Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Vierailija kirjoitti:
Miksei 5uomessa kovenneta rangaistuksia?
Maksaa.
Varaton ei maksa. -Päättäjämme ovat yksistään rangaistus. Päättömiä, paitsi jäynän teossa, Ainakaan sukupuuttosuuntaus ei ihmetytä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ikä lähestyä 40:tä ja alkanut näkö hiljakseen huonontua. Nyt vasta tajuan, että en tiedä silmälasien hankkimisesta mitään, en yhtään mitään. Sen tiedän, että homma lähtee siitä, että mennään optikolle. Miten valitsen minne menen, vai onko ne kaikki samanlaisia? Mitä sitten, kun näkö on tutkittu? Onko minun "pakko" ostaa lasit juuri siitä paikasta ja juuri samalla kerralla? Mistä saan osviittaa hintatasosta? Riippuuko hinta enimmäkseen näöntarkkuudesta, vai mistä? Rahaa ei ole paljoa käytettävissä. Voiko myyjä ruveta tuputtamaan minulle tarpeettoman kalliita laseja? Voiko lasien hankintaan saada jotain tukea? Riittääkö yhdet lasit?
Iso kasa tyhmiä kysymyksiä, mutta hyvä että on tämmöinen ketju! Ja kiitos jos joku jaksaa selventää!
Jos haluat, että silmät tutkitaan paremmin, eli silmänpohja ym vanhenemisen aiheuttamien riskien vuoksi, mene silmälääkärille. Muuten riittää optikon näentarkastus. Molemmat voit tilata optikkoliikkeen kautta, silmälääkärit tekevät visiittejä optikkoliikkeisiin. Tarjouksiahan löytyy ja mainoksia, valitset vain parhaalta kuulostavan optikkoliikkeen ja varaat sinne tarkastuksen. Optikon tarkastukset ovat usein ilmaisia, mutta tavallaan tarjotaan vain asiakkaille, eli tarkoitus on hankkia lasit samasta paikasta.
Lasien hinta koostuu kehyksistä ja linsseistä. Mitä vaativammat linssit, sen kalliimmat, mm. vahvuus, materiaali, linssin kestopinnoitteet vaikuttavat. Normaalisti peruslukulasit eivät ole kovin kalliita. Kehyksistä löytyy tarjouskehyksiä ja kalliita Bossin muotikehyksiä, toki voit ihan hyvin sanoa myyjälle, että etsit korkeintaan keskitason hintaluokkaa, ei kalliimpia.
Itse tarttuisin tarjoukseen kahdet lasit yksien hinnalla, koska yleensä lukulasit ovat itsellä hukassa tai väärässä kerroksessa, on hyvä olla useammat, jos niitä ei pidetä päässä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ikä lähestyä 40:tä ja alkanut näkö hiljakseen huonontua. Nyt vasta tajuan, että en tiedä silmälasien hankkimisesta mitään, en yhtään mitään. Sen tiedän, että homma lähtee siitä, että mennään optikolle. Miten valitsen minne menen, vai onko ne kaikki samanlaisia? Mitä sitten, kun näkö on tutkittu? Onko minun "pakko" ostaa lasit juuri siitä paikasta ja juuri samalla kerralla? Mistä saan osviittaa hintatasosta? Riippuuko hinta enimmäkseen näöntarkkuudesta, vai mistä? Rahaa ei ole paljoa käytettävissä. Voiko myyjä ruveta tuputtamaan minulle tarpeettoman kalliita laseja? Voiko lasien hankintaan saada jotain tukea? Riittääkö yhdet lasit?
Iso kasa tyhmiä kysymyksiä, mutta hyvä että on tämmöinen ketju! Ja kiitos jos joku jaksaa selventää!
Suosittelen varaamaan ajan silmälääkärille. Tilaa optikkoliikkeiden sähköpostikirjeet, saat tietoa alennuksista yms.
Tämä ei ehkä ole niin hyvä vinkki aloittelijalle, mutta säästää todella pitkän pennin, jos ostaa lasinsa silmälääkärin / optikon lappusen mukaan Kiinasta. Satasella saa kolme paria auringossa tummuvia yksiteholaseja ohuiden ja siistien sankojen kanssa. Näin olen tehnyt jo lähes 20 vuoden ajan, enkä ihan varmasti aio ikinä ostaa laseja Suomen silmälääkärimafialta.
Taustatietoa: raakalinssin tukkuhinta Suomessa on alle 5 euroa. Oikeasti. Ja sen muotoilu sankoihin istuvaksi palaksi vie kaksi minuuttia hitaalla koneella. Monen satasen lasit ovat ihan täyttä huijausta.
Tässä tietenkin auttaa, jos on mies ja tajuaa sen, että on ihan sama miltä ne sangat tarkalleen ottaen näyttävät, kunhan ne ovat sen verta ohuet etteivät peitä koko naamaa. Ne ovat ihan hyvät.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Suomi on ollut onnellisuus ja hyvinvointimittauksien huipulla samaan aikaan kun teemme kiihtyvää sukupuuttoa. Miksi näin?
Lapsettomat ovat onnellisempia?
Sen verran vielä lisään, että jos edullisemmat lasit oikeasti kiinnostavat, niin googlaa Zenni Optical. On niitä varmaan muitakin, mutta tuota olen käyttänyt yli 10 vuotta. Ja vaikka hinnat ovat viime vuosina kaksinkertaistuneet, ovat ne maahantuotuina edelleenkin vain murto-osan Suomen hinnoista. Kun ei osta halvimpia linssejä ja kunnon heijastuksenestot, niin ihan samaa kamaa ovat kuin mitä optikot myyvät täällä.
Tämä ei varsinaisesti ole nolo eikä ehkä tyhmäkään kysymys, mutta eksyin lukemaan Tori.fi:n eläinten myyntiin liittyviä sääntöjä. Yksi säännöistä pisti silmään: "Fawn värisen bulldog koiran myynti on kielletty Torissa." Mikä näissä fawn-värisissä bulldogeissa aiheuttaa tämän kiellon? Googletus ei antanut minkäänlaista vihjettä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tammisaaren_pakkoty%C3%B6laitoksen_n%C3…
"Nälkälakko päättyi pakkoruokintaan, jonka seurauksena neljä vankia kuoli."
Miksi pakkoruokintaan kuoli ihmisiä?
E-kirjat ovat melko uusi asia. Olen tutustunut kirjan tilaamiseen: ostetaan verkkokaupasta ja klikataan sähköpostilinkistä luettavaksi, kirjan voi myös tallentaa omalle tietokoneelleen. Tosin ne vievät melko paljon tilaa.
Omistusoikeus käsittääkseni kuitenkin säilyy sillä kirjakaupalla, mikä on tuotteen myynyt.
Kuvitteellinen esimerkki: olen ostanut e-kirjan ja lukenut sitä vain sähköpostilinkin kautta. Entä jos kirjan myynyt kirjakauppa yllättäen lopettaa toimintansa, niin onko ostamani e-kirja enää luettavissani?
Vierailija kirjoitti:
Lienee korrelaattavirhe. Johtuuko sitten 90-luvun laman koulutusleikkauksista, että ihmiset eivät osaa kieltään.
Mielenkiintoista nähdä missä tilassa kielen osaaminen on, kunhan tämän hallituksen veloista selvitään.
Tuskin seinissä pylpyröitä (plokeja) useinkaan on.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla kielineroja?
Ehkä vähempikin riittää?
Grandes Problemos ; - "
1. Muovinen kossupullo tyhjenee. Taas.2. Täytän sen vedellä.
3. Otan em. putelin autoon pitkälle matkalle mukaan juomapulloksi. Kun otan siitä huikan, juonko:
-kossupullosta
-muovipullosta
-vai vesipullosta?
Mikä määrittää keskeisimmin pullon atribuutin? (kuulostaa kyllä hienolle...)
Tilanne määrittää. Jos olet kertomassa juttua, jossa huoltsikan parkkipaikalla otat pullosta isoja kulauksia ja poliisi näkee, saatat kertomuksessa painottaa, että kyseessä on kossupullo. Kyseessä on anekdoottisi juonen kannalta olennainen tekijä.
Jos taas viet pullon nuotiolle ja se sulaa joutuessaan liian lähelle tulta, saatat korostaa että kyseessä on muovipullo.
Jos olet retkeilemään menossa, toteat että sinulla on vesipullo mukana. Ja niin edelleen.
Tavallisesti sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, missä käyttötarkoituksessa pullo on nyt tai on aiemmin ollut tai mitä materiaalia se on, jolloin puhuisin vain pullosta.
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Suomi on ollut onnellisuus ja hyvinvointimittauksien huipulla samaan aikaan kun teemme kiihtyvää sukupuuttoa. Miksi näin?
Lapsettomat ovat onnellisempia?
Ihmiset saattavat kokea, että henkilökohtainen onnellisuus saavutetaan keskittymällä oman hyvinvoinnin maksimointiin. Toimii lyhyellä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Väkisin vastaanpanevalle laitetusta letkusta on voinut tulla erilaisia vammoja, puhumattakaan siitä, että letku on mennytkin väärään paikkaan ja henkilö on saanut ruokaa keuhkoihinsa tai oksentanut, jolloin ruokaa on mennyt keuhkoihin. Suffragettien pakkoruokinnasta vuosikymmiä aikaisemmin on kaikenlaista tietoa pakkoruokinan tuomista vammoista. Keuhkokuume on ollut usein seurauksena ja sen tuoma kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varsinaisesti ole nolo eikä ehkä tyhmäkään kysymys, mutta eksyin lukemaan Tori.fi:n eläinten myyntiin liittyviä sääntöjä. Yksi säännöistä pisti silmään: "Fawn värisen bulldog koiran myynti on kielletty Torissa." Mikä näissä fawn-värisissä bulldogeissa aiheuttaa tämän kiellon? Googletus ei antanut minkäänlaista vihjettä.
tämä on minusta hyvä kysymys. Tietäisikö joku?
Silmälaseista. Mulla on eriparia silmien näkö. Oikealla silmällä näen lukea ilman laseja, vasemmalla en. Miksi sitten mulle annetaan lasit, joissa on samat arvot molemmissa linsseissä sen huonon silmän mukaan? Nyt uusien lukulasien myötä näen lukea vasemmalla, mutta en oikealla. Lopputulos sama kuin ennen laseja. Toisella silmällä näkee ja toisella ei.
Jos lapsi sairastuu kodin sisäilmaongelmien takia, saako jostain tukea asumiseen siksi aikaa, kun muuttaa vuokra-asuntoon ja remontoidaan ja myydään vanha asunto. Vanhemmat on työttömiä, mutta eivät saa tällä hetkellä asumistukea kun on omistusasunto ja lainaa siitä.
Olisiko sellaista treffi sivustoa johon ei tarvitse antaa sähköpostia tai rekisteröityä ollenkaan?
Mitä voi tehdä jos ei pysty lyhentään opintolainaa edes korkojen verran? Nykyinenkin lyhennyksen määrä vetää tilin muiden laskujen kanssa aika tiukille ja tänään tuli ilmoitus että tämä lyhennyksen määrä nousee ensi kuusta lähtien
Vierailija kirjoitti:
Silmälaseista. Mulla on eriparia silmien näkö. Oikealla silmällä näen lukea ilman laseja, vasemmalla en. Miksi sitten mulle annetaan lasit, joissa on samat arvot molemmissa linsseissä sen huonon silmän mukaan? Nyt uusien lukulasien myötä näen lukea vasemmalla, mutta en oikealla. Lopputulos sama kuin ennen laseja. Toisella silmällä näkee ja toisella ei.
Minkään asiaa tuntevan liikkeen ei kyllä pitäisi antaa laseja vain toisen silmän perusteella. Kävitkö siis ihan näöntarkastuksessa ja sait arvot kummankin linssin vahvuuksille?
Marketeissa myytävissä halpis-laseissa molemmat linssit ovat aina samalla vahvuudella.