Syy, miksi et halua syödä vegaanisti?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta parasta olisi jos ihmiskunta siirtyisi kasvispainotteiseen ruokaan, ja liha jota söisimme vähemmässä määrin kasvatettaisiin nykyistä paremmissa olosuhteissa. Suomessa lihantuotanto on kohtalaisen hyvällä tasolla verrattuna moneen muuhun maahan, mutta vielä parempikin voisi olla. Nykyisin kun lihaa syödään ihan järkyttäviä määriä, jotkut vetävät päivässä sen verran kuin muutama vuosikymmene taaksepäin samankokoinen ihminen viikossa.
Niin ja liha jota syötäisiin olisi myös laadukkaampaa. Huvittavaahan se on kun ihminen sanoo olevansa Paatunut Lihaasyövä HeteroMiäs ja Saavansa Tarpeeksi Proteiinia ja popsii jotain poprillia joka on puoliksi perunajauhoa, ja varsinaista lihaakin siinä on 11%.
T: kasvispainotteinen sekasyöjä, jonka syyt vegaanittomuuten ovat lähinnä paha kauppapaniikki ja nahkakenkien laadukkuus
Ihan asiallinen teksti ja nostan hattua sille, että olet sentään ymmärtänyt että Suomessa eläimillä on vielä ihan hyvät oltavatkin, mutta minun on nyt pakko kysyä, että miten ajattelit että eläinten hyvinvointia pitäisi parantaa? Nyt jo maajussit on loppuunpalamisen partaalla kun heitä pistetään ahtaalle ja siitähuolimatta yrittävät useimmiten hoitaa eläimensä niin hyvin kun pystyy ja tähänkin pitäisi minusta löytää ratkaisu ennenkuin eläinten hyvinvointia voidaan edes parantaa. Toki jos olisi vapaaehtoisia ihmisiä, jotka meinsivät maatilalle niitä eläimiä hoitamaan vaikka paremmin kuin eläinten hoitajat itse, että maajussitkin saisivat sitä lomaansa mutta kuinkamoni ihminen oikeasti olisi valmis moiseen sen sijaan että sanelisivat miten heidänmielestään maatilaneläimiä pitäisi hoitaa vaikkeivät oikeasti mitään asiasta itse tietäisivätkään, hyvä jos edes osaavat itse hoitaa niitä oikein?
Voisimme aloittaa esim. siitä, ettei sianpossuilta täällä Suomessa leikattaisi kiveksiä irti ilman kivunlievitystä. En usko, että se ajaisi maajusseja kovin ahtaalle.
http://elainpolitiikka.fi/endpigpain/
Kummasti muuten pystyvät naapurimaiden maajussit mukautumaan siihen, että emakkohäkeistä ja parsinavetoista luovutaan.
http://animalia.fi/2017/06/tuottajajarjesto-jakaa-virhetietoa-faktana/
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään syytä miksi pitäisi moiseen ryhtyä. Olen kasvanut maalla, hoitanut siellä eläimiä ja tiedän miten sitä lihaa tuotetaan enkä näe siinä mitään väärää. Se, että joku tykkää syödä perunaa ei tarkoita, että minunkin pitäisi alkaa syömään sitä perunaa sen takia. Vegaanit saavat syödä mitä lystäävät ja minä syön mitä lystään. Niin simppeliä se on.
Luuletko tosissasi, että se eläintenpito on nykyhetkessä samaa kuin sinun lapsuudessasi?
Koska tykkään lihasta.
Ituhippeimpinä hetkinäni olen päättänyt aina lopettavani lihansyönnin, mutta kasvisruoka on yksinkertaisesti hemmetin pahaa. Olen ehkä kymmenen kertaa syönyt kasvisruokaa, joka meni kokonaan alas. Enkä nyt ole mikään filet mignonilla kasvatettu pihvisnobi, en vaan voi sille mitään.
Salaattiakaan ei voi syödä ilman, että siinä on vähintään raejuustoa, joten se siitä vegaaniudesta. Ehkä voisin lakto-ovo-vegaanina pärjätä hetken, mutta punainen liha maistuu liikaa, samoin kana.
Mutta vegaanihipit voivat huokaista helpotuksesta, poistun suuremmalla todennäköisyydellä kierrosta johonkin suolistosyöpään kuolemalla.
Ruoka-aineallergiat rajottavat jo sen verran, ettei kiinnosta lähteä hankaloittamaan syömistä enempää. Lihan syöntiä olen kyllä aktiivisesti vähentänyt kotioloissa ja meinasin tenavankin opettaa siihen, ettei lihaa tarvitse joka päivä. Ehkä vielä joskus saa työpaikkaruokalastakin kelvollista kasvisruokaa. Kesäkeitto ei meinaa oikein pitää nälkää kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muuten luopuisin lihasta ja maitotuotteista, niin en kyllä millään keksi mitä vikaa on esim. hunajassa tai vaikka silkkivaatteissa. En lakkaisi käyttämästä niitä vain siksi, että voisin sanoa olevani vegaani.
Oletko koskaan tutustunut silkin valmistusprosessiin?
Koska se on enemmän maapalloa kuormittavaa kun lihan syönti. Oli ihan oikea tutkimus jonka luin eikä mikään iltalehden hömppä tilitys. Maailma on ylikansoittunut joten jos jokainen ihminen maailmassa söisi vain kasviksia niin maapallo ylikuormittuisi ja ruoka loppuisi hetkessä.
lihaaa! kirjoitti:
Koska tykkään lihasta.
Ituhippeimpinä hetkinäni olen päättänyt aina lopettavani lihansyönnin, mutta kasvisruoka on yksinkertaisesti hemmetin pahaa. Olen ehkä kymmenen kertaa syönyt kasvisruokaa, joka meni kokonaan alas. Enkä nyt ole mikään filet mignonilla kasvatettu pihvisnobi, en vaan voi sille mitään.
Lienee ihan kokista kiinni. Ja toki vähän myös ruokailijan asenteesta!
Haluan syödä rennosti, kasvispainotteisesti ilman turhaa nipotusta raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta parasta olisi jos ihmiskunta siirtyisi kasvispainotteiseen ruokaan, ja liha jota söisimme vähemmässä määrin kasvatettaisiin nykyistä paremmissa olosuhteissa. Suomessa lihantuotanto on kohtalaisen hyvällä tasolla verrattuna moneen muuhun maahan, mutta vielä parempikin voisi olla. Nykyisin kun lihaa syödään ihan järkyttäviä määriä, jotkut vetävät päivässä sen verran kuin muutama vuosikymmene taaksepäin samankokoinen ihminen viikossa.
Niin ja liha jota syötäisiin olisi myös laadukkaampaa. Huvittavaahan se on kun ihminen sanoo olevansa Paatunut Lihaasyövä HeteroMiäs ja Saavansa Tarpeeksi Proteiinia ja popsii jotain poprillia joka on puoliksi perunajauhoa, ja varsinaista lihaakin siinä on 11%.
T: kasvispainotteinen sekasyöjä, jonka syyt vegaanittomuuten ovat lähinnä paha kauppapaniikki ja nahkakenkien laadukkuus
Ihan asiallinen teksti ja nostan hattua sille, että olet sentään ymmärtänyt että Suomessa eläimillä on vielä ihan hyvät oltavatkin, mutta minun on nyt pakko kysyä, että miten ajattelit että eläinten hyvinvointia pitäisi parantaa? Nyt jo maajussit on loppuunpalamisen partaalla kun heitä pistetään ahtaalle ja siitähuolimatta yrittävät useimmiten hoitaa eläimensä niin hyvin kun pystyy ja tähänkin pitäisi minusta löytää ratkaisu ennenkuin eläinten hyvinvointia voidaan edes parantaa. Toki jos olisi vapaaehtoisia ihmisiä, jotka meinsivät maatilalle niitä eläimiä hoitamaan vaikka paremmin kuin eläinten hoitajat itse, että maajussitkin saisivat sitä lomaansa mutta kuinkamoni ihminen oikeasti olisi valmis moiseen sen sijaan että sanelisivat miten heidänmielestään maatilaneläimiä pitäisi hoitaa vaikkeivät oikeasti mitään asiasta itse tietäisivätkään, hyvä jos edes osaavat itse hoitaa niitä oikein?
Voisimme aloittaa esim. siitä, ettei sianpossuilta täällä Suomessa leikattaisi kiveksiä irti ilman kivunlievitystä. En usko, että se ajaisi maajusseja kovin ahtaalle.
Kummasti muuten pystyvät naapurimaiden maajussit mukautumaan siihen, että emakkohäkeistä ja parsinavetoista luovutaan.
Itse en tiedä sikataloudesta mitään, joten en siihen kommentoi, mutta osaatko sanoa,että poikkeaako naapurimaissa maatilanpito jollainlailla täkäläisistä. Millaiset on lainsäädännöt ja miten se käytännössä toteutuu. Itse en ole ulkomailla käynyt maatiloilla joten ei ole mitään hajua kuinka erilaista se maatilanpito siellä on. Tiedän vain sen, mitä olen kuullut ihan maatilayrittäjien suusta mitä olen itse kuunellut. En tunne ketään suomen ulkopuolella olevaa maajussia jolta pystyisin kysyä asiasta.
En halua syödä mitään lisäravinteita. (Eli en halua ottaa purkista edes sitä B12-vitamiinia)Haluan saada kaiken tarvittavan ravinnon ruoasta. Lisäksi haluan tukea suomalaista maataloutta. Pidän lihan mausta.
Muutenkin, luonnossakin eläinten välillä ravintoketjun huipulla oleva voi syödä alempana olevaa. Miksi siis ihminen syömässä vaikka kanaa on aivan kamala asia?
Ja vegaanijuustot ovat ällöttävimpiä asioita, mitä olen koskaan maistanut.
Voisin syödäkin, jos kokkaisit sitä mulle. Rahani tuppaavat menemään alkoholiin, joten syömäni ruoka on tasan sitä, mitä ilmaiseksi saan, ei siis ole varaa olla nirso.
Kananpoika kirjoitti:
En halua syödä mitään lisäravinteita. (Eli en halua ottaa purkista edes sitä B12-vitamiinia)Haluan saada kaiken tarvittavan ravinnon ruoasta. Lisäksi haluan tukea suomalaista maataloutta. Pidän lihan mausta.
Muutenkin, luonnossakin eläinten välillä ravintoketjun huipulla oleva voi syödä alempana olevaa. Miksi siis ihminen syömässä vaikka kanaa on aivan kamala asia?
Ja vegaanijuustot ovat ällöttävimpiä asioita, mitä olen koskaan maistanut.
Eihän ne mitään juustoja olekaan. Vegaanit väittää kyllä toisin :) Sama juttu näiden "kasvimaitojen" suhteen. Vegaanit väittää kivenkovaan, että ne on maitoa. :D:D:D Lisäainesotkuja ne on.
Vegaaniruoka on pääosin pahaa, sori
Muuten, joskus ne sekasyöjien itsekkäältä ja ylimieliseltä kuulostavat vastaukset saattaa johtua siitä, että kysymys esitetään tosi syyllistävään ja provosoivaan sävyyn. En nyt puhu ap:sta.
Teen aika paljon kasvisruokia, mutta en halua olla ehdoton ruoan suhteen. En muutenkaan kannata mitään tiukkoja ideologioita. Uskon, että voisin vegaaninakin syödä hyvin ja nauttia ruoasta, mutta en halua olla ehdoton.
Söin ja siitä tuli terveysongelmia, en syö enää.
Kyllä mä välillä syön vegaanisti. Esimerkiksi pihvin kanssa maistuu salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muuten luopuisin lihasta ja maitotuotteista, niin en kyllä millään keksi mitä vikaa on esim. hunajassa tai vaikka silkkivaatteissa. En lakkaisi käyttämästä niitä vain siksi, että voisin sanoa olevani vegaani.
Oletko koskaan tutustunut silkin valmistusprosessiin?
Jossain määrin. Jos viittaan toukkien tappamiseen kuumentamalla/pakastamalla, niin siinä ei ole mitään mikä vaivaisi minua. Käsittääkseni kuolleet toukatkin menevät hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsi ja Hollanti, nuo Suomen naapurimaat!
Koska olen ihminen, joka on luotu sekasyöjäksi. Johan sen näkee hampaista.
Liha on hyvää ja kuuluu olennaisena osana terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon.