Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4-kiloinen vauva ISO?

Vierailija
27.06.2017 |

Vauvani painoi syntyessään hilkulla 4 kg, ja kun aihe tulee puheeksi, niin puolet ihmisistä kohottaa kulmiaan: "Oi, olipa iso!" Ja kysyvät, oliko vaikea synnyttää jne. Itse en olisi osannut pitää sitä isona, vaikka onhan kai se yli keskiarvoisen syntymäpainon, mutta silti. Ehkä 4,5 kilosta ylöspäin voisi olla oikeasti iso. Vai onko kyse vain small talkista, että jotain pitää kommentoida:)

Ei sillä, että se mitenkään haittaisi :) Ihmettelin vain. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli 3990 grammaa ja päänympärys 36 cm ja pidettiin isona.

Vierailija
2/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta smalltalkia. Sorrun siihen itsekin. Omani oli 4200g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta. Heti kuulostaa jättivauvalta, kun paino alkaa nelosella. Eli minä voisin sanoa, että onpas iso :)

Vierailija
4/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ihan synnärillä (Keski-Euroopassa) näin.

Vierailija
5/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on iso, mutta kai se on vähän, mihin vertaa. Oma lapseni oli 2,6 kg ja häntä pidin (ja pidettiin yleisesti) pienenä.

Vierailija
6/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni lapsi painoi yli 5 kiloa syntyessään.. Toki jo kolme kiloinen tuntuu isolta, kun oma lapseni synty 2600g painavana. Mutta jos saisin 4 kiloisen, sanoisin sitä silti pieneksi kun voin verrata sitä tähän sukulaiseni oikeasti isoon vauvaan. Lapsi näytti parin päivän ikäisenä kuukauden ikäiseltä,eikä lainkaan vauvasta joka pari päivää sitten syntynyt

Vierailija
7/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso. Yksi lapsistani painoi 2,850 kg (pienin) ja suurin 3,500kg.

Vierailija
8/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se yleisesti ottaen on, että alle 3kg on pieni ja yli 4kg iso. Vaikka ehkä tarkemmin normaali vastasyntyneen paino on lähemmäs 2,5kg-4,5kg.

Vierailija
9/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen painoi 4340g ja oli kätilön mielestä niin iso, että määräsi sokeritestit vauvalle, vaikka mulla tai vauvallakaan ei ollut sokereissa mitään häikkää, raskauden aikana tai synnytyksen jälkeenkään. Varsinainen painoraja niille testeille on 4500g (siis jos mitään muuta syytä ei ole). Että kait se 4kg kokoinen sit on iso. Esikoinen oli 4200g ja kuopus 4100g.  

Vierailija
10/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin vauvani oli 3,8 kiloa ja isoin 5 kiloa. En juuri ajatellut heidän kokoaan, eikä heidän synnyttämisensä ollut erilaista. Kummastakin pojasta tuli muutamaa senttiä vaille kaksimetrisiä.

Vierailija
11/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyy paljon isoja lapsia. Aina puhutaan painosta ja seurataan painoa, mutta isous on oikeasti paljon muutakin.

Omani painoi "vain" 4300, mutta nyrkit kuin leikki-ikäisellä, pituus 53 ja päänympärys 39. Sitä pitivät kätilötkin jo isona.

Vierailija
12/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nelikiloinen jonkin verran keskimääräistä isompi, keskiarvo on muistaakseni reilut 3,5 kg täysiaikaisilla vauvoila. 

Mutta en minä tuota tuolla tavoin kommentoisi, omat ovat olleet kaikki hieman yli neljä kiloa. 

Se on muuten kaikkien tilastojen valossa hyvä asia, että vauva on kehittynyt kohdussa  mahdollisimman pitkälle. Ylisuuret sokerivauvat ovat tietysti erikseen. 

Vierailija
13/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pituus oli 57 cm.

Vierailija
14/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpaino on Suomessa laskusuunnassa, vaikka monet kuvittelevat sen olevan nousussa. Kiitos Suomen erittäin tiukan raskausseurannan eli diabetesvauvat pystytään ennakoimaan hyvin. 17 prosenttia vauvoista syntyy yli nelikiloisena. 

Tässä pieni tietopaketti aiheesta: 

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaiset-naiset-synnytt…

Vierailija
15/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pituus oli 57 cm.

Olipas tosi hoikkeliini :) 

Yleensä tosi pitkätkin vauvat ovat n. 55 cm korkeintaan. Oma oli 4,2 ja 54 cm. 

Vierailija
16/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen painanut 4, 6 kg 60-luvulla, ilmeisesti raskausdiabeteksen takia. Tämä herättää huvitusta, koska olen äärettömän siro ja pieni nainen. 

Syntymäpainollahan ei ole suoraa yhteyttä ihmisen lopulliseen kokoon, mutta näin automaattisesti ajatellaan. Keskosvauvasta tulee ihan geenikoodiensa pituinen (jos siis terve kuitenkin), veljen lapsi syntyi alle kaksikiloisena ja on 195 cm pitkä, roteva mies. 

Vierailija
17/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen usein kuullut että kätilöt ovat kommentoineet 3500-4000 g lasta "hyvän kokoiseksi", omastanikin sanottiin heti kun putkahti pihalle, että ompas todella hyvän kokoinen, ja niin sanoi useampikin kätilö toisiaan kuulematta.

Olen siis olettanut, että se olisi se keskimääräinen "hyvä paino".

Vierailija
18/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nelikiloinen jonkin verran keskimääräistä isompi, keskiarvo on muistaakseni reilut 3,5 kg täysiaikaisilla vauvoila. 

Mutta en minä tuota tuolla tavoin kommentoisi, omat ovat olleet kaikki hieman yli neljä kiloa. 

Se on muuten kaikkien tilastojen valossa hyvä asia, että vauva on kehittynyt kohdussa  mahdollisimman pitkälle. Ylisuuret sokerivauvat ovat tietysti erikseen. 

Tätäkin joku älyn gigantti alapeukutti. 

Tässä faktaa syntymäpainon ja terveyden välisestä yhteydessä. Taas joku joka ei ilmeisesti ymmärrä käsitettä tilasto. Ehkä sinä olet ihan terve, vaikka olet syntynyt puolikiloisena, mutta jo alle kolmikiloisena syntyminen lisää riskejä roimasti esim. sydän- ja verisuonitauteihin. 

http://www.terve.fi/vauvaika/syntymapaino-vaikuttaa-terveyteen-monella-…

Vierailija
19/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pituus oli 57 cm.

Olipas tosi hoikkeliini :) 

Yleensä tosi pitkätkin vauvat ovat n. 55 cm korkeintaan. Oma oli 4,2 ja 54 cm. 

Hän on nyt aikuinen, eikä hänestä tullut mitään edes erityisen pitkää miestä, 184-senttinen.

Vierailija
20/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloissa on puhuttu niin paljon sokerivauvoista ja palstalla pyllynsä repimisestä isoa vauvaa synnyttäessä, että moni ihailee lähtökohtaisesti pieniä, noin kolmikiloisia vauvoja.

Kuitenkin jos äidin ruokavalio, muut elämäntavat ja sokeritasapaino on kunnossa, ratkaisevan eron 2,5- ja 4,5-kiloisen täysiaikaisen vauvan välille tekee istukka, ja istukalla on lapsen geenit. Itse olen hoikka nainen ja synnytän isoja vauvoja, aivan kuten mummoni. Ovat olleet erittäin valmiita maailmaan, eivätkä ole olleet enää leikki-ikäisinä mitenkään pulskia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan