Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18363)
Kesinä 1997-1999 esitettiin MTV3-kanavalla Onnenruudut-nimistä tietokilpailua. Minua ihmetyttää, että miksi kesällä 1997 ensimmäisissä jaksoissa kilpailijalla oli vain 45 sekuntia aikaa ratkaista viimeinen kysymys, jossa piti löytää kuusi oikeaa vastausta 12:sta vaihtoehdosta, kun myöhemmin aikaa oli 60 sekuntia ja kahtena seuraavana kesänäkin se oli joka jaksossa 60 sekuntia. Serkkunikin sanoi, että tuohan on epäreilua, että toisilla oli vähemmän aikaa ratkaista tehtävä kuin toisilla. Sitten taas kesällä 1998 joissakin jaksoissa oli loppukysymyksessä niin, että kilpailijan piti kiertää ensin keltainen kilpailijapöytä ennen hyppäämistään yhteen lattiassa olevista punaisista, keltaisista ja vihreistä ruuduista, jolloin ruutuseinä näytti, montako vastausta oli oikein. Useimmissa jaksoissa kuitenkaan ei tarvinnut tehdä tuota pöydän kiertämistä. Onhan tuokin epäreilua, että toisten piti kiertää ensin pöytä ja toisten ei. Minkä takia tällaisia sääntömuutoksia tehdään kesken ohjelman esityskauden? Eikö olisi reilua, että kullakin kaudella säännöt olisivat aina samat?
Kun YouTubessa voi ilmiantaa viestin, niin siinä "Häirintä tai kiusaaminen" -kategoriassa on vaihtoehtoina "Tämä häiritsee minua" ja "Tämä häiritsee jotakuta". Miksi siinä on tuollaiset vaihtoehdot? Tietysti aina viesti häiritsee minua, jos ilmiannan sen, vaikka siinä saattaisikin olla johonkin toiseen ihmiseen kohdistuvaa haukkumista. Millaisiin tilanteisiin kumpainenkin vaihtoehto on oikein tarkoitettu?
Missä ohjelmassa sanotaan: Höpsö Ratila pyysi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tähän aikaan ensi vuonna on toteutettu? Siis vaihdos viime vuoden ja tämän vuoden välillä, joka näyttää vain siltä että Ellen Jokikunnas kävelee siihen oikeanpuoleisen oven puolelle.
Joko tähän vastattiin?
Eikö yleensä ole niin, että 7. luokkaa alemmalla luokalla olevat eivät saa teknisissä töissä käyttää sirkkeliä ja muita koneita? Kun minun luokkani ei ainakaan saanut, mutta muistan yhä selvästi, kun eräänä päivänä teknisissä töissä 5. tai 6. luokalla kävi niin, että yksi toisen ryhmän oppilaista käytti jotain konesahaa, eikä sitä ollut kukaan valvomassakaan. Minusta tuntui epäreilulta, että hän sai käyttää sitä, mutta minä en. Olisin niin mielelläni halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Kun YouTubessa voi ilmiantaa viestin, niin siinä "Häirintä tai kiusaaminen" -kategoriassa on vaihtoehtoina "Tämä häiritsee minua" ja "Tämä häiritsee jotakuta". Miksi siinä on tuollaiset vaihtoehdot? Tietysti aina viesti häiritsee minua, jos ilmiannan sen, vaikka siinä saattaisikin olla johonkin toiseen ihmiseen kohdistuvaa haukkumista. Millaisiin tilanteisiin kumpainenkin vaihtoehto on oikein tarkoitettu?
Veikkaukseni: tuolla erotetaan se että oletko ko. videossa itse esim. pilkan kohteena vai huomaatko että videossa pilkataan, ahdistellaan tai uhkaillaan jotain muuta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnenpyörässä 90-luvun lopussa oli jaksoja, jossa oli kilpailijoina julkisuuden henkilöitä. Yhdessä jaksossa kilpailija yritti ratkaista tehtävän, jonka ratkaisu oli "Toppilan satama sijaitsee Oulussa", että se sijaitsee Xulussa ja tehtävästä puuttuivat enää o-kirjaimet. Tiesikö kilpailija oikeasti, että oikea paikka oli Oulu vai pelleilikö hän vain ja jos pelleili, minkä takia? Eihän siitä ole mitään hyötyä ja olisi saanut palkinnon.
Mä olen miettinyt tätä myös.
Vähän vaikea uskoa, mutta oisko mitenkään mahdollista, että kilpailija meni vain yksinkertaisesti niin lukkoon, kun tajusi, ettei tiedä, mikä kirjain puuttuu eikä keksinyt, että se voisikin olla vokaali. Ehkä mielessään kävi kaikki mahdolliset puuttuvat konsonantit läpi ja heitti lopulta hätäpäissään ton.
Uskon kyllä enemmän siihen, että pelleili, mutta motiivi on jäänyt hämärän peittoon.
About 18 vuotta sitten eräs opiskelukaveri pääsi mukaan Onnenpyörään. Kun hän palasi nauhoituksista, kertoili että oli mennyt niin pahasti lukkoon että oli saanut juuri ja juuri soperrettua nimensä, mutta tehtävien ratkaisemisesta ei tullut yhtään mitään. Kotona oli ainakin omien sanojensa mukaan ihan etevä niiden tehtävien kanssa ja oli ihmetellyt miten "huonoa" sakkia siellä lähetyksissä aina näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko muovijätteen kierrätys egolokisempaa kuin laittaa ne poltettavaan jätteeseen jos esim. rasvaista tai likaista muoviastiaa pesee puhtaalla lämpimällä vedellä, että ne saa puhtaaksi, niin kuin ohjeessa käsketään laittamaan vain puhdasta muovia?
Tässä yksi näkökulma asiaan: Muovin valmistamiseen käytettävää öljyä on rajallinen määrä. Kerran poltettu muovi on mennyttä, kierrättämällä siitä saadaan irti useampia käyttökertoja. Vesi taas ei hajoa tai kulu käytössä: "käytetty" vesi päätyy viemäristä puhdistamon kautta takaisin luontoon, haihtuu hetkeksi ilmaan ja sataa puhtaana takaisin. Veden säästämisessä siis säästetään oikeastaan käsittelykuluissa ja energiassa.
Mikä hyöty on reijälle katossa, josta tulee ulos läpinäkyvä, lyhyt putki :)
Mitä "bullet journalissa" tarkoittaa sana "bullet"? Siis tiedän että sen tunnetuin merkitys on "luoti", mutta miten se liittyy tuohon kirjaan/vihkoon, vai onko sillä jokin ihan eri merkitys siinä? Miten bullet journal kääntyisi suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä "bullet journalissa" tarkoittaa sana "bullet"? Siis tiedän että sen tunnetuin merkitys on "luoti", mutta miten se liittyy tuohon kirjaan/vihkoon, vai onko sillä jokin ihan eri merkitys siinä? Miten bullet journal kääntyisi suomeksi?
Bullet tarkoittaa typografiassa luetelmamerkkiä, eli siis sellaista palluraa, joita mm. USA:ssa käytetään ns. ranskalaisten viivojen sijaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_(typography)
Suomeksi ei ilmeisesti ole keksitty vielä sujuvaa käännöstä, koska sen paremmin bulletille kuin journalille ei ole oikein napakkaa suomenkielistä ilmaisua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vastaus tähän arvoitukseen? Cowboy ratsastaa kaupunkiin illalla. Hän viipyy siellä 12 tuntia ja lähtee illalla. Miten se on mahdollista?
Tässä arvoituksessa on kaikki pielessä. Jotta ratkaiseva sana tulisi varmasti kirjoitettua isolla, lauseen pitäisi alkaa sillä, siis näin:
"Illalla cowboy ratsastaa kaupunkiin. Hän viipyy kaupungissa 12 tuntia. Illalla hän lähtee. Miten se on mahdollista?"
Vastaus: "Hevosen nimi on Illa."
Jos hevosen nimi olisi Ilta, hän lähtisi Iltalla, koska kyseessä on erisnimi. Toki tuota väärin taivuttamista näkee yleisesti, mutta silti nimet tulisi taivuttaa nimien tavoin, tarkoittivat ne jotain tai eivät (esim. Satu - Satun).
Toivottavasti osaan muotoilla kysymykseni niin, ettei se loukkaisi ketään asianosaisia, mutta yritän:
Jos jollain on anoreksia ja hän painaa vaikkapa 39 kg, niin näkeekö hän peiliin katsoessaan lihavan ihmisen? Eli vaikka kaikki näkevät, että hän on pelkkää luuta ja nahkaa, niin kyseisen ihmisen aivot vääristävät peilissä tai valokuvassa näkyvän ihmisen lihavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tähän aikaan ensi vuonna on toteutettu? Siis vaihdos viime vuoden ja tämän vuoden välillä, joka näyttää vain siltä että Ellen Jokikunnas kävelee siihen oikeanpuoleisen oven puolelle.
Joko tähän vastattiin?
Ei taidettu, mutta tästä oli artikkeli iltiksessä ohjelmapuffina. Ellen oli alkekirjoittanut sopimuksen, että ei vuoden aikana muutu mitenkään (paino, hiusten väri ja malli jne) ja näin pystyttiin kuvaamaan toiset jaksot vuoden kuluttua niin, että katsojasta näyttää kuin olisi kulunut vain hetki. Aika hauska idea.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osaan muotoilla kysymykseni niin, ettei se loukkaisi ketään asianosaisia, mutta yritän:
Jos jollain on anoreksia ja hän painaa vaikkapa 39 kg, niin näkeekö hän peiliin katsoessaan lihavan ihmisen? Eli vaikka kaikki näkevät, että hän on pelkkää luuta ja nahkaa, niin kyseisen ihmisen aivot vääristävät peilissä tai valokuvassa näkyvän ihmisen lihavaksi?
Juuri näin. Ja jos muut sanovat häntä laihaksi, niin mielessään sairas kääntää sen niin, että muut on kateellisia ja haluavat hänen lihovan rumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinit kulki talvella nilkat paljaina? En edes tajunnut tätä ilmiötä, ennen kuin ystävä valitti oman iltatähtösensä paleltuneista jaloista.
t: vanha käpy
Muoti
Vierailija kirjoitti:
Jos on kierto, jolloin ei ovuloi niin miksi silloin tulee kuitenkin menkat? Kun menkathan on jonkun määritelmän mukaan sitä että hedelmöittymätön munasolu poistuu kohdun limakalvon mukana. Alkaako se kohdun limakalvo paksuuntua vaikka munasolu ei edes irtoaisi sinne odottamaan siittiöitä?
Limakalvo paksuuntuu jokatapakusessa, siksi menkat.
Miksi pyöräilykypärät ja rullaluistelukypärät ovat erilaisia? Suojaako pyöräilykypärä rullaluistellessa yhtä hyvin kuin rullaluistelukypärä ja toisin päin?
Tuli mieleen tuosta aiemman anoreksiakysymyksestä asia, jota olen joskus miettinyt anoreksiassa. Näkeekö anorektinen oman "lihavuutensa" jotenkin eri tavalla kuin oikeasti lihava näkee omansa? Mistä johtuu, että anorektikko saa supermotivaatiota laihduttamiseen ja pystyy olemaan syömättä niin kurinalaisesti ja pitkään, vaikka edes oikeasti ylipainoiset eivät pysty yrittämisestä huolimatta? Olen siis ihmetellyt, miten itsensä kuvitteleminen ylipainoiseksiksi motivoi laihduttamaan enemmän kuin itsensä tietäminen ylipainoiseksi.
Vai onko itse asiassa paljon enemmän sellaisia "anorektikoita", jotka luulevat olevansa lihavia mutteivat onnistukaan laihduttamaan, mutta heitä ei vain kutsuta anorektikoiksi, vaan se nimitys koskee vain niitä, jotka tuosta joukosta saavat laihduttamisesta pakkomielteen? Loput "anorektikot" sitten vaan näkevät itsensä lihavana ihan samalla tavalla kuin oikeatkin lihavat, mutta eivät vaan saa siitä samanlaista pakkomiellettä kuin anorektikot?
Luulisin, että useimmiten on vahinko. Eivätkä kaikki todellakaan mieti sitä, että nimestä voisi olla lapselle haittaa, varsinkin jos itse eivät ole koskaan kiusanneet ketään nimen takia.