Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18334)

Vierailija
15181/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehillä ns. varmoja päiviä? Jos on niin miten ne sijoittuu naisten kuukausikierron suhteen?

Vierailija
15182/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette teettäneet digikuvista paperikuvia? Itse en ole varmaan 10 vuoteen tehnyt mitään digikuville ja pitäisi niitä paperikuviksi saada, kun vanha pyötäkonekin voi kohta hajota. Pitääkö sinne kuvaamoon viedä joku muistitikku yms jossa kuvat ovat vai miten se hoituu? Tarkoitan siis niitä kuvia, mitkä koneelta täytyy tallentaa. Entä sitten jos toiset kuvat ovatkin digikameran kortilla. Veinkö sitten kameran kortteineen sinne ja saavat kuvat sieltä omalle koneelleen? Entä ne hinnat eli onko nykyään kallista tuo kaikki? Mitä esim yksi tavallinen pieni kuva maksaa? Olen yrittänyt löytää tietoa näistä, mutta melko huonolla menestyksellä. Sellainen sivusto kuin ifolor tarjoaa ainakin halpoja kuvia. Onko kukaan käyttänyt sitä ja mikä laatu on? Olen jotenkin pihalla näistä jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15183/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä, että miten luonnon eläimet pärjäävät silloin, kun kaikki vedet ovat jäässä, eikä ole luntakaan. Tässä siis se, että miten saavat vettä juoduksi silloin? Tämä varsinkin talvina, kun maa ja vedet jäässä, mutta on lumetonta.

Vierailija
15184/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan kirjoittamista, ja jostain käsittämättömästä syystä haluaisin kirjoittaa tarinan joka sijoittuisi tatuointistudioon, mutta mä tajusin etten mä tiedä siitä maailmasta oikein mitään. Tietääkö joku vastauksia näihin tyhmiin kysymyksiin:

- mikä olisi järkevä määrä porukkaa olla töissä yhdessä studiossa? Kolme? Tarina sijoittuisi miljoonakaupunkiin (ei siis Suomeen)

- miten ne studiot oikeastaan toimivat, ovatko tatuoijat itsenäisiä yrittäjiä vaikka samassa tilassa työskentelevätkin?

- miten kauan tatuointien tekeminen kestää? Tiedän että isoja tatskoja tehdään monessa osassa, joten kuinka kauan yksi asiakas yleensä on paikan päällä?

- en oo koskaan ymmärtänyt sitäkään miten esim jostain piirustuksesta voidaan tehdä tatuointi, miten se saadaan kopioitua iholle? Ovatko tatuoijat vain niin hyviä että pystyvät katsomaan kuvaa ja sitten tekemään identtisen tatuoinnin?

Kiitos ja anteeksi XD

Olen todella huono vastaamaan tähän, mutta päätin yrittää. Jos katsotaan sitä henkilökunnan määrää niin se varmaan vaihtelee paljon. Ehkä yksi voi omistaa studion ja pari muuta on vaan töissä siellä. Vähän kuin kampaamoissa. Näin itse ainakin mietin. Tuo tatuoinnin teko on juuri sellaista, että isommat tehdään vaiheissa. Ehkä se aika vaihtelee mitä jokainen pystyy siinä tuolissa kerrallaan olemaan. En usko, että kerralla voi kovin kauaa tehdä. Tuntikin kuulostaa pitkältä. Toki en osaa tarkemmin kirjoittaa.

Seuraavassa selitetään tatuoinnin tekoa. Otin lainauksen eräältä tatuointiaiheiselta blogisivulta.

"Useimmiten asiakkaalla on luonnos kuvasta jonka hän tulee ottamaan. Joskus kuitenkin asiakas kertoo minulle minkälaista haluaa ja minä suunnittelen kuvan sen pohjalta. Lähetän kuvan luonnoksesta ja jos asiakas tykkää se tehdään. Yhden kuvan suunnittelussa menee tunnista kolmeen tuntiin. Eli yllättävän kauan siis.

Ensin tatuointi siirretään luonnoksesta tatuoinnin siirto paperille. Siitä se siirretään asiakkaan iholle. Minusta se on koko tatskaamisen haastavin vaihe, koska isommissa kuvissa siirto vaihe voi epäonnistua monesti. Silloin pitää piirtää ja siirtää kuva uudestaan ja uudestaan.

Seuraavaksi lähetään nakuttamaan kuvan ääriviivoja. Jokaisella on tapansa aloittaa kuvan tekeminen, mun tapa on lähteä liikkeelle ääriviivoista. Usein siirretty kuva saattaa hävitä kuvaa tehtäessä ja siksi on olemassa tussi, jolla niitä viivoja voi vahvistella, jotta tietää mistä pitikään tatuoida.

Sen jälkeen aloitetaan lisäämään varjoja ja värejä. Useimmiten asiakkaat haluavat mustavalkoista kuvaa, mutta kyllä värikuviakin tulee silloin tällöin tehtyä. Itse rakastan tehdä värikuvia, koska värejä ja sävyjä on niin paljon. Niillä saa elävyyttä ja syvyyttä."

Vierailija
15185/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berit Muistolehto kirjoitti:

Onko miehillä ns. varmoja päiviä? Jos on niin miten ne sijoittuu naisten kuukausikierron suhteen?

Ns. varmat päivät ovat melko epävarma ehkäisykeino naisillakin.

Koska siittiöitä kehittyy koko ajan, miehellä on siis teoriassa joka yhdynnässä mahdollisuus tulla isäksi, ellei hän käytä ehkäisyä.

Vierailija
15186/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä, että miten luonnon eläimet pärjäävät silloin, kun kaikki vedet ovat jäässä, eikä ole luntakaan. Tässä siis se, että miten saavat vettä juoduksi silloin? Tämä varsinkin talvina, kun maa ja vedet jäässä, mutta on lumetonta.

Ei oo sitten mitään faktaa tämä, mutta luonnossa on luultavasti aina jossain joku sula paikka; virtaava oja/puro tai järvessä jonkun joen laskuvirtaukset. En myöskään tiedä tarvitsevatko esim. Linnut tai jyrsijät varsinaisesti juotavaa vai saavatko ne nesteitä syömistään kasvinosista tai mitä nyt ikinä syövätkään. Olettaisin kuitenkin että ainakin suuremmat eläimet kuten ketut, hirvet ja sudet tarvitsevat myös juotavaa ja näiden osalta kallistuisin noihin sulapaikkoihin. Mutta tämä oli hyvä kysymys, mietin tätä nyt loppuillan😂

Vierailija
15187/18334 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette teettäneet digikuvista paperikuvia? Itse en ole varmaan 10 vuoteen tehnyt mitään digikuville ja pitäisi niitä paperikuviksi saada, kun vanha pyötäkonekin voi kohta hajota. Pitääkö sinne kuvaamoon viedä joku muistitikku yms jossa kuvat ovat vai miten se hoituu? Tarkoitan siis niitä kuvia, mitkä koneelta täytyy tallentaa. Entä sitten jos toiset kuvat ovatkin digikameran kortilla. Veinkö sitten kameran kortteineen sinne ja saavat kuvat sieltä omalle koneelleen? Entä ne hinnat eli onko nykyään kallista tuo kaikki? Mitä esim yksi tavallinen pieni kuva maksaa? Olen yrittänyt löytää tietoa näistä, mutta melko huonolla menestyksellä. Sellainen sivusto kuin ifolor tarjoaa ainakin halpoja kuvia. Onko kukaan käyttänyt sitä ja mikä laatu on? Olen jotenkin pihalla näistä jutuista.

Nykyään teetetään vähemmän vanhanaikaisia paperivalokuvia sellaisinaan ja enemmän erilaisia omista valokuvista tehtyjä tuotteita, kuvakirjoja, kalentereita, tms. Vaikea on sanoa hinnoista mitään kun emme tiedä montako kuvaa, missä koossa, millä laadulla ja missä muodossa haluat.

Neuvon kuitenkin sinua hieman siinä mitä tehdä ennen kuin lähdet teettämään paperikuvia. Ensiksi tee  varmuuskopiot kaikista kuvistasi tai ainakin säilyttää niitä turvallisemmassa paikassa kuin vanhan tietokoneen C:asemalla.

Kuvien säilyttämiseen hanki 1) muistitikku, ilmeisesti sellaisia sulla olikin. Jos kuitenkin kuvia on paljon ja haluat arkistoida ne yhdelle samalle medialle, sitten 2) ulkoinen levy voisi olla parempi. Niihin mahtuu enemmän ja ne toimivat nopeammin. Kolmas tapa säilyttää valokuvia on tallentaa ne 3) pilvipalveluun (Windows-koneissa se on OneDrive, Mac-laitteissa iCloud). Kameran muistikortilla säilyttäisin kuvia vain väliaikaisesti. Tärkeät kuvat voi tallentaa useaankin mediaan.

Ennen kuin lähdet miettimään varmuuskopioita, teepä kuvistasi yhteenveto. Eli kirjoita mitä kuvia sulla on, missä tallennettuna, montako kappaletta jne... Esim. Timbuktun matka, vuosi 2011, 545 kuvaa, vihreällä muistitikulla, jne. Kun nämä kirjoittelet paperille, merkitse vaikka tähdellä mitkä ovat tärkeitä ja mistä kuvista haluat ehdottomasti paperikuvat (mitä tarkoitusta varten?).  Jostain matkasta tai suurista juhlista voisi teettää vaikka sellaisen kuvakirjan. Kun kuvia käy läpi, kannattaa tikuilta tai kansioista poistaa huonot ja turhat otokset.

Muistitikulle, levylle tai pilvipalveluun kannattaa tehdä huolellinen arkisto, jonne arkistoi kuvat jonkin järjestelmän mukaan. Sieltä on sitten helppo hakea kuvia tulostamista varten.

Kuvilla on myös koko ja laatu, digikuvissa se näkyy yleensä kuvan tiedostokokona (iso kuva, parempi laatu, pieni koko heikompi laatu). Kuvat voi tietokoneella tarkistaa etukäteen, silloin näkee mitkä ovat hyviä isompina. Kuvien laatu vaikuttaa myös siihen mitä niitä kannattaa ja edes voi painattaa paperikuviksi. Otettujen kuvien kuvasuhde on sekin tarkistettava ennen kuin tilaa paperikuvat.

Tässä oli aika hyvät yleisohjeet kuvien tulostamista varten verkosta:

https://digi-kuva.fi/valokuvaus/nain-tulostat-kuvat-verkossa

Kuvien tulostus paperille maksaa vähemmän kun tulostutat kerralla paljon.

Kun kuvia tulostaa paperille, voi myös miettiä haluaako muokata kuvia tietokoneohjelmalla. Kuvia voidaan rajata, valoisuutta ja värejä parantaa. Vaatii kyllä jonkin verran osaamista.

Sanoisin että kun teet ensin kartoituksen mitä kuvia sulla on, paljonko, ja mistä haluat paperikuvat ja missä muodossa, koossa, yms., voit lähteä valokuvaliikkeeseen ja kysellä alustavasti hintoja ja mitä tuotteita heillä on.

Vierailija
15188/18334 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän voisi johtua, että yskiessä ja ulospäin hengittäessä kurkusta(/keuhkoista?) kuuluu vinkunaa, jos makaan vasemmalla kyljelläni? Oikealla kyljellä maatessa ei kuulu juuri mitään. Selällään maatessa ja jalkeilla ollessa ei myöskään vinku. En tupakoi, eli ei voi johtua tuosta.

Vierailija
15189/18334 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen himoitsee helposti varsinkin nälkäisenä rasvaista ruokaa, koska siinä on paljon kaloreita. Miksi en kuitenkaan himoitse ravitsemussuositusten suosittelemia rasvanlähteitä kuten pähkinöitä (naturel), avokadoa tai rypsi- tai oliiviöljyä? Järjellä siis uskon ne kannattaviksi, jos tarvitsen lisää rasvaa tai kaloreita, mutta kehoni ei tunnu sitä tietävän.

Vierailija
15190/18334 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten sukupuoliasiasta on noussut hirvittävä meteli. Mitä tässä oikein ajetaan takaa? Jos kohtaan uuden ihmisen, ei minua ainakaan ensimmäiseksi kiinnosta tietää tuon henkilön sukupuoli-identiteetti, suuntaukset yms. Minulla on ollut elämäni varrella homo- ja lesboystäviä, ei se ole ollut mikään "uutisaihe". Kuka tai mikä taho ajaa taas ihmisiä riitelemään ja kahtia jakautumaan mielipiteineen, ihan aivotonta touhua!

Vierailija
15191/18334 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa vaatteissa ym. on pesuohjeet ja kaikkialla ilmoitetaan, että niitä tulee noudattaa. Tein just pesukoneelle puhdistuspesun ekaa kertaa 90 asteessa ja heitin rumpuun tuotteen, jonka pesulapussa on ohje pesu 30 asteessa. Ihan samalta näytti ulos tullessaan, joten mitä hittoa?

Vierailija
15192/18334 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen himoitsee helposti varsinkin nälkäisenä rasvaista ruokaa, koska siinä on paljon kaloreita. Miksi en kuitenkaan himoitse ravitsemussuositusten suosittelemia rasvanlähteitä kuten pähkinöitä (naturel), avokadoa tai rypsi- tai oliiviöljyä? Järjellä siis uskon ne kannattaviksi, jos tarvitsen lisää rasvaa tai kaloreita, mutta kehoni ei tunnu sitä tietävän.

Sama täällä. Olen lukenut, että keho ilmoittaa milloin se mitäkin tarvitsee. Oma kehoni ilmoittaa, että mahdollisimman paljon pizzaa ym. epäterveellistä. Yritä nyt sitten taistella vastaan 😂

Vierailija
15193/18334 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko gynellä eri kokoisia niitä ankannokkia?

Vierailija
15194/18334 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanotaan aina jonkun muusikon kuoltua että musiikkisi elää ikuisesti? Ei elä, koska se tulee unohtumaan aikanaan.

Koska se elää, Mozartin, Bachin, Vivaldin ym. kuolemasta on satoja vuosia, mutta heidän musiikkinsa on edelleen sellaista minkä kaikki tietävät. Pop-/rockmusiikin puolelta Beatles, Hendrix, Elvis jne. tuskin koskaan jää koskaan unholaan, koska kuuntelijakunta on niin laaja, että sitä "faniutta" tullaan aina siirtämään eteenpäin ja siitä joukosta löytyy aina joku, joka ko. musiikkiin ihastuu ja jakaa taas eteenpäin jne.

Vierailija
15195/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kysymys AMK:n monimuoto opintoihin liittyen. Eli kuinka paljon niissä on "ryhmätöitä" ja muita porukalla tehtäviä juttuja? Tämä koulutus mihin hakisin olisi melkein täysin verkko-opintoja ja lähijaksoja hyvin vähän. Mietin onko sielläkin silti jotain ryhmätöitä, kun täälläkin olen lukenut monien kertovan AMK:n muuttuneen paljon siihen suuntaan. Lukiossa sai tehdä kaikki oikeastaan itsenäisesti joten ryhmätyöt eivät paljon innosta.

Vierailija
15196/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten sukupuoliasiasta on noussut hirvittävä meteli. Mitä tässä oikein ajetaan takaa? Jos kohtaan uuden ihmisen, ei minua ainakaan ensimmäiseksi kiinnosta tietää tuon henkilön sukupuoli-identiteetti, suuntaukset yms. Minulla on ollut elämäni varrella homo- ja lesboystäviä, ei se ole ollut mikään "uutisaihe". Kuka tai mikä taho ajaa taas ihmisiä riitelemään ja kahtia jakautumaan mielipiteineen, ihan aivotonta touhua!

Sinun väitteesi siis on että koska sinua henkilökohtaisesti "ei kiinnosta" toisten sukupuoli-identiteetti, muut eivät saisi sinun mielestäsi myöskään puhua asiasta eikä tuoda sitä esiin.

-- Sekoitat muuten hieman käsitteitä, koska homoseksuaalisuus kertoo seksuaalisesta suuntautumisesta, ei niinkään sukupuoli-identiteetistä, joka viittaa enemmän siihen kokeeko ihminen olevansa mies, nainen, muunsukupuolinen tai jotain muuta.  Mutta puhutaan nyt sitten näistä kummastakin asiasta. --

Oletko koskaan ajatellut että seksuaalisuus ja sukupuolisuus ovat melko keskeisiä asioita elämässä kaikille ihmisille? Ja että heterot cis-ihmiset tuovat koko ajan täysin vapaasti identiteettiään/seksuaalista suuntaustaan esiin ilman että se häiritsee ilmeisesti sinua lainkaan. Mutta vaikka sinulla on homo- ja lesboystäviä, sinusta ilmeisesti heidän pitäisi olla asiasta hiljaa. Miksi?

Sinusta on "aivotonta" että asiasta "riidellään". Ketkä sinusta siis riitelevät näistä asioista? Homo- ja lesboystäväsikö riitelevät yksinään? Vai olisiko niin, että he kokevat syrjintää ja ahdistelua joidenkin muiden ryhmien puolelta? Onko sinusta siis oikein, että homo- ja lesboystäväsi sekä muunsukupuoliset, transihmiset, yms. eivät saisi elää normaalia elämää julkisesti saati puolustautua syrjintää vastaan? Tai yrittää muuttaa lainsäädäntöä, jos kokevat sen syrjiväksi?

Sun kannattaa miettiä peilin edessä, miksi asia häiritsee sinua niin valtavasti.

Vierailija
15197/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan uskoa, että suurin osa ihmisistä on suurinpiirtein tätä mieltä. Asialla ei sinällään ole väliä ihmiselle, sitten kun pakotetaan antamaan tiukka puolesta/vastaan vastaus, somessa tai gallupissa, niin sanoo sitten jommankumman vastauksen. Vaikka oikeasti olisi aika sama tai ymmärtäisi "molempien puolien" kannan ja olisi siinä keskivaiheilla. Lainausmerkit, koska ei oikeasti tässä mitään puolia.

Ymmärtän sen, että kaikilla pitäisi olla samat mahdollisuudet ja oikeudet. Minä olen sitä mieltä, että suurimmassa osassa asioita, poislukien lääkäri, ei pitäisi edes ihmisen sukupuolta kysellä, niin iso osa tästäkin typerästä ongelmasta poistuu. Tilastoimiseen voisi taas lisätä sen kolmannen vaihtoehdon, mies, nainen, muu. Transihmiset vastaavat sitten sillä sukupuolella jota kokevat olevansa ja jos halutaan kerätä dataa transihmisistä, niin lisää kysymyksen siitä sitten.

Sukupuolitetuista tiloista, jos julkisia pukuhuoneita tai vessoja on käyttänyt, todennäköisesti on siellä transihmisen tai muun sukupuolisen kanssa ollut, eikä ole huomannut mitään. Se, jos joku on pervo, niin ei kyltillä estetä ja aina voi kertoa henkilökunnalle tai soittaa 112, jos joku käyttäytyy pervosti.

Todennäköisesti tätä kahtiajakoa ajavat ihmiset, jotka siitä hyötyvät, ne jotka saavat ääniä tai rahoitusta asialleen.

Vierailija
15198/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olen lukenut, että keho ilmoittaa milloin se mitäkin tarvitsee. Oma kehoni ilmoittaa, että mahdollisimman paljon pizzaa ym. epäterveellistä. Yritä nyt sitten taistella vastaan 😂

Nämä väitteet, että keho ilmoittaa mitä se tarvitsee ovat usein väärin tulkittuja, lost in translation. Keho tarvitsee ravintorikasta ruokaa, josta se saa tarpeeksi energiaa, tarvittavat vitamiinit, hivenaineet, ja hiilihydraatit, proteiinit sekä rasvat.

Olen vähän sitä mieltä, että keho ei koskaan vaadi sipsejä ja irtokarkkeja eikä pitsaakaan. Ja kuten kysyjäkin asian ilmaisi: "ihminen himoitsee" tiettyjä ruokia... enemmänkin meillä mieli himoitsee niitä sipsejä ja huutaa niin kovaa, ettei kehon toiveet kuulu.

Esimerkki jossa nälkäisenä himoitaan rasvaista ruokaa on sikäli selvä, että rasvasta (plus hiilareista) saisi äkkiä tunteen, että nälkä asettuu ja tulee kyllläiseksi (ainakin hetkeksi). Roskaruoan himoitseminen on tavallaan opittu tapa ratkaista nälkäongelma äkkiä. Ainoa tapa estää tätä on välttää näläntunnetta ja pitää verensokeri tasaisena, ja se toteutuu syömällä säännöllisesti tarpeeksi ravintorikasta ruokaa. Usein pikaratkaisuihin sortuu kun verensokeri kimittää korvaan laskeneensa liian alas ja auta armias jos silloin olet kaupassa, kioskin tai pitsapaikan lähellä... ne heikot hetket pitää ennalta arvata ja varata välipalaa, joka kantaa hetkien yli.

Vierailija
15199/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa vaatteissa ym. on pesuohjeet ja kaikkialla ilmoitetaan, että niitä tulee noudattaa. Tein just pesukoneelle puhdistuspesun ekaa kertaa 90 asteessa ja heitin rumpuun tuotteen, jonka pesulapussa on ohje pesu 30 asteessa. Ihan samalta näytti ulos tullessaan, joten mitä hittoa?

Pesuohjeen lämpötila on valmistajan ilmoittama maksimilämpötila, jota noudattamalla vaate ei varmuudella mene pilalle. Käytännössä tosi moni 40 lämpötilassa pestäväksi ilmoitettu vaate kestää oikeasti 60 astetta.

Vierailija
15200/18334 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun väitteesi siis on että koska sinua henkilökohtaisesti "ei kiinnosta" toisten sukupuoli-identiteetti, muut eivät saisi sinun mielestäsi myöskään puhua asiasta eikä tuoda sitä esiin.

-- Sekoitat muuten hieman käsitteitä, koska homoseksuaalisuus kertoo seksuaalisesta suuntautumisesta, ei niinkään sukupuoli-identiteetistä, joka viittaa enemmän siihen kokeeko ihminen olevansa mies, nainen, muunsukupuolinen tai jotain muuta.  Mutta puhutaan nyt sitten näistä kummastakin asiasta. --

Oletko koskaan ajatellut että seksuaalisuus ja sukupuolisuus ovat melko keskeisiä asioita elämässä kaikille ihmisille? Ja että heterot cis-ihmiset tuovat koko ajan täysin vapaasti identiteettiään/seksuaalista suuntaustaan esiin ilman että se häiritsee ilmeisesti sinua lainkaan. Mutta vaikka sinulla on homo- ja lesboystäviä, sinusta ilmeisesti heidän pitäisi olla asiasta hiljaa. Miksi?

Sinusta on "aivotonta" että asiasta "riidellään". Ketkä sinusta siis riitelevät näistä asioista? Homo- ja lesboystäväsikö riitelevät yksinään? Vai olisiko niin, että he kokevat syrjintää ja ahdistelua joidenkin muiden ryhmien puolelta? Onko sinusta siis oikein, että homo- ja lesboystäväsi sekä muunsukupuoliset, transihmiset, yms. eivät saisi elää normaalia elämää julkisesti saati puolustautua syrjintää vastaan? Tai yrittää muuttaa lainsäädäntöä, jos kokevat sen syrjiväksi?

Sun kannattaa miettiä peilin edessä, miksi asia häiritsee sinua niin valtavasti.

Nyt taas tahallaan ymmärrät väärin. Nimenomaan minua ei häiritse ihmisten sukupuoli. Suurin osa kohtaamisista ihmisten kanssa on kuitenkin muuta kuin sukupuolisuuden määrittely. Jos keskustellaan vaikkapa politiikasta, sodasta, villapaidan neulomisesta, matkustelusta ym ym, mielestäni on ihan sama, mikä on kenenkin sukupuoli.