Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisen ruumis oikeasti yhtä kankea kuin ihminenkin? Siis kun ihminen ei ole kovin notkea, niin ihminen ei pääse sellaisiin vaikeisiin asentoihin, mutta johtuuko se vain kivusta vai siitä, että se ei oikeasti ole mahdollista? Että lihakset ja muut systeemit eivät anna periksi, vaikka kivusta ei välittäisikään? Siis jos kankea ihminen söisi paljon särkylääkettä tai kuolisi, niin taipuisiko hän vaikka miten?
Ymmärsiköhän kukaan? Olen miettinyt tätä kun olen yrittänyt notkeuttaa itseäni, että olisiko mahdollista olla notkeampi, jos ei vain tuntisi kipua.No ainakaan kuolleena ei olisi mahdollista, kun kuolleelle tulee kuolonkankeus varsin pian kuoleman jälkeen. Silloin ei liikuttaa edes sormea, vaikka kuinka vääntäisi, murtamatta sitä.
Mutta noin muuten - lähtisin siitä että kipu on varoitusmekanismi. Kivulle on aina joku syy ja se pyrkii estämään ihmistä satuttamasta itseään. Luulen että jonkin verran kipupisteen yli olisi mahdollista mennä, mutta ei kovin paljoa. Väittäisin että väkisin vääntämällä jotain menisi rikki.
Itseasiassa tuo aiempi vastaus jossa kerrottiin nivelten rakenteista ja lihasten lyhenemisistä puoltaa tätä - jos nivelen rakenne ei salli venytys, ei se onnistu kivuttakaan, tai jos lihas on lyhyempi kuin sen pitäisi olla, se tietysti repeää jos sitä venyttää yli oman pituutensa.
Näin minä tulkitsisin.Kuolonkankeus häviää kyllä ajallaan. Wikipedian mukaan: "Käytännössä ihmisruumiilla on 'kuuden tunnin nyrkkisääntö' eli kuolonkankeus alkaa ilmestyä ensimmäisen kuuden tunnin aikana, kehittyy täydelliseksi seuraavan kuuden tunnin aikana, pysyy seuraavat 12 tuntia ja alkaa hävitä seuraavan 12 tunnin aikana."
Sinällään olen samaa mieltä, että kyllä "löysässäkin" ruumiissa/kehossa helposti menee paikat rikki, jos väkisin vääntää. Venyttelyhän pitäisi tehdä vähitellen niin että tuntuu, mutta että ei satu.
Toki voi olla jotain akrobaattisia asentoja, joihin kaikkien keho ei veny millään harjoittelulla, mutta siis käytännössä lähes kaikki ihmisasennot, joita arkiympäristössä tavallisesti näkee, pitäisi olla toisillekin mahdollisia, ellei ole vammautunut tai muuten poikkeava. Mutta jokin helpolta näyttävä notkea asento voi olla todella pitkän ja monipuolisen harjoittelun tulos.
Luiden rakenne voi estää tietyt asennot, esim. spagaatin. Kyse ei ole nivelistä, vain luista joissa voi olla toisilla pidempiä "osia" ja jos 2 luuta on vastakkain niin mikään venyttely ei auta eikä asento ole mahdollinen.
Kun katsoo vastasyntyneitä ja pieniä lapsia niin näkee sen notkeuden, joka meissä kaikissa on alkujaan. Miten lapsi istuu lattialla, tai nostaa varpaat suuhun selällään. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän kangisituu ja "luutuu". Ellei hän ala harjoittaa joogaa. Suosittelen sitä kaikille.
Venytys voi sattua, mutta kipuakin on erilaista. Aina pitää edetä itseään kunnioittaen eikä repien, eikä "kunnianhimoisesti". Hyvin kankeasta voi tulla erittäin notkea, näitä ihmeitä näkee joogasaleilla kautta maailman. Mikään rakenne (pitkä selkä ja lyhyet raajat, lyhyt selkä ja pitkät raajat, leveä lantio, isot rinnat, isot lihakset jne) ei estä asiaa. Este on mielessä, pään sisällä. TAI joissain tapauksissa ja asennoissa niissä luissa.
Mistähän johtuu, että joissain amerikkalaisissa videoissa erittäin lihavat naiset vetäisee tuosta vaan spagaatin? Miten ne on niin notkeita luonnostaan, ja ite pitää urheilla et pysyy edes normaaleissa notkeuden rajoissa :D
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, että joissain amerikkalaisissa videoissa erittäin lihavat naiset vetäisee tuosta vaan spagaatin? Miten ne on niin notkeita luonnostaan, ja ite pitää urheilla et pysyy edes normaaleissa notkeuden rajoissa :D
Elokuvissa käytetään kuvamanipulaatiota ym. keinoja, joten tilanne ei ole välttämättä se, miltä näyttää. Tuollaisessa kohtauksessa on saatettu esimerkiksi kuvata ensin lihavaa naista, sitten spaagaatin tekevää toista naista ja lopuksi laittaa nämä kaksi kuvaa "päällekkäin"(en tiedä, mikä on oikea termi) niin että näyttää siltä kuin lihava nainen tekisi spagaatin. Kuvakulmilla saadaan myös asiat näyttämään toiselta; kuvataan vain jalkoja, joten ei ole voi nähdä onko lihava nainen ja spagaatin tekijä sama henkilö. Vaatteiden alle voidaan myös laittaa toppauksia, jotta henkilö näyttää lihavammalta.
Toki on mahdollista, että joku lihava nainen taipuukin spagaatiin ihan oikeasti. Lihavuus ei suoraan estä notkeutta. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki lihavat olisivat notkeita. Niin kuin eivät kaikki laihatkaan ole. Notkeus on aina yksilöllistä, vaikka sitä voikin jonkin verran kehittää harjoittelemalla.
Onko linnuilla *illu? Jos on, niin missä se sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvissa käytetään kuvamanipulaatiota ym. keinoja, joten tilanne ei ole välttämättä se, miltä näyttää. Tuollaisessa kohtauksessa on saatettu esimerkiksi kuvata ensin lihavaa naista, sitten spaagaatin tekevää toista naista ja lopuksi laittaa nämä kaksi kuvaa "päällekkäin"(en tiedä, mikä on oikea termi) niin että näyttää siltä kuin lihava nainen tekisi spagaatin. Kuvakulmilla saadaan myös asiat näyttämään toiselta; kuvataan vain jalkoja, joten ei ole voi nähdä onko lihava nainen ja spagaatin tekijä sama henkilö. Vaatteiden alle voidaan myös laittaa toppauksia, jotta henkilö näyttää lihavammalta.
Toki on mahdollista, että joku lihava nainen taipuukin spagaatiin ihan oikeasti. Lihavuus ei suoraan estä notkeutta. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki lihavat olisivat notkeita. Niin kuin eivät kaikki laihatkaan ole. Notkeus on aina yksilöllistä, vaikka sitä voikin jonkin verran kehittää harjoittelemalla.
Kyllä luiden rakenne estää notkeuden, eikä niinkään lihavuus. Mitä olen joogasaleilla ihmisiä nähnyt niin yleensä ottaen lihavat naiset ovat todella notkeita. Lihaksikkaat, hyväkuntoiset nuoret miehet niitä kankeimpia.
Onkologi kirjoitti:
Tuosta lyhyt kuvaus lintujen sukuelimistä:
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=f0e25e1d-fdc6-496…
Vierailija kirjoitti:
Laitatteko itse ommeltuihin paitapuseroihin yhden vai enemmän napinläpiä rannekkeisiin? Alkoi mietityttää kun aina valmisvaatteissa on kaksi napinläpeä, usein vielä kaitaleessakin yksi, aina itse tehden laitan vain yhden.
Minäkin laitan yhden tavalliseen paitaan/paitapuseroon. Joskus kun olen tehnyt pitemmän rannekkeen, olen väkertänyt kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei täällä humppa soi?
Tänne ei voi valitettavasti tuottaa kuin tekstiä :) Humppa olisi kyllä hauska lisä viestejä rytmittämään :D
Ihmettelen vain. kirjoitti:
Miksi useimmilla ihmisillä on ainakin täällä Suomessa 2 tai jopa 3 etunimeä sukunimen lisäksi, kun yleensä kuitenkin käytetään vain sitä ensimmäistä nimeä tai yhtä niistä kahdesta tai kolmesta nimestä ihmisestä puhuttaessa (siis jos hän vaikka haluaa, että käytetään hänen toista tai kolmatta nimeä kutsumanimenä)? Minullakin on kolme etunimeä ja käytännössä koskaan kukaan ei sano koko nimiyhdistelmääni puhuessaan minulle tai minusta. Ne kaksi seuraavaa nimeä usein vain roikkuvat siellä nimiyhdistelmässä mukana ja joskus ne näkee kirjoitetun vaikka johonkin postissa tulleeseen laskuun etunimen ja sukunimen lisäksi, joskus vain pelkkä etunimi sukunimen lisäksi.
Tosin en mistään näistä kolmesta etunimestäni luopuisi, koska olen tottunut tähän nimiyhdistelmään niin, että olisi vaikea kuvitella, että jättäisin kaksi seuraavaa etunimeä pois vain siksi, että minua kutsutaan vain yhdellä etunimellä, siis ensimmäisellä nimellä.
Ei ole kaikilla. Minulla on vain yksi ainoa etunimi ja sekös herättää kummastusta. Joissakin paikoissa tiukataan oikein, että entäs muut nimet!
Vierailija kirjoitti:
Miksi useimmilla ihmisillä on ainakin täällä Suomessa 2 tai jopa 3 etunimeä sukunimen lisäksi, kun yleensä kuitenkin käytetään vain sitä ensimmäistä nimeä tai yhtä niistä kahdesta tai kolmesta nimestä ihmisestä puhuttaessa (siis jos hän vaikka haluaa, että käytetään hänen toista tai kolmatta nimeä kutsumanimenä)? Minullakin on kolme etunimeä ja käytännössä koskaan kukaan ei sano koko nimiyhdistelmääni puhuessaan minulle tai minusta. Ne kaksi seuraavaa nimeä usein vain roikkuvat siellä nimiyhdistelmässä mukana ja joskus ne näkee kirjoitetun vaikka johonkin postissa tulleeseen laskuun etunimen ja sukunimen lisäksi, joskus vain pelkkä etunimi sukunimen lisäksi.
Tosin en mistään näistä kolmesta etunimestäni luopuisi, koska olen tottunut tähän nimiyhdistelmään niin, että olisi vaikea kuvitella, että jättäisin kaksi seuraavaa etunimeä pois vain siksi, että minua kutsutaan vain yhdellä etunimellä, siis ensimmäisellä nimellä.
Ei ole kaikilla. Minulla on vain yksi ainoa etunimi ja sekös herättää kummastusta. Joissakin paikoissa tiukataan oikein, että entäs muut nimet!
Huomasithan, että kysyjä kirjoitti "useimmilla ihmisillä" Hän tiesi, ettei kaikilla ole. Nykysin taitaa olla hyvin harvinaista, että on vain yksi etunimi ja siksi se herättää kummastusta. On itse asiassa ehdotettu, että lapselle pitäisi voida antaa jopa neljä etunimeä. Minusta se alkaisi olla jo liikaa, vaikka tiedän kyllä että joissain maissa etunimiä voi olla vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onkologi kirjoitti:
Tuosta lyhyt kuvaus lintujen sukuelimistä:
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=f0e25e1d-fdc6-496…
Kiitos! Tuli tarpeeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasithan, että kysyjä kirjoitti "useimmilla ihmisillä" Hän tiesi, ettei kaikilla ole. Nykysin taitaa olla hyvin harvinaista, että on vain yksi etunimi ja siksi se herättää kummastusta. On itse asiassa ehdotettu, että lapselle pitäisi voida antaa jopa neljä etunimeä. Minusta se alkaisi olla jo liikaa, vaikka tiedän kyllä että joissain maissa etunimiä voi olla vieläkin enemmän.
Mäkin tiedän yhden jollla on 4 nimeä, sillä on Suomen, Norjan ja Tanskan kansallisuus. :D
Miten vanukas liittyy seksiin?
Kun puhutaan vanukkaan saamisesta tms.
Ap = alkuperäinen postaaja
Op = Original poster
Miksi kuumemittareissa on niin pirun hiljainen piippaus?? Esim tv päällä kuule mitään.... tai mites vanhukset...? :/
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuumemittareissa on niin pirun hiljainen piippaus?? Esim tv päällä kuule mitään.... tai mites vanhukset...? :/
Röhötän täällä itsekseni, kun aloin kuvitella kuumemittaria, jossa ääni olisi kuin pahemman luokan munakellossa... joo, takaisin nukkumaan. :D
Pitääkö vessan loisteputkivalo mieluummin sammuttaa aina kun vessasta poistuu vai antaa palaa koko päivän? Esim. työpaikalla kun vessassa käydään usein, niin onko järkevämpää antaa valon olla päällä koko ajan vai pitäisikö jokaisen sytyttää ja sammuttaa valo kun siellä käy?
Jostain olen saanut päähäni, että loisteputken sytyttely kuluttaa lampun paljon nopeammin (-> lamppu roskiin, lyhyempi käyttöikä), mutta tietysti jatkuva polttaminen kuluttaa koko ajan sähköä... En tiedä miten on oikeasti ja kumpi olisi ekologisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Hierojalle rintsikat vai ei? Pitääkö pervona jos menee ilman rintsikoita? Tuijottaako kun menen makaamaan hierontapöydälle? Tämän takia en ole hierojalle voinut mennä..
Mene makaamaan hierontapöydälle liivit ylläsi. Hieroja osaa avata hakasen hieronnan ajaksi, ja hän myös sulkee sen lopuksi. Et hypi tissit esillä missään vaiheessa.
En varsinaisesti osaa vastata kysymykseen, miksi näin on, mutta ainakin usempi etunimi helpottaa kahden samannimisen erottamista toisistaan. Esimerkiksi jääkiekon sm-liigassa pelasi kaksi Jarkko Immosta, jolloin erotuksena käytettiin toisen nimen ensimmäistä kirjainta tyyliin Jarkko A. Immonen (en muista onko kirjain oikein). Toisena esimerkkinä: Minua kutsuttiin kerhossa yhdistelmällä etunimi-toinen nimi, koska samassa ryhmässä oli tyttö, jolla oli sama ensimmäinen etunimi ja sukunimi kuin minulla. Kutsumanimenäni virallisesti on vain etunimeni ja sitä kaikki muut käyttivät/käyttävät.
http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_ihmiselle_annetaan_yleensa_kak… Tuossa myös jonkinlaista perustelua asialle. Lähinnä siis vain tavan vuoksi.