Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoisesti lapsettoman harrastukset ovat yhtä merkityksellisiä kuin lapset vanhemmalle! Koettakaa, mammat, ymmärtää

Vierailija
27.06.2017 |

Olen vasta tällä palstalla oppinut, että joillekin harrastukset ovat vain ajan tappamista. Minulle ne ovat intohimo ja se mittari, jolla mittaan elämäni onnistumista. Jos minulla ei ole riittävästi vapaata aikaa harrastuksilleni, elämäni on täysin tyhjää.

Olisi aivan hirveää jumiutua vuosikausiksi tilanteeseen, jossa töistä palatessa ei odottaisi rauhoittuminen siistissä ja hiljaisessa kodissa ja kaikista ikävistä vastuista ja velvoitteista vapaa loppuilta, jonka saan käyttää mieleni mukaan juuri niihin asoihin kuin haluan.

Kuinka moni palstan vanhemmista pystyy harrastamaan vapaasti 15–20 tuntia viikossa joka viikko? Harkitsen lapsia sitten, kun joku kertoo, miten tämä onnistuu perheelliseltä. :)

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin ketjun tukeakseni ap:ta siinä, että lapsettoman vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää kuin vanhempien, mutta kyse ei ollutkaan sellaisesta ongelmasta vaan ap halusi ilmeisesti jotenkin epämääräisesti kehua itseään (en täysin ymmärtänyt minkä asian suhteen? ). Varmastikaan yksikään työssäkäyväiti tai isä voi käyttää noin paljon aikaa harrastukseen (ainakaan toivottavasti kukaan ei käytä).

Toisaalta ainakin minulle työ on suuri merkityksen lähde. Itse en pystyisi tekemään yhdentekevää työtä 8h/pvä vaikka saisin rientää sen jälkeen äärimmäisen merkitykselliseen harrastukseen.

Vierailija
42/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela - 72 kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinun pitäisi harkita lapsien tekoa, vaikka sulle voitaisiin taata luotettava hoitaja lapsille harrastustesi ajaksi, kotisiivous ja oma kokkikin vielä kaupan päälle? Haluaisitko kuitenkin lapsia vai miksi tällaista edes kyselet?

Se oli retoriikkaa. Tietenkin tiedän, ettei lasta voi mitenkää sovittaa sellaisee elämään, jollaisen haluan itselleni. Miksi hankkia lapsi, josta koituu kuitenkin valtavasti kuluja, ja jota ei koskaan näkisi? AP

No miksi ihmeessä sinun pitäisi se lapsi hankkia? Kukaan ei siihen sinua pakota, etkä kirjoitustesi perusteella olisi hyvä vanhempi. Mitä oikein haet tuolla retoriikallasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisit lapsia nauraisit tälle avautumisellesi. Mutta se ei tarkoita että sun pitäisi tehdä lapsia. Mieti vaan sitä, että jos sun olisi pakko valita autiolle saarelle loppuelämäksesi harrastuksesi tai toinen ihminen, kumman valitsisit. Samantasoinen vertaus.

Ohis, mutta minun harrastukseni tiivistyvät hyvin pitkälti "tietokoneen parissa näpertelyyn". Että mikäli kuin ihmeen kaupalla tällä autiosaarella toimisi sähköt ja netti ja siellä olisi kaikki tarvittavat pelit ja vehkeet, niin tietenkin siinä tapauksessa valitsisin harrastukseni. Siihen toiseen ihmiseenhän voisi kyllästyä (ja se ei ole edes pahinta, mitä vieraan/toisen ihmisen kanssa autiosaarella voisi käydä...)!

Vierailija
44/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se onnistukaan, joten kannattaa pysyä lapsettomana.

T. Äiti, jolle mikään harrastus ei ole noin tärkeä.

Kyllä sinulla lasten asioiden hoitoon ja heidän kanssaan olemiseen kuluu varmaan tuon verran viikossa. Lapset ovat kuin vanhemman harrastus. AP

Ei oo. Lapset on lapsia.

Välillä turhauttava mutta kuitenkin lopulta äärimmäisen palkitseva, elämälle merkitystä ja pakahduttavia tunteita tuottava asia, joka on ehdottomasti kaiken ajan-, vaivan- ja rahanmenon arvoinen?

Harrastukselta kuulostaa. AP

Voi ristus, no ei. Lapset on lapsia, harrastus on harrastus.

Sinulle lapset eivät ole palkitsevia, eivät anna elämälle merkitystä tai tuota pakahduttavia tunteita? Olen pahoillani puolestasi. AP

Ei. Kun lapset on lapsia ja harrastus on harrastus.

Vierailija
45/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinulla lasten asioiden hoitoon ja heidän kanssaan olemiseen kuluu varmaan tuon verran viikossa. Lapset ovat kuin vanhemman harrastus. AP

Ei oo. Lapset on lapsia.

Välillä turhauttava mutta kuitenkin lopulta äärimmäisen palkitseva, elämälle merkitystä ja pakahduttavia tunteita tuottava asia, joka on ehdottomasti kaiken ajan-, vaivan- ja rahanmenon arvoinen?

Sinulle lapset eivät ole palkitsevia, eivät anna elämälle merkitystä tai tuota pakahduttavia tunteita? Olen pahoillani puolestasi. AP

Älä nyt viitsi. Olet varmasti ihan fiksu ihminen, mutta nyt kyllä puhut ihan pöhköjä.

Vierailija
46/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao:n harrastus on nettitrollaus. Sepä vasta on palkitsevaa

Vierailija
47/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä harrastan käsitöitä, lukemista ja meditointia, eivätkä lapset ole estäneet noista mitään.

Ja uskallapas, ap, väittää, että sinun harrastuksesi antaisivat sinulle enemmän kuin omani minulle. Jos niin teet, lankeat omaan ansaasi.

Hieno juttu, jos harrastuksesi antavat sinulle paljon. Mutta pystytkö harrastamaan vapaasti 15–20 tuntia viikossa? Sen verran ainakin itse tarvitsen harrastusaikaa, ja osa harrastuksistani on sen luonteisia, että niihin täytyy olla valmis sitoutumaan tuollaisiksi viikkotuntimääriksi kerrallaan. AP

Vierailija
48/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo. Lapset on lapsia.

Ei, vaan lapsia ei voi verrata harrastukseen, piste. Eihän tuo aiempi kirjoittaja kertonut mitään siitä, millaisia positiivisia asioita hän saa lapsistaan, vaan sinulla on jokin ihmeellinen (pätemisen) tarve saada oma elämäntapasi kuulostamaan edes itsellesi paremmalta kuin muiden. Hieman säälittävää ja aika huomionhakuista, ap.

t. eri

Vierailija
49/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jollainhan sen velan on päivänsä täytettävä. Onhan näitä oopperassa itkijöitä nähty vuosien mittaan, mutta jatkuva vuorovaikutus omien lasten kanssa on jotain aivan muuta.

Vierailija
50/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä harrastan käsitöitä, lukemista ja meditointia, eivätkä lapset ole estäneet noista mitään.

Ja uskallapas, ap, väittää, että sinun harrastuksesi antaisivat sinulle enemmän kuin omani minulle. Jos niin teet, lankeat omaan ansaasi.

Hieno juttu, jos harrastuksesi antavat sinulle paljon. Mutta pystytkö harrastamaan vapaasti 15–20 tuntia viikossa? Sen verran ainakin itse tarvitsen harrastusaikaa, ja osa harrastuksistani on sen luonteisia, että niihin täytyy olla valmis sitoutumaan tuollaisiksi viikkotuntimääriksi kerrallaan. AP

No mene hyvä ihminen harrastamaan, ja lopeta tämä tyhjänpäiväinen trollailu.

Vierailija
51/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sinä, ja muilla ihmisillä - yllätys, yllätys, voi olla erilaisia tarpeita. Me ihmiset katsos olemme keskenämme erilaisia.

Ap-pieni, mitä enemmän kirjoittelet, sitä yksinkertaisemmalta sielulta alat vaikuttaa.

T. ei aiempi kommentoija

Vierailija
52/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaito ei taida olla mammojen vahvuus. Pointtinihan oli, että harrastuksilla ja lapsilla on samanlainen merkitys: ne vaativat aikaa, vaivaa ja rahaa mutta tuottavat vastineeksi hyvin palkitsevia kokemuksia, jotka antavat elämälle merkityksen. Siinä ne ovat samanlaisia. Totta kai niissä on myös eroja. Mutta se on itsestäänselvää kaikille normaaliälyisille.

Mutta ehkä pääasia on, että pääsee vänkäämään? AP

Vierailija
53/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ja harrastukset ovat kerta keskenään verrannnollisia asioita niin kerrotko mikä harrastus minun kannattaisi aloittaa täyttämään lapsettomuuden tyhjiö sisälläni?

T. tahtomattaan lapseton

Vapaaehtoistyö voisi olla hyvä. Se antaa tunnetta siitä että olet merkityksellinen ja tärkeä muille ja tuo elämään uusia ihmiskontakteja. 

Vielä parempi vastaus tietysti olisi, että miettisit mitä tyhjyyden tunne pitää juuri sinun kohdallasi sisällään. Sekin kun vaihtelee. Sitten lähdet hiljalleen pitämään huolta itsestäsi vastaamalla niihin tarpeisiin ja ratkomaan niitä pulmia mitä löydät. Ilman lapsiakin on mahdollista elää täysi, hyvä ja merkityksellinen elämä vaikkei olisi mikään karitamattila -paitsi siinä tapauksessa että olet jo lähtökohtaisesti vakuuttunut siitä ettei mikään tule koskaan korvaamaan sitä mitä et voi saada.

-ei ap-

Vierailija
54/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei kyllä voi verrata harrastukseen, harrastuksen voi lopettaa vanhemmuutta ei. Harrastus on ihmistä varten mutta kun on lapsia olet heitä varten.

Oma elämäntyyli on jokaiselle varmasti merkityksellinen oli lapsia tai ei, etenkin jos on onnellinen. Itse koin elämäni hyväksi silloinkin kun ei ollut lasta eikä mitään harrastusta.

Ethän ap voi väittää että vela jolla ei ole intohimoista harrastusta jää jotenkin vajaaksi. Yhtä arvokashan hänenkin kokemus on onnellisesta elämästä.

Aivan kuten ei kukaan voi sanoa ettei velan elämä voi olla täydellistä ilman lapsia.

Lapsellisen elämäkin voi olla täydellistä ilman harrastuksia ja toisaalta lapsellisen elämä voi olla täydellistä vasta kun saa harrastaakin.

Lapsellisuus tai lapsettomuus ei mitenkään vaikuta siihen etteikö voisi olla intohimon kohteita harrastusten parissa.

Vierailija
55/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisit lapsia nauraisit tälle avautumisellesi. Mutta se ei tarkoita että sun pitäisi tehdä lapsia. Mieti vaan sitä, että jos sun olisi pakko valita autiolle saarelle loppuelämäksesi harrastuksesi tai toinen ihminen, kumman valitsisit. Samantasoinen vertaus.

Ohis, mutta minun harrastukseni tiivistyvät hyvin pitkälti "tietokoneen parissa näpertelyyn". Että mikäli kuin ihmeen kaupalla tällä autiosaarella toimisi sähköt ja netti ja siellä olisi kaikki tarvittavat pelit ja vehkeet, niin tietenkin siinä tapauksessa valitsisin harrastukseni. Siihen toiseen ihmiseenhän voisi kyllästyä (ja se ei ole edes pahinta, mitä vieraan/toisen ihmisen kanssa autiosaarella voisi käydä...)!

Valitsisitko harrastuksen myös siinä tapauksessa ettei siellä netissä olisi ketään muuta kuin sinä. Siitähän tässä on kyse niin kuin itsekin tajuat mutta päätit silti viisastella.

Vierailija
56/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sinä, ja muilla ihmisillä - yllätys, yllätys, voi olla erilaisia tarpeita. Me ihmiset katsos olemme keskenämme erilaisia.

Ap-pieni, mitä enemmän kirjoittelet, sitä yksinkertaisemmalta sielulta alat vaikuttaa.

T. ei aiempi kommentoija

Tietenkin ihmisillä on erilaisia tarpeita. Johan aloitukseni ensimmäinen virkekin sen kertoo. Mutta tärkeintä sinulle taitaa olla päästä haukkumaa muita ihmisiä ja heidän valintojaan. AP

Vierailija
57/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo. Lapset on lapsia.

Lapset ovat niin paljon enemmän kuin voit koskaan ymmärtää.Perheen perustamisessa ei ole kyse palkitsevuudesta tai minun elämäni merkityksellisyysestä. He ovat omia upeita persoonallisuuksiaan eivätkä mitään oman minäni jatkeita.

Vierailija
58/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän naurattaa nämä päivittäiset velojen avautumiset; "antakaa yksikin syy miksi muka kannattaisi ryhtyä vanhemmaksi??!"

Öh, miksi ihmeessä pitäisi? Jos itselle ei mitään syytä tule mieleen, ei varmasti kannata niitä mukuloita hankkia. Miksi ihmeessä kuvittelette koko maailman kärsivän siitä että juuri te ette lisäänny? :D Jos sinä et lisäänny, joku muu lisääntyy taatusti. Ei tästä maailmasta vauvat lopu.

Vierailija
59/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo. Kyllä se niin on että äidit ja isät harrastaa lapsia. Jotkut lapsista on sellaisia että niihin täytyy sitoutua tietyiksi viikkotunneiksi kerrallaan. Olet kyllä ihan oikeassa.

Vierailija
60/142 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No neuloa voin näin kesäaikaan aina lasten kanssa puistossa, ja meditoida vaikka 2-3 tuntia illassa lasten mentyä nukkumaan. Eli voin.

Mutta parasta harrastuksissa on se, että niitä ei ole pakko tehdä tiettyä viikkotuntimäärää. Sellaiselle toiminnalle on jo ihan toinen sana, ja siitä odotan pikkuista korvaustakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän