiin sinusta poikkeavan etnisyytensä tai identiteettinsä, joka on normaali osa hänen persoonaansa, henkilöhistoriaansa sekä näkökulmaansa. Voisitko todella kuvitella että ärsyyntyisit ja kokisit vääränä sen, että hän kommentoisi politiikkaa omista lähtökohdistaan?

Voi myös olla, jos olet itse Suomessa asuva suomalainen cis-sukupuolinen ja hetero, että koet nämä asiat "normaaleina" ja "neutraaleina", niitähän ei Suomessa yleensä kyseenalaisteta, jotens siksi et havaitse näiden merkitystä omassa identiteetissäsikään vaan kiinnität huomiosi niihin, jotka poikkeavat tästä "normistasi".

Olen asunut niin erilaisissa kulttuureissa ympari maailmaa, että olen tottunut erilaisiin etnisiin taustoihin. Minusta etninen tausta on vähän eri asia kuin sukupuolinen suuntaus. Kaikin mokomin, voitte ihan vapaasti puhua lehtien palstoilla ja somessa sukupuoliasioistanne. Minulle ne ovat intiimejä, henkilökohtaisia asioita, joista haluan puhua vain hyvien ystävien kesken. Mutta ihan vapaasti, minä en vaan ymmärrä, miksi tästä on tullut tällainen riidanaihe.

Vierailija
15205/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan, että etsin kaupasta vaikka t-paitaa ja niissä osan pesulappu sanoo 40 ja osassa 30 astetta ja osan pesulappu ohjaa pesemään hellävaraisemmin. Niin voinko arvioida pesuohjeesta myös vaatteen yleistä kestävyyttä käytössä, eli rajumpaa/kuumempaa pesua kestäminen olisi hyvä merkki?

Vierailija
15206/18334 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan, että etsin kaupasta vaikka t-paitaa ja niissä osan pesulappu sanoo 40 ja osassa 30 astetta ja osan pesulappu ohjaa pesemään hellävaraisemmin. Niin voinko arvioida pesuohjeesta myös vaatteen yleistä kestävyyttä käytössä, eli rajumpaa/kuumempaa pesua kestäminen olisi hyvä merkki?

Kyse on enemmänkin siitä, että kuinka kuumaa vettä vaatekappale vaatii puhdistuakseen kunnolla.

Esim. puuvillan kuidut imevät lian syvälle, siinä missä tekokuiduissa lika on vain kuidun pinnalla. Tekokuitu on helpompi puhdistaa.

Vierailija
15207/18334 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkeekö oikotiesta tai etuovesta koska asunnon myynti-ilmoitus on jätetty?

Vierailija
15208/18334 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupassa ja kotona huomasin, että yhdestä reilun 2 euron hintaisesta energiajuomatölkistä ei oltu otettu maksua minulta. Mitä teen tässä tilanteessa, kun energiajuomakin on jo juotu? Vienkö tyhjän tölkin taksaisin kauppaan selittäen, että siitä ei ilmeisesti myyjän huolimattomuuden vuoksi otettu hintaa ja minä menin jo juomaan sen? Sinällään se ei ole kaupalle suuri rahallinen menetys, mutta ainakaan en voi sitä enää palauttaa koska sen jo join, mutta en tiedä, että uskotaanko minua ja otetaanko minulta siitä enää hintaa?

Vierailija
15209/18334 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaupassa ja kotona huomasin, että yhdestä reilun 2 euron hintaisesta energiajuomatölkistä ei oltu otettu maksua minulta. Mitä teen tässä tilanteessa, kun energiajuomakin on jo juotu? Vienkö tyhjän tölkin taksaisin kauppaan selittäen, että siitä ei ilmeisesti myyjän huolimattomuuden vuoksi otettu hintaa ja minä menin jo juomaan sen? Sinällään se ei ole kaupalle suuri rahallinen menetys, mutta ainakaan en voi sitä enää palauttaa koska sen jo join, mutta en tiedä, että uskotaanko minua ja otetaanko minulta siitä enää hintaa?

En veisi koska pelkäisin että alunperin juoman minulle myynyt kassahenkilö saa huomautuksen tai muun rangaistuksen.

Vierailija
15210/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Mäkkärimainoksen animaatiohahmo Köpi Kallio? Ajattelen aina, että on, mutta olenko ihan hakoteillä?

Vierailija
15211/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut niin erilaisissa kulttuureissa ympari maailmaa, että olen tottunut erilaisiin etnisiin taustoihin. Minusta etninen tausta on vähän eri asia kuin sukupuolinen suuntaus. Kaikin mokomin, voitte ihan vapaasti puhua lehtien palstoilla ja somessa sukupuoliasioistanne. Minulle ne ovat intiimejä, henkilökohtaisia asioita, joista haluan puhua vain hyvien ystävien kesken. Mutta ihan vapaasti, minä en vaan ymmärrä, miksi tästä on tullut tällainen riidanaihe.

Etninen tausta ei ole eri asia kuin sukupuolinen suuntaus tai identiteetti siinä, että kummankan perusteella ei saa syrjiä ketään lain mukaan.

En vieläkään ihan ymmärrä että mikä sinua nyt niin hirveästi ärsyttää siinä, että muut puhuvat näistä asioista avoimesi -- eihän sinua kukaan pakota siihen. Kukaan ei myöskään pakota sinua "riitelemään" asiasta. Missä kohtaat tätä riitelyä ja miksi et vain lähde pois tilanteesta?

Toisaalta miten yhteiskunta koskaan tulee hyväksymään sukupuolivähemmistöt, jos he eivät saisi julkisesti keskustella aiheesta?

Vierailija
15212/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näkeekö oikotiesta tai etuovesta koska asunnon myynti-ilmoitus on jätetty?

Voi. Kummassakin on hakuehdoissa vaihtoehtoja ilmoituksen jättöajasta.

773

Vierailija
15213/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppiaan tulee yrittäjänä kantaa taloudellinen riski noissa tapauksissa. Kun kyse on noin pienestä summasta, ei sitä kannata käydä palauttamassa. Varsinkin kun tässä oli kaupan omasta virheestä kyse.

Vierailija
15214/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesuohje on valmistajan antama suositus vaatteen hoitoon. Jos noudatat sitä, vaatteen tulisi kestää. Jotkut valmistajat rajaavat omaa vastuutaan enemmän kuin toiset, jolloin laittavat pesulämpötilan mahdollisimman alhaiseksi.

Jossain määrin voit arvioida ohjeesta myös yleistä kestävyyttä, koska valmistaja ei tietenkään halua ottaa turhaa riskiä vaan laittaa pesuohjeet ns. varman päälle.

Jos kestävyys on sinulle ainoa kriteeri, kannattaa ostaa tekokuituisia vaatteita. Niitä ei kuitenkaan voi pestä kovin kuumassa. Monille kuitenkin materiaalin miellyttävyys on tärkeä kriteeri, jolloin ostavat luonnonkuituisia vaatteita. Niistä jotkut (esim. silkki) eivät kestä kuumaa pesua, ja toiset (esim. puuvilla ja pellava) kestävät.

Vierailija
15215/18334 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vuokralla ei tietenkään saa myydä jne hävittää vuokrahuoneistoon kuuluvia kodinkoneita, mutta entä jos haluaa omalla kustannuksella hankkia erillaisen uunin,jääkaapin tai vaikka astianpesukoneen ja säilöö vuokranantajan omat koneet niiden säilytykseen sopivaan varastoon asumisen ajan ja huolehtii koneiden irrottamisesta ja asennuksesta kunnolla voiko siitä silloin tulla jotain seurauksia vuokralaiselle 

Vierailija
15216/18334 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etninen tausta ei ole eri asia kuin sukupuolinen suuntaus tai identiteetti siinä, että kummankan perusteella ei saa syrjiä ketään lain mukaan.

En vieläkään ihan ymmärrä että mikä sinua nyt niin hirveästi ärsyttää siinä, että muut puhuvat näistä asioista avoimesi -- eihän sinua kukaan pakota siihen. Kukaan ei myöskään pakota sinua "riitelemään" asiasta. Missä kohtaat tätä riitelyä ja miksi et vain lähde pois tilanteesta?

Toisaalta miten yhteiskunta koskaan tulee hyväksymään sukupuolivähemmistöt, jos he eivät saisi julkisesti keskustella aiheesta?

Jos esim. rekrytoin uusia työntekijöitä kansainväliseen firmaan, esim. it-alan osaajia tai talousexperttejä, mitä merkitystä on ihmisen sukupuolisella suuntautmisella? Samaa mieltä kanssasi, että syrjintä on typerää. Arkielämässäni kukaan ei riitele sukupuoliasioista, lähinnä olen saanut tietoa uutisoinnista ym. Etninen tausta SAATTAA kertoa jotain ihmisen osaamisesta/asiantuntemuksesta, jos hän on vaikkapa Etelä-Amerikasta ja haetaan henkilöä, jolla on sikäläistä asiantuntemusta. 

Vierailija
15217/18334 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu vuokralla ei tietenkään saa myydä jne hävittää vuokrahuoneistoon kuuluvia kodinkoneita, mutta entä jos haluaa omalla kustannuksella hankkia erillaisen uunin,jääkaapin tai vaikka astianpesukoneen ja säilöö vuokranantajan omat koneet niiden säilytykseen sopivaan varastoon asumisen ajan ja huolehtii koneiden irrottamisesta ja asennuksesta kunnolla voiko siitä silloin tulla jotain seurauksia vuokralaiselle 

Olen tehnyt muutaman kerran. Viimeisellä kerralla kysyin vuokranantajalta, että sopiiko, että jätän laadukkaamman jääkaapin paikoilleen, alkuperäinen on varastossa, niin sopi hänelle hyvin.

Uuni pitää sähkömiehen toimesta kytkeä, niin sen kysyisin kyllä vuokranantajalta ja ilmoittaisin varmuudeksi myös isännöintiin.

Vierailija
15218/18334 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt muutaman kerran. Viimeisellä kerralla kysyin vuokranantajalta, että sopiiko, että jätän laadukkaamman jääkaapin paikoilleen, alkuperäinen on varastossa, niin sopi hänelle hyvin.

Uuni pitää sähkömiehen toimesta kytkeä, niin sen kysyisin kyllä vuokranantajalta ja ilmoittaisin varmuudeksi myös isännöintiin.

Aina olisi hyvä sopia etukäteen asiasta asunnonomistajan kanssa. Lisäksi pitäisi olla kotivakuutus kunnossa. Ja kuten yllä sanottiin, asennus olisi parasta teettää ammattilaisessa esim. liesi ja pesukone, yms.

Nimittäin tiedän tapauksen, jossa eräs vuokralainen hankki asuntoon astianpesukoneen ja asensi sen itse. Kotivakuutusta hän ei ollut hankkinut (vaikka oli ohjeisettu). No, kyseisen astianpesukoneen asennus oli tehty huonosti ja siitäpä tuli sitten vesivahinko. Koko keittiön lattia piti uusia ja vuokralainen joutui sitten itse maksamaan koko homman.

Vierailija
15219/18334 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee omin nokkinesi vaan neuvottele vuokranantajan kanssa.

Vierailija
15220/18334 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausutaanko se [thaimaa] vai [taimaa]? Olen aina lausunut sen jälkimmäisellä tavalla. Onko se väärin? Nyt hävettää.