Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Vierailija kirjoitti:
Mitä armeijassa tapahtuu, jos joku kieltäytyy nousemasta silloin, kun on aamuherätys? Kääntää vain kylkeä ja ilmoittaa, että ei jaksa nousta vielä.
Alikersantti tulee sängyn viereen rähisemään. Jos ei sittenkään nouse, niin varmaan annetaan nukkua, ja myöhemmin sitten tulee kurinpitomenettely ja seurauksena esimerkiksi poistumiskieltoa. Jos tuollaista tekee usein, niin luultavasti lähetetään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kerrostalon parkkipaikalla pestä oman auton? Tai onko olemassa sellaista autopesulaa, joka siivoaa auton myös sisältä?
Nim. Omakotitalosta kerrostaloon muuttanutAuton peseminen on kiellettyä myös omakotitalon pihassa ellei siellä ole kunnollista viemäröintiä.
Tätä ei kyllä käytännössä kukaan valvo omakotitaloalueilla. Kun lähes kaikki haluavat pestä autojaan, niin eivät käräytä naapureitaan.
Toisaalta pesukielto taisi tarkalleen ottaen koskea vain säännöllistä pesua. Mikä sitten on säännöllistä ja mikä epäsäännöllistä.
Megavisa-ohjelmassa oli niin, että voittaja sai 1000 markkaa ja laittoi sen kokonaan tai osittain panokseksi loppukilpailuun. Loppukilpailussa hänen oli tarkoitus yrittää tehdä monitoriseinälle suora vaakaan, pystyyn tai vinottain vastaamalla oikein juontajan esittämiin kysymyksiin. Oliko siis niin, että jos esim. laittoi panokseksi 1000 markkaa ja sai suoran tehtyä, sai myös toiset 1000 markkaa eli yhteensä 2000 markkaa, mutta jos ei saanut suoraa tehtyä, menetti kaiken? Olikohan muuten monitoriseinä sama, joka oli myöhemmin käytössä Onnenruudut-ohjelmassa?
Suomen Idolsissa oli joskus alkuaikoina tyyppi, joka rupesi rupesi alkukarsinnoissa mölyämään ja pomppimaan ja tuomarit sanoivat jo ennen kuin hän lopetti, että ei jatkoon. Oliko siis niin, että tällä tyypillä ei ollut aikomustakaan päästä jatkoon vaan hän vain tuli pelleilemään?
Miksi monien ihmisten on vaikea uskoa, että minä en ole kehitysvammainen vaikka olenkin autistinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kerrostalon parkkipaikalla pestä oman auton? Tai onko olemassa sellaista autopesulaa, joka siivoaa auton myös sisältä?
Nim. Omakotitalosta kerrostaloon muuttanutAuton peseminen on kiellettyä myös omakotitalon pihassa ellei siellä ole kunnollista viemäröintiä.
Tätä ei kyllä käytännössä kukaan valvo omakotitaloalueilla. Kun lähes kaikki haluavat pestä autojaan, niin eivät käräytä naapureitaan.
Toisaalta pesukielto taisi tarkalleen ottaen koskea vain säännöllistä pesua. Mikä sitten on säännöllistä ja mikä epäsäännöllistä.
Auton peseminen omalla pihalla ei ole kiellettyä. Kyllä sen voi useamman kerran vuodessa pestä, kunhan ei ihan viikottain ala pesemään.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että sellaisia paikkoja on kyllä jotka siivoavat sisältäkin. En nyt itse osaa nimetä kuin yhden paikan Tampereelta, mutta kyllä niitä löytyy ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei vastannut...
Miksi kuivahiiva pitää sekoittaa jauhoihin? Miksi sitä ei voisi sekoittaa veteen?
Siis häh? Olen aina sekoittanut ne lämpimään veteen. Olenko tehnyt aina väärin??
Olet jos minun yläasteen köksän opelta kysyttäisiin :D Paketissa myös lukee niin. Mutta näiden vastausten perusteella kaadankin sitten jatkossa myös kuivahiivan lämpimään veteen. En edelleenkään tosin ymmärrä, että mistä se ohjeistus oikein tulee siihen pakettiin.
Kiitos sinulle ja muille vastauksista!
Tunnistaako joku tämän runonpätkän? Kenen kirjoittama se mahtaa olla?
"Sun ääntäs yksinäistä
sun jälkees ikävöin.
Sun vasamaasi jäistä
oi Kohtalo, en väistä,
vaan kaipaan pitkin öin."
Miksi Toy Story -elokuvassa Buzz Lightyear luulee olevansa oikea avaruussankari eikä ymmärrä olevansa lelu? Tuskinpa muutkaan lelut ovat luulleet olevansa oikeita.
Voiko uimataidoton ihminen alkaa harrastamaan sup-lautailua tai surffausta vai onko liian vaarallista hukkumisvaaran takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saa tehtyä eläinallergiatestit?
Olen pohtinut kissan tai koiran hankkimista (ja siinä on jo ihan järjettömästi miettittävää itsessään, vastuuntunto on hurja) ja haluaisin toki varmistua etukäteen ettei minulla ole näihin eläimiin mitään allergioita. Missä, miten ja millä hinnalla tämä onnistuu?
Tavallisessa allergiatestissä se näkyy. Minulle tehtiin joku Bric testi koulussa vai mikä sen nimi nyt oli. Käsivarteen pisteltiin eri aineita ja allergisiin aineisiin nousi ikään kuin hyttysen piston näköinen kohouma.
Kannattaa muistaa, että ihminen voi allergisoitua mille hyvänsä minkä ikäisenä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monien ihmisten on vaikea uskoa, että minä en ole kehitysvammainen vaikka olenkin autistinen?
Vähän sama asia, kuin epileptikko saadaan oireettomaksi ketogeenisella ruokavaliolla. Sulle ei varmaan ole sellaista kukaan edes ehdottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson tässä Kylmäverisesti sinun ja kun näyttelijää ammuttiin rintaan, veri tulee suusta. Aloinkin miettimään, että miksi se veri/sitä verta tulee (myös) juuri suusta ja nenästä?
Tuota kohtausta en ole nähnyt joten en tiedä kuinka nopeasti osuman jälkeen verta tulee suusta ja nenästä, mutta rintaosuma voi tarkoittaa osumaa keuhkoon jolloin verta myös vuotaa keuhkoon ja sitä kautta päätyä tulemaan suusta/nenästä.
Toinen taso asiassa on että sarjan ohjaaja tekee päätökset siitä miltä kukin kohtaus näyttää, ja onhan tuo toki järkyttävä (ja tässä mielessä "vaikuttava", tunteita herättävä) näky. Ohjaajat eivät aina noudata realismin vaatimuksia, joko tietämättömyyttään tai koska tyylilliset seikat vetävät realismin ohi.
Eli se veri ei välttämättä tule oikeasti suusta ja nenästä? Että se on lähinnä elokuvahumpuukia? Sykkeessä myös tuo veri aina ryöpsähtää suusta kävi oikeastaan mitä tahansa. Noh, ylipäätään elokuvissa ja sarjoissa.
Miten vakavat allergiat yleensä selviävät? Turvallisesti testeillä vaiko ikävän kokemuksen kautta?
Tehdäänkö lapsille oletuksena allergiatestejä vai vasta jos on syytä epäillä jotain tai vanhemmat haluavat muuten vain selvittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuinen lapsi ilman rintaperillistä kuolee ennen ainoata elossa olevaa vanhempaansa jolla
toinenkin aikuinen lapsi niin periikö tuo elossa oleva kaiken? Vai saako kuolleen lapsen vaimo
puolet?
Jos sinkku aikuinen kuolee, niin perintö menee hänen omille vanhemmille. Jos omat vanhemmat on kuolleet, niin perintö menee omille sisaruksille.
(En ole lakimies, näin minä ainakin käsittäisin).
Voi olla, että ymmärsin kysymyksen väärin, mutta tulkitsin niin, että perintöä jättävä eli se kuoleva henkilö oli naimisissa, mutta lapseton. Siihen tulkintaan johti se, että hän kuolee ilman rintaperillisiä, ja kysymys kuului ”saako kuolleen lapsen vaimo puolet”.
Joo, siis henkilö X kuolee. Hänellä on kaksi lasta, eli rintaperillistä. Kysytyssä tapauksessa lapset ovat aikuisia, toinen on edesmennyt ja on ollut avioliitossa, eli hänellä on leski.
Kuka perii (olettaen ettei X:llä ole testamenttia)?
Rintaperilliset perivät aina, joten kuolleen rintaperilliset (mahdollinen) lapsi perii isänsä osuuden. Jos lapsia ei ole sitten kaiken saa se elossa oleva X:n lapsi. Kuolleen lapsen vaimolla ei ole oikeutta periä.
Kysymys oli kylläkin näin: Jos aikuinen lapsi ilman rintaperillistä kuolee ennen ainoata elossa olevaa vanhempaansa jolla
toinenkin aikuinen lapsi niin periikö tuo elossa oleva kaiken? Vai saako kuolleen lapsen vaimo
puolet?
Siis Mikko on naimisissa, mutta hänellä ei ole rintaperillisiä (lapsia). Mikko kuolee ennen äitiään, isä on kuollut jo aikaisemmin. Äidillä on toinenkin lapsi Pekka, joka siis elää.
Saako Mikon leski puolet vai periikö Pekka?
Ja vastaus: ensin pesästä erotetaan tietenkin leskelle hänen oma osuutensa (tätä usein tarkoitetaan sillä, kun sanotaan ”puolet”, vaikka perintöä se ei olekaan). Koska he olivat naimisissa, Mikolla ei lapsia, niin leski myös perii, ellei testamenttia ole.
Pekka ei peri.
Voiko omasta aivastuksestaan saada jonkin tartunnan? Siis jos koskee jotain, mihin on itse aivastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paistinpannun pohjan vääntyminen on mahdollista välttää välttämällä "nopeita lämpötilanvaihdoksia" niin mitenkäs helkutissa paistan pannulla pakastevihanneksia (siis esim. wokkivihanneksia)? Jos pannun lämplötila on jotain lähes kaksisataa astetta ja nakkaan sille -20-asteisia vihanneksia niin eikös se jos mikään ole nopea lämpötilanmuutos?
Tuota olen myös miettinyt. Samoin olen ihmetellyt useiden pannujen ohjeissa olevaa neuvoa, ei saa kuumentaa tyhjänä, silti ohje neuvoo kuumentamaan pannun kunnolla ennen paistettavan pannulle laittoa.
Eri tuumiskelija.
Ei pannun lämpötila muutu niistä wokkivihanneksista vaan päinvastoin, vihannekset alkavat pannussa sulaa.
Mistä se lämpö niihin vihanneksiin tulee?
Toinen kysymys: miksi vastaat kun et mistään mitään tajua?
Selitän tarkemmin: sinulla on metallinen paistinpannu liedellä jossa on arviosi mukaan 200 astetta. Nostat siihen wokkivihanneksia pakastimesta. Vihannekset alkavat jo sulaa huoneenlämmössä saati sitten kun ne laitat kuumalle paistinpannulle. Levyn lämpöenergia siirtyy metalliseen (= lämpöjohtavaan) pannuun ja sen sisältöön, ja ne wokkivihannekset ovat 5-8 minuutissa kypsiä. Miten kauan luulet että ne siinä liedellä istuskelevat-20 asteen kohmeessa?
Kuten huomaat ymmärrän täysin mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tämä ketju taas. Aloitin siis yhdessä koulutuksessa ja siellä pitäisi kuulemma yhdellä pakollisella kurssilla perustaa jokin tavallinen blogi tai sitten sen tyylinen "mainossivusto" facebookkiin. Tämä siis sen takia, että pitäisi esitellä osaamistaan ja julkaista siellä kuvia. Samalla pitäisi myös luoda LinkedIn profiili. Mietin vaan sitä, että voiko koulu pakottaa julkaisemaan tuon kaiken ja olemaan osa somea jos ei sitä muutenkaan käytä. En siis missään nimessä tahtoisi mitään tietojani julkaista ja julkista blogia pitää. Kamalaa toisaalta, että jo nyt tulee vaikeuksia näissä jutuissa ja itse en tule suostumaan noihin vaatimuksiin kyllä. Onko kukaan muu kokenut samaa ja miten siitä en selvinnyt? Pitää tietenkin ottaa itse yhteys kouluun, mutta kiinnostaisi silti tietää. Ymmärrän tietenkin somen olevan osa tätä päivää, mutta jos ei ihan pakko ole niin haluan sitä välttää.
Mitkä ovat tarkat syyt siihen miksi et voisi niitä tehdä nettiin (nehän voi myöhemmin aina poistaakin!)?
Miten niitä someja käytetään kurssilla? Onko tarkoitus jäädä nettiin työnhakua varten? Vai ovatko harjoitustyö? Ovatko osa ryhmätyötä?
Vierailija kirjoitti:
Missä Yhdysvaltain kaupungeissa elämä on merkittävästi hankalampaa, jos ei ole autoa?
Oklahoma City, Memphis, Nashville, Dallas, Saint Louis, Indianapolis, Kansas City, Detroit, Charlotte, Richmond, Jacksonville, Cincinnati yms.
Parhaat kaupungit autottomille ovat pienehköt yliopistokaupungit, jotkin itärannikon ja länsirannikon suuret kaupungit.
Mitä armeijassa tapahtuu, jos joku kieltäytyy nousemasta silloin, kun on aamuherätys? Kääntää vain kylkeä ja ilmoittaa, että ei jaksa nousta vielä.