Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18369)

Vierailija
4321/18369 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin avatun valkosipulimajoneesituubin vuorokaudeksi huoneenlämpöön. Vieläkö uskaltaa käyttää? Ei nyt varovaisen arvioinnin mukaan haise/maistu erilaiselle, mutta eikös majoneesi ole aika herkkää tavaraa pilaantumisen suhteen..?

Vierailija
4322/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysyn,että miten te timmit ihmiset syötte ja liikutte ja miten oikeesti saatte ylläpidettyä elämäntapaanne vuodesta toiseen. Olen itse läski,ja kokeillut vaikka mitä dieettiä ja pt:tä yms. En usko että kyse on mistään tahdonlujuudesta tms. Haluaisin nyt kommentteja sellaisilta,jotka ovat joskus olleet huonossa kunnossa ja plösöjä,mutta saaneet muutettua elämää kurssin tässä asiassa ja pysyneet siinä

Olen tullut siihen tulokseen, että koko ikänsä hoikkina pysyvät ihmiset eivät ole yksinkertaisesti kehittäneet itselleen esim. sokerihammasta. Heille herkut eivät ole mikään himon kohde, vaan niitä nautitaan joskus ja kohtuudella. Muina aikoina herkkuja ei ajatella tai osteta. Ehkä liittyy jo lapsuuteen ja kasvatukseen... omassa kasvatuksessani meiltä lapsilta herkkujen syöntiä rajoitettiin, mutta silti niitä oli aina kotona (vanhemmat niitä söivät/ostivat itselleen). Itse olen sitten aikuistuttuani ollut sellainen, että olen ostanut itselleni juuri niin paljon herkkuja kuin haluan ja niillä olen sitten lihonutkin. Olen järkeillyt, että kotona herkkujen läsnäolo ja samalla kielto kajota niihin on tehnyt minusta person makealle.

Vanhempiesi antama esimerkki jatkuvasta herkkujen syömisestä ei tietenkään ole ollut hyväksi, mutta se ei ole pohjimmainen syy siihen että itsekin syöt, vaan se, että olet ostanut niitä herkkuja niin paljon kuin olet halunnut. Siinä ei toki ole mitään väärää, jos niin tahtoo elää, mutta toisia on turha syyttää omasta syömisestä. Ainoa tapa saada muutos aikaan (jos tahtoo muuttua), on tajuta, että itse on ainoa, joka siihen voi vaikuttaa. Joillekuille se toki voi olla helpompaa kuin toisille, mutta ei se asia toisia syyttelemällä tai valittamalla siitä, että toisille ahmimattomuus on helpompaa, miksikään muutu. Vertaa itseäsi itseesi, älä muihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4323/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lesbonaiset harrastaa seksiä? Olen kuullut joidenkin sanovan ”olemme harrasteen seksiä 2 kertaa” miten se käytännössä tapahtuu :D (curious) ihan vaan siksi että ihmetyttää.

Vierailija
4324/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi harrastaa pesäpalloa?

Esimerkiksi minä voisin ihan hyvin harrastaa sitä, jos löytyisi sopiva joukkue, jossa pelaamiseen ei tarvittaisi todella hyvää kuntoa ja joka pelaisi sitä esim. 1-2 kertaa viikossa vain ihan omaksi huvikseen. Ei siis pelattaisi sitä missään kilpasarjassa muita joukkueita vastaan vain voitto mielessä, vaan sillä samalla joukkueella ja tärkeintä olisi peli ja hauskanpito yhdessä, ei voitto tai että kuka on paras ja kuka huonoin pelaaja.

Vierailija
4325/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ovat oppineet aikojen kuluessa sen, että mitä kasveja, sieniä, marjoja, hedelmiä ja siemeniä voi syödä ja mitä taas ei voi syödä? Ovatko he oppineet sen ihan vain yrityksen ja edehdyksen kautta niin, että ovat maistelleet vaikka erillaisia marjoja ja jos joku on niitä syötyään sairastunut tai jopa kuollut, niin muut ovat todenneet, että niitä ei voi syödä ja jos jostain marjoista ei oireita tule, niin niitä voi syödä?

Entä miten kaikki ruokalajit on keksitty? Miten on keksitty ensimmäisen kerran laittaa vaikka makaronilaatikon aineksia uunivuokaan ja laittaa se uuniin niin, että on saatu makaronilaatikkoa?

Vierailija
4326/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maito maistuu pullan kanssa niin hyvältä? Vaikka ei välttämättä muuten pitäisi maidosta erityisesti, niin ai että sitä yhdistelmää: maito + itse leivottu pulla.

(Minusta tämä ei ole välttämättä tyhmä kysymys, mutta en viitsinyt aloittaa uutta keskustelua.)

Et oo tosissas? Eiköhän se ole makuasia, sillä multa varmaan irtois oksennus, jos laittaisin pullaa ja maitoa suuhuni. Yöks.

Vierailija
4327/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin avatun valkosipulimajoneesituubin vuorokaudeksi huoneenlämpöön. Vieläkö uskaltaa käyttää? Ei nyt varovaisen arvioinnin mukaan haise/maistu erilaiselle, mutta eikös majoneesi ole aika herkkää tavaraa pilaantumisen suhteen..?

Oliko tuote kaupan hyllyssä lämpimässä vai kylmässä? Siinä on helppo nyrkkisääntö. Jos se oli siellä lämpimässä niin vaikka se sinulla kotona olisi avattuna lämpimässä tuon ajan niin en olisi huolissani. Jos se oli jo kaupassa kylmäsäilytettävä niin se on kyllä nyt käyttökelvoton... se voi näyttää normaalilta mutta bakteerien määrä on tuhatkertaistunut.

Vierailija
4328/18369 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! kirjoitti:

Miten ihmiset ovat oppineet aikojen kuluessa sen, että mitä kasveja, sieniä, marjoja, hedelmiä ja siemeniä voi syödä ja mitä taas ei voi syödä? Ovatko he oppineet sen ihan vain yrityksen ja edehdyksen kautta niin, että ovat maistelleet vaikka erillaisia marjoja ja jos joku on niitä syötyään sairastunut tai jopa kuollut, niin muut ovat todenneet, että niitä ei voi syödä ja jos jostain marjoista ei oireita tule, niin niitä voi syödä?

Entä miten kaikki ruokalajit on keksitty? Miten on keksitty ensimmäisen kerran laittaa vaikka makaronilaatikon aineksia uunivuokaan ja laittaa se uuniin niin, että on saatu makaronilaatikkoa?

Ihmisen esi-isät asuivat puussa ja olivat kasvissyöjiä, joten varmasti jo siitä ajasta jäi muistoja. Luultavasti kaukaisten esi-isiemme aistit olivat ennen parempia, joten hajun ja maun perusteellakin pääteltiin mikä sopii, mikä ei. Ja jos muutettiin uusille alueille, varmaan syötiin ensin kasveja, jotka olivat tutunoloisia (samantyyppisiä lajikkeita mitkä tunnettiin), ja vähitellen kokeiltiin uusia. Varmasti aluksi on uusia ksaveja kokeiltu varovasti pieniä määriä, joten yritys johti ehkä mahakipuun ja ripuliin. Harvemmat kasvit on niin myrkyllisiä, että ihminen olisi kuollut heti. Ihmiset varmaan seurasivat sitä mitä eläimet syövät, ja ottivat mallia siitä.

Ihminen on ollut aika kekseliäs ja sopeutuva. Ihminen on jopa asuttanut arktiset alueet ja maailman kuivimman aavikkoalueen ja löytänyt ruokaa sieltä. Varmasti ihminen on alkujaan ollut aika opportunisti eli on kokeillut kaikenlaista ruokaa, joten elimistö on vähitellen kehittynyt sekaruoalle sopivaksi.

Mutta suuri ero ihmisen ja hyvin alkeellisen ihmisen esi-isän välillä on juuri se, että ihminen oppi prosessoimaan ruokaa ja vaikuttamaan siihen miten kasvit kasvavat. Nykyisin tuntemamme ruokakasvit ihminen on kehittänyt vähitellen villeistä kasvinmuodoista. Jo ennen maanviljelyksen keksimistä, ihmiset pyrkivät vaikuttamaan jonkin kasvin satoon, saadakseen enemmän ja parempaa ruokaa ja ihmiselle sopivampaa ruokaa. Ruoan prosessointi ja valmistaminen tietyllä tavalla muuttaa hankalasti sulavan tai jopa myrkyllisen ruoan ihmiselle sopivaksi ruoaksi. Esim. korvasieni on kovin myrkyllinen, mutta ihminen on jossain vaiheessa keksinyt että jos sen valmistaa keittämällä, sitä voi syödä.

Ruokalajeja on keksitty vähitellen, varsinkin kun tuli keksittin ja ruoka voitiin kuumentaa eri tavoin. Toisaalta joitakin ruoka-aineita on ollut tärkeä syödä raakana, jotta on saatu tarvittavat vitamiinit. Esim. arktiset kansat syövät usein merinisäkkäiden sisäelimiä tai ihoa raakana, koska siten saa B- ja C-vitamiineja, jotka muuten ovat puuttuneet ruokavaliosta etenkin talvella.

Ennen kuin makaronilaatikko on keksitty, ihmisellä on ollut jo pitkä kulinaarinen perinne taustalla. Ihminenhän levittäytyi lähes joka mantereelle, hyvin erilaisiin oloihin ja sopeutui käyttämään alueen kasveja ynnä muita resursseja sekä kehitti niitä eteenpäin maanviljelyksen sekä karjanhoidon avulla. Eri ihmisryhmät ovat sitten oppineet uusia ruokia muilta ryhmiltä.

Siten makaronilaatikonkin tarina on pitkä ja monipolvinen. Ensiksi jossain päin Aasiaa on monenlaisista tärkkelyspitoisista kasveista tehty "makaroneja" jo tuhansia vuosia, sieltä sitten idea olisi levinnyt arabien kautta Eurooppaan. Oikea makaroni sellaisena kuin nyt sen tunnemme ei ole vain vehnästä vaan durumvehnästä tehty ruoka, joka keksittiin Italiassa. Vehnästä tehtiin taikinaa leipää varten, joten joku on keksinyt makaroninteon ehkä siitä. Makaronit ja makaroniruoat ovat sitten levinneet ympäri maailmaa ja jos makaronilaatikko (sellaisena kuin sen Suomessa tunnemme) on varmasti jokin pohjoiseurooppalainen sovellus Italialaisista makaroniruoista., josta suomalaiset ovat sitten tehneet oman versionsa. 

Vierailija
4329/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysyn,että miten te timmit ihmiset syötte ja liikutte ja miten oikeesti saatte ylläpidettyä elämäntapaanne vuodesta toiseen. Olen itse läski,ja kokeillut vaikka mitä dieettiä ja pt:tä yms. En usko että kyse on mistään tahdonlujuudesta tms. Haluaisin nyt kommentteja sellaisilta,jotka ovat joskus olleet huonossa kunnossa ja plösöjä,mutta saaneet muutettua elämää kurssin tässä asiassa ja pysyneet siinä

Joo siis en ole itse koskaan ollut "plösö", mutta hoikkana pysyminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista.

Syömisen ja kulutuksen pitää olla tasapainossa.

Miten tuo sitten onnistuu, onkin vähän hankalampi, riippuen ihmisestä.

Herkuttelijalle, ehkä paras keino on muuttaa rutiinejaan niin, että se hetki päivästä kun herkuttelu alkaa, muutetaan johonkin muuhun toimintaan.

Jos katsot töllöä ja silloin syöt herkkuja, tai sama koneella ollessa, kehitä tilalle jotain muuta. Esim vaihdat telkun johonkin harrastukseen, tai hommaat itsellesi jonkin kuntovälineen ja katsot televisiota vain sen aikaa kun jaksat polkea sitä.

Osalla porukkaa näyttää olevan ylitsepääsemätön ongelma tuon herkuttelun hallinnassa, totutut tavat vaikuttavat, ja geenit varmaan osittain, mutta kannattaa keskittyä siihen tilanteeseen miksi herkuttelee ja yrittää muuttaa sitä.

Jos yrittää pelkästään vain lopettaa karkin ostamisen tulee todella vaikeaa, mutta jos pystyy kehittämään jotai muuta mielenkiintoista samaan aikaan niin tuloksiin pääsee helpommin.

Kun olet saavuttanut ensimmäisen tavoitteesi esim. -7kg niin palkitse itsesi esim. kylpyläviikonlopulla tai vastaavalla jolloin luot itsellesi positiivisen kokemuksen ja pystyt itse kannustamaan itseäsi seuraavaan tavoitteeseen ja sen jälkeen pitämään sen.

Ehkä suurin ero meissä ihmisissä on tavoitteiden asettaminen ja niihin pyrkiminen, se on sitä tahdonvoimaa.

Osa pystyy suuntaamaan huomionsa tulevaan ja panostamaan siihen todella paljon, osa taas elää enemmän hetkessä, ja helpommin unohtaa kokonaisuuden.

Minullakin on ollut sen verran painon vaihtelua että pystyn sanomaan elämän olevan todella paljon hienompaa kun pystyy pitämään itsensä hyvässä kunnossa, suhteellinen rasitus fyysisesti on paljon kevyempää.

Vierailija
4330/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maito maistuu pullan kanssa niin hyvältä? Vaikka ei välttämättä muuten pitäisi maidosta erityisesti, niin ai että sitä yhdistelmää: maito + itse leivottu pulla.

(Minusta tämä ei ole välttämättä tyhmä kysymys, mutta en viitsinyt aloittaa uutta keskustelua.)

Et oo tosissas? Eiköhän se ole makuasia, sillä multa varmaan irtois oksennus, jos laittaisin pullaa ja maitoa suuhuni. Yöks.

Tietenkin makuasia, mutta kiinnostaa miksi maito "muuttuu" suussani hyvänmakuiseksi nimenomaan pullan kanssa nautittuna. Ei tietenkään koske kaikkia.

On varmasti kaikenlaista tietoutta siitä, millaiset aineosat sopivat yhteen saaden aikaan maukkaan kokonaisuuden, kuten siitäkin mikä tekee musiikkikappaleesta/elokuvasta/taideteoksesta/jostain hyvän, mutta silti aina on ihmisiä, jotka eivät lopputuloksesta pidä. Mikä maidossa ja pullassa tekee sen, että ne sopivat monien(?) mielestä maullisesti niin hyvin yhteen?

(Netti reistaili, joten jouduin kirjoittamaan tämän uusiksi, toivottavasti täällä ei ole kohta kahta melkein samanlaista viestiä...)

Vierailija
4331/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-45 kirjoitti:

Lähtisitkö panemaan jos kysyisin tätä vakavissani sinulta?

No tottakai! Sinä kaiketi jäät tänne.

Vierailija
4332/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näyttelijällä Hunter Tylo ollut ennen eri sukunimi? Voisin vannoa, että sukunimi oli ennen Tylor tai Tyler. Kun törmäsin Tylo-nimeen, ihmettelin mihin se r on kadonnut. Jos hän on vaihtanut sukunimeään, niin miksi?

Sulla menee sekaisin näyttelijän nimi ja roolihahmon nimi. Hänen roolihahmonsa Kaunareissa oli Tylor.

Näyttelijän oikea nimi on Deborah Jo Hunter.

Näyttelijänä hän on käyttänyt useita taiteilijanimiä kuten Deborah Morehart sekä Hunter Tylo. Morehart oli naisen ensimmäisen aviomiehen sukunimi, Tylo oli hänen toisen aviomiehensä.

Niin, siis roolihahmon nimi oli Taylor, joka lausuttuna muistuttaa hyvin paljon näyttelijättären sukunimeä Tylo. Siitä siis kysyjän muistijälki, joka on virheellinen.

OT: Musta on aina tosi hämmentävää, jos näyttelijä vaihtaa nimeään, kun hänet tietyllä nimellä on oppinut tietämään. Suomessa esim. Katja Kukkola ---> Küttner, Liisa Kuoppamäki -----> Mustonen, mutta toki he saavat nimensä vaihtaa siinä missä muutkin, multa vain menee tovi ennenkuin tajuan, kenestä näyttelijästä oikein on kyse.

Liisa on tyttönimeltään Mustonen, sitten avioliiton kautta Kuoppamäki ja nyt taas Mustonen kun on eronnut ja ottanut tyttönimensä takaisin. Eli mulle Liisa on ollut koko ajan Mustonen :D

Vierailija
4333/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillakin ihmisillä on hirveän voimakas tunnepuoli ja toisilla jyllää vain rationaalinen ajattelu? Ja miksi minun tunnepuoleni on jossain asioissa tosi voimakas (esim rakastan lapsiani tolkuttomasti) ja jossain asioissa tunneasiat tuntuvat yhdentekeviltä (esim tunneside vaimoon on varsin laimea, lähentelee järkiavioliittoa).

Vierailija
4334/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palauttaa puhelimen tehdasasetukset, katoaako sieltä varmasti kaikki kuvat, lataukset, käyttäjätunnukset ym? Pelkään että jotain jää ja uusi omistaja sitten löytää mun tietoja!

Vierailija
4335/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ei katoa varmasti. En ikinä antaisi vanhaa puhelinta tai tietokonetta vaihdossa kellekään.

Vierailija
4336/18369 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti sanotaan ettei kuukautisten aikana voi uida kuin tamponia käyttämällä. Onko tässä joku tulehdusriski tms jos este pulahtaa pikaisesti ilman suojaa luonnonveteen uimaan kuukautisten aikana? Itsestäänselvyyshän on ettei uimahalleihin ja lataisiin silloin suojatta mennä, mutta voisko järvessä tai meressä kävästä pikaisesti, tuskin kalat kärsii parista mahdollisesta veritipasta, vai miten  on?

Vierailija
4337/18369 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia optikolla ei koskaan näe juuri mitään? Onko ne kirjaimet tarkoituksellisesti liian haastavia vai miksi se on niin jumalattoman työlään tuntuista? Sitten kun pistää silmälasit (vaikkapa ne vanhatkin) päähänsä, niin maailma avautuu kuitenkin ihan järjellisesti. Kyllähän kuitenkin optikollakin käytetään koelinssejä tai säädetään muuten niitä laitteita eli ei siinä nyt ihan omilla silmillä maailmaa katsella. 

Käyn mieluummin melkein hammaslääkärilläkin kuin optikolla. Erittäin vastenmielinen tunne, kun joku tivaa näkemisiä, eikä näe kuin suunnilleen arvaamalla jotakin. Nytkin näköni oli silti heikentynyt ihan vähän, mutta kaiken aikaa kommentoin "öö... hmmm... ehkä se ja se, en tiedä, epätarkka, ei parantunut nytkään".

Juu tämä! On huono omatunto kun optikko kyselee niitä linssejä vaihtaessaan että onko tää vai tää parempi. Ite arvot ja hätäpäissäs valihet jommankumman.

Sitten maksat 500e arvotuista linsseistä😣

Siellä saa käyttää aikaa ja miettiä. Voi myös pyytää, että voitko näyttää uudelleen, en ole varma, ja vaikka useampaankin kertaan. Ja jos ei huomaa eroa, senkin voi sanoa. Jotkut optikot ovat tietysti huonoja ja kiirehtivät, mutta ei sellaisilta ole pakko ostaa laseja. Vaatikaa kunnon palvelua, teillä on siihen oikeus!

T. Optikon ex-vaimo

Vierailija
4338/18369 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti sanotaan ettei kuukautisten aikana voi uida kuin tamponia käyttämällä. Onko tässä joku tulehdusriski tms jos este pulahtaa pikaisesti ilman suojaa luonnonveteen uimaan kuukautisten aikana? Itsestäänselvyyshän on ettei uimahalleihin ja lataisiin silloin suojatta mennä, mutta voisko järvessä tai meressä kävästä pikaisesti, tuskin kalat kärsii parista mahdollisesta veritipasta, vai miten  on?

Eiköhän tuolla tarkoiteta juuri sitä, että tamponin kanssa ei verta päädy veteen (esim. uimahallissa). Mitäpä se luonnonvesissä haittaa, on siellä paljon kaikkea muutakin. Ei tamponi tulehduksilta suojaa.

Vierailija
4339/18369 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko MV-lehen Juha Korhonen sama Korhonen joka on noissa ralli-piireissä tullut tunnetuksi kavalluksista? Onko muutakin rötöstelyä tai sikailua taustalla?

Vierailija
4340/18369 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ihmisten esivanhemmat eli jonkinlaiset apinaihmiset mahtuivat tajuta seksin ja raskauden välisen yhteyden eli esim. sen, että miehen ja naisen tai uroksen ja määrään piti olla yhdynnässä että raskaus alkaisi ja että miehen tai uroksen spermallaa ontärkeä yhteys raskaaksi tulossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi