Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Täytyykö sekasaunassa käyttää maskia yläpään lisäksi myös alapäässä?
Miten yleistä on hamstraustaipumus?
Peukutuskysely:
Oletko omasta mielestäsi liikaa hamstraaja?
Ylänuoli = kyllä, eli minulla on enemmän tavaraa kuin haluaisin omistaa. :(
Alanuoli = en, eli minun on helppo luopua turhasta tavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Peukutuskysely:
Laitoin ylänuolen ja haluan tarkentaa / pohtia asiaa lisää: olen vuosien varrella heittänyt pois tavaraa jota on jälkikäteen kyllä katunut (esim. kaikki tekemäni maalaukset ja piirrokset). Vaikka tämä varmasti turhan tavaran keskellä eläminen vähän ahdistaa, jotenkin tekee kovasti mieli välttää tuollaisen virheen uusimista. Esimerkiksi sopivana iltana vanhan suosikkibändin live-dvd voi valaista ajatuksiani ihan huomattavasti.
Tiskialtaan alle on valunut vettä jostain reiästä, ja kaapin pohjalevy hilseilee ja kupruilee pieneltä alueelta. Onko kyseessä pikkuvika, vai pitäisikö kaappi tarkistuttaa? Reikä on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Peukutuskysely:
Kaksipiippuinen juttu. Minulla on ehkä vähemmän tavaraa kuin monilla muilla, mutta silti sitä on mielestäni vähän liikaa. Yhteen aikaan tuli osteltua mm. kosmetiikkaa ja kaikenlaista tavaraa kirpputoreilla. Nykyään en osta mitään ylimääräistä tai turhaa.
Pienen pohdiskelun jälkeen laitoin alapeukun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse heiluttaa. Riittää että olet pysäkillä ja sinulla on lippu.
Todellakin raitiovaunu täytyy pysäyttää kättä nostamalla. Olin todistamassa hetkeä, kun raitiovaunu ajoi pysäkin ohi ja nainen huusi raivosta kun se ei pysähtynyt. Ei ollut antanut merkkiä.
Miten saisi sokeritoukat hävitettyä? Ostimme vanhan omakotitalon ja noita epämiellyttäviä otuksia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan, että kuolleet omaiset ja muut tutut katselevat meitä pilvenreunalta, niin ajatellaanko siis, että he näkevät kaiken sen, mitä täällä teemme? Eli myös kaikki intiimitkin hetket? Ja jos ajatellaan, niin miksi? Miksi heidän pitäisi nähdä kaikki, mitä minä teen?
Ei tuo ainakaan kristillinen näkemys ole. Kristinuskon mukaan (Raamatun mukaan) vainajat lepäävät haudoissaan kunnes Jeesuksen tullessa toisen kerran kaikki kuolleet herätetään ja kaikki ihmiset, elävät ja kuolleet, joutuvat tuomiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse heiluttaa. Riittää että olet pysäkillä ja sinulla on lippu.
Todellakin raitiovaunu täytyy pysäyttää kättä nostamalla. Olin todistamassa hetkeä, kun raitiovaunu ajoi pysäkin ohi ja nainen huusi raivosta kun se ei pysähtynyt. Ei ollut antanut merkkiä.
En ota itsekään enää riskiä sen jälkeen, kun viimeinen ratikka ajoi talvipakkasella tuulessa ja tuiskussa ohi. Taatusti huidon jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ostaa oikeasti väkevää sinappia? Ei mitään chilisinappia, ihan pelkkää sinappia vaan mutta niin väkevää että vedet tulee silmiin syödessä.
Eestikaupoista (esim. Eestin Herkut) löytyy Põltsamaan sinappia, joka on 'aika' vaffaa *köh*. Isän tulinen sinappi - en tiedä, onko missä myynnissä enää, mutta on makeaa vahvaa vaaleaa sinappia. Pidän noista ostosinapeista eniten. Teen sinapin usein itse, on hyvää ja todella vahvaa! Kokeile sinäkin, ohjeita on netti täynnä. Myös niitä vahvan sinapin ohjeita. :)
Tämän sinapin suosio on kasvanut ja sitä löytää nykyisin monista ihan tavallisistakin ruokakaupoista. Esim. Paikallisesta s-marketistammekin löytyy. Itse pidän kovin, kunhan on vain maltillinen sinapin määrässä.
Mulla oli edellisessä asunnossani yksi venttiili sähkökiukaan yläpuolella. Sitä pidin koko ajan auki. Toinen oli lauteiden takanurkassa katossa. Se oli aina kiinni, kun oven alta kuitenkin tuulettui suihkutilaan. Kesällä vielä ikkunasta laskin loppulöylyt ulos, kun olin lopettanut saunomisen. Mitään kosteusvaurioita ei tullut 15 vuodessa, lauteet toki rapistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko se saunan katossa oleva venttiili olla auki vai kiinni saunoessa? Entäs kun sauna on kylmä.Siinä on keskellä nuppi josta voi siis painaa kiinni tai vetää auki.
Nimim.ensimmäistä kertaa asunto jossa sauna
Vastasin kysymykseen, mutta eihän tämä kökkö systeemi näytä sitä vastausta kysymyksen kanssa ketjutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Pieraiseeko virtahepo tässä videossa oikeasti? https://www.youtube.com/watch?v=PSKQ3ZNQ_O8
Minulle on sanottu, että ei, mutta uloste on oikeaa, mutta eikö sekin voisi olla jotain editointia?
Tämä on virtahevon tapa merkitä reviirinsä. Se "puhaltaa" suolestaan ilmaa ja paskantaa samalla ja pyörittää häntäänsä, niin lanta lentää ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muuttaisin vanhempieni omistamaan asuntoon vuokralle, josta on asuntolainaa, mutta vanhempani kuolisivat vaikka auto-, onnettomuudessa, miten minulle kävisi? Vanhemmat asuisi muualla vuokralla. Heidän vuokrakämppää tietty pitää tyhjentää, mutta joudunko minä lähtemään myös "omasta vuokra-asunnostani"? Jos minulla olisi sisar, joka asuu toisaalla, muuttaako se tilannetta jotenkin?
Et heti joutuisi mihinkään lähtemään. Asunto varmaan pitäisi myydä jos sitä jäljellä olevaa lainaa ei vanhempiesi muulla omaisuudella voisi maksaa pois. Jos perillisiä olisitte sinä ja sisar, niin se asunto olisi osa perintöä, jonka jakaisitte keskenänne eli mahdollisen voiton, joka jäisi sen myynnin jälkeen.
Jos muita perijöitä ei ole niin omaisuus jaetaan sinun ja sisaresi kesken. Joudutte maksamaan toki perintöveroa.
Tuossa on sitten useampi vaihtoehto. Joko sovit sisaresi kanssa, että myytte asunnon myöhemmin, jatkat asumista siinä ja maksat hänelle vuokraa hänen osuudestaan. Tai sitten otat asuntolainan, ostat asunnon osuuden sisareltasi ja maksat vuokran sijasta lyhennyksiä lainasta pankillesi. Jos olet jo asunut asunnossa yli 2 vuotta, et joudu edes maksamaan siitä myyntiveroa.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta jos siis kysyjä asuu vanhempien omistamassa asunnossa vuokralla, josta on vaikka 50 te lainaa. Vanhemmat kuolee. Vaihtoehtona kysyjälle on asua edelleen asunnossa ja maksaa sisarukselle asunnon arvosta osuutta..... ok. Mutta mihin tässä vaihtoehdossa hävisi vanhempien asuntolaina yhtäkkiä? Mitä sille käy?
No kun asunto menee perinnöksi ja se jaetaan kahden tai useamman perinnönsaajan kesken, niin tietysti joudutaan siinä vaiheessa sopimaan, miten hoidetaan asunnon velat ja perintöverot.
Tilanteeseen vaikuttavat monet seikat, mm. se onko asunnossa asuvalla perijällä hallintaoikeus, joka taas vähentää perintöveroja, yms. Lisäksi vaikuttaa tietysti perijöiden keskeiset välit ja kummankin taloudellinen tilanne, sekä se, mitä tavoitteita heillä on. Vaikea sanoa siis etukäteen, menee tapauskohtaisesti.
Yllä kerrottu tapaus on pinnallisesti kerrottu, ettei oikein voi sanoa. Tässä tapauksessa olisi fiksua neuvotella perintölakimiehen kanssa ennen kuin tekee mitään, koska jos vuokralla asuva perijä on varaton eikä saa pankkilainaa, niin hän joutuu jo perintöverojen kanssa tilanteeseen, jossa voi joutua luopumaan perinnöstä.
Sanoma Oy on pahoillaan kaikista trollauksista, mitä sen hallinnoimilla palstoilla tehdään tarkoituksella.
Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan, että kuolleet omaiset ja muut tutut katselevat meitä pilvenreunalta, niin ajatellaanko siis, että he näkevät kaiken sen, mitä täällä teemme? Eli myös kaikki intiimitkin hetket? Ja jos ajatellaan, niin miksi? Miksi heidän pitäisi nähdä kaikki, mitä minä teen?
Ei tuo ainakaan kristillinen näkemys ole. Kristinuskon mukaan (Raamatun mukaan) vainajat lepäävät haudoissaan kunnes Jeesuksen tullessa toisen kerran kaikki kuolleet herätetään ja kaikki ihmiset, elävät ja kuolleet, joutuvat tuomiolle.
Niinpä, on enemmänkin suomalaista muinaisuskoa. Muinaisuskon mukaan vainajat siirtyvät vaan toiseen olotilaan, josta seurasivat sukunsa vaiheita. Siksi aikoinaan suvun vainajat haudattiin läheiselle paikalle uhrilehtoon. Heille piti tietysti viedä ruokaa ja juomaa ja kohdella muutenkin hyvin. Usein myös kysyttiin "vanhoilta" neuvoja ongelmiin ja kerrottiin suvun uutisia. Jos elävät toimivat väärin, sitten äkäinen vainaja saattoi vaikka tuikata talon tuleen tai aiheuttaa muuta vaivaa. Esi-isien kanssa piti siis tulla toimeen.
Vai eikö teillä koskaan vedota edesmenneisiin sukupolviin vaikka jouluna sinä miten sauna pitää lämmittää kuten ukki neuvoi tai perunalaatikko imellettiin kuten mummo sen teki. Näitä esimerkkejä löytyy varmaan joka perheestä. Jos tehdään jotain väärin, uskomme että asian paremmin osaava esi-isä "kääntyy haudassaan".
Minunkin äitini puhui aina näin, että hänen poismenonsa jälkeen seuraisi meidän elämään jääneiden elämää aivan kuten hänenkin äitinsä. Kummatkin puhuivat "pilvenreunalta katselemisesta", joten kristillinen vaikutus oli siirtänyt vainajat taivaaseen, vaikka muuten meni muinaisuskon mukaan. Muinaisuskossa kuitenkin vainajat ovat maassa, aivan kuten siinä sotilasmarssissakin jossa lauletaan
kyllä vaistomme tuntee sen,
kuinka kumpujen kätköistä, mullasta maan
isät katsovat poikiaan.
Tuossa siis viitataan esi-isiin, ei konkreettisesti laulajien omiin biologisiin isiin.
Meillä Suomessa on kristityilläkin arjessa havaittavia käsityksiä, joissa näkyy vielä muinaisuskon vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhoissa kotimaisissa elokuvissa jotkut naishahmot puhuvat hirveän korkealla äänellä? Liittyykö se jotenkin sen ajan kameroihin ja mikrofoneihin?
Ei liity kameroihin eikä mikrofoneihin vaan ihmisten pituuskasvuun. Niin kuin olet ehkä museoissa huomannut aiemmin käytetyistä vaatteista, niin ihmiset ovat nykyään pitempiä kuin ennen. Johtuu muun muassa nykyajan paremmasta ruokavaliosta. Pitemmällä ihmisellä on pitemmät äänihuulet eli siis matalampi ääni. Ihmisen puheääni on madaltunut vuosien vieriessä.
Miksi munakennoihin pitää erikseen lisätä että ne ovat kananmunia? Kovin monessa suomalaisessa ruokakaupassa tuskin myydään muita kuin kananmunia, sen lisäksi että kennossa on pitänyt eritellä että kyseessä on juuri kananmunia on moniin paketteihin myös lisätty kanojen kuvia ihan kuin ostajat eivät tietäisi sanasta kana minkälaisen eläimen munia ovat ostamassa.
Luvassa on kylmää kyytiä.