Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko lapsesi/nuoresi? Pitäisikö? Nuorten äidinkielen osaaminen heikkoa

Vierailija
27.06.2017 |

Tutkimusten ja äidinkielen opettajien kokemusten mukaan suomalaisten nuorten äidinkielen osaaminen on huonontunut huomattavasti. Kirjallisen ilmaisun taso on heikkoa. Myös luetun ymmärtäminen on huonontunut. Sanavarasto on köyhtynyt.

Kuinka paljon teidän perheessä on kiinnitetty asiaan huomiota? Oletteko kannustaneet lastenne lukemaan kirjoja? Vai eikö asia ole ehkä tärkeä tai ongelma? Miksi ei?

Millä keinoin lapset/nuoret saisi lukemaan enemmän? Kirjavinkkejä eri ikäisille lukuhaluttomille?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lue. Tai siis lukee ja etsii tietoa netistä, mutta ei lue kirjoja. Itse rakastan lukemista ja luin valtavasti pojalle silloin, kun hän oli pieni.

Hän myös kuuntelee mielellään ihmisten kertomia tarinoita.

Ehkä siksi sanavarasto on erittäin hyvä, kadehdin kykyään ilmaista asioita. On siitä aina saanut paljon kiitosta opettajiltakin.

Työssäni päiväkodissakin jo näkyy se ettei lapsille lueta. Monien on vaikea keskittyä kuuntelemaan kirjoja ja kertoa mitä niissä on tapahtunut. Pienten lasten vanhemmat ovat avainasemassa kielen kehityksessä. Jutelkaa paljon, lukekaa paljon, riimitelkää ja loruilkaa pienillenne.

Vierailija
2/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että yksi kirjasarja minkä innostui ihmeekseni lukemaan on Nörtti. Luin sarjan itsekin ja hihittelin hupaisalle verbaliikalle.

Kirjailija halusikin kirjoittaa kirjat nimenomaan heitä silmällä pitäen, joita lukeminen ei niin kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tuolla on? 

Vierailija
4/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Tarkoitatko, että sillä ei ole "väliä"? Monen mielestä on väliä. Kertoisitko, miksi sinun mielestäsi äidinkielen taidolla ei ole väliä?

Vierailija
5/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 lasta. Neljä vanhinta lukee ihan kiitettävästi, vanhin sai yo- stipendinkin tuosta johtuen. Toiseksi nuorin ei ole kiinnostunut kovinkaan paljon lukemisesta ja jonkinlaisia ongelmia on äidinkielessä. Nuorin taasen on ollut kiinnostunut pienestä pitäen, 7v, on hyvä lukemaan ja kirjoittamaan.

Kyllähän tuo on katoava luonnonvara selvästikin ja todella sääli. Me ollaan yritetty mainostaa lapsille hyväksi tiedettyjä kirjoja ja muutenkin ollaan painotettu lukemisen tärkeyttä. Toivon mukaan menee edes vähän perille. Itse ollaan miehen kanssa aina luettu paljon.

Vierailija
6/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Sitä väliä, että jos ihmisen kieli on yksinkertaista ja lukemaansa ei ymmärrä, on ihmisen ajatusmaailmakin yksinkertainen ja köyhä.

Vierailija
7/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Sitä väliä, että jos ihmisen kieli on yksinkertaista ja lukemaansa ei ymmärrä, on ihmisen ajatusmaailmakin yksinkertainen ja köyhä.

Näistä tulee sitten niitä Halla-ahonen ja Trumpien äänestäjiä. Äänestävät ihmisiä, jotka esittävät monimutkaisiin asioihin yksinkertaisia syitä ja ratkaisuja, kun ei oma ymmärrys riitä enempään.

Vierailija
8/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Tarkoitatko, että sillä ei ole "väliä"? Monen mielestä on väliä. Kertoisitko, miksi sinun mielestäsi äidinkielen taidolla ei ole väliä?

Miksi sillä olisi? Opin lukemaan 4-vuotiaana ja luin aktiivisesti koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Pärjäsin peruskoulussa ja lukiossa ysin arvoisesti ja kirjoitin eximian. Jatkoin siitä yliopistoon ja valmistuin maisteriksi. Nyt olen työpaikassa, jossa merkittävä osa "kollegoistani" ei osaa lukea. Ihan samaa duunia tehdään. Kannattiko?

Vierailija
9/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Luulen, että on paljonkin vanhempia, jotka tosiaan ajattelevat näin tai ainakin jättävät asian vain koulun vastuulle. Toivoisin, että joku "mitä väliä"-ihminen kertoisi, miksi ei välitä asiasta.

Vierailija
10/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukevat ja kannustetaan lukemaan.

Esimerkiksi keskimmäinen, 8v, lukee tällä hetkellä Harry Pottereita. Aina kirjan luettuaan saa katsoa kyseisestä kirjasta tehdyn elokuvan.

Vierailija
11/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oppi itsekseen lukemaan 4v ja on siitä asti (nyt 7v) lukenut itsekseen kirjoja monta tuntia päivässä. Luemme myös yhdessä. Itse ajattelen siltä kantilta että on ihanaa kuinka paljon iloa tuo taito tuottaa hänelle itselleen! Lukutaito ei ole pelkkä hyötytaito vaan myös "elämystaito".

Vierailija
12/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa yläkoululaisista ei osaa ihan tavallisiakaan sanoja. Esim. karu (siitä huolimatta, että järvien karuudesta on tunneilla puhuttu) tai omata. Jokaisessa luokassa on nykyään oppilaita, joille puolen sivun tekstin lukeminen alkaa olla mahdotonta. Nämä lapset eivät ole maahanmuuttajataustaisia.

Pakottakaa lapsenne lukemaan. Varsinkin pojat. Heikko lukutaito syrjäyttää yläkoulussa oppilaan pahasti. Huono menestys yläkoulussa taas estää pääsemästä toiselle asteelle sinne minne haluaa.

Vierailija
13/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lue ja harmittaa. Itse luin todella paljon jo lapsena. Lapsellemmekin luettiin mutta nykyääb teini-ikäisenä ei lue mitään.

Vierailija
14/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Miksi sillä olisi? Opin lukemaan 4-vuotiaana ja luin aktiivisesti koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Pärjäsin peruskoulussa ja lukiossa ysin arvoisesti ja kirjoitin eximian. Jatkoin siitä yliopistoon ja valmistuin maisteriksi. Nyt olen työpaikassa, jossa merkittävä osa "kollegoistani" ei osaa lukea. Ihan samaa duunia tehdään. Kannattiko?

Lukutaidottomia työtovereita? Missä maassa työskentelet?

Oletko mielestäsi tuhlannut vain aikaasi, kun olet lapsena lukenut paljon? Mihin se aika olisi mielestäsi kannattanut käyttää? Osaatko kuvitella, millainen aikuinen olisit ilman lukeneisuuttasi? Olisitko tyytyväisempi itseesi, jos olisit ollut ei-lukeva lapsi ja nuori? Olisiko elämäsi nyt jotenkin parempaa, jos et olisi lukenut lapsena?

Vierailija
15/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

Lukutaidottomia työtovereita? Missä maassa työskentelet?

Oletko mielestäsi tuhlannut vain aikaasi, kun olet lapsena lukenut paljon? Mihin se aika olisi mielestäsi kannattanut käyttää? Osaatko kuvitella, millainen aikuinen olisit ilman lukeneisuuttasi? Olisitko tyytyväisempi itseesi, jos olisit ollut ei-lukeva lapsi ja nuori? Olisiko elämäsi nyt jotenkin parempaa, jos et olisi lukenut lapsena?

Suomessa työskentelen, mutta iso osa työkavereistani on ulkomailta. Ihan onnellisen ja hyväntuulisen oloisia tuntuvat olevan, vaikka eivät osaakaan lukea. Mulla oli luontainen kiinnostus lukemiseen ja lukemisen opetteluun. Siksi se ei ollut ajan tuhlausta, mutta tilanne lienee erilainen heillä, joilla ei ole samanlaista paloa lukemiseen

Vierailija
16/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tuolla on? 

MOT .

Vierailija
17/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oppi itsekseen lukemaan 4v ja on siitä asti (nyt 7v) lukenut itsekseen kirjoja monta tuntia päivässä. Luemme myös yhdessä. Itse ajattelen siltä kantilta että on ihanaa kuinka paljon iloa tuo taito tuottaa hänelle itselleen! Lukutaito ei ole pelkkä hyötytaito vaan myös "elämystaito".

Ihanasti sanottu!

Olen tosi onnellinen, että lapseni lukee. Kirjat tarjoaa niin paljon, mahdollisuuden vetäytyä itsekseen kokemaan vaikka järisyttävää jännitystä, syvällistä filosofiaa  tai hupia ja hauskuutta.

Kirja antaa enemmän tilaa omalle mielikuvitukselle, verrattuna vaikka elokuviin. Olen vakaasti sitä mieltä, että mieli kehittyy lukiessa (muutakin kuin tietokirjallisuutta)

Vierailija
18/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kannustanut, lapsi on itse lukenut ihan omin päin ja valtavasti. Nyt kun asuu koululla, on lukeminen jäänyt vähemmälle, kun aiemmin se oli sellainen mitä tehdään koulumatkalla ja välitunnilla. Ihan itse on kirjansa löytänyt ja on kirjastoa käyttänyt ahkerasti. Jotain kirjoja olen minä vinkannut hänelle ja jotain hän minulle. Englanniksi on lukenut 11-vuotiaasta lähtien, mikä on hurjasti auttanut englannin kielen ja sanavaraston omaksumisessa.

Vierailija
19/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole vielä lukuikäisiä lapsia, mutta olen todella kiitollinen vanhemmilleni siitä, että opettivat minut lukemaan. Kävimme lapsena paljon kirjastossa. Äitini innosti minut lukemaan samoja lasten ja nuorten sarjoja, joita hän itse luki lapsena. Isän kanssa lainattiin sarjakuvia yhdessä. Jouluisin sain fantasiakirjoja lahjaksi.

Lukemisen vuoksi menestyin koulussa vähällä vaivalla. Ymmärsin lukemani hyvin jo yhdellä kerralla, joten en joutunut pänttäämään. Oikeinkirjoitus on ollut aina helppoa.

Nykynuoret eivät lue enää niin paljon, koska heillä taitaa olla niin paljon muitakin aktiviteetteja. Minun lapsuudessani kesälläkin oli monesti aika tylsää, joten ehti joskus lukemaankin. Nykyään kaikilla on älypuhelin kourassa. Kun esimerkiksi Netflix tai some on koko ajan saatavilla, ei koskaan tule tarpeeksi "tylsää" hetkeä lukemiseen keskittymiseen. Jos ruudun tuijottamista onkin rajoitettu, niin lähes jokaisella pihalla on trampoliinit tai kulkupelit aktivoimassa.

Vierailija
20/29 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lukemisen kadottua on myös hävinnyt se paljon puhuttu yleissivistys. Ihan outoja kyselevät ihan tavallisista, arkisista asioista ...

Kummallisiin tilanteisiin ja ihmeellisiin maailmoja syleileviin selityksiin olen amisopena joutunut.

Surullisinta on ollut todeta, että ainakin Helsingissä on ihan oikea luokkajako: lukion käyneet lukevat edes jotain, peruskoululaiset eivät mitään. Ja se juontuu jo kotoa opitusta - duunarielämään eivät kuulu kirjat, ei uteliaisuus, ei mikään tenän tekeminen tai anarkia. Duunareitten lapset ovat nykyään alistuneita ja kilttejä työmuulia (jos eivät syrjäytyviä sekakäyttäjiä). Ja niillä on ihan pirun huono sanavarasto ja sitä myöten ajatusmaailma.

Sitten ne muutamat lukion käyneet nenäkkäät, jotka eivät mistään mitään tiedä, mutta ehkä joskus jotain tajuavat. Ovat siis edes kurssikirjansa lukeneet. Yleensä ne häiriköivät luokassa A-papereilla ylimielisesti ilakoiden....

Silti näille ennustan valoisampaa tulevaa kuin niille työvänenluokan analfabeetikoille.

Niin vittuuntunut ja pettynyt olen. Kai huomasittekin.

T. Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi