Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18353)

Vierailija
2401/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, mitä vuosia "x-luvun alussa" milloinkin tarkoittaa, jos lopussa on vähintään kaksi nollaa?

Mitä vuosia tarkoittaa "2000-luvun alussa"? Voiko se joskus tulevaisuudessa tarkoittaa eri vuosia kuin nyt?

Entä mitä tarkoittaa "1900-luvun alussa"? Entä "1400-luvun alussa"?

Entä "1000-luvun alussa"? Vai käytetäänkö näin epäselvää ilmausta edes missään?

2000-luku tarkoittaa joko vuosia 2000-2009, 2000-2099 tai 2000-2999, 1900-luku vuosia 1900-1909 tai 1900-1999.

Jep, juuri tuon monivaihtoehtoisuuden vuoksi kyselinkin.

Yleensä se selviää asiayhteydestä.

Vierailija
2402/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miten voi "aikuistua"? Vai onko se jotain mikä tulee jos tulee, eikä tietoisesti yrittämällä?

2. Miten voi oppia a) tuntemaan itsensä ja b) olemaan oma itsensä ihmisten seurassa? (Eli ettei jännitä liikaa ja pystyy olemaan sellainen kuin olisi yksin kotonakin, miinus ehkä nolot jutut kuten piereskelyt.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia Greed-tietovisassa sai isommissa kysymyksissä, joissa oikeita vastauksia oli aina neljä, vaihtaa ainoastaan yhden vastauksen ennen vastausten paljastamista, vaikka näissähän olisi voinut mennä enemmän kuin yksi väärin?

Niinpä. Sitä minäkin ihmettelin aikoinaan.

Vierailija
2404/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, mitä vuosia "x-luvun alussa" milloinkin tarkoittaa, jos lopussa on vähintään kaksi nollaa?

Mitä vuosia tarkoittaa "2000-luvun alussa"? Voiko se joskus tulevaisuudessa tarkoittaa eri vuosia kuin nyt?

2000-luku tarkoittaa joko vuosia 2000-2009, 2000-2099 tai 2000-2999, 1900-luku vuosia 1900-1909 tai 1900-1999.

Jep, juuri tuon monivaihtoehtoisuuden vuoksi kyselinkin.

Mä käsitän niin, että jos puhutaan 1900- luvun alkupuoliskosta, niin puhutaan 1900-1950 välisestä ajasta. Loppupuolisko on tietty 1950-2000. Tarkemmin voidaan sanoa esim. 1980 -luvulla, jolloin puhutaan ko. vuosikymmenestä. 2000 -luvun alussa taasen 2000-2005. 2000 -luvulla enemmän sitä alkupuolta, jonnekin 2010- asti, koska 2010 -> on vielä laskettavissa "viime vuosina" tai "tällä vuosikymmenellä":

Eli mitä kauemmas ajassa mennään ("tuhat"), sitä laajempi on se käsite, esim. "alku", ja sitä pitää sitten nimenomaisesti tarkentaa satoihin vuosiin tai ihan vuosikymmeniin.

Vierailija
2405/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sieniliinan pesee ja puristaa sen verran kuivaksi kuin käsillä nyt normaalisti saa ja laittaa sen jonnekin roikkumaan, niin poistuuko siitä loppu vesi (eli kuivuuko liina) vain haihtumalla vai myös tippumalla?

Vierailija
2406/18353 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se paljonko itsellä on rahaa, on monille salaisuus. Mistä se johtuu, että tietoa omasta rahamäärästä ei haluta kertoa julkisesti tai edes yksittäisille ihmisille?

Minun syyni on se, että pelkään ihmisten (sukulaisten, kun muiden kanssa en missään oikein käy) alkavan suhtautua minuun eri tavalla tietäessään, että minulla on säästössä rahaa, pyytävän useammin, että tarjoan heille jotain, eli säästöjen paljastuttua ne joko hupenis muiden takia tai vaihtoehtoisesti saisin heidän vihansa päälleni, kun en käytä säästöjäni heihin, vaikka "rikkaampana" voisin. (En saa yhtään enempää rahaa, mutta olen säästäväisempi kuin he.) Onko muilla tämä sama syy siihen, miksei omaa rahamäärää voi kertoa? Näin julki lausuttuna tuo syy kuulostaa typerältä enkä ole koskaan kuullut kenenkään kertovan syyksi tällaista, joten onko yleensä syy jokin muu?

Toivoisin tähän jotain syvällisempää vastausta kuin "se nyt vaan on tosi mautonta kysellä toisten raha-asioita, mitä ne sulle kuuluu". Minua ei erityisesti kiinnosta ihmisten raha-asiat vaan "psykologinen selitys" siihen, miksi aihe on tabu. (Tabut on yleisestikin kiinnostavia, mutta nyt tuli tämä raha-asia mieleen.)

Vierailija
2407/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sieniliinan pesee ja puristaa sen verran kuivaksi kuin käsillä nyt normaalisti saa ja laittaa sen jonnekin roikkumaan, niin poistuuko siitä loppu vesi (eli kuivuuko liina) vain haihtumalla vai myös tippumalla?

Typerien kysymysten ketjuhan tämä on, mutta ...

Siinä tapauksessa ymmärrän kysymyksesi juuri ja juuri, jos satut olemaan sokea.

Minä kun puristan niin ei tipu. Sinun näppivoimistasi ei tiedä kukaan vastaajista. Joten joudut selvittämään vastauksen ihan itse. Kokeen järjestelyt ovat kyllä hyvin vaikeat, eivät kuitenkaan mahdottomat. Onnea selvittämiseen, kerro vastaus meillekin.

Vierailija
2408/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se paljonko itsellä on rahaa, on monille salaisuus. Mistä se johtuu, että tietoa omasta rahamäärästä ei haluta kertoa julkisesti tai edes yksittäisille ihmisille?

Minun syyni on se, että pelkään ihmisten (sukulaisten, kun muiden kanssa en missään oikein käy) alkavan suhtautua minuun eri tavalla tietäessään, että minulla on säästössä rahaa, pyytävän useammin, että tarjoan heille jotain, eli säästöjen paljastuttua ne joko hupenis muiden takia tai vaihtoehtoisesti saisin heidän vihansa päälleni, kun en käytä säästöjäni heihin, vaikka "rikkaampana" voisin. (En saa yhtään enempää rahaa, mutta olen säästäväisempi kuin he.) Onko muilla tämä sama syy siihen, miksei omaa rahamäärää voi kertoa? Näin julki lausuttuna tuo syy kuulostaa typerältä enkä ole koskaan kuullut kenenkään kertovan syyksi tällaista, joten onko yleensä syy jokin muu?

Toivoisin tähän jotain syvällisempää vastausta kuin "se nyt vaan on tosi mautonta kysellä toisten raha-asioita, mitä ne sulle kuuluu". Minua ei erityisesti kiinnosta ihmisten raha-asiat vaan "psykologinen selitys" siihen, miksi aihe on tabu. (Tabut on yleisestikin kiinnostavia, mutta nyt tuli tämä raha-asia mieleen.)

Sen syvällisenpään vastaukseen en pysty kuin että tämä lienee kulttuurista riippuva asia. Ehkä meille on syntynyt varallisuuden suhteen salailukulttuuri sen vuoksi, että verovouti ei olisi heti osingolla.

Joissain maissahan varallisuus tuodaan auliisti esille, ihmisen arvo sosiaalsissa suhteissa ja vaikkapa naimakaupoissa mitataan sen mukaan mitä omistat.

Vierailija
2409/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut jääneet kesken. Voisiko joku selittää työttömyyskorvauksen odotusajan käytännössä? Onko riski joutua odotusajalle jos nyt hakisi esim osa-aikaista työtä tai tekisi keikkaluonteista työtä jossakin pilipali vuokrafirmassa? En kelan sivuilta löydä vastausta. Töitä ei yksinkertaisesti uskalla hakea ennenkuin tästä voi olla varma.

Vierailija
2410/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on kovasti keskusteltu pariskuntien välisistä ikäeroista suuntaan ja toiseen, niin minkä ikäinen mies pitäisi vähintään olla 52-vuotiaalla naisella?

Vierailija
2411/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi harrastaa pesäpalloa? No kato mailalla.

Vierailija
2412/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan iPadin nurinkurisiksi kääntyneet värit takaisin kohdilleen?

Vierailija
2413/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailija löytyy kirjoitti:

Nyt kun on kovasti keskusteltu pariskuntien välisistä ikäeroista suuntaan ja toiseen, niin minkä ikäinen mies pitäisi vähintään olla 52-vuotiaalla naisella?

No mulle tulisi ehkä vähän toyboy-viboja jos ois alle 40v mies. Et sellaista 40+ ikäluokkaa pitäisin iän suhteen alarajana.

Vierailija
2414/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailija löytyy kirjoitti:

On kovin tapauskohtaista. Tarkoitat varmaan, mikä olisi sosiaalisesti hyväksyttävää. Näkisin, että tuossa iässä -5v.... +10 v ei saa ketään nostamaan kulmiaan. Varsinkin jos ulkopuoliselle pari näyttää suht samanikäiseltä ja muuten yhteenvopivalta.

Luulisin, että eniten supinaa aiheuttaa jos pari näyttää huomattavan eri-ikäiseltä. Yleensä tässä ollaan armottomampia naiselle kuin miehelle, siitä johtuen laitoin kymmenen vuotta vanhempi, mutta vain viisi vuotta nuorempi. Syytä en tiedä miksi naisella ei ole soveliasta olla nuorempi mies, mutta tällainen kirjoittamaton sääntö on selvästi havaittavissa.

Vierailija
2415/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tällä palstalla on kommentti, joka on saanut kymmeniä tai satoja peukkuja suuntaan tai toiseen, kuinka todennäköisesti kommenttia on käynyt peukuttamassa samoja henkilöitä useaan kertaan?

Samasta osoitteesta ei tule kuin yksi peukku. Periaatteessa voisin peukuttaa kerran kännykällä, kerran työkoneelta ja kerran kotikoneelta. Olen joskus seurannut jonkun ketjun peukkuja, ja ne ovat nousseet ajan kanssa satoihin, niin että suhde silti pysyy samana. Eli arvelisin, ettei kukaan kymmenittäin peukuta, vielä pitkällä ajalla.

Vierailija
2416/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen baariin niin mitä kannattaa tilata juomaksi? Omien mieltymysten mukaan tietysti periaatteessa, mutta kun en oo baareilua yhtään harrastanut niin en tiedä mitä siellä on tapana ottaa. Siiideriä? Kertokaa myös mitä alkoholittomia juomia siellä voi tilata.

Riippuu baarista mutta ginger alea esimerkiksi tai voit pyytää baarimikkoa tekemään jonkun alkoholittoman drinkin tai jääteen yms. Tietenkin on sitten peruslimsat Jaffa, Sprite, Cocis, Pepsi ja ykkösolut.

Vierailija
2417/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähintään 1900-luvun alku tarkoittaa vuosikymmeniä ennen 1900-luvun puoliväliä eli noin 1900-1930, puoliväli on n. 1940-1960, ja 1900-luvun loppu sitten 1970-1990-lukuja.

Ihan tarkkaa ei osaa sanoa, siksi noita käsitteitä käytetäänkin. Sanotaan vaikka että jotain laki muutettiin ensin 1943 ja sitten uudestaan 1958 - "lakia muutettiin useaan kertaan 1900-luvun puolivälissä."

Vierailija
2418/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse psykologiasta vaan kulttuurista. Raha liittyy länsimaissa valtaan ja etuoikeuksiin, joten siitä puhuminen on tabu, koska puhe paljastaisi ihmisten eriarvoisen aseman. Meillähän kumminkin on vallalla toisaalta ideologia että kaikki ovat tasa-arvoisia.

Tätä ideaa tukee se, että länsimaiden varakkaiden (varsinkin rahansa perineiden) parissa rahasta puhumista pidetään epähienona sekä omien parissa, että kun eri luokkien ihmisiä on paikalla. Samanlaista tabua puhua rahasta ei taida olla alemissa yhteiskuntaluokissa.

Sen sijaan kun vaikka Suomessa puhutaan palkasta, tässä lienee joku tabu, koska en muista koskaan kenenkään sanoneen suoraan paljonko saa palkkaa. Ehkä tässäkin taustalla on idea siitä että kaikkien olisi oltava tasa-arvoisia ja jos tulee esille että kaksi kaverusta saa ihan eri palkkaa, niin se voi tuntua ikävältä puolin ja toisin.

Länsimaissa kun jotenkin koetaan että raha kuvastaa sun arvoa ihmisenä. Elämme kapitalistisessa kulttuurissa ja kaikki, myös ihmisarvo, mitataan rahassa (ja esineissä jotka edustavat vaurautta) -- tämä siis siitä huolimatta että meillä on tasa-arvo ja demokratia yms.

Ajattelepa vaan kuinka tälläkin palstalla on niitä, jotka vaativat että "minun palkastani maksamat verot pitäisi käyttää niin ja näin" ja että "työttömät eivät saisi asua Helsingin keskustassa" (koska keskustahan Suomessa liitetään kulttuurisesti varakkaiden ihmisten asuinalueeksi. Tuossa siis kommentoijalla on selkeä käsitys siitä, että koska hän tienaa x määrän euroja, hän on jotenkin parempi ihminen kuin joku vähävarainen, ja että hänellä on ikään kuin enemmän oikeuksia päättää mitä yhteiskunnassa tehdään ja että hänellä muka olisi rahansa turvin enemmän lainmukaisia oikeuksia kuin vähemmän varakkailla.

Sanoisin siis että yhteiskunnan ideologia on tasa-arvo ja lait tehty sen mukaan (suurimmaksi osaksi), mutta todellisuudessa varakkailla on enemmän päätösvaltaa ja oikeuksia --- rahasta puhuminen on tabu siksi että se paljastaa tämän ristiriidan yhteiskunnassamme.

Vierailija
2419/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan iPadin nurinkurisiksi kääntyneet värit takaisin kohdilleen?

Settings > General > Accessibility > Invert Colors

Set this to OFF.

Vierailija
2420/18353 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut jääneet kesken. Voisiko joku selittää työttömyyskorvauksen odotusajan käytännössä? Onko riski joutua odotusajalle jos nyt hakisi esim osa-aikaista työtä tai tekisi keikkaluonteista työtä jossakin pilipali vuokrafirmassa? En kelan sivuilta löydä vastausta. Töitä ei yksinkertaisesti uskalla hakea ennenkuin tästä voi olla varma.

En ihan tiedä mitä tarkoitat odotusajalla?

Luultavasti ns. omavastuuaikaa. Omavastuuaika on 5 arkipäivää. Se lasketaan siis alkaen siitä päivästä, jolloin olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon paikan päällä, puhelimella tai netin kautta.

Jos siis ilmoittaudut tänään 15.1., silloin sinun omavastuuaikasi on tämä viikko. Eli 22.1. alkaen olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

Omavastuupäivät kuluvat aina kun olet päätoimisesti työssä ja jäät sitten työttömäksi.

Jos haet ja saat osa-aikaista työtä, se ei vaikuta omavastuupäiviin lainkaan, koska sinun oletetan etsivän kokopäivätyötä (vakituista). Olet siis oikeutettu työttömyyskorvaukseen, mutta kun haet kassasta tai Kelasta kuukauden korvausta, sinun pitää ilmoittaa kuinka monena päivänä olit töissä ja toimittaa palkkakuitti. Sitten joudut odottelemaan päätöstä (kauemmin kuin kokonaan työttömänä siis) että saat päätöksen sovitellusta työttömyyskorvauksesta. Se tarkoittaa että saamasi palkka vähentää työttömyyskorvauksen määrää.

Se kuinka kauan päätöksen saaminen (ja siis korvauksen tulo tilille) kestää, se riippuu maksajasta ja siitä oletko toimittanut ajoissa palkkakuitin.

Toivottavasti tämä oli se mitä kysyit.