Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi englannin kielessä ei ole jaksaa -verbiä

Vierailija
28.06.2017 |

Siinä mielessä, että jaksaa tai ei jaksa tehdä jotain. Ruotsissakin on orka.
Kauhean kätevä verbi. Mut enkuks ei ole.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Kyllä minä tiedän tuon take- ja fetch-sanat, mutta minusta ne eivät vain joissakin tilanteessa sovi. En nyt muista, mitä kaikkia yhteyksiä näitä on ollut. Jos esim sanoo, että haetaan joku sohva tai muuttokuorma, onko sekin vain pick up tai fetch? Ne kun kuulostaa poimimiselta tai nappaamiselta.

Pick up on juuri täsmälleen sama sana kuin noutaa = " napata kyytiin ".

Sanoin rasismi, ja kielitaitosi tätä tasoa olisi kannattanut miettiä koko ketjun aloitusta.

Oletko jurrissa?

Vierailija
42/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Kyllä minä tiedän tuon take- ja fetch-sanat, mutta minusta ne eivät vain joissakin tilanteessa sovi. En nyt muista, mitä kaikkia yhteyksiä näitä on ollut. Jos esim sanoo, että haetaan joku sohva tai muuttokuorma, onko sekin vain pick up tai fetch? Ne kun kuulostaa poimimiselta tai nappaamiselta.

Sanoin rasismi, ja kielitaitosi tätä tasoa olisi kannattanut miettiä koko ketjun aloitusta.

Niin, kun minusta jotain muuttokuormaa ei vain napata kyytiin, vaan se on ihan erilainen tilanne.

Ja minä en ole aloittaja. Eikä minulla taida olla suomikaan oikein hallussa kun minusta rasismi ei liity tähän mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What are you on man???!!!

Vierailija
44/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks it's killing me oo vähän ku et vituttaa? Tai harmittaa :D

Vierailija
45/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Can you pick me up from the airport?"

Vierailija
46/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieliä käytetään eri tavalla tarpeen mukaan. Suoraa vastinetta sanalle prefer (ruotsiksi föredra) ei taas löydy suomesta, sitä olen usein kaivannut.

Prefer=mieluummin

Mieluummin=preferably (tai esim. rather)

Vierailija
47/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Can't bother

Vierailija
48/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieliä käytetään eri tavalla tarpeen mukaan. Suoraa vastinetta sanalle prefer (ruotsiksi föredra) ei taas löydy suomesta, sitä olen usein kaivannut.

Prefer on sana jota tarvitsen työssä kaiken aikaa. Kun puhun suomea, joudun käyttämään kiertoilmaisua, vaikka "voit valita". 

Vierailija
49/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan englantiin sanaa vituttaa! Se on niin kätevä

Pissed/pissed off

Pissed off on minusta enemmänkin vittuuntunut. Se on eri asia kuin vituttaa. Jonkun mainitsema It's killing me on myös jotenkin akuutimpi. Vituttaa voi enemmän passiivisesti, vaikka tasaisesti koko päivän, sellainen sohvaperunavitutus jota voi tappaa yksin kotona kalsarikänneillä sanattomasti yksikseen, ilman että sitä demonstroisi mitenkään ulospäin.

Ismo Alangon vanha biisi on sanoittanut hyvin vitutuksen fiiliksen: " Vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa, vittu kun vituttaa."

Tuota vitutuksen syvyyttä tavoittavaa ilmaisua en löydä englannista.

Vierailija
50/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jurrissa?

Vituttaako?

Vierailija
51/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hemmetti, kielet ilmaisevat samoja asioita eri tavoin, joskus riittää yksi sana, joskus ei. Ja yhdet kielet muistuttavat toisiaan enemmän kuin toiset. Suomeksi ja venäjäksi esim. ilmaistaan "minua huvittaa tehdä jotain/janottaa jne" samankaltaisella rakenteella. Eipä tulisi mieleenkään ihmetellä, miksi joku muu kieli, vaikkapa sitten englanti, ei toimi samalla tavalla. 

Vierailija
52/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prefer on sana jota tarvitsen työssä kaiken aikaa. Kun puhun suomea, joudun käyttämään kiertoilmaisua, vaikka "voit valita". 

Täh? Mietippä nyt vähän.

"I prefer coffee to tea" -> "Minä voin valita kahvin teen sijasta"

Vai olisiko kuitenkin "Minä suosin kahvia teen sijasta"?

Vierailija
53/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

I don't feel like doing all those chores.

I don't feel like staying up late.

How do you manage doing all that work?

Asian saa ilmaistua. Mutta kuten ketjusta tulee ilmi, jaksamista täysin vastaavaa yleisilmaisua ei ole vaan riippuu tilanteesta ja siitä minkätyyppisestä jaksamattomuudesta on kyse.

Vitutuksesta: 

This is totally pissing me off! I'm totally fed up with him!  I feel shitty. (tosin "shitty" on enemmän sellaista alakuloista vitutusta, ei kiukkuvitutusta)

Englannissa (eikä monessa muussakaan kielessä) ole yhtä vahvoja kirosanoja kuin suomen kielessä/jos on, niitä ei voi käyttää yhtä vapautuneesti kuin suomenkielessä. 

Vierailija
54/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mietippä nyt vähän.

"Otan/valitsen/käytän mieluummin kahvia kuin teetä." tilanteesta riippuen. Suosiminen kuulostaa useimmissa tilanteissa tönköltä.

Vierailija
55/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mietippä nyt vähän.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta työssäni käytetään tiukasti tiettyjä fraaseja, joita aivan kaikkia ei kuitenkaan ole suomeksi. Englanniksi voi kysyä sanalla prefer, kun pitää valita vaikka kahdesta vaihtoehdosta, mutta suomeksi ei käytetä sanaa suosia. :) 

Vierailija
56/56 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

prefer = ottaa/tehdä mieluummin tai pitää enemmän

Mikä tässä nyt on vaikeaa? Joo, ei ole yksittäistä sanaa, mutta onhan noita muitakin sanoja, joiden suomentamiseen käytetään kahta sanaa ja sama pätee toiseenkin suuntaan. Yksinkertainen ilmaisu on kuitenkin olemassa. Mutta sitten kun puhutaan esim tuosta jaksamisesta, niin esim "feel like doing" tai "have energy to do something" ovat selkeitä kiertoilmaisuja, kun ovat niin pitkiä eivätkä edes tarkoita täsmälleen samaa asiaa.