Onko 4-kiloinen vauva ISO?
Vauvani painoi syntyessään hilkulla 4 kg, ja kun aihe tulee puheeksi, niin puolet ihmisistä kohottaa kulmiaan: "Oi, olipa iso!" Ja kysyvät, oliko vaikea synnyttää jne. Itse en olisi osannut pitää sitä isona, vaikka onhan kai se yli keskiarvoisen syntymäpainon, mutta silti. Ehkä 4,5 kilosta ylöspäin voisi olla oikeasti iso. Vai onko kyse vain small talkista, että jotain pitää kommentoida:)
Ei sillä, että se mitenkään haittaisi :) Ihmettelin vain. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika oli 3990 grammaa ja päänympärys 36 cm ja pidettiin isona.
Ja pituus oli 57 cm.
Olipas tosi hoikkeliini :)
Yleensä tosi pitkätkin vauvat ovat n. 55 cm korkeintaan. Oma oli 4,2 ja 54 cm.
Hän on nyt aikuinen, eikä hänestä tullut mitään edes erityisen pitkää miestä, 184-senttinen.
Toi pituuden mittaaminen vastasyntyneeltä on vähän sinnepäin, siksi kaikilla synnäreillä ei sitä edes tehdä.
Mun oma lapsikin kasvoi yli 3 senttiä kahdessa päivässä (heti syntymän jälkeen mitattu ja kahden päivän päästä neuvolassa mitattu pituus) :-)
En oo koskaan ennen tätä ajatellut, mutta olinpa mä iso vastasyntynyt tyttövauva - 4200g ja 54cm. :D Luulin noita mittoja ihan normaaleiksi, kun ei musta mitään jättiaikuista kuitenkaan tullut, pikemminkin päinvastoin... terveisin N21, 52kg & 160cm :D
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloissa on puhuttu niin paljon sokerivauvoista ja palstalla pyllynsä repimisestä isoa vauvaa synnyttäessä, että moni ihailee lähtökohtaisesti pieniä, noin kolmikiloisia vauvoja.
Kuitenkin jos äidin ruokavalio, muut elämäntavat ja sokeritasapaino on kunnossa, ratkaisevan eron 2,5- ja 4,5-kiloisen täysiaikaisen vauvan välille tekee istukka, ja istukalla on lapsen geenit. Itse olen hoikka nainen ja synnytän isoja vauvoja, aivan kuten mummoni. Ovat olleet erittäin valmiita maailmaan, eivätkä ole olleet enää leikki-ikäisinä mitenkään pulskia.
Kiitos:) Tuo oli hauska tieto, ja selittää jotain, sillä omat on kaikki ollu reilusti yli 4kg ja oman ja miehen suvun vauvat muuten kaikki alle 3,5kg. Mitään syytä tuohon, miksi omat pojat oli noin "suuria" ei ikinä kukaan keksinyt tai ainakaan kertonut mulle.
Eräässä Touretten syndrooman riskitekijöitä selvittäneessä tutkimuksessa syntymäpaino oli jaettu luokkiin 2,5-3,5 kg pieni, 3,5-4,5 kg normaali ja >4,5 kg iso. Pienellä syntymäpainolla havaittiin olevan vaikutusta Touretten ilmenemiseen, joten 4 kg on lapselle hyvä syntymäpaino. Ihme, että Suomessa keskiarvo on vain 3,5 kg?! On kyllä paljon myös käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia :(
Omani on painaneet 3070- 3200 ja on olleet KAMALAN pieniä. Et mikäköhän se olis nyt sopiva?
Ne jotka on tehneet sen nelikiloisen on aina niitä pahimpia kauhistelijoita, joten kyllä mäkin kauhistelen sun vauvaa. Silmä silmästä.
Minä itse olen painanut yli 4 kiloa, ja omat lapseni poika 3800g ja tyttö 3930g. Pituudet pojalla 53 cm ja tyttö 52.
Pikkuisiahan ne olivat, mutta tietysti kun vertaa sisareni ennen aikaiseen tyttöön 2500g, isoja.
Nyt olen itse 168 cm ja varsin hoikka (laiha). Poika 187 cm ja tyttö 170 cm. Normaaleja sopusuhtaisia nuoria. Isänsä 180 cm.
Riippuu kantoajastakin. Mun vauvat syntyneet viikolla 39 ja ovat noita hilkun päälle kolme kiloa. Olis varmaan pitänyt pitää kintut ristissä vielä viikko- kaks niin olisin täydellinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kantoajastakin. Mun vauvat syntyneet viikolla 39 ja ovat noita hilkun päälle kolme kiloa. Olis varmaan pitänyt pitää kintut ristissä vielä viikko- kaks niin olisin täydellinen äiti.
Niin, nyt sun lapset on puolivammaisia ja oppimiskyvyttömiä. Oma syysi.
Entisaikana ei ollut iso, vaan normaali. Mä ja mun kaikki sisarukset ollaan syntyessämme oltu kuulemma nelikiloisia.
Nykyään nelikiloista pidetään jo isona. Oma lapseni painoi n.3,5kg syntyessään.
Riippuu myös äidistä onko iso vai ei.
Onneksi vasta toinen vauveli oli iso eli 4kg. Oli myös pitkä, iso pää ja isot kädet ja jalat ja todellakin tuntui että synnytän keilapalloa.
Eka vauva oli pieni eli alle 3kg ja silloinkin repesin aika pahasti...tuli 13 tikkiä. Jos eka vauva olisi ollut iso niin en tiedä kuinka olisi käynyt...olisikos koko perse revennyt.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikana ei ollut iso, vaan normaali. Mä ja mun kaikki sisarukset ollaan syntyessämme oltu kuulemma nelikiloisia.
Nykyään nelikiloista pidetään jo isona. Oma lapseni painoi n.3,5kg syntyessään.
Entisaikana? :D kuinkas kauas nyt mennään?
Käsittääkseni nykyään tuo on ihan normaalikokoinen vauva, sillä vauvojen syntymäpaino on noussut? Eli riippuu mihin vertaa. Joskus aikoja sitten tuohan olisi ollut todella iso vauva, sillä vauvat syntyivät pienempinä. Nykyään vaan tuntuu siltä, että äitien syödessä ja lihoessa enemmän raskausaikana vastasyntyneiden keskimääräinen paino senkun nousee.
Joku aiemmin näköjään linkitti tilastotietoja syntymäpainon laskusta Suomessa.. Ihan mielenkiintoista. Jotenkin sitä kuvittelisi, että asia olisi nimenomaan toisin päin.
Esikoiseni oli ihan vähän alle 3-kiloinen, ja kyllä sitä jaksettiin taivastella kätilöidenkin keskuudessa, että miten pieni vauva hän onkaan ja sairaalavaatteet olivat aivan liian suuria. Tuntui jotenkin tosi oudolta, koska mielestäni tuohon 3-4 kg väliin sijoittuva vastasyntynyt on aika normaali? Tuosta enemmän tai vähemmän alkaa sitten olla isohko/tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Omani on painaneet 3070- 3200 ja on olleet KAMALAN pieniä. Et mikäköhän se olis nyt sopiva?
Ne jotka on tehneet sen nelikiloisen on aina niitä pahimpia kauhistelijoita, joten kyllä mäkin kauhistelen sun vauvaa. Silmä silmästä.
Eeh siis että tämä päivittely on joku kosto jostain mitä itse olen aiemmin sanonut, selvä:D
On minullakin ollut 3-kiloinen, 3,5-kiloinen ja 3,8-kiloinen myös, mutta vasta kun luku alkaa nelosella, saa niin paljon kommenttia, että rupesin tässä vain ihmettelemään. Sanoinhan, ettei se haittaa mitään, en ota kauhisteluna. Ei sekään välttämättä ole ollut kauhistelua ja arvostelua, jos joku on small talkina maininnut sinun vauvojesi koosta.
Mutta en ole itse harrastanut toisten vauvojen kokojen kommentointia: jos jollain on oikeasti iso vauva, en sano silloinkaan että "olipas iso"... Ajattelen, että vanhemmat ovat varmasti jo kuulleet sen monta kertaa:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloissa on puhuttu niin paljon sokerivauvoista ja palstalla pyllynsä repimisestä isoa vauvaa synnyttäessä, että moni ihailee lähtökohtaisesti pieniä, noin kolmikiloisia vauvoja.
Kuitenkin jos äidin ruokavalio, muut elämäntavat ja sokeritasapaino on kunnossa, ratkaisevan eron 2,5- ja 4,5-kiloisen täysiaikaisen vauvan välille tekee istukka, ja istukalla on lapsen geenit. Itse olen hoikka nainen ja synnytän isoja vauvoja, aivan kuten mummoni. Ovat olleet erittäin valmiita maailmaan, eivätkä ole olleet enää leikki-ikäisinä mitenkään pulskia.
Sama juttu meidän suvussa.
Minunkin viisikiloiseni oli teini-ikäisenä jo 196 cm pitkä, mutta painoi vain 73 kg. Nyt on tullut onneksi kymmenkunta kiloa lisää, niin ei aivan tuulen mukana mene.