Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Vierailija kirjoitti:
Onko puheäänen ja lauluäänen välillä jokin yhteys? Olen monessa yhteydessä saanut kuulla että puheääneni on miellyttävä. En kuitenkaan osaa laulaa yhtään, ja kurkkuni käheytyy jos joudun edes puhumaan vähänkään pidempään. Jos alkaisin opetella laulamaan, olisiko minulla hyvä "soundi"?
Kuulostaa siltä, että sulla on jo valmiiksi väärä tekniikka puhumisessa, jos ääni käheytyy noin helposti.
jos osaisit laulaa, olisit sen kyllä jo huomannut, hirveän harva ihminen joka osaa laulaa ei tiedä sitä. Toki siis laulamista voi vielä teknisesti opetella paremmaksi, mutta kyllä jokinlainen lähtötaito yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Luin keskustelua, jossa kyseltiin onko valmis kuolemaan lapsensa puolesta, ja kaikki vastaajat olisivat valmiita tarvittaessa. Itselläni ei ole lapsia, ja on vaikea kuvitella, että kukaan voisi olla minulle ikinä niin tärkeä, että voisin kuolla hänen vuokseen.
En aio itse hankkia lapsia, mutta rupesin miettimään, että tietääkö sen jo ennen kuin itsellä on yhtään lasta, että kuolisiko niiden puolesta vai ei. Pystyykö sellaista äidinrakkautta kuvittelemaan ennen kuin itsellä on yhtään lasta? Jos ei lapsettomana pysty yrittämälläkään kuvittelemaan, että rakastaisi lastaan yli kaiken, niin tarkoittaako se todennäköisesti sitä, että ei sitten tositilanteessakaan rakastaisi?
Lyhyesti: ei voi etukäteen tietää miten paljon lapsiaan rakastaa. Lisäksi se rakkaus on myös biologista: on ollut ihmisen säilymisen kannalta ehdottoman tärkeää, että vanhempi rakastaa ja haluaa suojella lastaan viimeiseen saakka. Emme me kuitenkaan niin kaukana luonnosta vielä ole.
Äidin/isänrakkaus ei kuitenkaan välttämättä synny samalla hetkellä kuin vauva syntyy, vaan sen syttymisessä voi kestää aikaa, joskus jopa vuosia. Jos sen heräämisessä on ongelmia, siihen on myös saatavilla apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaiset eivät yleensä arvosta omaa kotimaataan? Ainakin Suomessa näin tuntuu olevan, mutta onko tämä ihan maailmanlaajuinen ilmiö?
Löysin kiinnostavan blogin, mutta valitettavasti tällaista puoluetta ei Suomessa (vielä) ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasemmistolaiset eivät yleensä arvosta omaa kotimaataan? Ainakin Suomessa näin tuntuu olevan, mutta onko tämä ihan maailmanlaajuinen ilmiö?
Jos tutustut aiheeseen "arvot", huomaat että valtakeskeiset ihmiset keskittyvät vain ja ainoastaan omiin etuihinsa. Universalistisia arvoja kunnioittavat ihmiset taas näkevät maailman ilmiöt laajemmin: he ymmärtävät mm. että on täysin sattumanvaraista mihin valtioon satut syntymään ja että ihmiset ovat lähtökohtasisesti varsin samanlaisia ympäri maailman. Vasemmistopuolueissa universalistiset arvot ovat yleisiä, kun taas esim. kokoomuksessa valtakeskeisyys on arvolistan huipulla. Hassua on se että valtakeskeiset ihmiset ymmärtävät toden teolla vain muita valtakeskeisiä ihmisiä siinä missä universalistit ymmärtävät oman ryhmänsä lisäksi muitakin. Oman tulkintani mukaan näitä valtakeskeisiä ihmisiä pitää suvaita mutta heille ei pidä anta liikaa valtaa; he kun eivät välitä ihmisistä joilla ei mene yhtä hyvin kuin heillä itsellään. Ja siitähän yhteiskunnassa on kyse, eli tarjoammeko me hyvän elämän muillekin kuin niille jotka ihan luonnostaan ajavat missä tahansa tilanteessa ensisijaisesti omaa etuaan.
Kun valtakeskeisellä ihmisellä on ns. normaalit lapset, hän väheksyy esim. kehitysvammaisten lasten oikeuksia. Kun valtakeskeisellä ihmisellä on itsellään kehitysvammainen lapsi, hän korostaa erityisesti kehitysvammaisten lasten oikeuksia. Universalistisia arvoja korostavalle ihmiselle taas on itsestään selvää että kehitysvammaisten lasten oikeudet ovat tärkeitä riippumatta siitä sattuvatko omat lapset kuulumaan ko. ryhmään.
Oman näkemykseni mukaan valtakeskeiset ihmiset ovat hyvin rajoittuneita katsannoltaan ja sinänsä harmillinen ryhmä yhteiskunnassa.
Mä laittasin lisäkysymyksen. Miksi jotkut universaalit/suvaitseviksi itsensä leimaavat ihmiset on niin ilkeitä muille verrattuna ei leimaajiin (eli ihminen joka suvaitsee, mutta ei toitota sitä tai sano itseään suvaitsevaksi)? Esim. tälläiset koulukiusaajat, jotka keksi tyhmiä ja perättömiä tekosyitä kiusata muita. Mikä musta on aika ristiriitainen universaalin ajattelun kanssa.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka korkealta ihmisen pitää pudota, että kuolee varmasti?
Ei tarvi pudota edes korkealta. Yksi säntäilevä sukulaiseni kompastui mattoon, kaatui ja kuoli milteinpä välittömästi.
Ei niin. Kysymyshän kuuluukin, että kuinka korkealta pudotessa kuolee varmasti.
Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta, sillä korkeimmalta pudonnut ja hengissä selvinnyt on eräs jugoslavialainen lentoemäntä, joka oli pudonnut kilometrien korkeudessa räjähtäneestä lentokoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimii, kun joissain kirjekuorissa, tilauslomakkeissa ym. voi lukea esim. "Vastaanottaja maksaa postimaksun". Miten ja missä vaiheessa vastaanottaja maksaa sen?
Lähettäjä ostaa etukäteen näitä kuoria ja maksaa ne postimaksut siinä vaiheessa. Näin ainakin muutama vuosi sitten.
Itse olen käyttänyt noita kuoria niin, että postin kanssa on ollut palautuslähetyssopimus, jonka numero on siinä kuoressa, vaikka käsin kirjoitettuna. Vastaanottaja siis maksaa vain palautuneista kuorista.
Onko muillakin pakkomielle katsoa omia tuotoksiaan kun on käynyt kakalla? Tuntuuko pökäleen punnertaminen hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Onko muillakin pakkomielle katsoa omia tuotoksiaan kun on käynyt kakalla? Tuntuuko pökäleen punnertaminen hyvältä?
Luulen että on geeneissä. On nähnyt mahdollisen sairauden, tosin mitä on voinut tehdä asian noteeraamisen lisäksi?
Miksi koira vahtii kokonaista herkkutikkua, mutta jos sen pienentää niin syö heti?
Millä tavoin pitäisi rastittaa sellaiset recaptcha-tehtävät, joissa on vain yksi iso kuva? Olen yrittänyt monella tavalla, mutta mikään ei kelpaa. Usein tulee pelkästään sellaisia isoja ja sitten en pääse eteenpäin. Selviän kyllä niistä joissa on monta pientä kuvaa, vaikka niitäkin joutuu välillä tekemään useita ennen kuin pääsen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan onko kirjailija Tommi Kinnusen puoliso naispuolinen?
Jos Tommi Kinnusella on puoliso, niin hyvin suurella todennäköisyydellä joku tietää, onko hän naispuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ja nainen eivät voisi olla ystäviä ellei mies ole homo?
Voivat olla, mutta vain siinä tapauksessa, ettei kummallakaan ole seksuaalista mielenkiintoa juuri tähän ihmiseen. Jos jompikumpi ihastuu tai tuntee seksuaalista vetoa, kyseessä ei enää ole tasa-arvoinen, puhdas ystävyyssuhde, vaan jotain muuta.
Mitä muuta se sitten on? Tuskinpa se mikään seurustelusuhdekaan on, jos toinen tai kumpikaan osapuoli ei halua seurustella. Ei kai koko ystävyys lakkaa olemasta ystävyyttä vain siksi, että toinen tuntee seksuaalista vetoa?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin pitäisi rastittaa sellaiset recaptcha-tehtävät, joissa on vain yksi iso kuva? Olen yrittänyt monella tavalla, mutta mikään ei kelpaa. Usein tulee pelkästään sellaisia isoja ja sitten en pääse eteenpäin. Selviän kyllä niistä joissa on monta pientä kuvaa, vaikka niitäkin joutuu välillä tekemään useita ennen kuin pääsen läpi.
Jos sä tarkoitat tälläistä, niin silloin kaikista ruuduista jossa on kysyttyä asiaa, ei muista ruuduista. Esim tossa kuvassa pitää klikata: (mä numeroin ne alas ja paksunnan ne nemerot joita vastaavaa ruutua pitää likata. Oletan että sä pystyt päättelee, mikä numero on mikäkin ruutu eli 1 on eka ruutu ylhäältä alotettuna ja 5 on seuraavan rivin eka jne.)
1.2.3.4
5.6.7.8
9.10.11.12
13.14.15.16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä tarkoitat tälläistä, niin silloin kaikista ruuduista jossa on kysyttyä asiaa, ei muista ruuduista. Esim tossa kuvassa pitää klikata: (mä numeroin ne alas ja paksunnan ne nemerot joita vastaavaa ruutua pitää likata. Oletan että sä pystyt päättelee, mikä numero on mikäkin ruutu eli 1 on eka ruutu ylhäältä alotettuna ja 5 on seuraavan rivin eka jne.)
1.2.3.4
5.6.7.8
9.10.11.12
13.14.15.16
Ymmärrän kyllä, että pitää klikata "kaikista ruuduista joissa on kysyttyä asiaa". Kysyin siksi, että vastaus ei kertaakaan ole kelvannut, vaikka olen yrittänyt tehdä juuri näin. Usein on myös tulkinnanvaraista, mikä lasketaan "kysytyksi asiaksi", esim. kun kysytään liikennemerkkejä, pitäisikö klikata myös niitä ruutuja joissa liikennemerkkien varret näkyvät, tai sellaiset joissa näkyy vain hieman liikennemerkin reunaa. Olen kokeillut eri vaihtoehtoja, mutta koskaan ei ole onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.2.3.4
5.6.7.8
9.10.11.12
13.14.15.16
Ymmärrän kyllä, että pitää klikata "kaikista ruuduista joissa on kysyttyä asiaa". Kysyin siksi, että vastaus ei kertaakaan ole kelvannut, vaikka olen yrittänyt tehdä juuri näin. Usein on myös tulkinnanvaraista, mikä lasketaan "kysytyksi asiaksi", esim. kun kysytään liikennemerkkejä, pitäisikö klikata myös niitä ruutuja joissa liikennemerkkien varret näkyvät, tai sellaiset joissa näkyy vain hieman liikennemerkin reunaa. Olen kokeillut eri vaihtoehtoja, mutta koskaan ei ole onnistunut.
Ainakin mitä mulle on tullut niin niissä on pitänyt klikata myös niitä ruutuja joissa on vähänkin sitä pyydettyä asiaa ja ne varret/pidikkeet on myös laskettu, koska ne on osa sitä liikennemerkkiä.
Se voi olla, että se ei oo ottanut sitä klikkausta tai sitten joku ruutu on jäänyt klikkaamatta missä on ollut jotain, koska sitä ei ole huomattu. Itelle on välillä käynyt näin.
t.aikaisempi vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ja nainen eivät voisi olla ystäviä ellei mies ole homo?
Voivat olla, mutta vain siinä tapauksessa, ettei kummallakaan ole seksuaalista mielenkiintoa juuri tähän ihmiseen. Jos jompikumpi ihastuu tai tuntee seksuaalista vetoa, kyseessä ei enää ole tasa-arvoinen, puhdas ystävyyssuhde, vaan jotain muuta.
Mitä muuta se sitten on? Tuskinpa se mikään seurustelusuhdekaan on, jos toinen tai kumpikaan osapuoli ei halua seurustella. Ei kai koko ystävyys lakkaa olemasta ystävyyttä vain siksi, että toinen tuntee seksuaalista vetoa?
Sillä on vaarana muuttua kiusalliseksi, jos toinen ei ole mukana puhtaasti ystävänä. Tai hän yrittää käyttäytyä kuin ystävä, mutta ei voi olla tuntematta hieman mustasukkaisuutta, kun toinen kertoilee ihastuksistaan tms. Jokin ystävyyssuhteessa muuttuu, jos toinen ihastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kellonajoista asiaa. Miten "ennen wanhaan" ennen teksti-tv:tä sun muita pysyttiin samassa kellonajassa? Tarkoitan siis että kun tarkkaa digitaalista kellonaikaa ei näkynyt kotona missään niin miten lapset osasivat lähteä kouluun ja aikuiset töihin juuri sopivaan aikaan? Oliko kylällä joku iso kello mistä tarkistettiin kellonaika omiin taskukelloihin (nekin jätättivät jonkin verran) ja taskukelloista kodin kelloihin?
Radio piippasi aikamerkin joka päivä tiettyyn aikaan, siitä muistan mummon tarkistaneen seinäkellon oikeaan aikaan. Tehdaspaikkakunnilla tehtaiden pilli soi vuoronvaihdon aikaan ja taisi soida lounasaikaankin. Nuo ainakin tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.2.3.4
5.6.7.8
9.10.11.12
13.14.15.16
Ainakin mitä mulle on tullut niin niissä on pitänyt klikata myös niitä ruutuja joissa on vähänkin sitä pyydettyä asiaa ja ne varret/pidikkeet on myös laskettu, koska ne on osa sitä liikennemerkkiä.
Se voi olla, että se ei oo ottanut sitä klikkausta tai sitten joku ruutu on jäänyt klikkaamatta missä on ollut jotain, koska sitä ei ole huomattu. Itelle on välillä käynyt näin.
t.aikaisempi vastaaja
Kumma juttu, että en ikinä onnistu noissa isoissa kuvissa, vaikka kuinka klikkaisin varret ja kaikki. Esim. jos olisin tehnyt tuon esimerkkinä käyttämäsi tehtävän niin kuin neuvoit, niin ei olisi onnistunut. Olen tehnyt niitä niin paljon ja aina samoin tuloksin.
Ongelmaa ei helpota se, että omalla tietokoneellani tulee pelkästään isoja kuvia. Kirjastojen tietokoneilla tulee välillä myös niitä sellaisia, joissa on monta pientä kuvaa, ja niistä pääsen läpi. Mutta jos omalta tietokoneeltani yritän, niin tulee vain noita isoja, jotka ovat mahdottomia ratkaista. Mistä tämä sitten johtuu, olisi jo toisen kysymyksen aihe (tämänkin saa joku selittää, jos osaa).
Mistä löydän vapaa-ajalle kavereita Helsingissä? Olen kotoisin Turusta, mutta ihan mukava ja avarakatseinen parisuhteessa elävä mies. Ikä on +30 vuotta. Joten kaverin olisi hyvä olla about noilla main. Osaako kukaan vinkata mistä etsiä?
Jos tutustut aiheeseen "arvot", huomaat että valtakeskeiset ihmiset keskittyvät vain ja ainoastaan omiin etuihinsa. Universalistisia arvoja kunnioittavat ihmiset taas näkevät maailman ilmiöt laajemmin: he ymmärtävät mm. että on täysin sattumanvaraista mihin valtioon satut syntymään ja että ihmiset ovat lähtökohtasisesti varsin samanlaisia ympäri maailman. Vasemmistopuolueissa universalistiset arvot ovat yleisiä, kun taas esim. kokoomuksessa valtakeskeisyys on arvolistan huipulla. Hassua on se että valtakeskeiset ihmiset ymmärtävät toden teolla vain muita valtakeskeisiä ihmisiä siinä missä universalistit ymmärtävät oman ryhmänsä lisäksi muitakin. Oman tulkintani mukaan näitä valtakeskeisiä ihmisiä pitää suvaita mutta heille ei pidä anta liikaa valtaa; he kun eivät välitä ihmisistä joilla ei mene yhtä hyvin kuin heillä itsellään. Ja siitähän yhteiskunnassa on kyse, eli tarjoammeko me hyvän elämän muillekin kuin niille jotka ihan luonnostaan ajavat missä tahansa tilanteessa ensisijaisesti omaa etuaan.
Kun valtakeskeisellä ihmisellä on ns. normaalit lapset, hän väheksyy esim. kehitysvammaisten lasten oikeuksia. Kun valtakeskeisellä ihmisellä on itsellään kehitysvammainen lapsi, hän korostaa erityisesti kehitysvammaisten lasten oikeuksia. Universalistisia arvoja korostavalle ihmiselle taas on itsestään selvää että kehitysvammaisten lasten oikeudet ovat tärkeitä riippumatta siitä sattuvatko omat lapset kuulumaan ko. ryhmään.
Oman näkemykseni mukaan valtakeskeiset ihmiset ovat hyvin rajoittuneita katsannoltaan ja sinänsä harmillinen ryhmä yhteiskunnassa.