Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat Suomessa niin masentuneita?
Kylmyyden ja pimeyden takia ainakin.
Tyhmentääkö junavideoiden kuvaaminen ihmistä ja jos, niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Idiootti kyselee puukiukaan lämmityksestä, miten sen pellin kanssa toimitaan, ettei tapa itseään häkämyrkytykseen? Avataan ennen tulien sytyttämistä ja suljetaan, kun hiilloskin on sammunut? Onko haittaa jos peltiä pitää koko ajan auki?
Entäpä sitten, kun kiukaalla ja tuvan puolen takalla on yhteinen hormi, niin mistä tiedän, kumman puolen pelti on auki (takan muurissa sellainen väännettävä vipu)? Selviääkö se vain kokeilemalla, pölähtääkö savut sisään, vai näkeekö/kuuleeko sen jostain, kun vipua vääntää eri asentoon?
Mökille tekisi mieli, mutta ylpeys estää kysymästä exältä, joka nämä lämmityshommat aina hoiti...
Tuohon jo vastattiin, lisään että talven jäljiltä voi kostea ja kylmä piippu vetää huonosti. Niin kannattaa polttaa paperi tuhkaluukussa, tai siinä erillisessä missä on pyöreä irrotettava peltitulppa. Tai takassa voi myös polttaa sen paperin aika ylhäällä piipussa, se kuulemma poistaa kylmän ilmapatjan piipusta. Voit aluksi poltella näitä paperi kerrallaan, ja kokeilla että alkaako vetää. Älä sure jos on työläs, kaikki piippumuurarit ei ole onnistuneet aina, joten jotkut piiput on aina hankala saada vetämään.
Ota mukaan hyviä sytykkeitä kuten munakennoja, tai osta valmiita sytykkeitä kaupasta tai huoltoasemalta, niin eka kerta onnistuu varmemmin. Sytytä kuivilla koivuhaloilla niin syttyy ja palaa paremmin. Niitäkin voi ostaa satsin huoltoasemalta eka kerraksi jos on huonosti puuta itellä.
Vastaisen varalle ei ole pakko heilua kirveen kanssa yksin mökillä saadakseen saunapuuta, halkomakone on mahtava peli ja paljon vähemmän pelottava, ja lapsikin voi auttaa.
Ja ainahan voi tilata joltain maajussilta kuorman valmiita klapeja pihaan. Haloilla ne taitaa ymmärtää niitä metrin mittaisia, jotka pitää itse pätkiä moottorisahalla.
Onko Muumipeikko homo ja rakastaa oikeasti Nuuskamuikkusta eikä Niiskuneitiä?
Vierailija kirjoitti:
Harrastetaanko nykyään enää ollenkaan viikkosiivousta matontappaamisineen?
Muistelisin martoissa sanotun, että nykyiset imurit ovat niin hyviä, että mattojen viikottainen raahaaminen pihalle ei ole enää tarpeen. Jotkin matot myös kärsivät niin kovasta käsittelystä. Villamatot puhdistuvat kun vie talvella viilenneinä puhtaaseen hankeen.
Muuten olen huomannut että siivoustarve vaihtelee valtavasti elämäntilanteen mukaan. Kun lapset olivat pieniä ja oli koira, piti imuroida ja luututa useampi kerta viikossa. Nyt keski-ikäisenä siistissä talossa en aina imuroi tai luuttua joka viikkokaan, otan täsmänä paikat joihin muodostuu pölykoira, ja pyyhkäisen lattiaa tiskialtaan ja hellan edestä.
Nykyiset kodit on tehty niin hyvillä materiaaleilla verrattuna sodan jälkeiseen aikaan, kun näitä siivousrutiineja ihmisille tolkutettiin. Ei ole enää vanhoja puusänkyjä, joiden raoissa asui luteita, ei huonoista oksaisista ja epäkuranteista laudoista tehtyjä rakoisia lattioita. Kodeissa on imurit ja pesukoneet, siivousrätit ei ole enää kalsarinlahkeita, pesuaineet on valtavan hyviä ja helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten typeränä ja nolona pidätte minua: Olen 27-vuotias ja itken melkein aina hammaslääkärissä, koska pelkään niin paljon, vaikka minulla ei ole ollut elämässäni muuta kuin YKSI paikattava reikä, eikä siitä operaatiosta edes jäänyt sen pahempia traumoja kuin tarkastuskäynneistä. Silti pelkään aina niin paljon, että on pakko tuhlata rahat kalliiseen yksityiseen, jotta edes tietää, että pääsee sellaiselle hammaslääkärille, joka ymmärtää tällaisia pelkureita.
Itse pidän itseäni super tyhmänä ja nolona, hävettää kun itken jo odotushuoneessa. Pelkään joka päivä että hampailleni käy jotain ja niitä pitää korjata enemmän kuin jo tämän yhden paikatun verran. Tai että pitää poistaa! Pyörtyisin jos kuulisin sellaisen tuomion!Ja kyllä, minulle on tapahtunut elämässä aika paljon suurempia vastoinkäymisiä. En itse ikinä vertaa kenenkään ihmisen kärsimyksiä, jokaisella on omansa.
Siis, miten typerä ja nolo?
Mikset ole pyytänyt tai miksei hammasläkäri ole märännyt esilääkitystä?? Seuraavalla kerralla pyydät reseptin, niin jatkossa käyminen on paljon helpompaa. Itse aikoinaan ilmoitin jo varausvaiheessa, että pelkään, ja haluan lääkityksen. Muutama diapam ja huomattavasti helpompaa mennä, kun ei pelkää. Muutamien käyntien jälkeen uskaksin jo mennä ilman esilääkitystä.
Oho, minä täällä, hammaslääkärikammoinen pillittäjä. Ensinnäkin kiitos asiallisista ja lohdullisista kommenteista aiemmille vastaajille! :) Ihmeellistä kommunikointia tälle palstalle, vai muutama on saanut ilkeitä vastauksia!
Vastaukseksi tähän kommenttiin: Siksi, että minulle ei siis ole yhtä paikkausta lukuunottamatta tarvinnut onneksi varsinaisesti tehdä mitään. Minua nolottaisi kysyä esilääkitystä pelkkiin tarkastuskäynteihin. Kun siirryin yksityiselle, kävin paikkauttamassa sen yhden reiän, joka tähän mennessä on pitänyt paikata, ja maailman ymmärtäväisin hammaslääkäri kyllä kysyi, haluanko sitä käyntikertaa varten rauhoittavan esilääkityksen. Päädyin sitten siihen, että kokeilen ensin uskallanko ensin ilman, koska minun olisi pitänyt kertoa miehelleni, millainen pelkuri olen, sillä lääkkeen kanssa olisi pitänyt tulla jonkun saattajan kanssa paikalle. En kehdannut. Enkä halunnut antaa periksi sille, että nuoruuden ahdistushäiriön jälkeen olen jälleen siinä pisteessä, että tarvitsen rauhoittavia. Silloin olin niin ahdistunut siitäkin, että en koskaan käyttänyt psykiatrin määräämistä lääkkeistä kuin murto-osan, sillä lääkkeiden käyttökin ahdisti. Nyt varmasti kuulostan jo vähän typerältä.
Jos minulle pitäisi tehdä joskus vielä jotain suurempia operaatioita hammaslääkärissä, ihan varmasti ensinnäkin menisin aina kalliille mutta ymmärtävälle hammaslääkärille, koska itken melkein joka kerralla, vähintään etukäteen edeltävänä yönä kotona tai odotushuoneessa, jos en sitten enää vastaanotolla varsinaisesti. Yleensä kyllä, kerran kun leukojeni liikkuvuutta tutkittiin, en saanut itkua edes loppumaan, sitä vain jatkui ja jatkui, vaikka minulle oltiin ystävällisiä. Toisekseen, jos siis pitäisi tehdä jotain hammaskiven poistoa tai toista pientä paikkaa suurempaa, varmasti kysyisin kaikkea mahdollista lääkitystä. En ymmärrä ihan omaa pelkoani, mutta onneksi edes yksi ihana vaikka kallis hammaslääkäri on ymmärtänyt - ja kaikki te, jotka vastasitte asiallisesti! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Aspergerin oireyhtymän oireeksi luetaan asioita, joita voi esiintyä ihan kaikilla muillakin?
Koska sellaisia OIRE-YHTYMÄT ovat, niin kuin nimestä kuulee. Jos sulla on vain yksi tai pari oiretta, ei sulla ole oireYHTYMÄÄ. Jos taas sulla on useita näitä oireita, niin ihan määritelmän mukaan sulla on oireyhtymä.
Kaveri väittää minulle, että minulla johtuu Aspergerista se, jos sanon jotain, jota ei pitäisi. Kerran kun kaverin tuttavien koira oli ollut heillä sillä aikaa, kun tuttavat olivat matkoilla ja minä olin kaverin luona käymässä, kaveri pyysi minua silittämään koiraa, mutta en halunnut silittää sitä. Mutta kaveri vain yritti saada minut silittämään koiraa eikä uskonut. Sanoin sitten lopulta, että koira haisee. Sanoin sen vain siksi, koska en halunnut silittää koiraa ja kun kaverini ei tuntunut uskovan. Kaveri meni sitten kertomaan tuttavilleen, että minulla on Asperger ja sanoi vielä tuon, mitä olin sanonut koirasta. Kaveri on sanonut minulle, että tuttava olisi muuten suuttunut minulle, mutta ei suuttunut, koska en muka Aspergerin takia ymmärrä, mitä on soveliasta sanoa ja mitä ei. Voihan siihen sellainen kuulua, mutta sitäkin voi opetella olemaan tekemättä. Sitä paitsi emme ole enää mitään lapsia. Ja on kaveri itsekin sanonut minulle vaikka mitä, mitä ei pitäisi, eikä hänelläkään ole Aspergeria.
Sinulla on ehkä asperger, mutta kaveriasi vaikuttaa vaivaavan ajoittainen kusipäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Kun kohtu poistetaan, jääkö sinne edelleen kohdunsuu vai mitä? Vai tuleeko emättimestä vaan umpipussukka? Ja mitä tapahtuu munasoluille, kun munasarjoja ei poisteta?
Kohdun kaulaa jäi jonkunverran että papa-kokeessa käydään.
Kai ne munasolut vain häviää kudoksiin?
Minulle ainakin tuli kerran kuussa kuukautistuntemuksia.
Onko autoilla tehtaanmyymälöitä? Tai siis, voiko auton ostaa suoraan tehtaalta ilman välikäsiä?
AvKäyttäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun varvas näyttää siltä kuin siinä olisi sieni, mutta tutkimuksen mukaan ei ole. Lääkäri jätti asian sikseen, sanoi vain, että toisille noita tulee syystä tai toisesta. Mitäs mun nyt pitäisi tehdä vai elänkö vain tämän kanssa? Hävettää mennä mihinkään jumppaankaan, missä pitäisi olla paljasjaloin.
Hei kokeile soodaa! Sekoita vaikka perusvoiteeseen ja levitä 3 kertaa vuorokaudessa. Saattaa auttaa :)
Teepuuöljy auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin aloittaa.
Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"?
Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.Vastaanpa sulle: voi mennä :)
Ja tuo varmaan kannattaa sanoa hierojallekin, ettei poloinen yritä turhaan sormet viimeisiä vedellen etsiä sitä hoidettavaa jumia tai kipu pistettä :D
kipu pistettä
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö suuveden jälkeen suu huuhdella vedellä?
Eikö kukaan viitsisi vastata tähän? Suuvesipullossa ei ole ohjetta. Olen sitten aina huuhdellut vielä vedellä, mutta laimentaako vesi sen tehoa?
Mistä tietää milloin pitää laittaa öljyä pannulle kun paistaa jotain? :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan viitsisi vastata tähän? Suuvesipullossa ei ole ohjetta. Olen sitten aina huuhdellut vielä vedellä, mutta laimentaako vesi sen tehoa?
Ei pidä. Hampaiden harjauksenkaan jälkeen ei tulisi huuhdella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää milloin pitää laittaa öljyä pannulle kun paistaa jotain? :/
Silloin, kun laittamalla kämmenen lähelle pannun pintaa tuntee pientä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Hampaiden harjauksenkaan jälkeen ei tulisi huuhdella.
Joo ei pidä.
Hampaiden harjauksen ja suuveden käytön jälkeen pitää syljeskellä ylimääräinen hammastahnavaahto ja suuvesi pois, mutta huuhdella suuta ei missään tapauksessa kuulu. Se tuhoaa sekä hammastahnan että suuveden tehon.
Jos suuvesi tuntuu liian "voimakkaalta" = vihloo suussa tai kirvelee, sitä voi laimentaa vedellä.
Ja siis hammastahnan ja suuveden nieleskelyä pitää luonnollisesti välttää, siksi ylimääräiset pitää sylkeä pois.
Mitä tapahtuu, jos syö hammastahnaa?
Nimimerkillä "teininä hammastahnaa päivittäin syönyt"
Vierailija kirjoitti:
Kun te akateemiset olette tunnetusti analyyttisiä, niin selittäiskö mulle joku konkreettisemmin miten se analyyttinen ajattelu sitten tapahtuu? Onko kyse vain siitä, että asiaa lähestytään mahdollisimman monesta/tarkoituksenmukaisesta näkökulmasta vai jotain vielä muuta?
Tätä kysyn tosissani. Olen ymmärtänyt, että vain akateemisesti koulutettu kykenee tämän kaltaiseen ajatteluun ja olisi kiinnostavaa tietää millaista tuo analyyttinen lähestyminen voi olla.
Suosittelen Ernst Lindelöfin klassikkoa: Johdatus korkeampaan analyysiin
Reissuluettavaksi lataan ihan älypuhelimeen kirjoja, netissä on paljon ilmaisia e-kirja-appseja, ja niille ilmaisia kirjoja. Mutta suosikkini on Amazon Kindle appi, koska sieltä voi ostaa (englanninkielisiä) kirjoja jopa eurolla, yhdellä klikkauksella kun olet kerran kirjautunut. Hotellin wifillä. Näin kirjat ei ikinä lopu kesken missään.